Średnia cena samochodów na polskim rynku wtórnym wzrosła trzykrotnie

Średnia cena samochodów na polskim rynku wtórnym Freepik_jcomp

Od 2015 r. średnia cena samochodów wzrosła o 264 proc., z 12 700 zł w 2015 r. do 46 196 zł w maju 2025 r. Tempo wzrostu cen znacznie przyśpieszyło głównie za sprawą większej liczby ofert prawie nowych samochodów. Dane pochodzą z analizy rynku przygotowanej przez firmę AAA AUTO, która obchodzi w tym roku dziesięciolecie obecności w Polsce.

Do 2022 r. samochody na polskim rynku wtórnym były najczęściej oferowane w wieku ponad 13 lat, ale od 2023 r. średnia wieku zaczęła spadać i obecnie wynosi nieco ponad 11 lat. Podobnie wygląda średnia liczba przejechanych kilometrów, która spadła w ciągu dziesięciu lat ze 173 560 km do 163 606 km w tym roku. 

– W ciągu ostatnich dziesięciu lat na rynku wtórnym postępuje zmiana preferencji kierowców w zakresie nadzwozi oraz silników. Liczba oferowanych na sprzedaż hatchbacków spadła aż o 14 proc. na rzecz dużych i modnych SUVów, których udział wynosi obecnie 31 proc., które tym samym zajęły pierwsze miejsce wśród nadwozi. W ofercie rynkowej nadal na pierwszym miejscu znajdują się diesle, ale ich pozycja wciąż słabnie na rzecz samochodów benzynowych, hybrydowych oraz elektrycznych. W ubiegłym roku diesle stanowiły 47 proc. sprzedawanych w naszej sieci aut, natomiast rok wcześniej było ich 50 proc.

Z kolei samochody benzynowe, podobnie jak rok wcześniej, stanowią prawie 44 proc. naszej oferty. Udział hybryd natomiast wzrósł do 5 proc., a samochodów elektrycznych do 0,6 proc., przy czym 10 lat temu samochodów elektrycznych w zasadzie nie było na rynku wtórnym – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO

10 lat na polskim rynku

Gdy dziesięć lat temu firma AAA AUTO rozpoczynała działalność na polskim rynku była jedyną, która posiadała tak szeroką ofertę usług: od wykupu, przez zakup w rozliczeniu, aż do zakupu pojazdu na raty i z pakietem ubezpieczeń. Już wtedy klienci otrzymywali gwarancję legalnego pochodzenia pojazdu i możliwość jego wymiany na inny oraz gwarancję ubezpieczeniową na stan mechaniczny auta. Od tego czasu polski rynek samochodów używanych coraz bardziej się profesjonalizuje pod względem obsługi klientów oraz jakości ofert, chociaż wciąż należy uważać na nierzetelnych sprzedawców. 

– W 2015 roku sprzedaliśmy w Polsce niecałe 2 000 aut, a od tego czasu 130 000. Pomaga nam w tym nowoczesna technologia, w tym sztuczna inteligencja. Stworzyliśmy szeroką gamę aplikacji, które są obecnie w pełni zintegrowane i wykorzystywane we wszystkich obszarach naszej działalności. W AAA AUTO każdego roku wydajemy miliony złotych na sprawdzanie samochodów w bazach danych. Inwestujemy również w fizyczne inspekcje samochodów, diagnostykę i szkolenia techników zakupowych. Jako AAA AUTO wspieraliśmy również wprowadzenie kary za fałszowanie przebiegu samochodów, która na szczęście obowiązuje już od kilku lat – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO

Oddziały AAA AUTO

Obecnie AAA AUTO ma 14 oddziałów w Polsce oferując w nich samochody z udokumentowaną historią serwisową, które sprzedawane są z dożywotnią gwarancją legalnego pochodzenia. Wszystkie kupowane samochody przechodzą w AAA AUTO szczegółową kontrolę, dlatego z powodu wykrytych wad mechanicznych lub prawnych, firma rezygnuje z zakupu aż 65-70% samochodów. 

– Zainteresowanie używanymi i prawie nowymi samochodami sprzedawanymi w naszej sieci było rekordowe w zeszłym roku, ponieważ sprzedaliśmy ich najwięcej w ciągu 32 lat naszego istnienia. We wszystkich krajach, w których działamy, łączna sprzedaż wyniosła prawie 109 000 aut, co oznacza wzrost o 11 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Do końca stycznia 2025 roku osiągnęliśmy liczbę 3,3 mln klientów, którzy kupili lub sprzedali u nas samochód. Naszym celem jest wzrost sprzedaży w tym samym tempie, dlatego będziemy nadal koncentrować się na rozbudowie i odnowie istniejących centrów samochodowych oraz otwieraniu nowych – podsumowała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings

W Polsce na rynku wtórnym od dziesięciu lat najlepiej sprzedającym się modelem, także w sieci salonów samochodowych AAA AUTO, jest Opel Astra, którego średnia rynkowa cena wynosi obecnie 20 378 zł, ze średnim stanem licznika ponad 188 tys. km. Na kolejnych miejscach w pierwszej 10. najlepiej sprzedających się samochodów na wtórnym rynku też nie zaszły wielkie zmiany.

Źródło: AAA AUTO

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę