Digitalizacja warsztatu – kluczowe trendy w oprogramowaniu na 2026 r.

Digitalizacja warsztatu – trendy w oprogramowaniu w 2026 r. Designed by Freepik
Paweł Kruk
19.11.2025

Rok 2026 zmieni oblicze polskich warsztatów samochodowych. Sztuczna inteligencja w diagnostyce, aplikacje mobilne dla klientów, automatyczne zamawianie części i specjalistyczne narzędzia do obsługi pojazdów elektrycznych – to nie wizje przyszłości, ale technologie, które już za chwilę będą definiować standardy branży.

  • 78% polskich warsztatów planuje zwiększyć cyfryzację w ciągu 2 lat. Budżet MŚP na digitalizację wzrósł 2,5-krotnie rok do roku. Jak nie zostać w tyle?
  • Perspektywy rozwoju na 2026 r. Poznaj opinie EXPERTów z rynku motoryzacyjnego.
  • Kluczowe trendy na nadchodzące 12 miesięcy – jak warsztaty szykują się na digitalizację. Raport autoEXPERTa. 

Powiązane firmy

Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions Poland Sp. z o.o.
HELLA Polska Sp. z o.o.

Polski rynek warsztatowy stoi przed przełomem.

  • Coraz większa złożoność współczesnych pojazdów,
  • rosnące wymagania klientów
  • oraz konieczność optymalizacji kosztów działalności wymuszają na właścicielach serwisów inwestycje w nowoczesne technologie.

Rok 2026 przyniesie przyśpieszenie w czterech kluczowych obszarach: systemach zarządzania warsztatem, platformach rezerwacji oraz komunikacji z klientem, integracjach z katalogami części oraz urządzeniach diagnostycznych. Niniejszy raport, powstał na podstawie wywiadów z ekspertami branżowymi oraz analizy rynku, przed stawia najważniejsze trendy, które będą kształtować przyszłość cyfrowych warsztatów.

Systemy zarządzania warsztatem – fundament cyfrowej transformacji

Od zeszytu do inteligentnej platformy

Jeszcze kilka lat temu większość małych warsztatów zarządzała zleceniami w zeszycie lub Excelu. Dziś to już przeszłość.

Współczesny system zarządzania warsztatem to kompleksowe narzędzie, które usprawnia każdy aspekt działalności – od przyjęcia pojazdu, przez wycenę i planowanie pracy, po rozliczenia i analizę rentowności.

Kacper Mioduszewski, Product Manager w Integra Software, podkreśla kompleksowość współczesnych rozwiązań: – Wybierając system do zarządzania warsztatem warto zdecydować się na takie rozwiązanie, które umożliwia kompleksową obsługę całej firmy. Oprogramowanie Integra Car 7 zapewnia skuteczne wsparcie w rozwiązywaniu codziennych problemów i przynosi wymierne korzyści na każdym etapie pracy warsztatu. Opcje konfiguracji pozwalają dostosować program do indywidualnych potrzeb, a modułowa budowa sprawia, że Integra 7 może być z powodzeniem wykorzystywana zarówno w małych firmach, jak i w dużych kompleksach motoryzacyjnych. Program umożliwia planowanie pracy serwisu, sporządzanie wycen napraw, obsługę zleceń, sprzedaż części, zarządzanie magazynem, rozliczenia prowizyjne, kontrolę finansów oraz raportowanie. Poznaj opinię EXPERTa z Integra Software

Kluczowe trendy na 2026 r.

Mobilność i dostęp wszędzie

Właściciele warsztatów chcą mieć pełną kontrolę nad biznesem niezależnie od miejsca, w którym się znajdują. Aplikacje mobilne dla doradców i mechaników stają się standardem. Dzięki nim można przyjmować pojazdy bezpośrednio przy stanowisku, sprawdzać stany magazynowe czy akceptować wyceny – wszystko w czasie rzeczywistym.

Automatyzacja procesów

Automatyczne przypomnienia SMS dla klientów o zbliżających się przeglądach, automatyczne generowanie dokumentów sprzedaży, inteligentne planowanie zadań na stanowiskach – to funkcje, które eliminują rutynowe czynności i pozwalają zespołowi skupić się na pracy z klientem i naprawach.

Integracja z KSeF

Krajowy System e-Faktur wymusza na warsztatach przejście na elektroniczne fakturowanie. Rozwiązania IT, które za pewniają pełną integrację z KSeF, dają przewagę konkurencyjną i oszczędzają czas przy rozliczeniach.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze systemu?

Mateusz Dubak, Specjalista ds. wdrożeń i wsparcia IT w ASCO Systemy Informatyczne, ostrzega przed naj częstszymi błędami: – Jednym z najczęstszych potknięć jest wdrażanie „na żywioł” – bez wcześniejszego przygotowania. Brak czasu na szkolenia i istotne ustalenia powoduje chaos i problemy. W dniu wdrożenia warto ograniczyć liczbę zleceń, by doradcy mogli skupić się na nauce – to klucz do profesjonalnej obsługi klienta w nowym systemie. Opór załogi to kolejne wyzwanie. Obawy przed zmianami czy nadmierną kontrolą są naturalne, dlatego rozwianie wątpliwości i uwypuklenie korzyści są kluczowe: szybsza obsługa klienta, uproszczony system zamówień, minimalizacja pomyłek. Nieporządek w danych także utrudnia start. Przed wdrożeniem należy uporządkować bazę klientów, pojazdów i towarów, by uniknąć problemów już na starcie. Poznaj opinię EXPERTa z ASCO Systemy Informatyczne.

Wybierając system warto zwrócić uwagę na:

  • Model wdrożenia: chmura vs. rozwiązanie lokalne;
  • Model płatności: subskrypcja vs. licencja wieczysta;
  • Modułowość: możliwość rozbudowy wraz z rozwojem warsztatu;
  • Wsparcie techniczne: dostępność pomocy w języku polskim;
  • Integracje: możliwość połączenia z katalogami części, platformami rezerwacyjnymi i urządzeniami diagnostycznymi.

Jak wynika z analiz portalu Pewnybiznes.info dane pokazują, że warsztaty inwestujące w szkolenia pracowników odnotowują średnio o 23% wyższe przychody. To potwierdza, że sam system to nie wszystko – kluczem jest właściwe przygotowanie zespołu do pracy z nowym narzędziem.

Przyszłość systemów zarządzania – standard 2026

Przemysław Cholewa, Chief Executive Officer Motowarsztat.pl, kreśli wizję niedalekiej przyszłości: – W 2026 r. standardem systemów zarządzania warsztatem staną się integracje w chmurze łączące WMS/DMS z katalogami części, platformami rezerwacji i systemami fakturowania (KSeF). Kluczowe będą funkcje automatycznej wyceny napraw na podstawie danych VIN, integracja z urządzeniami diagnostycznymi online oraz moduły raportowania rentowności w czasie rzeczywistym. Bez tych narzędzi warsztat nie utrzyma przewagi konkurencyjnej. Poznaj opinię EXPERTa z Motowarsztat.pl.

Platformy rezerwacji i komunikacji – nowy standard obsługi klienta

Klient 2026 – cyfrowy i wymagający

Współczesny klient oczekuje wygody i transparentności. Chce umówić się do warsztatu online o dowolnej porze, bez konieczności dzwonienia w godzinach otwarcia. Chce wiedzieć, na jakim etapie jest naprawa jego pojazdu i ile dokładnie zapłaci.

Jak pokazują dane portalu Interaktywnie.com, ważną grupą dla tego typu obsługi są kobiety, które rezerwują wizyty online o 33% częściej niż telefonicznie, stanowiąc ponad 46% rezerwujących przez internet.

Problem w tym, że według badań przeprowadzonych przez Kantar dla Q Service Castrol, 49% zmotoryzowanych deklaruje, że trudno im znaleźć odpowiedni warsztat. Brak zaufania do branży to poważne wyzwanie.

Cyfrowe narzędzia mogą to zmienić – transparentność procesu naprawy buduje zaufanie, a profesjonalna komunikacja zwiększa lojalność klientów. Kacper Mioduszewski z Integra Software dodaje: – IBS czyli Integra Booking System jest narzędziem umożliwiającym klientom umawianie się na naprawę przez Internet. To wygodne rozwiązanie, które pozwala klientom zaoszczędzić czas i wysiłek, umożliwiając rezerwację terminów 24/7. Automatyczna kontrola dostępności terminów dla klienta w zależności od wybranych usług serwisowych, potwierdzenie i przypomnienie SMS/e-mail o umówionym terminie naprawy oraz automatyczna synchronizacja terminów z programem serwisowym – w rezultacie poprawia to obsługę klienta, zwiększa efektywność serwisu i buduje pozytywną relację z klientami.

4 FILARY CYFROWEJ KOMUNIKACJI

1. Rezerwacje online 24/7

Automatyczny kalendarz zintegrowany z systemem do zarządzania pokazuje klientowi dostępne terminy w czasie rzeczywistym. Klient wybiera usługę, termin otrzymuje automatyczne potwierdzenie SMS lub email. Przed wizytą dostaje przypomnienie, co drastycznie zmniejsza liczbę „no-show” – niestawiennictw bez odwołania.

2. Śledzenie statusu naprawy

Aplikacje mobilne dla klientów pozwalają na bieżąco sprawdzać, co dzieje się z ich pojazdem. Warsztat wysyła powiadomienia na każdym etapie:

  • przyjęcie pojazdu,
  • rozpoczęcie diagnostyki,
  • akceptacja wyceny,
  • zakończenie naprawy.

To eliminuje niepewność i niepotrzebne telefony.

3. Video-diagnostyka

Możliwość pokazania klientowi zdjęć lub filmów z rzeczywistego stanu pojazdu to potężne narzędzie sprzedażowe. Kiedy klient widzi zużyte klocki hamulcowe czy przeciekający amortyzator, łatwiej akceptuje konieczność naprawy. To zwiększa zaufanie i redukuje liczbę reklamacji.

4. Płatności zdalne i e-faktury

Klient może zaakceptować wycenę i zapłacić online (np. przedpłata za zamówione części). E-faktura trafia wówczas automatycznie na jego e-mail. Szczególnie może być to korzystne dla podmiotów gospodarczych obsługiwanych przez dany warsztat. To oszczędza czas obu stronom i usprawnia proces odbioru.

Katalogi części i integracje – kręgosłup efektywności

Problem identyfikacji i zamawiania części

Każdy mechanik zna ten problem: klient czeka na naprawę, a identyfikacja właściwej części zabiera 30 minut. Trzeba sprawdzić numer VIN, znaleźć odpowiednik w katalogu, zadzwonić do hurtowni, zapytać o cenę i dostępność.

W międzyczasie mogło się okazać, że części nie ma, trzeba szukać zamiennika lub zamawiać u innego dostawcy. Nowoczesne integracje skracają ten proces do kilku minut. System połączony z katalogami części (standardem jest TecDoc, obejmujący ponad 1000 producentów części zamiennych), automatycznie identyfikuje potrzebne komponenty na podstawie VIN. Mechanik widzi dostępność u różnych dystrybutorów, porównuje ceny i składa zamówienie jednym kliknięciem.

Sztuczna inteligencja w służbie identyfikacji części

Kacper Zabłocki, Product Management & Technical Services Manager w Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions Poland, opowiada o innowacyjnym podejściu: – Gama części oferowana przez Schaeffler systematycznie rośnie – obecnie nasz katalog liczy prawie 20 tysięcy pozycji, przez co proces doboru odpowiednich elementów staje się coraz trudniejszy. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom warsztatów, przeorganizowaliśmy nasz system numeracji i „zatrudniliśmy” sztuczną inteligencję do stworzenia własnego asystenta AI. Na podstawie podanych danych wejściowych sam zidentyfikuje i wskaże właściwe komponenty dla danego pojazdu. Poznaj opinię EXPERTa z Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions Poland.

Głębsze integracje: systemy zarządzania ↔ katalogi

Kacper Mioduszewski wyjaśnia: – Oprogramowanie Integra umożliwia wymianę danych z katalogami i systemami hurtowni, co znacząco przyspiesza wyszukiwanie części oraz zapewnia bezpośredni dostęp do informacji o ich cenach i dostępności. Z poziomu zlecenia lub kosztorysu można uruchomić katalog z automatycznie wybranym wcześniej pojazdem i dodać do niego znalezione części. Po akceptacji kosztów przez klienta zamówienie z wybranymi towarami można błyskawicznie wysłać do hurtowni bezpośrednio z programu warsztatowego. Dzięki tej integracji jednym kliknięciem można importować elektroniczne faktury lub asygnaty, co znacząco ułatwia obsługę dostaw. Stan magazynu jest aktualizowany automatycznie, a nowe kartoteki towarów zakładają się wraz z uaktualnieniem ich cen. Dzięki tej integracji wymiana danych między progra mami przebiega błyskawicznie – bez konieczności ręczne go przepisywania cen i numerów katalogowych z wielu papierowych kartek.

Real-time, dostępność i ceny

W 2026 r. standardem staną się integracje pokazujące aktualne stany magazynowe dystrybutorów w czasie rzeczywistym. Mechanik od razu widzi, czy część jest dostępna w magazynie głównym, czy w oddziale regionalnym, i jaki jest przewidywany czas dostawy.

Dynamiczne ceny pozwalają negocjować lepsze warunki lub szybko znaleźć tańszą alternatywę. Korzyści są mierzalne:

  • Oszczędność czasu: od 30 minut do 5 minut na identyfikację części;
  • Lepsza marża: łatwiejsze porównywanie cen i wybór optymalnego dostawcy;
  • Mniej błędów: automatyczne dopasowanie do VIN eliminuje ryzyko zamówienia niewłaściwej części;
  • Szybsza dostawa: zamówienie bez telefonu, często z dostawą w ciągu kilku godzin.

Urządzenia diagnostyczne – gotowość na erę elektryfIkacji

Nowa rzeczywistość: pojazdy elektryczne i hybrydowe

Polskie drogi, a w szczególności samochody jeżdżące nimi zmieniają się dynamicznie. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) na koniec grudnia 2024 r. po polskich drogach poruszało się 141 455 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, w tym 72 589 pojazdów w pełni elektrycznych (BEV).

Liczba osobowych oraz dostawczych aut hybrydowych osiągnęła 954 340 sztuk. Dane autoDNA pokazują, że w samym 2024 r. liczba nowo zarejestrowanych samochodów hybrydowych wzrosła o 34,63%, a zainteresowanie historiami tych pojazdów (mierzone liczbą sprawdzeń w autoDNA) wzrosło o 72,7% dla hybryd i 47% dla elektryków.

Dla warsztatów to ogromne wyzwanie. 63% ogólnej liczby wizyt u mechanika przypada na warsztaty niezależne, co oznacza, że to właśnie one muszą przygotować się w stosunkowo krótkim okresie na obsługę pojazdów z układami wysokiego napięcia (HV).

Tomasz Gorlicki, Przedstawiciel techniczno-handlowy Hella Gutmann, tłumaczy skalę wyzwania: – Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, tylko w 2024 r. liczba zarejestrowanych aut elektrycznych i hybryd plug-in wzrosła o 43% w stosunku do roku 2023 – na drogi trafiło ponad 141 tysięcy nowych pojazdów układami wysokiego napięcia. Warsztaty, które do tej pory koncentrowały się na diagnostyce pojazdów spalinowych, muszą inwestować w nowoczesne urządzenia zdolne do pracy z układami wysokiego napięcia. Pojazdy elektryczne operują napięciami sięgającymi 400-800 V, co wymaga nie tylko izolowanych narzędzi i środków ochrony osobistej, ale przede wszystkim specjalistycznych mierników oraz testerów przystosowanych do diagnostyki systemów HV. Tradycyjny skaner błędów nie wystarczy. Poznaj opinię EXPERTa z Hella Gutmann.

Must-have funkcjonalności 2026

Współczesne urządzenie diagnostyczne do obsługi EV i hybryd musi umożliwiać: 

  • Bezpieczne odłączenie i ponowne podłączenie napięcia HV – procedura kontrolowanego rozłączenia obwodu wysokiego napięcia;
  • Pomiar rezystancji izolacji – test sprawdzający, czy izolacja przewodów nie jest uszkodzona lub zawilgocona;
  • Diagnostykę baterii trakcyjnej – odczyt stanu zdro-wia (SoH), poziomu naładowania (SoC), temperatur modułów;
  • Kalibrację systemów ADAS – od maja 2024 r. wszystkie nowe samochody w UE muszą posiadać systemy ADAS;
  • Integrację z systemem zarządzania – automatyczny eksport raportów diagnostycznych do zlecenia.

Tomasz Gorlicki opisuje przykład takiego rozwiązania: – W odpowiedzi na rosnące potrzeby branży powstało urządzenie Hella Gutmann MT-HV – moduł pomiarowy zaprojektowany specjalnie do pracy z pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi. W połączeniu z systemem mega macs X stanowi kompletny zestaw diagnostyczny, który umożliwia wykonywanie pomiarów zarówno wysokiego, jak i niskiego napięcia. Dzięki komunikacji z mega macs X, użytkownik ma dostęp do instrukcji krok po kroku, punktów pomiarowych oraz wartości referencyjnych dla ponad 160 modeli pojazdów – a baza jest stale rozwijana.

Model abonamentowy – przyszłość oprogramowania diagnostycznego

Tradycyjny model, w którym warsztat kupował urzą dzenie diagnostyczne z jednorocznym dostępem do aktualizacji, odchodzi do przeszłości. Producenci (Bosch, Mahle, Texa, Delphi) przechodzą na model subskrypcyjny, zapewniający:

  • Stały dostęp do najnowszych pokryć pojazdowych;
  • Zdalne wsparcie techniczne;
  • Automatyczne aktualizacje oprogramowania;
  • Dostęp do baz wiedzy i instrukcji naprawczych online. 

Kacper Mioduszewski z Integra Software podkreśla znaczenie integracji: – Oprogramowanie Integra Car 7 do zarządzania serwisem jest zintegrowane z urządzeniami diagnostycznymi, co pozwala profesjonalnie przedstawiać klientom informacje dot. napraw. Podczas diagnostyki dane z urządzeń diagnostycznych są zapisywane w bazie oprogramowania Integra Car 7 i mogą być wykorzystywane w naprawach kolejnych pojazdów. Wyniki diagnozy przed i po naprawie można wydrukować wraz z dokumentem sprzedaży, co pozwoli klientowi lepiej zrozumieć zakres naprawy i ułatwi jej rozliczenie.

Od czego zacząć?

Digitalizacja warsztatu to proces, nie jednorazowe wdrożenie. Kluczem do sukcesu jest podejście etapowe:

Poziom start (budżet 5-15 tys. zł):

  • System zarządzania z podstawowymi funkcjami (kalendarz, zlecenia, faktury);
  • Rezerwacje online na stronie WWW;
  • Podstawowy tester diagnostyczny.

Poziom rozwój (budżet 20-50 tys. zł):

  • Rozbudowany system z modułami magazynowymi i analitycznymi;
  • Aplikacja mobilna dla klientów + video-diagnostyka;
  • Integracje z katalogami części i dys trybutorami;
  • Profesjonalne urządzenie diagno styczne z pokryciem EV/hybryd.

Poziom zaawansowany (budżet +50 tys. zł):

  • Pełna platforma all-in-one z business intelligence;
  • Kompleksowy ekosystem komunikacji (SMS, email, aplikacja);
  • Automatyzacja zamówień i zarządzanie magazynem w czasie rzeczywistym;
  • Zestaw urządzeń diagnostycznych (uniwersalne + OE + ADAS).

Dane nie pozostawiają wątpliwości: rok 2026 przyniesie przyspieszenie cyfrowej transformacji polskich warsztatów. Te, które zainwestują w odpo wiednie narzędzia, a także przeszkolą zespoły, zdobędą przewagę konkurencyjną.

Te, które zwlekają, ryzykują utratę klientów na rzecz bardziej nowoczesnej konkurencji. Digitalizacja to nie tylko technologia – to przede wszystkim zmiana sposobu myślenia o prowadzeniu warsztatu.

Od zarządzania „na papierze” do inteligentnego systemu, który oszczędza czas, zwiększa efektywność i poprawia satysfakcję klientów. Przyszłość należy do warsztatów cyfrowych.

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Paweł Kruk

Paweł Kruk jest dyrektorem zarządzającym Raven Media oraz redaktorem naczelnym marek medialnych MM Magazyn Przemysłowy, elektrotechnikAUTOMATYK, autoEXPERT. Z blisko 30-letnim doświadczeniem w branży medialnej, specjalizuje się w tematyce przemysłowej i motoryzacyjnej. Łączy doświadczenie menedżerskie z praktyczną znajomością wyzwań, przed jakimi stoją firmy z tych sektorów.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę