Trendy na rynku diagnostyki pojazdów

Trendy na rynku diagnostyki pojazdów AdobeStock_Gorodenkof
14.5.2025

W dobie gwałtownego rozwoju technologii motoryzacyjnych, branża warsztatowa stoi przed koniecznością ciągłej adaptacji i modernizacji. Nowoczesna diagnostyka komputerowa to już nie tylko narzędzie marketingowe, ale podstawowy wymóg dla warsztatów, które chcą pozostać konkurencyjne na rynku.

  • Rozwój zaawansowanych systemów elektronicznych w pojazdach sprawia, że tradycyjne metody diagnozowania usterek stają się niewystarczające, a warsztaty muszą inwestować w najnowsze technologie, by sprostać wyzwaniom motoryzacji.
  • Od tradycyjnej do cyfrowej diagnostyki – zmiany na przestrzeni dekad. Poznaj ich przyczyny i skutki. 
  • W którą stronę zmierza branża diagnostyczna? Z czym się boryka, nad czym skupia. Opinie EXPERTów. 
  • Jak rozwój elektroniki samochodowej zmienia profil zawodowy mechanika?

Powiązane firmy

HELLA Polska Sp. z o.o.
Bosch - Robert Bosch Sp. z o.o.

Na przestrzeni ostatnich dekad diagnostyka samochodowa przeszła prawdziwą rewolucję. Jeszcze w latach 90. XX w. mechanicy polegali głównie na swoim doświadczeniu, zmyśle słuchu i podstawowych narzędziach mechanicznych. Dziś, samochód to de facto „komputer na kołach”, wyposażony w dziesiątki czujników, elektronicznych systemów kontrolnych oraz zaawansowanych jednostek sterujących.

W nowoczesnym pojeździe może znajdować się nawet kilkadziesiąt mikrokomputerów odpowiedzialnych za kontrolę różnych systemów – od silnika i skrzyni biegów, przez układy bezpieczeństwa, aż po systemy komfortu. Ta złożoność elektroniczna sprawia, że diagnoza problemów wymaga specjalistycznych narzędzi i oprogramowania.

Jak zauważa wielu ekspertów branży, rozwój elektroniki samochodowej zmienił profil zawodowy mechanika. Współczesny specjalista musi być nie tylko fachowcem znającym się na mechanice, ale również zaawansowanym użytkownikiem systemów informatycznych, rozumiejącym zasady działania złożonych układów elektronicznych.

Diagnostyka Oscyloskopowa

Jednym z kluczowych trendów w diagnostyce samochodowej jest rosnące znaczenie pomiarów oscyloskopowych. Piotr Libuszowski, Inżynier Produktu z firmy Delta Tech Electronics zwraca uwagę na tę tendencję: – Diagnostyka oscyloskopowa bywa często unikana, jednak ze względu na rozwój elektroniki pojazdowej nieustannie zyskuje na znaczeniu. Złożoność układów elektronicznych zwiększa wagę pomiarów magistral danych oraz diagnostyki wielokanałowej. Rośnie zapotrzebowanie na urządzenia zapewniające elastyczność i bezpieczeństwo pomiarów – z wejściami izolowanymi lub różnicowymi. Kluczowa staje się również możliwość korzystania z bibliotek wzorców, zarówno w urządzeniu, jak i online. Poznaj zdanie EXPERTa z firmy DTE. 

Ta wypowiedź wskazuje na istotną zmianę w podejściu do diagnostyki, gdzie analiza sygnałów elektrycznych staje się niezbędna do prawidłowego diagnozowania zaawansowanych układów elektronicznych współczesnych pojazdów.

Kluczowe trendy w nowoczesnej diagnostyce pojazdów

Systemy OBD i ich ewolucja

Jednym z najważniejszych elementów współczesnej diagnostyki jest system OBD (On-Board Diagnostics). Stan dard OBD-II, obowiązkowy w pojazdach sprzedawanych w Europie od 2001 r., stanowi podstawę diagnostyki komputerowej. Wprowadzenie tego standardu zrewolucjonizowało sposób, w jaki mechanicy diagnozują pojazdy, umożliwiając łatwe podłączenie narzędzi diagnostycznych do interfejsu pojazdu.

Najnowsze technologie idą jednak znacznie dalej niż podstawowy OBD-II. Współczesne systemy diagnostyczne oferują szczegółowe odczyty parametrów pracy silnika w czasie rzeczywistym, analizę danych historycznych, kompleksowe zarządzanie kodami błędów, programowanie i adaptację elementów elektronicznych, a także symulację różnych warunków pracy pojazdu. Systemy te ewoluują w kierunku coraz większej integracji z chmurą, umożliwiając zdalny dostęp do danych diagnostycznych i aktualizacje oprogramowania przez internet.

Odpowiedź liderów rynku na nowe wyzwania

Wiodący producenci narzędzi diagnostycznych stale dostosowują swoje rozwiązania do zmieniających się potrzeb rynku. Tomasz Zawalski, Trener Centrum Szkoleniowego Bosch, podkreśla kierunek tych zmian: – Naszym celem jest bycie liderem w dziedzinie motoryzacji. Nieustannie doskonalimy umiejętności i obserwujemy trendy na rynku. Aby nadążyć za rozwojem pojazdów elektrycznych oraz systemów asystujących kierowcę, w tym roku przygotowaliśmy dwie nowości w programie Bosch ESI[tronic]. Pierwszą jest możliwość pełnej diagnoy pojazdów marki Tesla (modeli 3, Y, S, X), a także przeglądania oryginalnej dokumentacji oraz kierowanego poszukiwania usterek. Wprowadzamy także zakładkę „ADAS-ONE”, która zawiera dane, takie jak wysokość, odległość czy rodzaj tablicy wzorcowej do wykonania kalibracji różnych systemów wspomagania jazdy (np. przedni radar, kamera, kamera cofania itp.). Dzięki temu użytkownik nie musi szukać ich na stronie internetowej Bosch, czy w dokumentacji oryginalnej. Po wyborze pojazdu, parametry zostaną wyświetlone automatycznie, co znacznie usprawni pracę w warsztacie. Poznaj zdanie EXPERTa z firmy Bosch

Inicjatywy takie jak ta pokazują, jak producenci narzędzi diagnostycznych aktywnie odpowiadają na potrzeby warsztatów w zakresie obsługi nowych technologii, szczególnie w obszarze pojazdów elektrycznych i systemów ADAS.

Sztuczna inteligencja w diagnostyce – nowa era

Kolejnym przełomowym trendem jest wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego w diagnostyce pojazdów. Systemy te potrafią analizować ogromne ilości danych diagnostycznych, identyfikować wzorce awarii i sugerować potencjalne rozwiązania problemu.

Łukasz Żelazo, Kierownik Sprzedaży ds. Wyposażenia Warsztatowego w Hella Polska, podkreśla znaczenie tego trendu: – Rynek diagnostyki pojazdów dynamicznie się rozwija, a jednym z kluczowych trendów, podobnie jak w innych gałęziach przemysłu, jest wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI). Hella Gutmann od lat dąży do uczynienia diagnostyki pojazdów w warsztatach wygodną, wydajną i niezawodną. Wprowadzona w 2010 r. roku koncepcja naprawy w czasie rzeczywistym była kamieniem milowym w tym kierunku. Teraz Hella Gutmann otwiera nową erę dzięki „Automatycznej diagnostyce” (AD), która wykorzystuje sztuczną inteligencję do automatyzacji procesu diagnostycznego. Dzięki AD udało się przenieść zdobywaną  przez dziesięciolecia wiedzę diagnostyczną i naprawczą do diagnostyki pojazdów za pomocą modelu AI. Poznaj zdanie EXPERTa z firmy Hella Polska. 

Sztuczna inteligencja w diagnostyce samochodowej pozwala na automatyczne rozpoznawanie usterek na podstawie symptomów, przewidywanie potencjalnych awarii, rekomendowanie optymalnych procedur naprawczych oraz uczenie się na podstawie historycznych przypadków. Pionierem w tej dziedzinie jest Tesla ze swoim systemem „MacGyver”, który potrafi nie tylko wykrywać usterki, ale również podejmować automatyczne działania naprawcze.

Dane i analityka w nowoczesnych rozwiązaniach diagnostycznych

Ogromne znaczenie w nowoczesnej diagnostyce mają dane oraz zaawansowana analityka. Barbara Masłowska, Managing Director w Texa Poland, wyjaśnia jak ich rozwiązania wykorzystują potencjał danych: – Najnowsze rozwiązania TEXA  dostarczają szereg danych wspierających warsztat w procesie diagnozowania pojazdu. Przyspieszają one proces naprawy i wykonują automatyczną analizę zebranych informacji. Podstawowym narzędziem kontroli wszystkich sterowników zainstalowanych w pojeździe jest system TGS3. W przeciągu kilkunastu sekund wykonuje on skan jednostek sterujących, dostarcza raport z błędów obecnych w pojeździe i ukierunkowuje dalsze prace diagnostyczne.

Jak dalej tłumaczy ekspertka, systemy te oferują mechanikom dostęp do interaktywnych schematów elektrycznych, kart systemów, biuletynów technicznych oraz baz danych, co znacząco usprawnia proces diagnostyki. Co więcej, warsztaty korzystające z najnowszych rozwiązań mogą liczyć na wsparcie sztucznej inteligencji, która automatycznie sugeruje działania niezbędne do wykrycia i naprawy usterek. – Ponadto dla warsztatów, które posiadają pakiet aktualizacji oprogramowania, TEXA udostępnia wsparcie sztucznej inteligencji AI, która automatycznie sugeruje działania konieczne do wykrycia i naprawy usterki, lub wyszukuje kolejne sugestie napraw, po wpisaniu krótkiej frazy np. obserwowanych objawów. Wybrane urządzenia TEXA są w stanie obsłużyć nawet komendy głosowe, pomijając etap wpisywania. Poznaj zdanie EXPERTki z firmy TEXA.

Technologie chmurowe w diagnostyce

Rozwój technologii chmurowych otwiera zupełnie nowe możliwości w obszarze diagnostyki pojazdów. Barbara Masłowska z Texa Poland opisuje korzyści płynące z zastosowanie tych właśnie rozwiązań:

– Technologia umożliwia gromadzenie ogromnej ilości danych dostępnych dla użytkownika testera diagnostycznego TEXA w chmurze, ich błyskawiczne przeglądanie oraz udostępnianie formie najbardziej dostępnej dla ludzkiego oka. Dzięki jednorazowej rejestracji na portalu on-line MyTEXA, warsztaty uzyskują dostęp do tzw. diagnostyki uwierzytelnionej, niezbędnej do odblokowania bramek SGW i unikają  konieczności rejestrowania się na serwerach każdego z producentów z osobna. Większość z nowoczesnych rozwiązań opiera się na dostępie do internetu, bez którego trudno zadbać nawet o najprostszą czynność, jaką jest ciągłe aktualizowanie oprogramowania diagnostycznego.

Technologia chmurowa zmienia sposób, w jaki warsztaty gromadzą, analizują i wykorzystują dane diagnostyczne. Dzięki przechowywaniu danych w chmurze, mechanicy mają dostęp do ogromnej bazy informacji, schematów i rozwiązań, co przyspiesza i ułatwia proces diagnostyki.

Nowe kompetencje mechaników w zakresie programowania i kalibracji

Współczesna diagnostyka wymaga od mechaników zupełnie nowych umiejętności i wiedzy. Piotr Libuszowski z DTE zwraca uwagę na zmieniające się wymagania w zakresie obsługi nowoczesnych komponentów:  

– Współcześni mechanicy muszą zrozumieć, że komponenty jak akumulator czy elementy wykonawcze nie są już częściami do prostej wymiany. Wymiana klasycznego akumulatora często wymaga odnotowania tego w pamięci sterownika, a akumulatory litowe mają układy BMS komunikujące się cyfrowo z ECU. Zakres pracy turbosprężarki jest także określany przez sterownik. Aktuatory turbin mogą nawet dysponować własnym programem i pamięcią – wtedy wymagają specjalistycznych urządzeń do konfiguracji w pojeździe.

Ta wypowiedź podkreśla, jak bardzo zmienia się charakter pracy mechanika, który musi obecnie posiadać umiejętności z zakresu programowania i kalibracji elektronicznych komponentów. Nawet pozornie proste elementy jak akumulatory wymagają dziś zaawansowanej wiedzy z zakresu elektroniki i informatyki.

Diagnostyka zdalna i monitorowanie w czasie rzeczywistym

Rozwój technologii IoT (Internet of Things) doprowadził do powstania systemów umożliwiających zdalne monitorowanie stanu technicznego pojazdu. Dzięki nim warsztaty mogą analizować dane z samochodu bez konieczności jego fizycznej obecności w serwisie. 

Systemy te wykorzystują czujniki zainstalowane w pojeździe, które przesyłają dane na serweryw czasie rzeczywistym. Mechanicy mogą:

  • monitorować kluczowe parametry pojazdu,
  • wykrywać potencjalne problemy
  • i informować klienta o konieczności serwisu zanim dojdzie do poważnej awarii.

Z perspektywy warsztatu, diagnostyka zdalna oferuje możliwość efektywniejszego planowania wizyt serwisowych, lepszego przygotowania się do naprawy, podniesienia poziomu obsługi klienta oraz budowania długotrwałych relacji z klientami. Dla kierowców oznacza to:

  • mniej nieoczekiwanych awarii,
  • niższe koszty napraw
  • i większy komfort użytkowania pojazdu.

Rozszerzona rzeczywistość (AR) w serwisowaniu pojazdów

Technologia rozszerzonej rzeczywistości może zyskiwać coraz większe znaczenie również w warsztatach samochodowych. Dzięki specjalnym okularom AR, mechanicy mogą widzieć szczegółowe schematy układów samochodowych nałożone na rzeczywisty obraz pojazdu.

Zastosowanie AR w diagnostyce obejmuje wizualizację ukrytych elementów bez konieczności ich demontażu, interaktywne instrukcje naprawy wyświetlane bezpośrednio „na” samochodzie, identyfikację części i ich parametrów technicznych oraz wsparcie procesu szkolenia mechaników. Wiodące firmy z branży motoryzacyjnej, takie jak Bosch czy BMW, już inwestują w rozwiązania oparte na rozszerzonej rzeczywistości, co świadczy o rosnącym znaczeniu tej technologii dla przyszłości diagnostyki samochodowej.

Mobilne aplikacje diagnostyczne

Równolegle z rozwojem zaawansowanych systemów diagnostycznych, obserwujemy wzrost popularności mobilnych aplikacji diagnostycznych. Aplikacje te, w połączeniu z niewielkimi interfejsami OBD, umożliwiają podstawową diagnostykę pojazdu przy użyciu smartfona czy tabletu. 

Korzyści z mobilnych aplikacji diagnostycznych obejmują dostępność i łatwość użycia, niskie koszty w porównaniu do profesjonalnych systemów, możliwość szybkiej weryfikacji kodów błędów oraz monitorowanie podstawowych parametrów pojazdu przez kierowcę. Choć aplikacje mobilne nie zastąpią profesjonalnych systemów diagnostycznych, stanowią cenne uzupełnienie oferty warsztatów i pozwalają na wstępną ocenę stanu pojazdu przez klienta.

Innowacyjne narzędzia i metody diagnostyczne

Warsztaty samochodowe będą coraz częściej sięgać po innowacyjne metody diagnostyczne wykraczające poza standardowe narzędzia. Termografia wykorzystująca kamery termowizyjne pozwala na wykrywanie przegrzewających się elementów i lokalizację wycieków bez demontażu części. Zaawansowana analiza drgań i hałasu umożliwia wczesne wykrywanie uszkodzeń łożysk, problemów z zawieszeniem czy układem napędowym, zanim dojdzie do poważniejszych awarii. 

Coraz większą rolę będą odgrywać również skanery 3D i systemy wizyjne, które zapewniają precyzyjną ocenę geometrii nadwozia i podwozia, co jest nieocenione przy naprawach powypadkowych i dokumentacji stanu pojazdu. Te nowoczesne techniki diagnostyczne znacząco podnoszą jakość i efektywność usług warsztatowych, skracając czas napraw i obniżając ich koszty.

Wyzwania związane z wprowadzeniem nowych technologii

Integracja nowoczesnych technologii diagnostycznych w warsztatach wiąże się z istotnymi wyzwaniami. Koszt zakupu i utrzymania zaawansowanych systemów diagnostycznych stanowi barierę szczególnie dla małych serwisów, gdzie wydatek rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych na sprzęt i regularne aktualizacje może być trudny do udźwignięcia. 

Równie istotnym wyzwaniem jest potrzeba ciągłego szkolenia personelu – nowoczesne technologie wymagają specjalistycznej wiedzy, która musi być regularnie aktualizowana. Jak podkreśla Tomasz Zawalski z Boscha

– W Centrum Szkoleniowym Techniki Motoryzacyjnej firmy Bosch prowadzimy szkolenia z kalibracji systemów ADAS na różnych pojazdach i wyjaśniamy jak prawidłowo przeprowadzić cały proces. Nowością jest szkolenie z diagnostyki pojazdów marki Tesla. Dodatkowym utrudnieniem jest szybka dezaktualizacja technologii oraz problematyczny dostęp do aktualnych informacji technicznych i danych serwisowych, które producenci samochodów często udostępniają za wysoką opłatą, mimo istnienia europejskich regulacji mających zapewnić niezależnym warsztatom dostęp do tych informacji.

Tego typu specjalistyczne szkolenia stają się niezbędnym elementem podnoszenia kwalifikacji personelu warsztatowego w obliczu rosnącej złożoności systemów diagnostycznych i oferowane są praktycznie przez wszystkich wiodących dostawców sprzętu diagnostycznego.

Strategia dla warsztatów na nadchodzące zmiany 

W obliczu technologicznej rewolucji w diagnostyce samochodowej, warsztaty potrzebują strategicznego podejścia do adaptacji. Przemyślane inwestycje w nowoczesne technologie, dopasowane do specyfiki warsztatu i jego klientów, 
są niezbędne dla utrzymania konkurencyjności. Mniejsze serwisy mogą początkowo skoncentrować się na uniwersalnych systemach diagnostycznych, stopniowo rozszerzając swój arsenał o bardziej specjalistyczne narzędzia.

Równolegle z inwestycjami w sprzęt, kluczowe jest systematyczne podnoszenie kwalifikacji personelu poprzez szkolenia techniczne i zachęcanie pracowników do samodzielnego poszerzania wiedzy. W obliczu wysokich kosztów i szybkiego tempa zmian, warsztaty mogą czerpać korzyści ze współpracy, tworząc sieci specjalistów w różnych aspektach diagnostyki. Nowoczesne systemy generują ogromne ilości danych, które odpowiednio wykorzystane stają się cennym źródłem informacji, pozwalając na optymalizację procesów naprawczych i lepsze planowanie zasobów.

Diagnostyka przyszłości

Rozwój technologii diagnostycznych w branży motoryzacyjnej postępuje w niespotykanym dotąd tempie. Od prostych systemów OBD, przez zaawansowane narzędzia diagnostyczne wykorzystujące sztuczną inteligencję, aż po systemy wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość – wszystko to sprawia, że profil zawodowy współczesnego mechanika ulega głębokiej transformacji

Warsztaty, które chcą utrzymać lub wzmocnić swoją pozycję na rynku, muszą adaptować się do tych zmian, inwestując zarówno w nowoczesne technologie, jak i w rozwój umiejętności swoich pracowników. Jednocześnie muszą stawić czoła wyzwaniom, takim jak:

  • wysokie koszty inwestycji,
  • szybka dezaktualizacja technologii
  • czy ograniczony dostęp do informacji technicznych.

Reasumując, współczesna diagnostyka samochodowa to połączenie zaawansowanej elektroniki, informatyki, sztucznej inteligencji i rozwiązań chmurowych. Wymaga to od warsztatów nie tylko inwestycji w nowoczesny sprzęt, ale przede wszystkim ciągłego rozwoju kompetencji pracowników. Jak pokazują wypowiedzi ekspertów z branży, przyszłość należy do tych, którzy potrafią łączyć tradycyjną wiedzę mechaniczną z nowoczesnymi umiejętnościami cyfrowymi, tworząc warsztaty gotowe na wyzwania XXI w.

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Redaktor naczelny czasopisma „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 06 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę