Zdaniem EXPERTa: Bartłomiej Szternal, Produkt Manager w M-TECH o warsztacie przyszłości

Zdaniem EXPERTa: Bartłomiej Szternal – warsztat przyszłości Raven Media
20.7.2025

Zdaniem EXPERTa: Bartłomiej Szternal, Produkt Manager w M-TECH opowiada o warsztacie przyszłości.

Jak technologie LED M-TECH zmieniają podejście warsztatów do wymiany oświetlenia i jakie procedury kalibracji są wymagane przy konwersji z tradycyjnych żarówek?

Technologie LED radykalnie zmieniają podejście warsztatów do wymiany i serwisowania oświetlenia w pojazdach. Wpływ na to ma kilka kluczowych kwestii związanych przede wszystkim z różnicą między technologią LED a tradycyjnym oświetleniem w postaci żarówek halogenowych.

Powiązane firmy

M-TECH POLAND Sp. z o.o.

W oświetleniu LED źródło światła jest zintegrowane z całą lampą – jeśli dioda przestaje działać, często trzeba wymienić cały reflektor lub moduł LED (LED-y są wbudowane w reflektor, zintegrowane z elektroniką, chłodzeniem i soczewkami). Wszystko to sprawia, że sam proces jest czasochłonny i często bardzo drogi.

W tradycyjnym reflektorze wymienia się samą żarówkę co jest procesem szybkim, tanim i prostym nie wymagającym specjalistycznych narzędzi czy stosowania odpowiednich procedur po zakończeniu. Warsztaty rozwijające się w kierunku technologii LED kładą większy nacisk przede wszystkim na diagnostykę elektroniczną. Wynika to z faktu, iż LED-y połączone są z elektroniką pojazdu co wymaga programowania lub kodowania w komputerze pokładowym samochodu.

Ostatnio coraz częściej w warsztatach można zastać sytuację, w której klienci chcą zamienić tradycyjne halogeny na oświetlenie LED. Wynika to z faktu, iż kierowcy coraz częściej poszukują specjalistów, którzy potrafią nie tylko wymienić źródło światła, ale też zapewnić jego optymalną wydajność i zgodność z systemami pojazdu. jest to związane z tym, że taka konwersja wymaga pogłębienia wiedzy technicznej w temacie nie tylko konstrukcji samej lampy, ale też działania układów takich jak AFS (Adaptive Frontlight System), Matrix LED, światła kierunkowe, itp.

Nieprawidłowo zamontowane LED-y mogą oślepiać innych kierowców co wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo. Dlatego tak ważna w warsztatach jest konieczność ciągłego dokształcania się pracowników i inwestowania w nowoczesne wyposażenie m.in. w diagnoskopy i inne urządzenia pozwalające dokładnie ustawić wiązkę światła po konwersji.

Wymiana tradycyjnej żarówki na LED w zależności od rodzaju reflektora może wymagać zastosowania procedury kalibracji i adaptacji. Nowe oświetlenie może wymagać:

  • kodowania modułu poprzez zmianę ustawień w sterowniku nadwozia poprzez diagnostykę komputerową,
  • kalibracji automatycznego poziomowania świateł by prawidłowo regulować wysokość wiązki wykonywanej przy pomocy testera diagnostycznego,
  • w przypadku reflektorów adaptacyjnych (AFS) może być konieczne wykonanie kalibracji osi optycznych lub aktualizacja sfirmware’u sterownika,
  • w reflektorach bez AFS wiązkę światła należy ustawić ręcznie na ścianie lub przy użyciu urządzenia kalibracyjnego,
  • zamontowania rezystora o odpowiedniej mocy, modułu CANbus LED występującego zwykle jako gotowa do użycia wiązka lub w niektórych przypadkach przekodować moduł na „brak monitorowania żarówki”
  • wykasowania błędu w systemie oświetlenia samochodu oraz sprawdzić działanie w różnych trybach świecenia.

Jak seria lamp inspekcyjnych ILPRO5xx M-TECH z ładowaniem bezprzewodowym wspiera techniczne w pracy z nowoczesnymi pojazdami elektrycznymi i systemami wysokonapięciowymi?

Seria lamp inspekcyjnych ILPRO5xx M-TECH z ładowaniem bezprzewodowym została zaprojektowana z myślą o nowoczesnych wymaganiach warsztatów, w tym pracy z pojazdami elektrycznymi (EV) i systemami wysokonapięciowymi. Przy pracy z wysokim napięciem najważniejsze jest bezpieczeństwo.

Lampy ILPRO są wykonane z materiałów antystatycznych i nieprzewodzących dzięki czemu znacząco je poprawia. Dodatkowo ładowanie indukcyjne (bezprzewodowe) jak sama nazwa wskazuje nie potrzebuje kabli/przewodów co eliminuje ryzyko przypadkowego zahaczenia lub zwarcia w obszarze pracy z otwartymi układami elektrycznymi.

Warto wspomnieć, iż stacje ładowania indukcyjnego serii ILPRO5xx umożliwiają szybkie (PD 20W) i bezproblemowe ładowanie i doładowanie lamp – wystarczy odłożyć lampę na bazę ILPRO500 (2 miejsca ładowania). Dzięki temu mechanik może utrzymać stałą gotowość narzędzia, co ma kluczowe znaczenie przy pracy ze wszystkimi rodzajami pojazdów w tym samochodami EV.

Lampy ILPRO5xx posiadają pełną izolację elektryczną. Spełniają normy IP65/IP67 co oznacza odporność na pył, olej, wilgoć i inne czynniki typowe dla pracy w warsztacie. Posiadają one również klasę ochrony III, która jest niezwykle istotna w pracach przy układach wysokonapięciowych EV. Mówi ona, że urządzenie elektryczne jest zasilane wyłącznie niskim napięciem bezpiecznym (SELV) i nie wymaga uziemienia, ponieważ nie ma ryzyka porażenia prądem nawet w przypadku uszkodzenia.

Lampy ILPRO M-TECH z ładowaniem bezprzewodowym wspierają mechaników nie tylko wygodą i niezawodnością, ale przede wszystkim zwiększają bezpieczeństwo, efektywność i precyzję pracy. Tego typu oświetlenie to dziś standard w pracy z pojazdami elektrycznymi, szczególnie tam, gdzie obowiązują procedury pracy przy wysokim napięciu. Seria lamp ILPRO5xx to narzędzie nowej generacji, dostosowane do wyzwań współczesnej motoryzacji.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę