Nieprawidłowości we wskazaniach licznika kilometrów - komentarz eksperta

Nieprawidłowości we wskazaniach licznika kilometrów dotyczą głównie aut 15-letnich i starszych. Według analizy CARFAX średni wiek samochodu z cofniętym licznikiem to aż 20 lat. Prawie połowa z nich miała też w swojej historii kolizje lub uszkodzenia.
Kult niskiego przebiegu
Wśród marek najczęściej objętych manipulacjami dominują Volkswagen, Opel i Renault. Jak wskazuje ekspert, liczba wykrywanych przypadków jest zapewne wielokrotnie niższa niż liczba rzeczywistych manipulacji. Problem ten stwarza zagrożenie na drogach i generuje ogromne koszty. Jego korzenie tkwią w wieloletniej bezkarności oraz w tzw. kulcie niskiego przebiegu wśród kupujących.
Według najnowszej analizy bazy danych CARFAX, obejmującej 23 mln używanych aut w Polsce, w przypadku niemal 1,2 mln z nich odnotowano nieprawidłowości w rejestracji przebiegu i przypadki cofnięcia licznika kilometrów. Aż 72 proc. z tych samochodów zostało sprowadzonych do Polski z zagranicy.
– Dane CARFAX wskazują, że w wypadku co najmniej 5 proc. pojazdów zarejestrowanych w Polsce można zidentyfikować ryzyko manipulacji przy liczniku przebiegu – a należy pamiętać, że liczba wykrywanych przypadków jest wielokrotnie niższa niż liczba rzeczywistych manipulacji. Oszustwa licznikowe to cicha plaga polskiego rynku aut używanych, napędzana masowym importem starszych pojazdów, głównie z Niemiec. Problem, generujący miliardowe straty i zagrażający bezpieczeństwu na drogach, ma swoje korzenie w wieloletniej bezkarności oraz w tzw. kulcie niskiego przebiegu wśród kupujących.
Nowelizacja Kodeksu karnego z 2019 roku, wprowadzająca art. 306a miała być przełomem. Uczyniła ona ingerencję we wskazania licznika przestępstwem zagrożonym karą do pięciu lat więzienia, niezależnie od zamiaru oszustwa przy sprzedaży. W połączeniu z obowiązkiem wpisywania przebiegu podczas kontroli drogowych i badań technicznych do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców doprowadziło to do realnego wzrostu wykrywanych nieprawidłowości. Mimo to skuteczność ścigania pozostała niska, a znaczna część postępowań jest umarzana z powodu niemożności udowodnienia, kto i kiedy dokonał zmiany. Problem dowodowy, zwłaszcza przy autach z importu, które przechodzą przez wiele rąk, okazał się barierą nie do pokonania – mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska.
Czołówka aut z manipulacjami przebiegu
Problem wątpliwych wskazań licznika dotyczy przede wszystkim aut starych i zużytych – 82 proc. ma powyżej 15 lat, a średni wiek takiego samochodu wynosi 20 lat. Aż 47 proc. tych pojazdów ma również odnotowane w swojej historii kolizje i uszkodzenia (w przypadku ogółu aut używanych według bazy danych CARFAX ten odsetek jest znacznie niższy i wynosi 39 proc.).
Nieprawidłowości licznika najczęściej zauważano w przypadku Volkswagenów (14 proc. odnotowanych przypadków). Kolejne miejsca zajmują marki Opel, Renault, Audi i Ford (po 7 proc. odnotowanych przypadków).
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– W Belgii wprowadzenie systemu „Car-Pass”, wymuszającego raportowanie przebiegu auta przy każdej usłudze, praktycznie wyeliminowało tego typu oszustwa. Do czasu wdrożenia podobnych rozwiązań w Polsce najsilniejszą bronią konsumenta pozostaje rękojmia. Umożliwia ona zwrot pojazdu i odzyskanie pieniędzy, gdyż cofnięty licznik jest wadą istotną, za którą sprzedawca odpowiada nawet wtedy, jeśli o niej nie wiedział. Jednak nawet wprowadzenie obowiązku rejestrowania przebiegu pojazdu podczas przeglądów technicznych oraz kontroli drogowych poprawia ochronę konsumentów przede wszystkim w przypadku aut krajowych. W przypadku samochodów sprowadzanych z zagranicy kluczowe znaczenie ma dostęp do wiarygodnych danych o historii pojazdu sprzed momentu jego rejestracji w Polsce.
Jak zatem już dziś można się skutecznie chronić przed oszustwami, mimo wciąż niejasnej perspektywy wprowadzenia globalnych rozwiązań legislacyjnych? Kluczowa tu jest weryfikacja historii pojazdu po numerze VIN. Obok rządowej usługi sprawdzenia historii pojazdu, która niewątpliwie uczyniła wiele dobrego, na rynku działają komercyjne firmy, takie jak CARFAX. Oferują one szczegółowe raporty, agregując dane o przebiegach, szkodach i historii serwisowej z wielu baz w Europie i Ameryce Północnej, co jest kluczowe w przypadku z importu. – mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska.
Źródło: CARFAX Polska