Wojciech Traczyk
redaktor
autoEXPERT
Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”
Branża warsztatowa od zawsze jest uzależniona od postępu technologicznego w przemyśle automotive, a także od innych trendów, które wpływają na rozwój globalnej motoryzacji.
O wyzwaniach, koniecznych zmianach przepisów i postępie technologicznym w branży SKP rozmawiamy z Aleksandrem Ćwiszewskim z firmy Unimetal, Rafałem Sosnowskim z firmy Sosnowski i Jarosławem Cichoniem z WSOP.
Z roku na rok Mistrzostwa Lakierników SPECTRAL zyskują na znaczeniu i są coraz bardziej rozpoznawalną imprezą w branży lakierniczej. Również tegoroczna, 6. edycja tych prestiżowych zawodów była rekordowa pod wieloma względami. Dwa dni zawodów, podczas których sprawdzano wszechstronne umiejętności finalistów, pozwoliły wyłonić najlepszych lakierników A.D. 2024.
Mieszalnik lakierów to jedno z kluczowych urządzeń w pracy lakiernika samochodowego, które odpowiada za precyzyjne dozowanie i mieszanie farb. Dzięki niemu możliwe jest uzyskanie idealnego koloru i odpowiednio trwałej powłoki.
Technologia oświetlenia samochodowego stale ewoluuje, zapewniając kierowcom lepszą widoczność otoczenia, a przy tym zmniejszając ryzyko oślepienia innych uczestników ruchu.
W obszarze oświetlenia samochodowego wciąż dominuje jednak technologia LED, która również stale się rozwija.
Renowacja aut klasycznych wymaga dużej wiedzy, cierpliwości, nierzadko też sporych nakładów finansowych. Warsztaty samochodowe, które zajmują się tego typu usługami, często mierzą się również z licznymi wyzwaniami, w tym z doborem właściwego koloru nadwozia.
Samochody z napędem elektrycznym nie są już żadnym zaskoczeniem na polskich ulicach, choć mimo dużych wzrostów sprzedaży, ich udział w rynku wciąż jest stosunkowo niewielki. Wszystko miała zmienić planowana rewolucja w postaci zakazu sprzedaży aut z napędem spalinowym na europejskim rynku, ale niewykluczone, że zostanie ona odsunięta w czasie albo całkowicie z niej zrezygnujemy.
Branża motoryzacyjna od lat prowadzi różne działania, których celem jest ograniczenie jej negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Samochody o coraz mniejszym spalaniu, hybrydy i wreszcie auta elektryczne to chyba najbardziej jaskrawe przykłady takiego proekologicznego podejścia.
Dość szybko konstruktorzy samochodów i jednostek napędowych doszli do wniosku, że zwiększanie mocy silników poprzez powiększanie ich pojemności skokowej to droga donikąd.