Test akumulatora trakcyjnego bez jazdy próbnej

Niemiecka firma TÜV Rheinland, specjalizująca się w usługach technicznych, opracowała innowacyjną metodę testowania akumulatorów trakcyjnych w pojazdach elektrycznych. Precyzyjna ocena stanu baterii może być teraz wykonana bez konieczności jazdy próbnej samochodem i bez użycia dodatkowych narzędzi. Ta metoda przeprowadzenia testu jest szczególnie zalecana warsztatom samochodowym.
- Rynek używanych samochodów elektrycznych wciąż nie notuje oczekiwanego wzrostu – przyczynami tego stanu rzeczy są zapewne wątpliwości wielu nabywców co do stanu używanych akumulatorów trakcyjnych.
- Co przekona klientów do zakupu elektryków? Dołączenie – przez sprzedawcę pojazdu – odpowiedniego świadectwa, które potwierdziłoby aktualny stan techniczny akumulatora. Jak sporządzić taki dokument?
- Badania przeprowadzone w Niemczech przez TÜV Rheinland wskazują, że aż 95,7% potencjalnych nabywców używanych samochodów chciałoby otrzymać certyfikat dokumentujący stan akumulatora. Jak precyzyjnie więc ocenić kondycję baterii?
Procedura testowania akumulatorów Battery Quick Check, opracowana przez wspomnianą jednostkę badawczą (we współpracy z firmą Twaice Technologies GmbH), pozwala zweryfikować, jaki jest rzeczywisty stan akumulatora trakcyjnego.
Doktor Matthias Schubert, wiceprezes wykonawczy ds. mobilności, odpowiedzialny za globalną działalność w sektorze mobilności w TÜV Rheinland, zauważa, że obecne systemy zarządzania akumulatorem w pojazdach nie zapewniają wiarygodnej oceny jego stanu. Różnice między wyświetlanymi parametrami a rzeczywistymi, uzyskanymi podczas przeprowadzonych pomiarów, sprawiają, że precyzyjna ocena kondycji akumulatora jest kluczowa dla określenia wartości rezydualnej pojazdu.
Inteligentna stacja ładowania – zasada działania
Jednostce badawczej TÜV Rheinland zależało na stworzeniu łatwego w użyciu procesu testowania akumulatorów w warsztacie. Test Battery Quick Check można przeprowadzić podczas postoju pojazdu, bez konieczności jazdy próbnej. Dodatkowo do przeprowadzenia tych badań nie trzeba inwestować w specjalistyczne urządzenia testowe. Test sprawności baterii można wykonać za pomocą standardowego urządzenia diagnostycznego.
Na razie specjalny program diagnostyczny i procedura przeprowadzenia testów są dostępne tylko dla narzędzi diagnostycznych Mega Macs X firmy Hella Gutmann. Wkrótce jednak mają pojawić się rozwiązania wprowadzane przez innych producentów urządzeń. Ocena stanu akumulatora wymaga od mechanika jedynie wpięcia urządzenia diagnostycznego do interfejsu OBD II pojazdu oraz podłączenia kablem ładowania źródła zasilania z gniazdem ładowania w samochodzie.
Niezbędne jest jednak wykorzystanie inteligentnej stacji ładowania typu Wallbox. Jednostka Battery Quick Check, stworzona przez TÜV Rheinland, oferuje sprzedaż przenośnych ładowarek, które umożliwiają przeprowadzenie tego rodzaju testów. Inteligentne ładowarki zostały wycenione na 149 euro.
Procedura Battery Quick Check
Procedura testowa Battery Quick Check polega na sterowanym programowo ładowaniu akumulatora pojazdu za pomocą urządzenia diagnostycznego i stacji ładowania Wallbox. Według firmy TÜV Rheinland konfiguracja i uruchomienie testu zajmują ok. 5 min. Pozostała część procedury nie wymaga żadnej dodatkowej obsługi.
Całkowity czas testu jest uzależniony od wielkości i stanu akumulatora oraz wynosi 90–120 min. Kiedy jednak test był wykonywany w pojeździe Volkswagen ID 4 z akumulatorem o pojemności 77 kWh, proces trwał ok. 2 godz. i 20 min. Przed rozpoczęciem testu bateria powinna być naładowana maksymalnie do 45%. W trakcie przeprowadzonego pomiaru przez interfejs diagnostyczny OBD II odczytywane są wartości:
- prądu,
- napięcia
- i temperatury akumulatora.
SI pomaga anlizować dane
Następnie otrzymane wartości parametrów są analizowane przez oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji firmy Twaice i porównywane w chmurze z danymi referencyjnymi dla fabrycznie nowych ogniw baterii. Test weryfikuje stan akumulatora i określa m.in. wskaźnik pozostałej pojemności (SoH), czyli jego rzeczywistą pojemność.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Niezależnie od przyjętych przez producentów pojazdów algorytmów starzenia się akumulatorów trakcyjnych, TÜV Rheinland – na podstawie analizy wskaźników – przygotowuje odpowiedni raport. Każdy certyfikat z badania akumulatora otrzymuje graficzny kod QR, który umożliwia identyfikację baterii i dostęp do wyników na stronie internetowej.
W Niemczech do końca 2023 r. planowane jest udostępnienie danych dla ok. 40 modeli samochodów, co pokryje ok. 50% potrzeb rynku. Istnieje także możliwość testowania pojazdów Tesli z interfejsem OBD II, jednak w tych przypadkach nie będzie możliwe wydanie świadectw potwierdzających stan techniczny akumulatora ani określenie ewentualnych, przyszłych uszkodzeń baterii trakcyjnej.
Dla kogo dedykowane jest testowanie bez jazdy próbnej
Możliwość przeprowadzenia testów akumulatorów trakcyjnych, bez konieczności jazdy próbnej, jest rozwiązaniem skierowanym głównie do:
- salonów samochodowych,
- warsztatów,
- firm leasingowych
- oraz przedsiębiorstw zarządzających flotą.
Osoby indywidualne również mogą skorzystać z tej usługi podczas wizyty w salonie samochodowym lub warsztacie. Akumulatory litowo-jonowe w pojazdach elektrycznych ulegają degradacji już od pierwszego użycia, w sposób zależny od modelu i sposobu jego eksploatacji. Jest kilka metod na wydłużenie żywotności akumulatora trakcyjnego w samochodach elektrycznych.
Istotnym czynnikiem jest regularne ładowanie w odpowiednim zakresie, unikanie ekstremalnych temperatur, a także ograniczenie częstych głębokich cykli ładowania i rozładowania. Także korzystanie z funkcji optymalizujących ładowanie i unikanie długotrwałego przechowywania baterii w stanie pełnego naładowania może pomóc w przedłużeniu żywotności akumulatora.
Źródło: Materiały redakcyjne