Bosch KTS 560 w warsztacie
Obsługa i naprawa zgodne ze specyfikacją producenta, inteligentne rozwiązywanie problemów serwisowych, efektywna diagnostyka sterowników i systemów pojazdu to możliwości, które doceni każdy warsztat, kiedy rozpocznie pracę z testerem Bosch KTS 560 i oprogramowaniem ESI[tronic] Evolution. W artykule na przykładzie zlecenia naprawy samochodu Audi A6 2.0 TDI z 2012 r. przedstawiono działanie wybranych funkcji oprogramowania, przybliżając jego podstawowe możliwości.
Pracę z modułem KTS 560 należy rozpocząć od zweryfikowania marki i typu pojazdu, co pozwoli na prawidłową komunikację z obsługiwanym samochodem. Ekran wyboru pojazdu (ilustracja 1) umożliwia identyfikację w dwóch trybach: ręcznym lub automatycznym.
Ilustracja 1. Ekran wyboru pojazdu umożliwia szybką identyfikację serwisowanego auta.
Tryb automatyczny opiera się na odczycie przez Bosch KTS 560 numeru VIN, który jest poprzedzony kodem marki serwisowanego auta. Wybór pojazdu jest możliwy także za pośrednictwem specjalnego klucza RB. W przypadku Audi A6 2.0 TDI z 2012 r. automatyczna identyfikacja wraz z komunikacją trwała kilkanaście sekund od momentu rozpoczęcia tej procedury.
Przydatną opcją jest wykaz 30 pojazdów ostatnio serwisowanych przez warsztat. Dzięki niej mechanik może szybko skonfigurować połączenie auta z testerem, wybierając samochód z listy wcześniej obsługiwanych. Właściciel Audi A6 2.0 TDI, które odwiedziło warsztat, zasygnalizował problem dotyczący układu smarowania silnika i związane z tym zapalanie się kontrolki ciśnienia oleju.
Pierwszym etapem diagnostyki było więc odczytanie pamięci sterowników i zweryfikowanie zarejestrowanych kodów usterek pod kątem takiego uszkodzenia. Oprogramowanie ESI[tronic] Evolution, na którym opiera się moduł KTS 560, w pełni automatycznie rozpoznaje wszystkie sterowniki zainstalowane w pojeździe. Minimalizuje to ryzyko popełnienia błędu w przypadku ręcznego wyboru przez mechanika.
Sam proces odczytu przebiega sprawnie i bez zakłóceń, a wynik zostaje zaprezentowany w postaci listy (ilustracja 2). Zawiera ona zestawienie, które odnosi się do nazwy danego układu lub systemu, oraz wskazuje przyporządkowany sterownik i informuje o występowaniu błędu. W przypadku omawianego auta odczyt kodów usterek potwierdził nieprawidłowość w układzie smarowania silnika – rejestrując kod usterki P164D00 związany z zakłóceniami funkcjonowania przełącznika, który odpowiada za redukcję ciśnienia oleju.
Ilustracja 2. Zestawienie rozpoznanych sterowników pojazdu i zarejestrowanych
kodów błędów.
Dodatkowo zostały odnotowane zapisy kilku innych kodów błędów w układach komfortu, klimatyzacji i sterowniku automatycznej skrzyni biegów. Były to jednak zapisy nieaktualne, które można było skasować. Co istotne, moduł KTS 560 pozwala na przegląd określonych parametrów – m.in. prędkości obrotowej silnika, temperatury i obciążenia jednostki napędowej, prędkości pojazdu – dotyczących momentu, w którym wystąpił kod błędu (ilustracja 3).
Ilustracja 3. Lista parametrów, które charakteryzują moment wystąpienia kodu usterki.
To zestawienie można zapisać i poddać późniejszej analizie, aby ocenić warunki, w których występuje dana usterka. Właśnie wgląd do tych parametrów – szczególnie zwrócenie uwagi na prędkość obrotową silnika silnika bliską prędkości biegu jałowego w momencie zarejestrowania kodu P164D00 – pozwolił na pewne sugestie dotyczące zdiagnozowanie przyczyn potencjalnej awarii pompy oleju.
Pierwszym krokiem, który należy wykonać, jest jednak sprawdzenie, jakie informacje o takim kodzie błędu zawiera oprogramowanie ESI[tronic] Evolution i czy nie występuje on w zakładce „Znane błędy”. W tym celu trzeba skorzystać z wbudowanej wyszukiwarki programu, wpisując do niej kod usterki (ilustracja 4).
Ilustracja 4. Wyszukiwarka umożliwia dostęp do zasobów oprogramowania,
które dotyczą danego zagadnienia.
W opisywanym przypadku oprogramowanie diagnostyczne wskazało procedurę zbadania parametrów przełącznika ciśnienia oleju (ilustracja 5), która opiera się na wiedzy zawartej w zakładce „Podręcznik”. Zaproponowana sugestia okazała się strzałem w dziesiątkę, ponieważ weryfikacja rezystancji tego przełącznika przyniosła jednoznaczne wnioski, które dotyczyły przyczyn uszkodzenia.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Ilustracja 5. Szczegółowo opisany pomiar przełącznika ciśnienia oleju prowadzi mechanika w intuicyjny sposób.
Pomiar z użyciem multimetru modułu KTS 560 przebiegał krok po kroku, eliminując potencjalne błędy mechanika w diagnozie usterki. Okazało się, że przełącznik nie był oryginalny, bo już wcześniej wymieniono go na podzespół o wątpliwej jakości, przez co nie mógł osiągnąć parametrów wymaganych przez producenta pojazdu. Po wymianie przełącznika na oryginalny problemy z ciśnieniem oleju już nie występowały.
W przedstawionym przypadku kluczowym czynnikiem był dostęp do autoryzowanej wiedzy technicznej, jaki daje oprogramowanie ESI[tronic] Evolution. Początkowa diagnoza przyczyny usterki pompy oleju spowodowałoby, że że pracownicy warsztatu straciliby czas, niepotrzebnie demontując i ponownie montując miskę olejową i dodatkowe podzespoły. Baza danych oprogramowania ESI[tronic] Evolution zawiera informacje, które dotyczą ponad 90 000 pojazdów i 150 marek. Ten wielki zasób wiedzy można przeszukiwać (ilustracja 6), korzystając ze zdefiniowanych filtrów tematycznych.
Ilustracja 6. Zawartość „Podręcznika” można przeglądać, konfigurując wybrany zakres tematyczny.
Poziom dokładności i skala zamieszczonych informacji technicznych sprawiają, że warsztat ma dostęp do danych eksploatacyjnych i naprawczych (ilustracje 7 i 8), które pozwalają na realizowanie prac serwisowych na poziomie autoryzowanego serwisu danego producenta.
Ilustracja 7. Kompletne zestawienie danych serwisowych obejmuje informacje na temat płynów
eksploatacyjnych, momentów dokręcania czy charakterystyki parametrów technicznych silnika.
Ilustracja 8. Przejrzyste ilustracje techniczne uzupełniają opisy demontażu/montażu poszczególnych podzespołów.
Na uznanie zasługuje także sekcja dokumentacji, która dotyczy prac naprawczych związanych z automatyczną skrzynią biegów (ilustracja 9). Jeśli do tego dodamy regularne aktualizowanie danych online, które odbywa się w tle programu, to warsztat może być pewien, że ma bieżące źródło informacji technicznej i nie musi obawiać się o ich zgodność z danymi producenta.
Ilustracja 9. Informacje o lokalizacji poszczególnych sensorów sterownika
automatycznej skrzyni biegów to prawdziwa rzadkość, jeśli chodzi o dostęp
w dokumentacjach technicznych.
źródło: Materiały redakcyjne