TOP sprzedaży 2025 – co najlepiej sprzedawało się w branży warsztatowej

TOP sprzedaży 2025 – co najlepiej sprzedawało się w branży w InfiniteFlow/stock.adobe.com

Branża motoryzacyjna aftermarket w Polsce kończy bieżący rok w dość dobrej kondycji – mimo wyzwań związanych z inflacją i rosnącymi kosztami prowadzenia działalności. Średni wiek pojazdów w kraju oscyluje w granicach 14–15 lat, co oznacza stabilny popyt na części zamienne i tradycyjne usługi serwisowe. Jednocześnie do warsztatów trafia coraz więcej aut młodszych, wyposażonych w zaawansowaną elektronikę, systemy ADAS i napędy hybrydowe – co wymusza modernizację wyposażenia i podnoszenie kwalifikacji mechaników.

Powiązane firmy

M-TECH POLAND Sp. z o.o.
Highway Automotive Sp. z o. o.
Clarios Poland Sp. z o.o.
Ravenol Polska Sp. z o.o.
Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions Poland Sp. z o.o.
  • Rosnąca kompleksowość elektroniki pokładowej przyczynkiem do rozwoju asortymentu z zakresu diagnostyki pojazdów. Bez nowych technologii nie sprawdzisz auta! 
  • Oleje i płyny eksploatacyjne o unikatowych formułach sprzedają się jak świeże bułeczki. Poznaj opinie branżowych specjalistów, analizujących mijające 12 miesięcy. 
  • Filtry oleju o przedłużonych interwałach wymiany, filtry powietrza i kabinowe z węglem aktywnym oraz specjalistyczne filtry cząstek stałych dla silników benzynowych z GPF zyskują na popularności.
  • Które części pojazdów zużywają się najszybciej? Wg ustaleń specjalistów elektryki,  często ważące o kilkaset kilogramów więcej niż porównywalne modele spalinowe, stawiają wyższe wymagania łożyskom kół, wahaczom i przegubom.
  • Rosną wymagania techniczne względem akumulatorów i samochodów elektrycznych – czy polski rynek handlowy odczuł konsekwencje tych wyzwań? Podsumowanie 2025 & perspektywy 2026. 

Przewaga na rynku starszych, ponad 10-letnich pojazdów sprawia, że branża warsztatowa nie musi jeszcze bardzo się spieszyć, żeby dostosować swoją działalność do zmieniających się realiów rynkowych. Pojawiające się nowe technologie – zwłaszcza zaawansowane systemy elektroniczne oraz napędy elektryczne i hybrydowe – pokazują jednak wyraźnie kierunek zmian, w którym niezależne warsztaty będą musiały się przeorganizować.

Już teraz widać np. wzrost popytu na usługi związane z diagnostyką zaawansowanych systemów. W wielu warsztatach takie usługi wyprzedziły już tradycyjne naprawy mechaniczne.

Diagnostyka i elektronika warsztatowa

Diagnostyka przestaje być obecnie tylko odczytem kodów błędów. Nowoczesne pojazdy wymagają zaawansowanego sprzętu, który będzie zdolny do programowania modułów, kalibracji czujników zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (Advanced Driving Assistance Systems – ADAS) i diagnostyki systemów wysokonapięciowych.

Rosnąca kompleksowość elektroniki pokładowej sprawia, że profesjonalny sprzęt diagnostyczny (testery diagnostyczne, oscyloskopy i specjalistyczne oprogramowanie) staje się powoli absolutną koniecznością dla każdego warsztatu, który chce obsługiwać auta kilkuletnie i nowsze. Zwiększona liczba ADAS w pojazdach, które wprowadzono do sprzedaży po 2020 r., wymaga od warsztatów inwestycji nie tylko w testery diagnostyczne, ale również w zestawy do kalibracji kamer i radarów.

Konieczność dostępu do oryginalnych protokołów komunikacyjnych producentów samochodów sprawiła, że popularność zyskały rozwiązania, które oferują legalny dostęp do zabezpieczonych systemów pojazdu. Barbara Masłowska, dyrektor zarządzający w TEXA POL AND, podkreśla skalę tego wyzwania: – Współczesne pojazdy to zaawansowane „komputery na kołach”, wyposażone w liczne sterowniki, magistrale CAN, CAN FD, DoIP, systemy ADAS i układy wysokiego napięcia. Ich diagnostyka wymaga integracji wielu technologii.

Odpowiedzią na te wymagania są profesjonalne interfejsy diagnostyczne, które oferują dostęp do bramek SGW. I nie tylko. – TEXA zapewnia szybkie i kompleksowe wsparcie poprzez Navigator Nano S 2, TXT Multihub 2, TXB 2, pakiet TEXPACK, CALL CENTER oraz zestawy do kalibracji ADAS – wymienia Barbara Masłowska. – TEXA to technologia, której ufają profesjonaliści. Nasze narzędzia diagnostyczne gwarantują mobilność, precyzję i bezpieczeństwo, a integracja ze sztuczną inteligencją automatyczne aktualizacje przyspieszają proces naprawy. Dzięki oficjalnym umowom z producentami zapewniamy legalny dostęp do zabezpieczonych pojazdów. Gwarantujemy sprawdzone rozwiązania zwiększające efektywność pracy warsztatów samochodowych.

Poznaj zdanie EXPERTki z firmy TEXA

Diagnostyka systemów hybrydowych i elektrycznych to kolejny obszar intensywnego wzrostu. Testery wysokonapięciowe, mierniki izolacji i specjalistyczne środki ochrony osobistej przestały być egzotyką, a stały się standardem w coraz większej liczbie warsztatów.

Oleje i płyny eksploatacyjne

Oleje i płyny eksploatacyjne zawsze plasowały się w czołówce sprzedaży, ale 2025 r. przyniósł znaczące zmiany w strukturze popytu w tym obszarze. Struktura sprzedaży olejów silnikowych przeszła znaczącą transformację – warsztaty coraz częściej sięgają po produkty specjalistyczne, dostosowane do konkretnych wymagań nowoczesnych jednostek napędowych.

Rafał Kobza, kierownik ds. technicznych i szkoleń w firmie LIQUI MOLY Polska, wskazuje 3 grupy produktów o największym wzroście zainteresowania: – Pierwsza grupa to oleje Top Tec ATF, czyli produkty dedykowane do automatycznych skrzyń biegów, wyróżnione przez markę medialną „autoEXPERT” za swoją uniwersalność. Rosnące zainteresowanie wynika z coraz większej świadomości użytkowników pojazdów na temat konieczności regularnej wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów.

Druga grupa to oleje silnikowe o różnej lepkości, które odpowiadają na zróżnicowane potrzeby rynku. – Z jednej strony mamy dużą liczbę pojazdów wymagających oleju o lepkości 5W-30, np. Top Tec 4200 5W-30, ponieważ średni wiek pojazdów w Polsce wynosi około 14 lat. Z drugiej strony coraz częściej w niezależnych serwisach pojawiają się samochody wymagające olejów niskolepkościowych, takich jak 0W-20 (np. Top Tec 6200 0W-20) – wyjaśnia Rafał Kobza.

Poznaj zdanie EXPERTa z firmy LIQUI MOLY Polska

To odzwierciedla naturalny podział polskiego parku samochodowego na starsze konstrukcje i najnowszą generację silników optymalizowanych pod kątem oszczędności paliwa. Przedłużające się okresy między wymianami przekładają się na rosnące zainteresowanie olejami premium o przedłużonych interwałach serwisowych, co pozwala warsztatom osiągać wyższe marże.

Równocześnie wzrost średniego wieku pojazdów w Polsce wymaga intensywniejszej pielęgnacji układów olejowych w starszych konstrukcjach. Trzecia grupa produktów to dodatki do układów olejowych. – To produkty takie jak Engine Flush i podobne preparaty. Niezależne serwisy coraz częściej dostrzegają wymierne korzyści z rozszerzania oferty o tego typu usługi, w tym o czyszczenie układu olejowego – podkreśla ekspert LIQUI MOLY.

Problemy z filtrami cząstek stałych DPF (diesel particulate filter) i GPF (gasoline particulate filter) napędzają popyt na dodatki regenerujące, które stały się stałym elementem oferty większości warsztatów. Ten trend potwierdza, że polskie warsztaty profesjonalizują swoje podejście do doboru materiałów eksploatacyjnych.

Warsztaty coraz częściej wybierają dostawców nie tylko ze względu na produkty, ale całe ekosystemy wsparcia. Patrycja Rzoska, marketing manager w firmie Ravenol, potwierdza tę zmianę podejścia: – Warsztaty oczekują dziś czegoś więcej niż dobrej ceny, zwłaszcza gdy oferujemy oleje premium najwyż-jakości. Liczy się profesjonalne zaplecze techniczne, rzetelne doradztwo i możliwość stałego rozwoju.

Ravenol odpowiada na te oczekiwania kompleksowym wsparciem. – Zapewniamy dedykowaną infolinię, szeroki program szkoleń technicznych i produktowych dla wszystkich warsztatów, a także wsparcie udzielane przez opiekunów terenowych w doborze olejów i rozwiązywaniu bieżących problemów – wyjaśnia Patrycja Rzoska. To podejście pokazuje dojrzałość rynku i zrozumienie, że w długiej perspektywie wiedza techniczna, dostęp do szkoleń i profesjonalne doradztwo są równie cenne jak sam produkt.

Poznaj zdanie EXPERTki z firmy Ravenol. 

Filtry

Filtry to pozycja, która powinna być standardem przy każdej wymianie oleju. Mimo to wiele warsztatów wciąż traktuje je po macoszemu, oferując najtańsze zamienniki, zamiast edukować klienta o znaczeniu wysokiej jakości filtracji.

Tymczasem wydłużające się interwały serwisowe, ale również rosnąca troska kierowców np. o jakość powietrza w kabinie tworzą przestrzeń dla sprzedaży filtrów premium. Filtry oleju o przedłużonych interwałach wymiany, filtry powietrza i kabinowe z węglem aktywnym oraz specjalistyczne filtry cząstek stałych dla silników benzynowych z GPF zyskują na popularności.

Szczególnie filtry kabinowe z filtracją PM2.5, które chronią przed drobnym pyłem i smogiem, stają się argumentem sprzedażowym w rozmowie z klientem świadomym zagrożeń zdrowotnych. Edukowanie klienta o roli wysokiej jakości filtrów – zwłaszcza kabinowych z filtracją PM2.5 – to sposób na zwiększenie wartości koszyka i budowanie wizerunku warsztatu, który dba o zdrowie pasażerów. Warsztaty, które potrafią przekonująco przedstawić korzyści płynące z wyższej jakości filtracji, odnotowują wzrost średniej wartości zamówienia przy standardowym serwisie olejowym.

Części układów hamulcowych i zawieszenia

Najczęściej wymieniane części w warsztatach to wciąż tradycyjnie komponenty układu hamulcowego i zawieszenia. Duża rotacja i stały popyt czynią tę kategorię jednym z filarów sprzedaży w każdym serwisie.

Rok 2025 przyniósł jednak pewne przesunięcia w preferencjach warsztatów i końcowych klientów. Rosnąca masa pojazdów – zarówno SUV-ów z napędem spalinowym, jak i aut elektrycznych – przekłada się na szybsze zużycie komponentów zawieszenia i hamulców.

Elektryki, często ważące o kilkaset kilogramów więcej niż porównywalne modele spalinowe, stawiają wyższe wymagania łożyskom kół, wahaczom i przegubom. Zła jakość polskich dróg pozostaje niezmiennym czynnikiem napędzającym sprzedaż amortyzatorów, sprężyn i elementów zawieszenia.

Jednocześnie obserwujemy trend w kierunku części premium – warsztaty coraz częściej oferują części wyższej jakości zamiast najtańszych zamienników, argumentując to dłuższą żywotnością i lepszymi właściwościami eksploatacyjnymi. Natomiast klienci, zmęczeni częstymi wymianami tanich odpowiedników, coraz chętniej decydują się na inwestycję w komponenty renomowanych marek.

W segmencie hamulców, mimo wyższej ceny, popularność zyskują ceramiczne klocki, przede wszystkim ze względu na mniejsze pylenie i cichszą pracę. Dla klientów eksploatuauta w cyklu miejskim, gdzie hamulce są intensywnie wykorzystywane, to często przekonujący argument.

Te zmiany wymuszają na warsztatach aktualizację zarówno asortymentu, jak i kompetencji technicznych. Znajomość specyfiki komponentów dla aut elektrycznych i hybrydowych staje się elementem, który wyróżnia profesjonalne serwisy od tych nienadążającymi za zmianami technologicznymi.

Części układu chłodzenia i klimatyzacji

Rynek części układów chłodzenia i klimatyzacji tradycyjnie podlega sezonowości, ale rosnąca kompleksowość systemów sprawia, że ta kategoria produktów staje się coraz bardziej wymagająca technicznie. Letnie miesiące br. przyniosły wzmożony popyt na serwis klimatyzacji i wymianę zużytych komponentów.

Chłodnice silnika i klimatyzacji, pompy wody – zwłaszcza elektryczne, które zyskują na znaczeniu w nowoczesnych konstrukcjach – termostaty elektroniczne i kompresory klimatyzacji są najczęściej wymienianymi częściami w tej kategorii.

Przejście na nowy czynnik chłodniczy R1234yf wymusiło na warsztatach inwestycje w nowe stacje serwisowe i szkolenia dla pracowników. Jednocześnie stworzyło barierę wejścia dla mniej profesjonalnych serwisów.

Częstsze awarie elektronicznych pomp wody, które wynikają z ich konstrukcji i wrażliwości na zanieczyszczenia w układzie chłodzenia, napędzają sprzedaż zarówno samych komponentów, jak i płynów chłodniczych long-life. Jednocześnie warsztaty edukują klientów o znaczeniu regularnej wymiany płynu i konsekwencjach zaniedbań w tym obszarze.

Paweł Łysień, director of operations w Highway Automotive, zwraca uwagę na niedoceniany segment rynku: – Rynek pojazdów użytkowych, zwłaszcza ciężarówek, autobusów i maszyn budowlanych, bardzo wyraźnie napędza sprzedaż części z obszaru chłodzenia i klimatyzacji. Floty pracują dziś pod dużym obciążeniem, a cykl życia pojazdów wydłuża się, co przekłada się na rosnące zapotrzebowanie na wysokiej jakości komponenty utrzymujące właściwe temperatury pracy silników i komfort kierowców. W segmencie ciężkim awarie układów chłodzenia czy klimatyzacji oznaczają kosztowne przestoje lub znaczący spadek komfortu pracy, dlatego warsztaty coraz częściej inwestują w kompetencje i ofertę napraw w tym obszarze.

Highway Automotive sukcesywnie rozszerza portfolio o kolejne linie produktowe – rozruszniki, alternatory czy pompy AdBlue – aby oferta była coraz bardziej dostosowana do realnych potrzeb rynku pojazdów użytkowych. – Dzięki temu warsztaty mogą znaleźć w Highway Automotive nie tylko dostawcę części do chłodzenia i klimatyzacji, ale także kompleksowego partnera wspierającego ich działalność w pełnym zakresie obsługi flot – podsumowuje Paweł Łysień.

Poznaj zdanie EXPERTa z firmy Highway Automotive

Specjalizacja w obsłudze pojazdów użytkowych może być szansą dla warsztatów, które szukaj niszy rynkowej. To segment wymagający specjalistycznej wiedzy i odpowiedniego zaplecza, ale oferujący stabilne przychody i mniejszą presję cenową niż w przypadku aut osobowych.

Akumulatory

Akumulatory to produkt dość często wymieniany w pojazdach, wobec którego rosną wymagania techniczne. Ponad 70% nowych pojazdów wyposażonych jest w system start-stop, co wymaga stosowania akumulatorów AGM (absorbent glass mat) lub EFB (enhanced flooded battery). To fundamentalna zmiana w stosunku do sytuacji sprzed dekady, gdy standardowe akumulatory wystarczały do większości zastosowań.

Adam Potępa, menedżer ds. kluczowych klientów w firmie Clarios, zwraca uwagę na tempo zmian technologicznych: – Jeszcze niedawno system start-stop był nowością dla warsztatów samochodowych, a dziś coraz częściej spotyka się pojazdy hybrydowe i elektryczne o różnym stopniu zaawansowania. W związku z tym serwisowanie i wymiana akumulatora także nabierają znaczenia.

Ekspert Clarios dodaje też, że klasyczna technologia SLI ustępuje miejsca nowszym rozwiązaniom, takim jak EFB i AGM. Obecnie od akumulatora 12V oczekuje się nie tylko bezproblemowego uruchamiania silnika, ale też zapewnienia energii dla systemów oszczędzających paliwo, układów typu drive-by-wire czy zdalnych aktualizacji.

Szczególnie interesujący jest rozwój roli akumulatorów 12V w pojazdach elektrycznych. – W takich pojazdach akumulator 12V, najczęściej wykonany w technologii AGM, aktywuje układ wysokiego napięcia i pełni funkcję bufora bezpieczeństwa w sytuacjach awaryjnych – dodaje Adam Potępa. Problemy z tanimi zamiennikami – przedwczesna utrata pojemności, niezdolność do obsługi cykli ładowania charakterystycznych dla start-stop – sprawiły, że warsztaty coraz częściej stawiają na marki premium i edukują klientów o konsekwencjach oszczędzania na tym komponencie.

Poznaj zdanie EXPERTa z firmy Clarios.

I choć sezonowym szczytem sprzedaży pozostaje zimowa wymiana akumulatorów, to coraz więcej kierowców decyduje się na profilaktyczną wymianę jeszcze przed okresem jesienno-zimowym. Specyficzne wymagania nowoczesnych pojazdów dotyczące systemów zarządzania ładowaniem wymagają od warsztatów odpowiedniej wiedzy i narzędzi diagnostycznych. Ładowarki i prostowniki warsztatowe zdolne do obsługi różnych technologii akumulatorów stały się niezbędnym wyposażeniem profesjonalnego serwisu.

Części elektryczne i oświetlenie

Rosnący udział elektroniki we współczesnych samochodach przekłada się na wzrost sprzedaży komponentów elektrycznych. Alternatory i rozruszniki, w tym po regeneracji, zyskują popularność jako ekonomiczna alternatywa dla nowych części przy zachowaniu odpowiedniej jakości.

Awarie czujników parkowania, deszczu i światła, których wymiana w autoryzowanej stacji obsługi (ASO) kosztuje fortunę, to szansa dla rynku aftermarket, oferujący zamienniki w przystępnych cenach. Prawdziwą rewolucją w tej kategorii okazało się jednak oświetlenie LED.

Bartłomiej Szternal, product manager w M-TECH, wskazuje na kluczowy trend: – Odpowiedzią jest tak naprawdę jedno słowo: retrofit. Zamienniki LED-owe do konwersji tradycyjnego oświetlenia samochodowego, a w szczególności żarówek halogenowych typu H, np. H7 czy H4, notują trzycyfrowe wzrosty sprzedaży rok do roku.

Przejście z technologii halogenowej na LED to nie tylko wymiana żarówki. To często kompleksowa modernizacja systemu oświetlenia. – Warto wspomnieć, że taki trend utrzymuje się na rynku od ostatnich 2–3 lat i nic nie wskazuje, żeby w 2026 r. miało być inaczej – dodaje Bartłomiej Szternal. – Dzięki szybko rozwijającej się technologii i ciągłemu postępowi miniaturyzacji retrofity LED, szczególnie te z rodziny żarówek typu H, stają się coraz lepsze i przystępniejsze cenowo niż przykładowo w 2022 czy 2023 r.

Firma M-TECH jako lider w branży oświetlenia na rynku aftermarket, dzięki ciągłemu doskonaleniu swoich produktów w oparciu o własne rozwiązania, konsekwentnie buduje swoją pozycję w segmencie retrofitów – nie tylko na rynku polskim, ale również w skali całej Europy. Przepisy o obowiązkowym oświetleniu dziennym i rosnąca świadomość kierowców o znaczeniu dobrego oświetlenia dla bezpieczeństwa napędzają popyt na modernizacje. Reflektory z technologią matrix LED i adaptacyjnym sterowaniem wiązki światła przestają być więc domeną wyłącznie aut premium, pojawiając się w ofercie aftermarket również dla szerszej grupy pojazdów.

Poznaj zdanie EXPERTa z firmy M-TECH

Materiały lakiernicze i chemiczne

Segment materiałów lakierniczych i chemii profesjonalnej pozostaje stabilny, ale charakteryzuje się rosnącymi wymaganiami jakościowymi. Utrzymujący się wysoki poziom liczby kolizji drogowych (potwierdzony statystykami ubezpieczeniowymi) napędza popyt na lakiery, masy szpachlowe, grunty i preparaty do przygotowania powierzchni.

Przy tym lakiernictwo to obszar, w którym technologia rozwija się bardzo dynamicznie – od spełniających zaostrzające się normy środowiskowe materiałów o obniżonej emisji lotnych związków organicznych po systemy do napraw ekspresowych w technologii smart repair. Ta ostatnia cieszy się rosnącą popularnością jako ekonomiczna alternatywa dla pełnego lakierowania, szczególnie przy niewielkich uszkodzeniach.

Łukasz Kelar, zastępca dyrektora ds. rozwoju portfolio produktów w firmie NOVOL, wskazuje kluczowe innowacje 2025 r.: – Największy wpływ na pracę lakierni miały nowoczesne, szybkoschnące lakiery bezbarwne (szczególnie produkty NOVOL i SPECTRAL), zarówno „kabinowe”, schnące w zaledwie 5 min w temperaturze 60°C (SPECTRAL KLAR 565- 00), jak i niewymagające w ogóle wygrzewania produkty typu „air dry” (NOVOL 8600 MEGA CLEAR i 8500 DART CLEAR).

Znacząca zmiana dotyczy również wyboru systemu kolorystycznego. – Wyraźnie rośnie przenoszenie ciężaru sprzedaży koloru z systemu rozcieńczalnikowego na wodny WAVE 2.0., wybieranego z powodów ekologicznych i jakościowych – zauważa Łukasz Kelar. I dodaje, podsumowując kierunek rozwoju branży: – Segment zmierza w stronę większej wydajności, krótszych cykli napraw, ograniczenia ryzyka reklamacji i odchodzenia od tanich produktów „no name” na rzecz sprawdzonych, wysokiej jakości technologii.

Poznaj zdanie EXPERTa z firmy NOVOL

Warsztaty lakiernicze podnoszą standardy jakości, inwestując w nowoczesne kabiny lakiernicze z kontrolą temperatury i wilgotności, a także w systemy mieszalnicze, które zapewniają precyzyjne dopasowanie odcienia. Kosmetyka samochodowa w segmencie professional – obejmująca profesjonalne pasty polerskie, wosk i preparaty do renowacji – staje się istotnym uzupełnieniem oferty lakierni.

Inwestycja w nowoczesne materiały i technologie to nie koszt, ale element budowania przewagi konkurencyjnej dla warsztatu lakierniczego. Klienci coraz lepiej rozumieją różnicę między tanim, szybkim lakierowaniem a profesjonalnym przygotowaniem powierzchni i aplikacją materiałów premium. A to przekłada się na gotowość do płacenia wyższej ceny za wyższą jakość.

4 trendy napędzające sprzedaż

1. Elektryfikacja

Elektryfikacja motoryzacji nie jest odległą przyszłością, ale rzeczywistością, która już dziś zaczyna kształtować rynek aftermarket. Wzrost liczby pojazdów elektrycznych i hybrydowych w polskim parku samochodowym napędza również sprzedaż urządzeń diagnostycznych wysokonapięciowych, specjalistycznych narzędzi izolowanych i środków ochrony osobistej dla mechaników, którzy pracują przy systemach wysokiego napięcia.

Konieczność zwiększania wiedzy wśród mechaników będzie napędzać też szkolenia dla mechaników z zakresu bezpiecznej obsługi pojazdów elektrycznych. Na znaczeniu stosunkowo szybko zyskują również nowe kategorie produktowe, takie jak kable ładowania, testery akumulatorów wysokonapięciowych czy specjalistyczne rękawice izolacyjne.

Warsztaty, które nie zainwestują w odpowiednie wyposażenie i kompetencje swoich pracowników, nie będą w stanie zapewnić kompleksowej diagnostyki pojazdów hybrydowych i elektrycznych.

2. Cyfryzacja warsztatu

Digitalizacja dotknęła nie tylko same warsztaty, ale całą logistykę branży aftermarket – warsztaty oczekują dostaw just-in-time i pełnej transparentności. Oprogramowanie do zarządzania warsztatem przestało być luksusem dostępnym tylko dla dużych sieci, stając się standardem również w mniejszych, 2–3-stanowiskowych serwisach.

Katalogi elektroniczne z integracjami do systemów hurtowni pozwalają błyskawicznie sprawdzać dostępność części i składać zamówienia bez konieczności telefonowania czy wysyłania maila. Systemy do wideoraportów dla klienta, które pokazują rzeczywisty stan techniczny pojazdu wraz z rekomendacjami napraw, budują zaufanie do warsztatu i akcentują jego profesjonalizm.

3. Diagnostyka jako usługa premium

Warsztaty, które zainwestują w zaawansowany sprzęt diagnostyczny, mogą pobierać wyższe stawki za swoje usługi. Klienci bowiem coraz chętniej akceptują wyższe ceny za profesjonalną, kompleksową diagnostykę.

Rozwój diagnostyki zdalnej, umożliwiającej wstępną ocenę problemu bez konieczności wizyty właściciela pojazdu w warsztacie, to kolejny krok w kierunku profesjonalizacji branży. Diagnostyka przestaje być „darmową” usługą, która poprzedza naprawę, i staje się wartościowym produktem samym w sobie.

Warsztaty, które potrafią przekonująco przedstawić wartość dokładnej diagnostyki i zapobiegania przyszłym awariom, budują lojalną bazę klientów gotowych płacić za wiedzę i doświadczenie mechaników.

4. Regulacje prawne i ich wpływ na branżę warsztatową

Przygotowania do wprowadzenia normy Euro 7 (choć jej ostateczny kształt i terminy wdrożenia pozostają przedmiotem dyskusji) już teraz napędzają popyt na części układów oczyszczania spalin. Przepisy dotyczące czynników chłodniczych wymusiły inwestycje w nowy sprzęt i szkolenia.

Szczególnie, że kwestie homologacji oświetlenia LED i innych modyfikacji stają się coraz bardziej istotne w kontekście kontroli drogowych i badań technicznych. Bez wątpienia warsztaty powinny być na bieżąco z przepisami, żeby z jednej strony móc profesjonalnie doradzać klientom, a z drugiej – żeby unikać problemów prawnych (np. związanych z montażem niehomologowanych komponentów).

Perspektywy na 2026

Patrząc w przyszłość, można wskazać kilka kategorii o największym potencjale. Diagnostyka i elektronika warsztatowa będzie nadal rosła w siłę. Imponującą dynamikę wzrostu powinny kontynuować także oświetlenie LED i retrofit.

Z kolei części do układów chłodzenia i klimatyzacji w segmencie pojazdów użytkowych to niedoceniana nisza, która ma duży potencjał. Dla warsztatów kluczowe będą naturalnie inwestycje w diagnostykę, zwłaszcza systemów elektrycznych i hybrydowych, które staną się standardem, nie opcją.

Jednocześnie równie ważną inwestycją jak zakup nowego sprzętu jest budowanie kompetencji zespołu poprzez systematyczne szkolenia. Również cyfryzacja procesów – od obsługi klienta po zarządzanie magazynem – to obszar, który może przynieść liczne korzyści.

Niewątpliwie kluczem do sukcesu może być specjalizacja, ponieważ trudno być dobrym we wszystkim. Można więc specjalizować się w wybranej niszy, np. w obsłudze elektryków i aut hybrydowych, pojazdów użytkowych czy też w naprawach lakierniczych.

Do największych wyzwań dla branży warsztatów niezależnych należy zaliczyć konkurencję ze strony autoryzowanych serwisów (które obsługują nowsze auta), rosnące koszty prowadzenia działalności i dramatyczny niedobór wykwalifikowanych pracowników. Ale szanse również są realne: starzejący się park maszynowy gwarantuje popyt na usługi serwisowe, rośnie świadomość klientów doceniających profesjonalizm i jakość usług, a rozwój e-commerce otwiera nowe kanały sprzedaży dla warsztatów oferujących części i akcesoria.

Podsumowanie

Polskie warsztaty profesjonalizują się, inwestują w technologię i podnoszą swoje kompetencje. To nie jest już rynek, na którym wygrywa najtańsza oferta – klient bowiem oczekuje usług kompleksowych, wysokiej jakości i profesjonalnego doradztwa. Warsztaty, które zrozumiały tę zmianę i dostosowały swoją ofertę, odnotowują wzrost zarówno obrotów, jak i rentowności.

Inwestycja w technologię i kompetencje to obecnie warunek przetrwania. Klient, który przychodzi do warsztatu, oczekuje, że mechanik zdiagnozuje poprawnie problem niezależnie od marki, modelu i typu napędu auta.

Oczekuje szybkiej, sprawnej obsługi, transparentnej komunikacji i gwarancji jakości wykonanych usług. Najbliższa przyszłość zapowiada się jako okres dalszej konsolidacji rynku i wyłaniania się liderów.

Warsztaty, które będą śledzić trendy, inwestować w rozwój i dostosowywać swoją ofertę do zmieniających się potrzeb klientów, nie tylko przetrwają, ale będą też się rozwijać i mają szansę zdobyć miano liderów rynkowych. Pozostałe warsztaty mogą mieć coraz większe trudności w utrzymaniu pozycji rynkowej.

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę