ZF Częstochowa świętuje 20 lat innowacji w motoryzacji

ZF Częstochowa: 20 lat innowacji motoryzacyjnych ADAS ZF

Grupa Technologiczna ZF, jeden z największych globalnych dostawców branży motoryzacyjnej, opracowuje i rozwija przełomowe technologie, koncentrując się na produktach dla pojazdów definiowanych programowo, autonomicznej jazdy i elektromobilności. Zespoły inżynierów ZF pracujące w Polsce mają znaczący wkład w rozwój technologii ZF w zakresie zaawansowanych funkcji pasywnych systemów bezpieczeństwa, systemów ADAS, a także układów kierowniczych i hamulcowych dla pojazdów osobowych i użytkowych.

  • Centrum Inżynieryjne Elektroniki ZF w Częstochowie opracowuje zaawansowane komponenty dla motoryzacji, szczególnie w obszarze elektroniki i systemów wspomagania kierowcy (ADAS).
  • Od powstania w 2005 r., zatrudnienie w Centrum Inżynieryjnym ZF w Częstochowie wzrosło prawie 20-krotnie, do ponad 870 osób.
  • ZF jest jednym z największych i najbardziej cenionych pracodawców w regionie śląskim.

– Od momentu powstania, Centrum Inżynieryjne w Częstochowie jest miejscem, gdzie technologia, doskonałość inżynieryjna i innowacyjność spotykają się, by kształtować przyszłość mobilności – powiedział Rafał Zatorski, Dyrektor Centrum ZF. – Dziękuję i gratuluję całemu Zespołowi – to dzięki Waszemu zaangażowaniu, wiedzy i pomysłowości motoryzacja staje się bezpieczniejsza, bardziej inteligentna i wydajna. Dziś świętujemy 20 lat wspólnych sukcesów, ale przede wszystkim patrzymy w przyszłość – z ambicją, by odgrywać coraz większą rolę w tworzeniu przełomowych rozwiązań technologicznych w ramach Grupy ZF. Przed nami kolejne wyzwania, nowe projekty i ogromny potencjał, który razem możemy uwolnić.

 

Zestaw testowy do badania odporności urządzeń elektronicznych pod kątem narażenia na pola elektromagnetyczne, źródło: ZF

Centrum Inżynieryjne Elektroniki ZF w Częstochowie (CEC) rozpoczęło działalność w 2005 r. jako część firmy TRW i początkowo zatrudniało 45 inżynierów zajmujących się głównie pasywnymi systemami bezpieczeństwa. W kolejnych latach zakres kompetencji, liczba realizowanych projektów i zatrudnienie systematycznie rosły.

W 2015 r. CEC, wraz z pozostałymi jednostkami TRW, zostało włączone do Grupy ZF. Od tego momentu rozpoczął się intensywny rozwój projektów z obszaru ADAS (systemy wspomagania kierowcy) a także, od 2021 r., zaangażowanie w pracę nad superkomputerami z serii ProAI.

Wysokiej rozdzielczości radar 77 GHz Imaging Radar firmy ZF, źródło: ZF

 Aktualnie Centrum zatrudnia około 870 osób, a jego biura i laboratoria znajdują się w dwóch lokalizacjach w Częstochowie: przy ul. Pułaskiego oraz przy ul. Rolniczej oraz w Łodzi (przy ul. Piłsudskiego). Jednostka jest częścią globalnej sieci R&D Grupy ZF i ściśle współpracuje z zespołami inżynierów m.in. w:

  • Niemczech,
  • Stanach Zjednoczonych,
  • Anglii,
  • Francji,
  • Chinach
  • i Indiach.

Oferuje kompleksowy zakres projektowania elektronicznych systemów bezpieczeństwa, począwszy od analizy wymagań klienta, poprzez tworzenie specyfikacji i architektury produktu, jego projektowanie i testowanie, aż po końcową walidację w laboratoriach i na torach testowych.

Superkomputer dla przemysłu motoryzacyjnego ZF ProAI firmy ZF, źródło: ZF

Działalność badawczo-rozwojowa CEC przyczyniła się dla powstania Zakładu Elektroniki w Częstochowie, w którym ZF produkuje nowoczesne komponenty elektroniczne dla zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), takie jak kamery Smart Camera 4.8, radary czy superkomputery ZF ProAI dla funkcji zautomatyzowanej jazdy. Współpraca Centrum Inżynieryjnego z globalną siecią R&D ZF i lokalnym zakładem produkcyjnym umożliwia realizację całego procesu rozwoju, testowania i produkcji najnowszych technologii dla motoryzacji.

Źródło: ZF

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę