Używane BMW i Audi w czołówce aut ze szkodą całkowitą

Według danych autoDNA za 2024 rok aż 7 na 10 aut ze szkodą całkowitą pochodziło z Niemiec. W czołówce znalazły się BMW serii 3 i 5 oraz Audi A4 i A6. To właśnie te modele, popularne na rynku wtórnym w Polsce, najczęściej pojawiają się w raportach jako pojazdy z poważnymi uszkodzeniami.
Szkoda całkowita pojazdu to specyficzny rodzaj uszkodzenia, wynikający na przykład z wypadku, który znacząco wpływa na wartość samochodu. O szkodzie całkowitej mówi się, gdy koszt naprawy jest zbliżony lub wyższy od wartości pojazdu sprzed zdarzenia. W przypadku ubezpieczenia OC, szkoda całkowita jest stwierdzana, gdy koszt naprawy przekracza wartość pojazdu. Natomiast przy ubezpieczeniu AC, koszt naprawy musi być wyższy niż procent wartości pojazdu określony w umowie, zazwyczaj jest to 70%.
Dane pokazują, że w przypadku Audi A4 i A6, co dziesiąty raport historii pojazdu zawierał informację o szkodzie całkowitej. W porównaniu z rokiem 2023, odsetek tych modeli ze szkodą całkowitą wzrósł o 1 punkt procentowy. Podobny trend zaobserwowano w przypadku BMW serii 3 i 5. Z rankingu wypadł natomiast Mercedes klasy E, który w 2023 roku zajmował czołowe miejsce.
TOP 10 modeli sprawdzanych w autoDNA, dla których wartość szkody całkowitej jest najwyższa (tabela_żródło: autoDNA)
1. | BMW serii 5 | 12,34% |
2. | BMW serii 3 | 12,04% |
3. | Mazda 5 | 10,97% |
4. | Audi A6 | 10,06% |
5. | Audi A4 | 10,03% |
6. | Volkswagen Golf | 9,81% |
7. | Opel Insignia | 8,95% |
8. | Ford Focus | 8,92% |
9. | Opel Astra | 8,91% |
10. | Ford Mondeo | 7,98% |
W 2024 r. aż 7 spośród TOP 10 modeli sprawdzanych w 2024 r. w autoDNA ze szkodą całkowitą pochodziło właśnie z Niemiec. W czołówce, oprócz wspomnianych wcześniej BMW serii 5 oraz 3 (12,4% oraz 12%, odpowiednio), jak również Audi A6 i A4 (10% sprawdzeń za pomocą raportów dawało szkodę całkowitą), znajdują się również Volkswagen Golf (9,8%) oraz Opel Insignia i Opel Astra (oba modele blisko 9%). Ewenementem w zestawieniu jest Mazda 5. Ten nieprodukowany już od dawna minivan miał w 2024 r. wysokie prawdopodobieństwo, jeśli chodzi o zakup raportu historii pojazdu ze szkodą całkowitą.
Co oznaczają te dane?
Przyjrzyjmy się na przykładzie popularnych modeli Audi A6 i A4. W ich przypadku co 10. sprawdzenie w bazie autoDNA w 2024 r. zwróciło raport historii pojazdu zawierający adnotację o szkodzie całkowitej. Porównując do danych za 2023 r., wzrósł odsetek tych dwóch niemieckich modeli ze szkodą całkowitą – zarówno A6, jak i A4 o 1 pkt proc.
Podobnie z BMW serii 5 i 3 – tutaj też w 2023 r. wyniki było nieco „lepsze”, chociaż już samo znalezienie się w rankingu TOP 10 samochodów ze szkodą całkowitą nie jest raczej powodem do dumy. Z zestawienia w 2024 r. wyleciał za to w ogóle Mercedes klasy E – niechlubny rekordzista rankingu z 2023 r.
Średnia wartość szkody całkowitej w zł w 2024 r. dla najpopularniejszych modeli (tabela_żródło: autoDNA)
1. | Kia Sportage | 42 600 zł |
2. | Opel Insignia | 36 600 zł |
3. | BMW serii 5 | 35 600 zł |
4. | Audi A6 | 35 300 zł |
5. | Audi A4 | 34 500 zł |
6. | Toyota Corolla | 33 900 zł |
7. | Volkswagen Golf | 33 800 zł |
8. | BMW serii 3 | 31 500 zł |
9. | Volkswagen Passat | 31 500 zł |
10. | Mazda 5 | 30 100 zł |
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
W zestawieniu modeli o najwyższej wartości szkody w 2024 r. jest kilka niespodzianek w porównaniu do danych z 2023 r. Przede wszystkim nie ma już skrajnie wysokich wartości — najwyższa wycena szkody całkowitej w 2024 r. wynosiła ponad 42 tys. zł wobec ponad 74 tys. zł w 2023 r. Pozostałe wyceny kształtują się na poziomie 30-36 tys. zł, podczas gdy w 2023 r. podobny poziom miały dopiero modele na pozycji 7. i dalszych.
Co ciekawe, w 2024 r. średnia wartość szkód całkowitych Audi A4 i A6 oraz BMW serii 5 była niższa nawet o ponad 2 tysiące złotych niż wycena dla Opla Insignii. Zaskoczeniem jest też dół tabeli – nawet szkody całkowite dla Toyota Corolli czy Volkswagen Golfa były na podobnym poziomie, jak dla niemieckich aut marek premium.
Stawkę zamyka Mazda 5 z wyceną na poziomie nieco ponad 30 tys. zł. Volkswagen Tiguan, Ford Mondeo, Audi A3, Mercedes Benz klasy E i C – tych aut brakuje w zestawieniu z 2024 r. w porównaniu do 2023 r.
Źródło: autoDNA