Łożyska kół – serwis i diagnostyka krok po kroku
Uszkodzone lub zużyte łożyska mogą generować różnorodne dźwięki, których charakterystyka może wskazywać na konkretne problemy. Diagnostykę ułatwia uzyskanie od kierowcy istotnych informacji. Zadanie mu kilka kluczowych pytań pomoże lepiej zrozumieć, co może być źródłem hałasu oraz pomóc w szybszym i skuteczniejszym rozwiązaniu problemu.
- Czy hałas występuje tylko podczas jazdy, czy także na postoju?
- Czy intensywność hałasu zmienia się w zależności od prędkości lub warunków jazdy??
- Jakiego rodzaju dźwięk jest słyszalny: warkot, piski, szum, czy stukot???
Odpowiedzi na te pytania dostarczą cennych wskazówek, które pozwolą zaplanować działania serwisowe i ułatwią szybką identyfikację przyczyny usterki.
Identyfikacja źródła hałasu
Chociaż hałas łożysk kół jest jednym z najtrudniejszych do opisania przez kierowcę problemów, tego rodzaju usterka nie jest rzadkością. Nasilenie się hałasu pojawia się stopniowo, a charakterystyczne objawy można łatwo przeoczyć, co sprawia, że kierowca może nieprawidłowo zinterpretować jego źródło.
Często zdarza się, że informacje przekazywane przez niego mechanikowi mogą prowadzić w złym kierunku. Niejednokrotnie w sytuacji uszkodzenia łożyska koła można w warsztatach napraw usłyszeć od użytkowników pojazdów informację o niewłaściwej pracy układu wydechowego, silnika lub nieprawidłowo wyważonych kołach czy też hałaśliwego toczenia się opon.
Informacje przekazane przez kierowców są bardzo wartościowe, jednak nie zawsze pokrywają się z ustaleniami mechaników. Dlatego, jeśli podejrzewa się problem z łożyskami kół, istotne jest dokładne zrozumienie charakterystyki generowanego hałasu. Wskazane jest przeprowadzenie szczegółowej diagnostyki, w tym jazdy testowej, aby potwierdzić podejrzenia.
Podczas jazdy testowej można lepiej ocenić zachowanie się pojazdu w różnych warunków drogowych i przy wykonywaniu poszczególnych manewrów. Z kolei wsłuchując się w pracę elementów pojazdu, można szybko zlokalizować źródło usterek mechanicznych.
Dzięki temu jest szansa na trafne zidentyfikowanie oraz rozwiązanie problemów z łożyskami – zanim ich ewentualne uszkodzenia staną się poważniejsze.
Hałas w zawieszeniu? Sprawdź łożyska kół krok po kroku
Podczas jazdy testowej należy również zwrócić uwagę na hałas towarzyszący zmianom pochylenia i przy obciążeniach pojazdu na zakrętach. Pomoże to w dookreśleniu, które łożysko jest uszkodzone (hałas zwykle wzrasta wraz z obciążeniem).
Jeśli jednak odgłos się nie zmienia, może to wskazywać na obecność innego problemu. W takich przypadkach źródłem hałasu jest wiele elementów: od zużytych mocowań silnika po źle poprowadzone przewody klimatyzacji, a w przypadku pojazdów SUV – także tylny mechanizm różnicowy i wał napędowy.
Po powrocie do warsztatu należy podnieść pojazd za pomocą podnośnika samochodowego i potwierdzić diagnozę poprzez dokładną inspekcję łożysk kół oraz innych elementów zawieszenia. W wielu modelach do przeprowadzenia kontroli łożyska konieczne będzie odłączenie wahaczy.
Podczas przeprowadzonej kontroli układu zawieszenia należy zwrócić uwagę na stan gumowych osłon przegubów homokinetycznych i kulowych, końcówki drążków kierowniczych, a także na gwinty. Dodatkowo należy ostrożnie postępować z czujnikami ABS – najlepszym rozwiązaniem jest wypięcie ich ze złącza.
Jeśli jednak pojawią się jakiekolwiek wątpliwości, ostatnim krokiem procesu diagnostycznego jest przeprowadzenie lokalizacji źródła usterki za pomocą stetoskopu samochodowego. W ten sposób można bardzo precyzyjnie określić miejsce i charakter hałasu, co ułatwi szybką i skuteczną naprawę.
Demontaż piasty łożyska w samochodzie
W pierwszej kolejności należy zdemontować czujnik prędkości obrotowej koła. Czujnik ABS jest delikatnym elementem, który może zostać uszkodzony podczas wysuwania osi przegubu homokinetycznego ze zwrotnicy lub w wyniku uderzenia młotkiem.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Podczas wymiany piasty łożyska zamontowanej w zwrotnicy wykonanej z aluminium należy ją wcześniej podgrzać. W większości przypadków aluminiowy element rozszerzy się na tyle, aby ułatwić demontaż piasty. Czasami jednak najlepszym narzędziem jest młotek pneumatyczny. Kluczowe w tej sytuacji jest usunięcie korozji, trzeba jednak uważać, by podczas uderzeń nie uszkodzić gniazda zwrotnicy.
W większości pojazdów z napędem na przednie koła wypchnięcie półosi napędowej wymaga wcześniejszego oddzielenia przegubu kulowego lub odkręcenia wahacza. W przypadku niektórych pojazdów konieczne może być również usunięcie łącznika drążka kierowniczego.
Jak prawidłowo zamontować piastę z łożyskiem? Praktyczne wskazówki
Wymiana piasty z łożyskiem koła to dość trudne zadanie, dlatego najpierw należy oczyścić zwrotnicę i otwór na łożysko. Należy dokładnie usunąć wszelkie zabrudzenia i korozję, aby zapewnić odpowiednie osadzenie nowej piasty z łożyskiem. Po oczyszczeniu powierzchni zaleca się także nałożenie cienkiej warstwy smaru na obszar, gdzie będzie znajdować się nowa piasta, co ułatwi jej montaż oraz umożliwi lepszy demontaż w przyszłości.
Montaż piasty przebiega w odwrotnej kolejności do demontażu. Chociaż do wykonania powyższych prac zastosowanie klucza udarowego wydaje się wygodniejsze i może przyspieszyć wykonywanie czynności, nie jest zalecane przez producentów OEM i łożysk. Do montażu piasty zaleca użycie klucza dynamometrycznego, który umożliwia przykręcenie nakrętek momentem wskazanym przez producenta.
Ponadto zastosowanie klucza udarowego do demontażu elementów może prowadzić do uszkodzenia gwintu nakrętki półosi i gwintu przegubu homokinetycznego. Może to również stworzyć pozorne poczucie bezpieczeństwa podczas dokręcania nakrętek lub wkręcenia śrub, które mogą być dokręczeone zbyt słabo lub zbyt mocno.
Niewłaściwe zamocowanie zespołu piasty sprawi, że będzie ona narażona na uszkodzenia. Większość z nakrętek jest przeznaczona do jednorazowego użytku i nie można ich ponownie montować.
Wiele piast do pojazdów z napędem na przednie koła jest dostarczanych z nową nakrętką. Należy pamiętać, aby dokręcić ją zgodnie ze specyfikacją za pomocą klucza dynamometrycznego – nigdy klucza udarowego!
Po dokonaniu naprawy należy usunąć wszelkie kody błędów ABS i wykonać krótką jazdę testową, aby sprawdzić, czy nie zapala się kontrolka ABS ani czy nie słychać odgłosów pracy łożysk. Dodatkowo zaleca się sprawdzenie, czy nie ma wycieków płynu hamulcowego lub innych objawów, które mogą wskazywać na problemy z układem hamulcowym czy z innym elementem zawieszenia samochodu.
Źródło: Materiały redakcyjne