Technologia LED – jaka przyszłość ją czeka?

Technologia LED – jaka przyszłość ją czeka? Freepik

W obszarze oświetlenia samochodowego wciąż dominuje jednak technologia LED, która również stale się rozwija. Oświetlenie oparte na matrycach LED umożliwia np. coraz precyzyjniejsze sterowanie strumieniem światła, dzięki czemu może lepiej dostosowywać się do warunków drogowych. Ponadto LED-y stają się coraz trwalsze, a zarazem coraz bardziej ekologiczne.

  • Szybki rozwój technologii LEDowej: zastopowanie tematu czy kolejne pomysły na rozbudowę tego sektora oświetleniowego?
  • Nowe funkcje lamp to nie wszystko – ważne jest bezpieczeństwo, które gwarantują! 
  • Poznaj system Car-to-X communication.  

Powiązane firmy

M-TECH POLAND Sp. z o.o.
HELLA Polska Sp. z o.o.

Według Magdaleny Bogusz, Head of Marketing and Communication EE & MEA w ams OSRAM Group, wyraźnie widać, że na rynku OEM dominują obecnie rozwiązania oparte na technologii LED. Tę samą tendencję obserwuje się na rynku wtórnym, gdzie coraz większym zainteresowaniem cieszą się retrofity LED. Stąd szybki rozwój tej technologii w ostatnim czasie.

Jako OSRAM stale ulepszamy ofertę LED, a w niej kluczową rolę odgrywa rodzina OSRAM Night Breaker LED, którą ostatnio poszerzyliśmy. Na niedawnych targach Automechanika we Frankfurcie pokazaliśmy nowe serie produktów, skategoryzowane w kilku rodzinach. Do rodziny NIGHT BREAKER LED GEN2 dołączył NIGHT BREAKER LED SMART. Wyróżnia go aż do 330% większa jasność w porównaniu z minimalnymi wymaganiami normy ECE R112 – mówi Magdalena Bogusz. – Retrofity NIGHT BREAKER LED SPEED H7 to kolejna dopuszczona do ruchu w wielu europejskich krajach nowość, która niebawem trafi na sklepowe półki. Mają one identyczne rozmiary jak żarówki, a dzięki dopuszczeniu ich do legalnego użytkowania miliony kierowców w Europie będą mogły korzystać z zalet nowoczesnego i wydajnego oświetlenia. Absolutną nowością jest oparty na LED zamiennik lampy ksenonowej. Należy on do rodziny LEDriving HL EASY. Ma identyczne rozmiary i geometrię jak źródło, które zastępuje. Niestety w Polsce retrofity wciąż nie są dopuszczone do użytkowania w oświetleniu zewnętrznym na drogach publicznych. Z zalet, jakie oferują produkty LED marki OSRAM, można w pełni legalnie korzystać w blisko 30 krajach Europy.

Jaka będzie przyszłość oświetlenia OLED? 

Grzegorz Brysiak z Forvia Hella zwraca uwagę, że oświetlenie samochodowe w ostatnim czasie przeszło nie tyle ewolucję, ile małą rewolucję. Do podstawowych zadań lamp doszły nowe – nie tylko efektowne wizualnie funkcje, ale i te poprawiające bezpieczeństwo.

I dodaje: – Dzięki nowoczesnym reflektorom HELLA SSL możliwe jest precyzyjne kontrolowanie intensywności i kształtu światła. Możliwe jest również wprowadzenie bardziej zaawansowanych funkcji komunikacji świetlnej pomiędzy uczestnikami ruchu, np. wysyłanie komunikatów świetlnych pieszym czy rowerzystom, podczas gdy tylne światła OLED mogą dynamicznie reagować na sytuacje drogowe. Przyszłość oświetlenia samochodowego to będzie z pewnością dalszy rozwój świateł adaptacyjnych, które jeszcze precyzyjniej będą dostosowywać się do warunków pogodowych oraz na drodze. Na pewno też nastąpi integracja z systemami autonomicznymi, których będą integralnym elementem, nie tylko informacyjnym, ale także poprawiającym bezpieczeństwo.

OLED pasuje do bardziej zaawansowanych systemów samochodowych? 

Z kolei Bartłomiej Szternal z M-TECH podkreśla, że rozwiązania typu OLED w przyszłości mogą być wykorzystane w bardziej zaawansowanych systemach, m.in. adaptacyjnych, podobnych do systemów Matrix LED. Mogą dostosowywać się dynamicznie do warunków na drodze, regulując intensywność i kształt światła w zależności od sytuacji.

Audi oświetlenie źródło: Audi

W połączeniu z czujnikami lampy OLED mogłyby np. dynamicznie zmieniać jasność czy kierunek światła, aby lepiej oświetlać zakręty lub pieszych, nie oślepiając innych uczestników ruchu. Ponadto OLED-y mogą odegrać również ważną rolę w systemach typu Car-to-X communication, umożliwiając dynamiczną komunikację świetlną między pojazdami a otoczeniem.

OLED wyświetlają wzory świetlne, które widzą inni kierowcy

Światła OLED mogą np. wyświetlać zmieniające się wzory świetlne, które sygnalizują innym kierowcom lub pieszym, np. zamiar zmiany pasa ruchu przez pojazd czy ostrzeżenie o niebezpieczeństwie.

– Należy jednak zwrócić uwagę, że OLED-y mimo licznych zalet muszą się również zmierzyć z pewnymi wyzwaniami, jakie niesie ze sobą ta technologia, a które mogą opóźnić jej rozwój i adaptację. Pierwszym i najważniejszym wydaje się wyzwanie związane z kosztami, bo produkcja OLED-ów jest obecnie znacznie droższa od klasycznych LED-ów. Sprawia to, że tego typu rozwiązania dostępne są przede wszystkim w samochodach premium. Kolejnym wyzwaniem jest efektywność świetlna. Chociaż OLED-y są bardziej energooszczędne niż starsze technologie, wciąż ustępują efektywnością świetlną LED-om, szczególnie w zastosowaniach wymagających dużej jasności – tłumaczy Szternal.

Oświetlenie w pojazdach autonomicznych 

Oświetlenie typu OLED ma z pewnością ogromny potencjał w motoryzacji, zwłaszcza w:

  • kontekście bardziej nowoczesnego designu,
  • personalizacji
  • oraz rozwoju komunikacji świetlnej między pojazdami.

Choć technologia ta wciąż napotyka jeszcze pewne wyzwania, z czasem powinna stać się istotnym elementem przyszłych systemów oświetleniowych – nie tylko w samochodach z segmentu premium czy w pojazdach autonomicznych.

Zdaniem EXPERTa: Magdalena Bogusz z firmy ams OSRAM Group o dominacji technologii LED na rynku oświetlenia samochodowego. 

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę