Raport ZDS i PZPM: rejestracje nowych samochodów w Polsce luty 2025

Zapraszamy do zapoznania się z raportem przygotowanym przez Związek Dealerów Samochodów w oparciu o dane dostarczone przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Analizy przedstawione w raporcie pochodzą z opracowania danych CEP.
W raporcie zostały przedstawione dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów mechanicznych w lutym 2025 roku. Przedstawione zostały m.in. dane dotyczące stosunku rejestracji samochodów prywatnych oraz tzw. firmowych, rejestracje samochodów ciężarowych oraz dostawczych, a także jednośladów. Swoje komentarze do obecnej sytuacji rynkowej zamieścili eksperci ZDS oraz PZPM.
Rejestracje samochodów osobowych – luty 2025 r.
W lutym 2025 r. rynek rejestracji nowych samochodów osobowych wyniósł 44 795, co stanowi spadek o 1178 sztuki (-2,6%) w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

Rejestracje samochodów dostawczych o DMC<=3,5t – luty 2025 r.
W grupie samochodów dostawczych do 3,5 odnotowano w lutym br. 4976 rejestracji, co stanowi spadek o 220 sztuk (-4,2%) w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

Rejestracje wybranych rodzajów nowych pojazdów – luty 2025 r.

Rejestracje samochodów ciężarowych o DMC 3,5-16t – luty 2025 r.
W lutym 2025 r. w grupie samochodów ciężarowych 3,5-16t odnotowano 154 rejestracji, co stanowi spadek o 85 sztuk (-35,6%) w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, z kolei dla samochodów ciężarowych powyżej 16t odnotowano 2018 sztuk, co stanowi spadek o 60 sztuk, (-2,9%) w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.


Nieco niższy wynik rejestracji w lutym nie powinien budzić większych obaw. Spadek na poziomie 2,6%, przy stosunkowo małym rynku jak nasz, może wynikać nawet z tego, że w 2024 r. luty miał jeden dzień roboczy więcej. Różnica nieco ponad 1000 wydań w miesiącu w skali kraju nie powinna zatem dziwić. Jeżeli coś faktycznie może kogoś dziwić to “niski”, dwudziestoprocentowy wzrost w kategorii pojazdów elektrycznych. W lutym wystartował przecież nabór w programie NaszEauto, co przy optymistycznych założeniach jego autorów powinno dać zdecydowanie lepszy rezultat. Przypomnijmy, że na początku programu Mój Elektryk, parę lat temu wzrosty sięgały ponad 100%. Niestety jest to bezpośrednio związane z brakiem uwzględnienia osób prawnych w nowym dofinansowaniu. Pozostaje nam tylko trzymać kciuki za dalsze losy programu. Pozostała część rynku samochodów osobowych według naszych prognoz powinna utrzymać zeszłoroczny, wysoki wynik, głównie dzięki udziałowi pojazdów chińskich – mówi Paweł Tuzinek, Prezes Związku Dealerów Samochodów.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Luty 2025 okazał się być nieco gorszym miesiącem niż rok temu, ale warto podkreślić, że kolejny miesiąc z rzędu zwiększa się udział odbiorców indywidualnych w porównaniu z wynikami, z jakimi mieliśmy do czynienia w ostatnich latach. Wyraźnie spadły rejestracje pojazdów z silnikami benzynowymi i dieslami, wzrosły natomiast rejestracje pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Nieco gorszy niż w zeszłym roku wynik zanotowały pojazdy dostawcze. Patrząc na wyniki ostatnich dwóch miesięcy, możemy mieć nadzieję, że w tym roku wyniki rejestracji zarówno osobowych jak i dostawczych będą na poziomie nieco niższym niż w zeszłym roku, choć oczywiście trudno to prognozować po zaledwie dwóch miesiącach. Biorąc pod uwagę wysiłek producentów, aby w maksymalnym stopniu spełnić nowe wyższe cele emisyjne roku 2025, można liczyć, że zarówno pojazdy elektryczne jak i hybrydy wszystkich rodzajów, w tym plug-in będą miały atrakcyjne ceny, a to grupa pojazdów, które klienci coraz chętniej kupują – dodaje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Źródło: Związek Dealerów Samochodów