Zdaniem EXPERTa: Piotr Libuszowski, Inżynier Produktu, Delta Tech Electronics

Poznaj najnowsze trendy na rynku diagnostyki pojazdów: Piotr Libuszowski, Inżynier Produktu z Delta Tech Electronics, odpowiada na pytania autoEXPERTa.
Jaką rolę odgrywa diagnostyka oscyloskopowa w nowoczesnych warsztatach i jak ewoluują techniki pomiarów oscyloskopowych przy diagnozowaniu współczesnych układów elektrycznych w pojazdach?
– Diagnostyka oscyloskopowa bywa często unikana, jednak ze względu na rozwój elektroniki pojazdowej nieustannie zyskuje na znaczeniu. Złożoność układów elektronicznych zwiększa wagę pomiarów magistral danych oraz diagnostyki wielokanałowej. Rośnie zapotrzebowanie na urządzenia zapewniające elastyczność i bezpieczeństwo pomiarów – z wejściami izolowanymi lub różnicowymi. Kluczowa staje się również możliwość korzystania z bibliotek wzorców, zarówno w urządzeniu, jak i online.
Jakie nowe kompetencje muszą zdobyć współcześni mechanicy w zakresie programowania i kalibracji elektronicznych komponentów pojazdów, takich jak akumulatory czy aktuatory turbosprężarek?
– Współcześni mechanicy muszą zrozumieć, że komponenty jak akumulator czy elementy wykonawcze nie są już częściami do prostej wymiany. Wymiana klasycznego akumulatora często wymaga odnotowania tego w pamięci sterownika, a akumulatory litowe mają układy BMS komunikujące się cyfrowo z ECU. Zakres pracy turbosprężarki jest także określany przez sterownik. Aktuatory turbin mogą nawet dysponować własnym programem i pamięcią – wtedy wymagają specjalistycznych urządzeń do konfiguracji w pojeździe.