Zdaniem EXPERTa: Bartłomiej Szternal, Produkt Manager w M-TECH o warsztacie przyszłości
Raven MediaZdaniem EXPERTa: Bartłomiej Szternal, Produkt Manager w M-TECH opowiada o warsztacie przyszłości.
Jak technologie LED M-TECH zmieniają podejście warsztatów do wymiany oświetlenia i jakie procedury kalibracji są wymagane przy konwersji z tradycyjnych żarówek?
Technologie LED radykalnie zmieniają podejście warsztatów do wymiany i serwisowania oświetlenia w pojazdach. Wpływ na to ma kilka kluczowych kwestii związanych przede wszystkim z różnicą między technologią LED a tradycyjnym oświetleniem w postaci żarówek halogenowych.
W oświetleniu LED źródło światła jest zintegrowane z całą lampą – jeśli dioda przestaje działać, często trzeba wymienić cały reflektor lub moduł LED (LED-y są wbudowane w reflektor, zintegrowane z elektroniką, chłodzeniem i soczewkami). Wszystko to sprawia, że sam proces jest czasochłonny i często bardzo drogi.
W tradycyjnym reflektorze wymienia się samą żarówkę co jest procesem szybkim, tanim i prostym nie wymagającym specjalistycznych narzędzi czy stosowania odpowiednich procedur po zakończeniu. Warsztaty rozwijające się w kierunku technologii LED kładą większy nacisk przede wszystkim na diagnostykę elektroniczną. Wynika to z faktu, iż LED-y połączone są z elektroniką pojazdu co wymaga programowania lub kodowania w komputerze pokładowym samochodu.
Ostatnio coraz częściej w warsztatach można zastać sytuację, w której klienci chcą zamienić tradycyjne halogeny na oświetlenie LED. Wynika to z faktu, iż kierowcy coraz częściej poszukują specjalistów, którzy potrafią nie tylko wymienić źródło światła, ale też zapewnić jego optymalną wydajność i zgodność z systemami pojazdu. jest to związane z tym, że taka konwersja wymaga pogłębienia wiedzy technicznej w temacie nie tylko konstrukcji samej lampy, ale też działania układów takich jak AFS (Adaptive Frontlight System), Matrix LED, światła kierunkowe, itp.
Nieprawidłowo zamontowane LED-y mogą oślepiać innych kierowców co wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo. Dlatego tak ważna w warsztatach jest konieczność ciągłego dokształcania się pracowników i inwestowania w nowoczesne wyposażenie m.in. w diagnoskopy i inne urządzenia pozwalające dokładnie ustawić wiązkę światła po konwersji.
Wymiana tradycyjnej żarówki na LED w zależności od rodzaju reflektora może wymagać zastosowania procedury kalibracji i adaptacji. Nowe oświetlenie może wymagać:
- kodowania modułu poprzez zmianę ustawień w sterowniku nadwozia poprzez diagnostykę komputerową,
- kalibracji automatycznego poziomowania świateł by prawidłowo regulować wysokość wiązki wykonywanej przy pomocy testera diagnostycznego,
- w przypadku reflektorów adaptacyjnych (AFS) może być konieczne wykonanie kalibracji osi optycznych lub aktualizacja sfirmware’u sterownika,
- w reflektorach bez AFS wiązkę światła należy ustawić ręcznie na ścianie lub przy użyciu urządzenia kalibracyjnego,
- zamontowania rezystora o odpowiedniej mocy, modułu CANbus LED występującego zwykle jako gotowa do użycia wiązka lub w niektórych przypadkach przekodować moduł na „brak monitorowania żarówki”
- wykasowania błędu w systemie oświetlenia samochodu oraz sprawdzić działanie w różnych trybach świecenia.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Jak seria lamp inspekcyjnych ILPRO5xx M-TECH z ładowaniem bezprzewodowym wspiera techniczne w pracy z nowoczesnymi pojazdami elektrycznymi i systemami wysokonapięciowymi?
Seria lamp inspekcyjnych ILPRO5xx M-TECH z ładowaniem bezprzewodowym została zaprojektowana z myślą o nowoczesnych wymaganiach warsztatów, w tym pracy z pojazdami elektrycznymi (EV) i systemami wysokonapięciowymi. Przy pracy z wysokim napięciem najważniejsze jest bezpieczeństwo.
Lampy ILPRO są wykonane z materiałów antystatycznych i nieprzewodzących dzięki czemu znacząco je poprawia. Dodatkowo ładowanie indukcyjne (bezprzewodowe) jak sama nazwa wskazuje nie potrzebuje kabli/przewodów co eliminuje ryzyko przypadkowego zahaczenia lub zwarcia w obszarze pracy z otwartymi układami elektrycznymi.
Warto wspomnieć, iż stacje ładowania indukcyjnego serii ILPRO5xx umożliwiają szybkie (PD 20W) i bezproblemowe ładowanie i doładowanie lamp – wystarczy odłożyć lampę na bazę ILPRO500 (2 miejsca ładowania). Dzięki temu mechanik może utrzymać stałą gotowość narzędzia, co ma kluczowe znaczenie przy pracy ze wszystkimi rodzajami pojazdów w tym samochodami EV.
Lampy ILPRO5xx posiadają pełną izolację elektryczną. Spełniają normy IP65/IP67 co oznacza odporność na pył, olej, wilgoć i inne czynniki typowe dla pracy w warsztacie. Posiadają one również klasę ochrony III, która jest niezwykle istotna w pracach przy układach wysokonapięciowych EV. Mówi ona, że urządzenie elektryczne jest zasilane wyłącznie niskim napięciem bezpiecznym (SELV) i nie wymaga uziemienia, ponieważ nie ma ryzyka porażenia prądem nawet w przypadku uszkodzenia.
Lampy ILPRO M-TECH z ładowaniem bezprzewodowym wspierają mechaników nie tylko wygodą i niezawodnością, ale przede wszystkim zwiększają bezpieczeństwo, efektywność i precyzję pracy. Tego typu oświetlenie to dziś standard w pracy z pojazdami elektrycznymi, szczególnie tam, gdzie obowiązują procedury pracy przy wysokim napięciu. Seria lamp ILPRO5xx to narzędzie nowej generacji, dostosowane do wyzwań współczesnej motoryzacji.











