Korozja tarcz hamulcowych – co warto wiedzieć

Hamulce w granicach tolerancji cz.1. Adobe Stock – eliosdnepr
Bogdan Kruk
18.9.2024

Drgania kierownicy i ściąganie samochodu na jedną stronę podczas hamowania to jedne z najczęstszych objawów nieprawidłowego działania układu hamulcowego. W wielu przypadkach nawet wymiana elementów układu hamulcowego na nowe to jedynie tymczasowe rozwiązanie. 

  • Jak rozpoznać, że układ hamulcowy szwankuje? Co w pierwszej kolejnośći srawdzają mechanicy i pracownicy stacji diagnostycznych?
  • Coraz bardziej rozbudowany układ hamulcowy oznacza coraz więcej możliwości na zaistnienie usterek. 
  • Tarcze hamulcowe w pojazdach elektrycznych: na co są narażone? 

Powiązane firmy

TMD Friction

Hamowanie polega na przekształceniu energii kinetycznej pojazdu w ciepło poprzez tarcie między tarczami a klockami hamulcowymi. Z czasem, w wyniku intensywnego użytkowania, te elementy ulegają zużyciu – tarcze mogą się odkształcać, a klocki hamulcowe tracą swoje właściwości.

Jeśli więc podczas hamowania:

  • kierownica zaczyna wibrować,
  • pedał hamulca pulsuje,
  • a dodatkowo słychać głośne dźwięki ocierania i pojawia się szarpanie pojazdu,

mechanicy samochodowi zazwyczaj zalecają wymianę tarcz i klocków hamulcowych. W większości przypadków rzeczywiście skutecznie rozwiązuje to problem. Często jednak z podobnymi problemami zgłaszają się do warsztatów kierowcy samochodów elektrycznych, luksusowych czy sportowych, mimo że tarcze i klocki hamulcowe w ich samochodach nie wykazują znaczącego zużycia.

W takich przypadkach uciążliwe tarcie między klockami a tarczami czasami można złagodzić poprzez ich wymianę, ale nie zawsze jest to skuteczne rozwiązanie. Jednym z efektywniejszych jest profesjonalne usuwanie ognisk korozji z powierzchni tarcz hamulcowych lub ich przetaczanie.

Tolerancja mniejsza o połowę

Coraz więcej elementów układu hamulcowego może się zepsuć

Postęp techniczny w konstrukcji pojazdów prowadzi do ciągłego wzrostu wymagań stawianych układom hamulcowym. Przyczyny tego są bardzo złożone. Z jednej strony pojazdy stają się coraz mocniejsze i szybsze. Z drugiej – ze względu na rosnącą liczbę komponentów, które zapewniają większe bezpieczeństwo i komfort podróżują podróżujących – są coraz cięższe.

Skomplikowana konstrukcja elektryków a ich wytrzymałość na korozję, na usterki

Oznacza to, że elementy układu hamulcowego muszą być w stanie wytrzymać coraz większe przeciążenia i intensywniejsze użytkowanie. Kolejnym aspektem, którego nie należy lekceważyć, są skomplikowane podwozia nowoczesnych samochodów.

Choć poprawiają komfort i dynamikę jazdy, wymagają bardzo precyzyjnych marginesów tolerancji dla poszczególnych komponentów. Przyjmuje się, że pojazdy z zawieszeniem wahaczowym przedniej osi tolerują bicie tarczy hamulcowej, które wynosi ok. ± 100 μm (0,1 mm). W przypadku nowoczesnych zawieszeń wielowahaczowych tolerancja ta jest jednak o połowę mniejsza.

Wibracje hamulców

Dla ekspertów w warsztatach oznacza to, że przy diagnostyce usterek, które wiążą się z hałaśliwym tarciem tarcz i klocków hamulcowych, zawsze powinni brać pod uwagę również elementy peryferyjne, takie jak zawieszenie. Na irytujące wibracje hamulców narażone są nie tylko kilku- i kilkunastoletnie pojazdy.

Nawet w stosunkowo nowych samochodach, z niskim przebiegiem boczne bicie fabrycznie zamontowanych tarcz może przekraczać 0,1 mm. Zazwyczaj takie bicie nie jest już kompensowane przez luzy w łożyskach kół. Dotyczy to szczególnie mocno obciążonych łożysk, które powszechnie stosuje się dziś w większości nowoczesnych samochodów.

Problematyczne korozje w e-pojazdach 

Innym problemem w serwisowaniu nowoczesnych układów hamulcowych są pojazdy z napędem elektrycznym. Tarcze hamulcowe w tych pojazdach nie zużywają się w takim samym tempie jak w tradycyjnych pojazdach spalinowych – głównie dzięki systemom hamowania regeneracyjnego, które odzyskują energię podczas hamowania. Nie oznacza to jednak, że serwisowanie układów hamulcowych w e-pojazdach jest prostsze.

Problemy z układem hamowania w pojazdach elektrycznych wynikają przede wszystkim z pracy systemu rekuperacji. W większości przypadków wystarcza on do zwolnienia pojazdu i jego zatrzymania bez użycia hamulca mechanicznego. Kiedy jednak pojazd zbliża się do całkowitego zatrzymania (zwłaszcza przy prędkości poniżej pewnej wartości, ok. 15 km/h) lub podczas hamowania awaryjnego, nadal konieczne może być użycie klasycznego hydraulicznego hamulca.

Zardzewiałe tarcze hamulcowe

Zasadniczo samochody elektryczne i hybrydowe w porównaniu z pojazdami z silnikami spalinowymi znacznie rzadziej korzystają ze standardowego układu hamulcowego. Rzadsze używanie hydraulicznych hamulców wiąże się jednak z pewnymi wyzwaniami. Na przykład tarcze hamulcowe mogą być podatniejsze na korozję, ponieważ nie są regularnie oczyszczane z nalotów rdzy poprzez kontakt z klockami hamulcowymi.

Mocno zardzewiałe tarcze prowadzą do obniżenia skuteczności hamowania, co zagraża bezpieczeństwu jazdy. Ponadto kierowcy pojazdów elektrycznych muszą być świadomi, że w sytuacjach awaryjnych, kiedy system rekuperacji nie zapewnia wystarczającej siły hamowania, tradycyjne hamulce mechaniczne muszą działać niezawodnie.

Mechanicy powinni więc informować kierowców e-pojazdów o konieczności regularnych kontroli i regeneracji tradycyjnych hamulców w ich samochodach. Na branżowych forach internetowych można znaleźć informacje o kłopotach właścicieli nowych pojazdów hybrydowych i elektrycznych, w tym ich problemach z układem hamulcowym już podczas pierwszej kontroli technicznej.

Serwisowanie układu hamulcowego w elektrykach droższe niż w przypadku klasycznych układów hamulcowych

Właściciele tych pojazdów często skarżą się również na zwiększone koszty serwisowania układu hamulcowego. Kierowcy tego typu pojazdów, decydując się na zakup nowych, oryginalnych klocków i tarcz hamulcowych wraz z montażem, muszą uwzględnić koszt wynoszący ok. 4000 zł.

Na niezależnym rynku części zamiennych często nie ma tańszych zamienników tych elementów Interesującą alternatywą dla wymiany tarcz i klocków jest usunięcie ognisk rdzy na tarczach hamulcowych przez wykwalifikowanego mechanika.

Regenerować czy wymieniać elementy układu hamulcowego?

Regeneracja elementów bezpośrednio w pojeździe jest o wiele bardziej opłacalna dla właściciela pojazdu, zwłaszcza jeśli problem korozji zostanie wykryty na wczesnym etapie. Dzięki temu można uniknąć kosztownej wymiany tarcz hamulcowych – wystarczy wymienić jedynie klocki hamulcowe. Jeśli poszukamy informacji na ten temat w internecie, okaże się, że w tej korzystnej dla klientów e-samochodów usłudze specjalizuje się coraz więcej warsztatów.

Poznaj opinię EXPERTa o najczęstszych usterkach układu hamulcowego. 

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę