Zdaniem EXPERTa: Ewa Balik – Product Manager Denckermann

Zdaniem EXPERTa: Ewa Balik – Product Manager Denckermann Raven Media
2.4.2025

Ewa Balik, Product Manager w Denckermann, odpowiada na pytanie o nowe technologie zastosowane w tworzeniu medium filtracyjnego.

Jak w ostatnich latach ewoluowały materiały stosowane w filtrach powietrza i jaki ma to wpływ na ich efektywność oraz trwałość w kontekście współczesnych silników?

Coraz wyższe wymagania co do efektywności filtracji oraz konieczność dbania o środowisko to najważniejsze wyzwania stawiane producentom nowoczesnych filtrów powietrza. Zastosowanie nanowłókien polimerowych przy produkcji medium filtracyjnego pozwala zwiększyć efektywność filtracji. Wszystko dzięki zmniejszeniu oporu przepływu, przy jednoczesnej większej (niż w przypadku tradycyjnych celulozowych materiałów) zdolności do filtrowania jeszcze mniejszych cząstek. Dodatkowym efektem tych zmian są:

  • zwiększona żywotność filtrów,
  • lepsza ochrona silnika
  • oraz wyższa efektywność spalania.

Co ma duże znaczenie w kontekście nowoczesnych silników turbodoładowanych. I jeszcze istotna kwestia: media z dodatkiem polimerów są biodegradowalne.

Jakie najczęstsze błędy podczas wymiany filtrów obserwujecie w warsztatach i jak można ich uniknąć, by zapewnić prawidłowe funkcjonowanie systemów filtrujących?

Wydawałoby się, że wymiana filtra powietrza nie jest skomplikowaną czynnością, ponieważ nie wymaga szczególnych umiejętności czy zaangażowania dużej ilości czasu. Może właśnie dlatego niejednokrotnie jest bagatelizowana... Należy jednak pamiętać, że filtr to nie jedyny element układu filtracji i dolotu powietrza do silnika. I że oprócz wymiany samego filtra (na ten wysokiej jakości), należy przeprowadzić kilka równie prostych czynności takich jak:

  • kontrola stanu obudowy filtra oraz przewodów powietrznych,
  • wyczyszczenie obudowy z nazbieranego brudu
  • oraz staranne ułożenie uszczelki filtra w obudowie.

Dzięki tym zabiegom mamy pewność, że wymiana filtra powietrza przyniesie oczekiwane efekty.

autoExpert 03 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę