Najważniejsze trendy w obszarze innowacyjności w branży motoryzacyjnej – warsztat przyszłości już dziś
Daria/stock.adobe.comWspółczesny warsztat samochodowy stoi przed największym wyzwaniem w swojej historii. Pojazdy, które kilka lat temu były stosunkowo prostymi konstrukcjami mechanicznymi, dziś przypominają mobilne centra danych z kołami. Elektromobilność, systemy wspomagania kierowcy, zaawansowana elektronika pokładowa – wszystko to radykalnie zmienia sposób, w jaki należy podchodzić do diagnostyki i napraw.
- AI w warszacie: jak pomaga, jak wdrożyć nowoczesne rozwiązania, czy to chwilowa moda czy kierunek zmian?
- Lepiej zapobiegać, niż naprawiać, czyli na czym polega konserwacja predykcyjna.
- Czas na nową epokę warsztatową, zapoczątkowaną swoistą rewolucją elektryczną oraz galopującą cyfryzacją!
- Diagnotyka systemów wspomagania działań kierowcy jako szansa na zwiększenie przychodów warsztatów.
- Robotyzacja oraz automatyzacja działań polskiego mechanika.
- Poznaj opinię EXPERTów z różnych firm na temat rozwoju innowacyjności w branży motoryzacyjnej.
Właściciele warsztatów w Polsce coraz częściej zadają sobie pytanie: jak przygotować się na obsługę pojazdów, które są bardziej komputerami niż tradycyjnymi samochodami? Odpowiedź leży w zrozumieniu kluczowych trendów, które już teraz kształtują przyszłość branży serwisowej.
Diagnostyka oparta na sztucznej inteligencji
Pierwszy przełomowy trend to implementacja sztucznej inteligencji w procesach diagnostycznych. Tradycyjna metoda prób i błędów odchodzi do lamusa. Nowoczesne systemy AI analizują setki parametrów jednocześnie, wskazując mechanikowi dokładnie, gdzie leży problem.
Przykład? Zamiast godzinnych poszukiwań przyczyny nieprawidłowej pracy silnika, system AI w ciągu kilku minut analizuje dane z kilkudziesięciu czujników i precyzyjnie wskazuje uszkodzony element. To nie science fiction – takie rozwiązania już działają w zaawansowanych warsztatach na całym świecie. Polskie warsztaty powoli, ale systematycznie wdrażają te technologie.
Koszty początkowe są znaczące, ale oszczędności czasu i wzrost precyzji diagnoz szybko zwracają inwestycję. Dodatkowo AI pomaga w szkoleniu młodych mechaników, dostarczając im natychmiastowej wiedzy o skomplikowanych systemach pojazdów.
Konserwacja predykcyjna – zapobieganie zamiast naprawiania
Drugi kluczowy trend to przejście od reaktywnej naprawy do proaktywnej konserwacji. Nowoczesne pojazdy generują ogromne ilości danych o swoim stanie technicznym. Systemy AI potrafią te dane interpretować i przewidywać awarie na długo przed ich wystąpieniem.
Wyobraźmy sobie sytuację: klient przychodzi do warsztatu na rutynową wymianę oleju, a system informuje mechanika, że za ok. 3000 kilometrów prawdopodobnie wystąpi problem z pompą paliwa. Warsztat może zaproponować wymianę już teraz, oszczędzając klientowi awarię w trasie i sobie – kosztowną naprawę holowania.
Arkadiusz Raczyński z firmy ZF Aftermarket potwierdza praktyczne zastosowanie tej technologii: – Narzędzie ZF Bus Connect, wyposażone w funkcję ZF Health Check, umożliwia ciągłe monitorowanie w czasie rzeczywistym stanu komponentów ZF, m.in. skrzyni biegów. Pozwala to na wczesne wykrywanie potencjalnych usterek przekładni i zapobiega poważnym awariom. Dla menedżerów flot oznacza to możliwość planowania przeglądów i napraw z wyprzedzeniem, co przekłada się na mniejsze ryzyko poważnych usterek oraz nieoczekiwanych przestojów. W rezultacie menagerowie flot mogą znacznie obniżyć koszty napraw i konserwacji – a w przypadku skrzyni biegów te koszty, w zależności od rodzaju awarii, mogą sięgać nawet 12 000 euro. Poznaj opinię EXPERTa z firmy ZF Aftermarket.
Takie podejście zmienia całą filozofię działania warsztatu. Z miejsca, gdzie naprawia się zepsute samochody, staje się on centrum prewencji, które pomaga utrzymać pojazdy w idealnym stanie technicznym.
Rewolucja elektryczna w praktyce warsztatowej
Elektryfikacja transportu to być może największe wyzwanie, przed jakim stoją polskie warsztaty. Pojazdy elektryczne i hybrydowe wymagają zupełnie innego podejścia – od procedur bezpieczeństwa po specjalistyczne narzędzia diagnostyczne.
Baterie wysokonapięciowe to serce nowoczesnego pojazdu elektrycznego. Ich diagnostyka wymaga nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale przede wszystkim gruntownej wiedzy o elektrochemii i termodynamice. Mechanik musi rozumieć, jak działa zarządzanie termiczne baterii, dlaczego ważna jest balansacja ogniw i kiedy konieczna jest rekalibracja systemu zarządzania energią.
Arkadiusz Raczyński z ZF Aftermarket wskazuje na praktyczne konsekwencje: – Wraz z rosnącą elektryfikacją warsztaty muszą obsługiwać konwencjonalne, hybrydowe i elektryczne układy napędowe. W przypadku przekładni ZF oznacza to opanowanie obsługi systemów Ecolife HC czy AxTrax HC, diagnostyki elektronicznej, pracy z wysokim napięciem oraz bezpiecznej obsługi podzespołów mechatronicznych.
Polskie warsztaty stoją przed dylematem: inwestować w kosztowne wyposażenie do obsługi EV czy czekać, aż technologia stanie się bardziej dostępna? Praktyka pokazuje, że ci, którzy zainwestowali wcześniej, zyskują przewagę konkurencyjną.
Części zamienne w erze cyfryzacji
Współczesne części zamienne to często komponenty wyposażone w elektronikę, wymagające programowania i kalibracji po montażu. Wymiana lamp LED w nowoczesnym samochodzie może wymagać dostępu do systemu diagnostycznego producenta. Nawet pozornie prosta wymiana klocków hamulcowych w pojeździe z systemem regeneracji energii wymaga rekalibracji całego systemu.
Bartłomiej Szternal z firmy M-TECH wyjaśnia złożoność procesu: – Technologie LED radykalnie zmieniają podejście warsztatów do wymiany oświetlenia. W oświetleniu LED źródło światła jest zintegrowane z całą lampą – jeśli dioda przestaje działać, często trzeba wymienić cały moduł. Konwersja z halogenów na LED wymaga kodowania modułu, kalibracji poziomowania świateł i precyzyjnego ustawienia wiązki. Poznaj opinię EXPERTa z firmy M-TECH.
Materiały eksploatacyjne też się zmieniają. Izabela Stachowiak z firmy UFI Filters podkreśla: – Pojazdy elektryczne wymagają ograniczonej liczby filtrów – tylko kabinowego i oleju skrzyni biegów, ale poziom innowacyjności jest wyższy. Wprowadziliśmy filtry kabinowe HEPA do Tesli Model Y oraz systemy filtracji dla płynów dielektrycznych w chłodzeniu bezpośrednim. Poznaj opinię EXPERTki z firmy UFI Filters.
Wyzwanie kadrowe – nowe komptencje dla mechaników
Jeden z największych problemów branży to niedobór wykwalifikowanych techników. Nowoczesne pojazdy wymagają od mechaników kompetencji, które jeszcze dekadę temu były domeną inżynierów elektroników. Łukasz Żelazo z firmy Hella Polska opisuje rozwiązania: – Wspieramy polskie warsztaty, oferując szkolenia bezpośrednio w warsztatach, webinary oraz dostęp do bazy wiedzy na platformie Hella Tech World. Mechanicy uczą się obsługi systemów ADAS, elektroniki i diagnostyki, co ułatwia przejście od tradycyjnych napraw do pracy z nowoczesnymi pojazdami. Poznaj opinię EXPERTa z firmy HELLA Polska.
Polskie warsztaty eksperymentują z różnymi modelami szkoleń. Kluczowe jest połączenie teorii z praktyką – najlepiej uczą się mechanicy, którzy mają możliwość pracy z najnowszymi technologiami pod okiem doświadczonych specjalistów.
Systemy wspomagania kierowcy – nowa dziedzina specjalizacji
Systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) to jedna z najszybciej rozwijających się dziedzin automotive.
- Kamery,
- radary,
- sensory ultradźwiękowe
– wszystkie te komponenty wymagają precyzyjnej kalibracji po każdej naprawie karoserii, a nawet po wymianie szyby przedniej.
Konrad Goławski z Hella Gutmann precyzuje: – Kalibracja systemów ADAS to konieczność po bezpośredniej ingerencji w czujniki, zmianach geometrii pojazdu, naprawach karoserii czy pojawieniu się kodów usterek. Urządzenie CSC- -Tool z testerem mega macs pozwala na bezpieczną i precyzyjną kalibrację zgodną z wytycznymi producenta. Poznaj opinię EXPERTa z firmy Hella Gutmann.
Dla warsztatów to ogromna szansa biznesowa, ale też spore wyzwanie techniczne. Kalibracja systemu wspomagania parkowania może zająć całe popołudnie i wymagać dostępu do specjalistycznych tarcz kalibracyjnych. Z drugiej strony, taka usługa może kosztować kilkaset złotych i znacząco poprawić rentowność naprawy.
Zarządzanie termiczne – ukryty bohater nowoczesnych pojazdów
Jednym z najmniej docenianych, ale kluczowych aspektów nowoczesnych pojazdów jest zarządzanie termiczne. Pojazdy elektryczne mają skomplikowane systemy chłodzenia baterii, które muszą działać w szerokim zakresie temperatur.
Michael R. Ingvardsen z firmy Nissens szczegółowo omawia wyzwania: – Układ chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia musi utrzymywać prawidłowy zakres temperatur roboczych dla jego bezpieczeństwa pracy, wydajności i żywotności. Kluczowe wyzwania to równomierne odprowadzanie ciepła, wydajność w różnych warunkach, ograniczenia wagowe i precyzyjne sterowanie.
Ekspert dodaje: – Układy chłodzenia w pojazdach o nowych napędach są bardziej skomplikowane i wymagają od mechaników głębszej wiedzy oraz umiejętności diagnostycznych. Systemy pomp ciepła kontrolują nie tylko temperaturę kabiny, ale głównie temperaturę akumulatora – to kluczowe dla utrzymania samochodu w ruchu.
Dla warsztatów oznacza to:
- konieczność rozumienia nowych typów płynów chłodzących,
- zrozumienie procedur odpowietrzania obiegów
- oraz umiejętność przeprowadzenia diagnostyki systemów termostatycznych.
Awaria systemu chłodzenia w pojeździe elektrycznym może oznaczać nie tylko przegrzanie, ale też trwałe uszkodzenie kosztownej baterii.
Michael R. Ingvardsen wskazuje na ewolucję technologii: – Systemy chłodzenia stają się bardziej zintegrowane dla lepszego zarządzania ciepłem. Zastąpienie nagrzewnicy elektrycznej pompą ciepła zmniejsza zużycie energii do 50%, co mniej obciąża baterię trakcyjną o ok. 20%. Pojawiają się materiały zmiennofazowe (PCM) absorbujące lub uwalniające energię w zakresie ich przemian fazowych. Poznaj opinię EXPERTa z firmy Nissens.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Bezpieczeństwo w pracy z wyskim napięciem
Praca z pojazdami elektrycznymi wymaga szczególnej ostrożności i odpowiedniego wyposażenia. Bartłomiej Szternal z M-TECH podkreśla znaczenie bezpieczeństwa: – Seria lamp inspekcyjnych ILPRO5xx została zaprojektowana z myślą o pracy z wysokim napięciem. Lampy są wykonane z materiałów antystatycznych, posiadają pełną izolację elektryczną i spełniają klasę ochrony III – są zasilane wyłącznie niskim napięciem bezpiecznym bez wymogu uziemienia.
Ładowanie indukcyjne eliminuje ryzyko przypadkowego zahaczenia lub zwarcia w obszarze pracy z otwartymi układami elektrycznymi. To przykład, jak nowoczesne narzędzia warsztatowe dostosowują się do wymagań bezpieczeństwa w pracy z pojazdami EV.
Innowacyjne technologie filtracji
Systemy filtracji w pojazdach elektrycznych ewoluują w kierunku większej efektywności i dłuższych okresów wymiany. Izabela Stachowiak z UFI Filters przedstawia najnowsze rozwiązania: – Opracowaliśmy markę Formula-UFI z materiałami filtracyjnymi zapewniającymi najwyższą wydajność przy zmniejszeniu liczby wymian. Technologia FormulaUFI.EXTREME wykorzystuje materiał syntetyczny wyprodukowany w procesie meltblown. Filtr HEPA do Tesli Model Y spełnia wymagania trzyletniego okresu eksploatacji.
Automatyzacja procesów warsztatowych – wizja przyszłości
Robotyzacja warsztatów samochodowych, choć dziś może wydawać się odległą przyszłością w polskich realiach, powoli wkracza do branży serwisowej na świecie. Podczas gdy polskie warsztaty koncentrują się na wdrażaniu systemów diagnostycznych AI, największe centra serwisowe w USA i Europie Zachodniej testują pierwsze roboty do automatyzacji podstawowych czynności serwisowych.
Firmy takie jak FANUC rozwijają technologie robotyczne, które w przyszłości mogą znaleźć zastosowanie w warsztatach serwisowych. BMW już dziś stosuje robota Spot od Boston Dynamics do inspekcji technicznych w swoich centrach serwisowych – robot wykrywa wycieki sprężonego powietrza za pomocą czujników akustycznych.
Z kolei amerykańska firma RoboTire opracowała system robotyczny, który wymieniał komplet czterech opon w mniej niż 20 minut. Robot wyposażony w kamerę 3D i sztuczną inteligencję:
- automatycznie identyfikował typ pojazdu,
- lokalizował nakrętki kół z precyzją do milimetra
- i przeprowadzał całą procedurę wymiany bez interwencji człowieka.
Mimo obiecującej technologii, firma ogłosiła bankructwo w 2024 r., pokazując że na niektóre rozwiązania automatyzacji warsztatów może być jeszcze za wcześnie ze względu na zbyt wysokie koszty wdrożenia. Automatyczna maszyna do montażu opon miała kosztować ponad 30 tys. dolarów, co przekracza wartość wielu serwisowanych pojazdów.
Branża motoryzacyjna to największy odbiorca robotów przemysłowych: 33% wszystkich instalacji robotycznych w USA trafia do sektora automotive. Jednak różnica między produkcją a serwisowaniem jest kluczowa. W fabrykach roboty pracują z nowymi, standaryzowanymi komponentami, w warsztacie będą musiały sobie radzić sobie z tysiącami różnych modeli pojazdów w różnym stanie technicznym.
Eksperci przewidują, że automatyzacja nie zastąpi mechaników, ale uwolni ich od rutynowych i niebezpiecznych zadań. Podczas gdy robot będzie wymieniał olej czy koła, technik będzie mógł skupić się na skomplikowanej diagnostyce elektronicznej. Koszty pozostają główną barierą. Eksperci z Mc-Kinsey szacują jednak, że 30-50% zadań mechaników może zostać zautomatyzowanych w ciągu najbliższej dekady.
Cyberbezpieczeństwo w warsztacie
Wraz z rosnącą łącznością pojazdów pojawia się nowe wyzwanie – cyberbezpieczeństwo. Współczesne samochody są połączone z internetem, komunikują się z infrastrukturą drogową i przesyłają dane do producentów. Warsztaty muszą być świadome zagrożeń związanych z nieautoryzowanym dostępem do systemów pojazdu.
Szczególnie niebezpieczne jest używanie nieoryginalnego oprogramowania diagnostycznego. Takie programy często nie mają zabezpieczeń, mogą zawierać złośliwy kod lub umożliwiać nieautoryzowany dostęp do danych klienta. Profesjonalne warsztaty inwestują w licencjonowane oprogramowanie, a także regularnie aktualizują systemy bezpieczeństwa.
Wsparcie producentów dla warsztatów
Michael R. Ingvardsen z Nissens opisuje kompleksowe wsparcie: – Aby wesprzeć mechaników, firma Nissens opracowała program szkoleniowy Nissens eXperts, obecny na świecie od 13 lat. Składa się z modułów samokształceniowych online, szkoleń na żywo oraz konwencjonalnych szkoleń, prowadzonych przez ekspertów. Od 2026 r. wprowadzamy przełomowy materiał szkoleniowy obejmujący wszystkie aspekty pompy ciepła!
Producenci nie tylko dostarczają części zamienne, ale stają się partnerami w procesie edukacji i modernizacji warsztatów. Ta współpraca będzie kluczowa dla tempa adaptacji branży do nowych technologii.
Zrównoważony rozwój w praktyce serwisowej
Coraz większe znaczenie zyskują praktyki proekologiczne w warsztatach. To nie tylko segregacja odpadów, ale też regeneracja części zamiast ich wymiany, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii czy optymalizacja procesów pod kątem śladu węglowego. Klienci będą coraz częściej wybierać warsztaty, które dbają o środowisko.
- Regeneracja akumulatorów,
- recykling płynów eksploatacyjnych
- czy używanie parts refurbished
to nie tylko oszczędności, ale też element budowania wizerunku odpowiedzialnego biznesu.
Przyszłość branży – szanse i zagrożenia
Branża serwisowa w Polsce stoi przed okresem intensywnych zmian. Warsztaty, które potrafią adaptować się do nowych technologii, będą prosperować. Te, które pozostaną przy tradycyjnych metodach, mogą mieć problemy z konkurencyjnością. Kluczem do sukcesu jest inwestycja w ludzi i technologie.
Najlepsze warsztaty łączą doświadczenie w tradycyjnej mechanice z najnowszymi narzędziami diagnostycznymi. Budują zespoły, w których starsi mechanicy dzielą się wiedzą praktyczną, a młodsi wnoszą znajomość nowoczesnych technologii.
Warsztat jutra – już dziś
Rewolucja technologiczna w branży motoryzacyjnej to nie przyszłość – to rzeczywistość, z którą polskie warsztaty muszą się zmierzyć już dziś.
- Sztuczna inteligencja w diagnostyce,
- elektryfikacja napędów,
- systemy wspomagania kierowcy,
- zaawansowane materiały eksploatacyjne
– wszystkie te trendy wymagają nowego podejścia do serwisowania pojazdów. Warsztaty, które zainwestują w nowoczesne technologie i wykwalifikowany personel, zyskają przewagę konkurencyjną na lata. Te, które będą zwlekać z modernizacją, mogą znaleźć się na marginesie rynku.
Przyszłość branży serwisowej jest obiecująca, ale wymaga odwagi w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych i ciągłego rozwijania kompetencji. Kluczowe role w tej transformacji odgrywają dostawcy technologii i części zamiennych. Przedstawione w artykule rozwiązania firm takich jak Hella, ZF, M-TECH, Nissens czy UFI Filters to tylko wybrane przykłady kierunków, w jakich rozwija się cała branża automotive.
Podobne innowacje wprowadzają dziesiątki innych producentów na całym świecie, wspierając warsztaty w procesie adaptacji do nowych warunków rynkowych. To szerokie partnerstwo między wszystkimi dostawcami a warsztatami będzie decydować o tempie i kierunku zmian w polskiej branży serwisowej.
Źródło: Materiały redakcyjne


















