Konserwacja układu zawieszenia w pojazdach elektrycznych – jak powinna przebiegać

Konserwacja układu zawieszenia w pojazdach elektrycznych Sidem
Bogdan Kruk
17.9.2024

Samochody z napędem elektrycznym różnią się zasadniczo od pojazdów z silnikiem spalinowym – nie tylko ze względu na rodzaj napędu, ale i pod kątem konstrukcji oraz odmiennego sposobu eksploatacji. Te różnice mają znaczący wpływ na metody serwisowania, zwłaszcza w kontekście zużycia poszczególnych elementów zawieszenia i konieczności przeprowadzania napraw konserwacyjnych.

  • Co wpływa na zużycie elementów zawieszenia? Najczęstsze przyczyny awarii.
  • Wyniki raportu TÜV na 2024 r.: głównym problemem pojazdów elektrycznych są układy hamulcowe i elementy podwozia.
  • 4 zmiany konstrukcyjne wprowadzone przez firmę MEYLE, dotyczące projektu wahaczy. 

Układ zawieszenia, jako kluczowy element odpowiedzialny za komfort i bezpieczeństwo jazdy, w pojazdach elektrycznych jest narażony na inne obciążenia niż w tradycyjnych samochodach.

Co wpływa na zużycie elementów zawieszenia, takich jak amortyzatory, sprężyny i łożyska?

  • Waga akumulatorów,
  • dynamiczne przyspieszenia
  • oraz różnice w rozkładzie masy.

Dlatego regularna konserwacja zawieszenia w samochodach elektrycznych jest niezwykle ważna dla utrzymania optymalnej wydajności i bezpieczeństwa. Aby zapewnić długotrwałą i bezawaryjną eksploatację pojazdu elektrycznego, zaleca się regularne przeglądy zawieszenia oraz wymianę zużytych komponentów zgodnie z zaleceniami producenta. Regularne serwisowanie zawieszenia pomoże uniknąć poważniejszych problemów oraz zapewni komfort jazdy na najwyższym poziomie.

Popularność samochodów elektrycznych rośnie, co powoduje, że mechanicy coraz częściej stykają się z ich specyficznymi cechami i problemami. Choć e-pojazdy wymagają mniej konserwacji niż samochody spalinowe, to nie są one całkowicie bezproblemowe.

Typowe usterki samochodów elektrycznych

Samochody elektryczne są cięższe z powodu akumulatorów, co przyczynia się do szybszego zużycia opon, zawieszenia i hamulców. Częste gwałtowne przyspieszanie może powodować szybsze zużywanie się bieżników opon.

Jak podaje firma Bridgestone, opony w niektórych elektrykach mogą zużywać się nawet o 30% szybciej niż w autach spalinowych.

Statystyki awarii

Raport TÜV na 2024 r. wskazuje, że głównym problemem pojazdów elektrycznych są układy hamulcowe i elementy podwozia. Liderem niezawodności okazał się Volkswagen E-Golf z wskaźnikiem usterek na poziomie 2,6%. Gorzej wypada Tesla Model S, gdzie aż 14,7% pojazdów miało problemy z zawieszeniem i hamulcami.

Tesla dzięki uprzejmości Tesla Tesla Model S 96. Zdjęcie udostępnione dzięki uprzejmości Tesla.

Wyzwania dla serwisów

Elektryczne samochody mogą wymagać regularnych przeglądów, ale brak tradycyjnych interwałów serwisowych, takich jak wymiana oleju, może prowadzić do poważnych zaniedbań i dalszych uszkodzeń. Problemy z zawieszeniem Tesli wynikają często z wilgoci, która dostaje się do przegubów kulowych, co powoduje ich korozję.

Zoptymalizowane części – 4 zmiany konstrukcyjne wprowadzone przez firmę MEYLE

Inżynierowie z MEYLE opracowali ulepszone wahacze MEYLE HD, wykonane z aluminium, które są lżejsze i trwalsze. Specjaliści ds. zawieszenia przeprojektowali konstrukcję oryginalnych wahaczy, wprowadzając w swoim produkcie cztery istotne zmiany:

1. W przeciwieństwie do oryginalnego wahacza zawieszenia, który jest wykonany z połączenia stali i tworzywa sztucznego, nowo zaprojektowany korpus jest wykonany z wysoko wytrzymałego aluminium. Ma to na celu poprawę jego sztywności i jednoczesne zmniejszenie masy.
Projekt oparty jest na metodzie elementów skończonych FEM (Finite Element Method), która jest techniką numerycznego rozwiązywania problemów brzegowych. Metoda ta (stosowana m.in. w kontekście symulacji do ukierunkowanej analizy strukturalnej i optymalizacji) gwarantuje wysokie rezerwy bezpieczeństwa przy niskiej masie własnej.

2. Konstrukcja ulepszonego przegubu kulistego nie wymaga kołnierza. Głowica jest praktycznie zintegrowana bezpośrednio z wahaczem, co zapewnia absolutną szczelność, ponieważ woda nie ma dostępu od góry. Dzięki temu uniknięto również problem gromadzenia się wody. Projektanci przegubu zapewniają, że problematyczne wnikanie wody, które występuje w przypadku oryginalnego wahacza, zostało skutecznie wyeliminowane.

3. Przegub kulisty ma większą średnicę niż oryginalny element, co pozwala na rozłożenie sił, które występują podczas jazdy, na większej powierzchni. Powinno to pozytywnie wpłynąć na trwałość tego przegubu i wydłużyć okres jego użytkowania.

4. Inżynierowie udoskonalili również konstrukcję tulei metalowo-gumowej, co powinno przyczynić się do wydłużenia jej żywotności i poprawy trwałości.

Także firma Delphi Technologies wprowadziła wahacze o podwyższonej wytrzymałości, które oferują lepszą żywotność w porównaniu do oryginalnych części.

Komfort jazdy

Zużycie amortyzatorów i sprężyn w elektrykach jest bardziej zauważalne ze względu na brak hałasu generowanego przez silnik spalinowy. Wymiana tych elementów wymaga użycia części spełniających dokładne specyfikacje producenta, aby utrzymać komfort i ciszę w kabinie pasażerskiej.

zawieszenie Volkswagen

Co jest istotne przy konserwacji układu zawieszenia samochodów elektrycznych? 

Samochody elektryczne mają wiele zalet, ale wymagają także specjalistycznej opieki serwisowej. Serwisy samochodowe muszą być przygotowane na nowe wyzwania związane z ciężarem akumulatorów i specyficznymi usterkami pojazdów elektrycznych. Regularne przeglądy i zastosowanie wysokiej jakości części zamiennych są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę