Używane BMW i Audi w czołówce aut ze szkodą całkowitą

Niemieckie auta dominują wśród szkód całkowitych Freepik_senivpetro

Według danych autoDNA za 2024 rok aż 7 na 10 aut ze szkodą całkowitą pochodziło z Niemiec. W czołówce znalazły się BMW serii 3 i 5 oraz Audi A4 i A6. To właśnie te modele, popularne na rynku wtórnym w Polsce, najczęściej pojawiają się w raportach jako pojazdy z poważnymi uszkodzeniami.

Szkoda całkowita pojazdu to specyficzny rodzaj uszkodzenia, wynikający na przykład z wypadku, który znacząco wpływa na wartość samochodu. O szkodzie całkowitej mówi się, gdy koszt naprawy jest zbliżony lub wyższy od wartości pojazdu sprzed zdarzenia. W przypadku ubezpieczenia OC, szkoda całkowita jest stwierdzana, gdy koszt naprawy przekracza wartość pojazdu. Natomiast przy ubezpieczeniu AC, koszt naprawy musi być wyższy niż procent wartości pojazdu określony w umowie, zazwyczaj jest to 70%.

Dane pokazują, że w przypadku Audi A4 i A6, co dziesiąty raport historii pojazdu zawierał informację o szkodzie całkowitej. W porównaniu z rokiem 2023, odsetek tych modeli ze szkodą całkowitą wzrósł o 1 punkt procentowy. Podobny trend zaobserwowano w przypadku BMW serii 3 i 5. Z rankingu wypadł natomiast Mercedes klasy E, który w 2023 roku zajmował czołowe miejsce.

TOP 10 modeli sprawdzanych w autoDNA, dla których wartość szkody całkowitej jest najwyższa (tabela_żródło: autoDNA)

1.BMW serii 512,34%
2.BMW serii 312,04%
3.Mazda 510,97%
4.Audi A610,06%
5.Audi A410,03%
6.Volkswagen Golf9,81%
7.Opel Insignia8,95%
8.Ford Focus8,92%
9.Opel Astra8,91%
10.Ford Mondeo7,98%

W 2024 r. aż 7 spośród TOP 10 modeli sprawdzanych w 2024 r. w autoDNA  ze szkodą całkowitą pochodziło właśnie z Niemiec. W czołówce, oprócz wspomnianych wcześniej BMW serii 5 oraz 3 (12,4% oraz 12%, odpowiednio), jak również Audi A6 i A4 (10% sprawdzeń za pomocą raportów dawało szkodę całkowitą), znajdują się również Volkswagen Golf (9,8%) oraz Opel Insignia i Opel Astra (oba modele blisko 9%). Ewenementem w zestawieniu jest Mazda 5. Ten nieprodukowany już od dawna minivan miał w 2024 r. wysokie prawdopodobieństwo, jeśli chodzi o zakup raportu historii pojazdu ze szkodą całkowitą

Co oznaczają te dane?

Przyjrzyjmy się na przykładzie popularnych modeli Audi A6 i A4. W ich przypadku co 10. sprawdzenie w bazie autoDNA w 2024 r. zwróciło raport historii pojazdu zawierający adnotację o szkodzie całkowitej. Porównując do danych za 2023 r., wzrósł odsetek tych dwóch niemieckich modeli ze szkodą całkowitą – zarówno A6, jak i A4 o 1 pkt proc. 

Podobnie z BMW serii 5 i 3 – tutaj też w 2023 r. wyniki było nieco „lepsze”, chociaż już samo znalezienie się w rankingu TOP 10 samochodów ze szkodą całkowitą nie jest raczej powodem do dumy. Z zestawienia w 2024 r. wyleciał za to w ogóle Mercedes klasy E – niechlubny rekordzista rankingu z 2023 r.

Średnia wartość szkody całkowitej w zł w 2024 r. dla najpopularniejszych modeli (tabela_żródło: autoDNA)

1. Kia Sportage42 600 zł
2.Opel Insignia36 600 zł
3.BMW serii 535 600 zł
4.Audi A635 300 zł
5.Audi A434 500 zł
6.Toyota Corolla33 900 zł
7.Volkswagen Golf33 800 zł
8.BMW serii 331 500 zł
9.Volkswagen Passat31 500 zł
10.Mazda 530 100 zł

W zestawieniu modeli o najwyższej wartości szkody w 2024 r. jest kilka niespodzianek w porównaniu do danych z 2023 r. Przede wszystkim nie ma już skrajnie wysokich wartości — najwyższa wycena szkody całkowitej w 2024 r. wynosiła ponad 42 tys. zł wobec ponad 74 tys. zł w 2023 r. Pozostałe wyceny kształtują się na poziomie 30-36 tys. zł, podczas gdy w 2023 r. podobny poziom miały dopiero modele na pozycji 7. i dalszych. 

Co ciekawe, w 2024 r. średnia wartość szkód całkowitych Audi A4 i A6 oraz BMW serii 5  była niższa nawet o ponad 2 tysiące złotych niż wycena dla Opla Insignii. Zaskoczeniem jest też dół tabeli – nawet szkody całkowite dla Toyota Corolli czy Volkswagen Golfa były na podobnym poziomie, jak dla niemieckich aut marek premium. 

Stawkę zamyka Mazda 5 z wyceną na poziomie nieco ponad 30 tys. zł. Volkswagen Tiguan, Ford Mondeo, Audi A3, Mercedes Benz klasy E i C – tych aut brakuje w zestawieniu z 2024 r. w porównaniu do 2023 r. 

Źródło: autoDNA

 

Tagi artykułu

autoExpert 04 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę