Zdaniem EXPERTa: Tomasz Gałązka z firmy ZF Aftermarket opowiada o regeneracji

Zdaniem EXPERTa: Tomasz Gałązka z ZF opowiada o regeneracji Raven Media
9.12.2024

Otwarcie drzwi na regenerację

Tomasz Gałązka, Dyrektor ds. strategii regeneracji i rozwoju w firmie ZF Aftermarket:

Strategia działań firm produkujących części ewoluuje w kierunku zrównoważonego rozwoju, uwzględniając kluczowe aspekty ochrony środowiska, recyklingu i regeneracji. Przykładem jest firma ZF, która wyznaczyła sobie ambitny cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 r. Jednym z filarów tej strategii jest redukcja emisji CO₂ związana z produktami – zarówno na etapie produkcji, jak i w trakcie ich użytkowania. Aby osiągnąć cel, firma wprowadziła innowacyjne podejście do projektowania, które zakłada, że produkty będą podatne na procesy naprawy, regeneracji fabrycznej, recyklingu oraz wolne od materiałów niebezpiecznych.

Jakie są najczęściej regenerowane komponenty w warsztacie?

Najczęściej regenerowane są części motoryzacyjne o wysokiej wartości i zaprojektowane w sposób sprzyjający regeneracji fabrycznej, czyli takie, które można efektywnie wykorzystywać ponownie – bez utraty jakości. Regeneracja tych części pozwala na obniżenie kosztów napraw, zmniejszenie ilości odpadów, a także na ograniczenie zużycia surowców naturalnych – co wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju.

Jak „PR” regeneracji uczynić przyjaznym w odbiorze, zrozumiałym dla ogółu?

Istotne jest także zapewnienie łatwego dostępu do regenerowanych części oraz sprawny system odbioru i dostawy zużytych komponentów. Proces logistyki zwrotnej pełni kluczową rolę w regeneracji fabrycznej – zatem uproszczenie tego procesu powinno być jednym z głównych zadań działalności. Skuteczna komunikacja z klientem dotycząca regeneracji fabrycznej polega na podkreślaniu korzyści, takich jak: obniżenie kosztów, pozytywny wpływ na środowisko i wysoka jakość produktu. Kluczowe jest używanie czytelnych materiałów marketingowych, prezentujących dokładne dane, potwierdzone raportami oraz certyfikatami. Komunikacja z klientem opiera się na transparentności, a więc jednym z istotnych działań promocyjnych jest „otwarcie drzwi” i zaproszenie klientów do fabryk w celu prezentacji procesów.

Na co warsztaty powinny zwrócić uwagę w kontekście wdrażania procesów regeneracji? 

Firma produkująca części, wprowadzając do swojej oferty opcję regeneracji fabrycznej, powinna kierować się kilkoma kluczowymi aspektami. Jednym z nich jest jakość i trwałość – regenerowane komponenty muszą spełniać te same standardy, co nowe, zapewniając niezawodność i bezpieczeństwo użytkowania. Produkt musi być poddawany regeneracji w środowisku przemysłowym, zapewniając powtarzalność procesów, a następnie należy go oznaczyć wyraźnie jako regenerowany, zachowując także warunki gwarancyjne nowego produktu. Regeneracja fabryczna powinna być opłacalna zarówno dla firmy, jak i klientów, oferując atrakcyjny stosunek ceny do jakości. W kontekście tych części nie należy jednak zapominać o znaczeniu regeneracji w implementacji gospodarki o obiegu zamkniętym. Zatem podczas wprowadzania produktów na rynek, trzeba mieć także na uwadze ekologię, minimalizowanie zużycia surowców i – tym samym – unikanie w dodatkowej emisji CO₂.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę