ZF w Częstochowie świętuje 20 lat – relacja autoEXPERTa

ZF w Częstochowie świętuje 20 lat – relacja autoEXPERTa ZF
18.6.2025

W sobotę, 14 czerwca, Centrum Inżynieryjne Elektroniki ZF w Częstochowie świętowało jubileusz 20-lecia działalności. Z tej okazji zaproszeni goście – w tym redakcja autoEXPERTa – mieli okazję poznać kulisy pracy inżynierów oraz zobaczyć z bliska najnowsze osiągnięcia technologiczne rozwijane przez firmę ZF.

Centrum, które rozpoczęło działalność w 2005 r., od lat rozwija zaawansowane systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy. Dziś jest jednym z kluczowych ośrodków R&D firmy ZF na świecie, odpowiadającym za projektowanie i testowanie elektroniki dla systemów takich jak ADAS, poduszki powietrzne czy steer-by-wire.

– Zaczynaliśmy od niewielkiego zespołu i stopniowo budowaliśmy kompetencje oraz rozbudowywaliśmy portfel produktów – mówi Rafał Zatorski, Dyrektor Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF – Dziś odpowiadamy za pełny cykl życia produktu: od analizy wymagań klienta, przez projektowanie sprzętu i oprogramowania, aż po testy i walidację.

Powstanie superkomputera 

Podczas wydarzenia zaprezentowano m.in. superkomputer ZF ProAI – najbardziej skalowalny i wydajny komputer pokładowy w branży automotive, przygotowany z myślą o samochodach autonomicznych. Jak podkreśla Zatorski, centrum w Częstochowie było odpowiedzialne za jego projekt, testowanie oraz za przygotowanie do produkcji seryjnej.

superkomputer ZF Superkomputer ZF ProAI. Źródło: ZF

Działanie ZF ProAI opiera się na procesorze NVIDIA Orin i osiąga wydajność do 256 TOPS – a przy zastosowaniu wielu modułów pozwala na obsługę funkcji autonomicznej jazdy nawet na poziomie SAE Level 4. Takie rozwiązania już dziś są stosowane m.in. w bezzałogowych minibusach poruszających się po lotniskach czy kampusach przemysłowych.

– Naszym celem jest tworzenie tzw. komputerów strefowych – wyjaśnia Zatorski. – Chcemy zastąpić dziesiątki oddzielnych jednostek sterujących zintegrowanym systemem, który zarządza całą elektroniką pojazdu w danej strefie. To pozwala uprościć architekturę, zwiększyć wydajność i przygotować się na przyszłość pojazdów bez kierownicy.

Aplikacja do komputera na kółkach

ZF rozwija również koncepcję pojazdu jako platformy sprzętowo-programowej. Tak jak w komputerze czy smartfonie użytkownik może instalować aplikacje, tak w przyszłości kierowcy będą mogli dokupować funkcje jazdy (np. parkowanie zdalne, zaawansowany tempomat) i aktywować je przez system infotainment.

– To całkowicie zmienia model myślenia o samochodzie – zauważa Zatorski. – Auto stanie się komputerem na kołach – niezależnym sprzętowo od aplikacji, elastycznym, otwartym na aktualizacje.

Jak przyszłość technologii wpływa na codzienność zespołu inżynierów w Częstochowie?

– To bardzo motywujące – podkreśla Rafał Zatorski – Pracujemy przy przełomowych technologiach i mamy realny wpływ na to, jak będą wyglądały samochody za kilka, kilkanaście lat. Dla naszych specjalistów to szansa na realizację pasji i ambicji zawodowych.

Redakcja autoExpert miała okazję zwiedzić nowoczesne laboratoria ZF oraz porozmawiać z zespołem inżynierskim. Był to nie tylko pokaz możliwości technologicznych firmy, ale także dowód na to, że w Polsce powstają rozwiązania, które kształtują przyszłość globalnej motoryzacji.

źródło: Materiały redakcyjne & ZF

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę