Czy regenerowane części są dobre?

ZF Friedrichshafen
Maciej Blum
6.12.2021
Reklama
Reklama

Zagadnienie regeneracji jest dość szerokie, ponieważ naprawić można praktycznie każdą część. Musi być jednak spełniony warunek ekonomiczny. Klientowi i firmie dokonującej regeneracji musi się to opłacać.

 

  • ​Najczęściej regeneracji poddawane są skrzynie biegów, rozruszniki, sprzęgła oraz katalizatory i filtry cząstek stałych. 
  • Korzystanie z części regenerowantch może przynieść spore oszczędności.
  • Wiele firm oferuje części po tak zwanej regeneracji fabrycznej.
  • Części regenerowane fabrycznie nie odbiegają jakością od części nowych.
  • Regeneracja części zamiennych zmniejsza obciążenie środowiska.
Reklama

Najczęściej regeneracji poddawane są skrzynie biegów, rozruszniki, sprzęgła oraz katalizatory i filtry cząstek stałych. Wynika to głównie z tego, że w przypadku starszych pojazdów nowe, oryginalne części są drogie, przez co ich montaż może być po prostu nieopłacalny. Należy też mieć na uwadze, że części regenerowane mogą być dobrą alternatywą dla niektórych zamienników – szczególnie tych niewiadomego pochodzenia.

Spektrum części regenerowanych jest ogromne. Mogą to być całe silniki, ich elementy, takie jak kompletne głowice czy bloki z układem tłokowo-korbowym, turbosprężarki, skrzynie biegów, sprzęgła, osie, zaciski hamulcowe, piasty, przekładnie kierownicze, filtry DPF, SCR i katalizatory. Drugie życie daje się też oponom i reflektorom.

Z pewnością korzystanie z tego typu części może przynieść spore oszczędności, które – w zależności od rodzaju części, stopnia jej skomplikowania i wykonawcy procesu regeneracji – wahają się średnio od ok. 30% do nawet 60% w porównaniu z oryginalnymi zamiennikami.

Należy tutaj także mieć na uwadze, że wiele firm oferuje części po tak zwanej regeneracji fabrycznej.

To oznacza, że części poddawane są remanufakturingowi, czyli ponownej produkcji. Polega to na tym, że po demontażu wszystkie elementy składowe podlegają szczegółowej weryfikacji. Elementy uszkodzone nie są naprawiane, lecz wymieniane na fabrycznie nowe – identyczne z tymi, które trafiają na pierwszy montaż. To oznacza, że te elementy danego podzespołu, które nie wykazywały zużycia, są używane ponownie. Zyskują na tym wszyscy – fabryka zużywa mniej surowca, klient otrzymuje tańszy produkt, a środowisko jest oczyszczane z części zamiennych, które wracają do fabryk.

Subtelne różnice

Jednym z podstawowych działań firmy Valeo w kwestii środowiska jest profesjonalna regeneracja części, które nadają się do ponownego użytku. W jej wyniku otrzymujemy regenerowane sprzęgła o jakości i parametrach pracy takich samych jak sprzęgła fabrycznie nowe. Na dowód Valeo udziela takiej samej, dwuletniej gwarancji bez limitu kilometrów zarówno na sprzęgła nowe, jak i regenerowane do pojazdów ciężarowych i autobusów.

Mimo takiej samej jakości sprzęgieł nowych i regenerowanych Valeo dokłada starań, aby nabywca produktów firmy otrzymywał zawsze pełną informację o tym, co kupuje. Dlatego Valeo Service stosuje oddzielne numery referencyjne dla sprzęgieł nowych i regenerowanych. Dotyczy to zarówno zestawów sprzęgłowych, jak i tych komponentów sprzęgła, które mogą podlegać regeneracji (czyli tarcz dociskowych i tarcz sprzęgłowych). Ponadto regenerowane sprzęgła są opisane w katalogu TecDoc jako REMANUFACTURED i oznaczone symbolem wymiany serwisowej, którym są dwie połączone strzałki (zielona i czerwona).

Valeo czesci nowe i regenerowane

Oznaczenie na etykiecie części regenerowanej. Różnicą jest stosowanie oddzielnych numerów referencyjnych. W tym przykładzie 827190 i 827191 to numery tej samej części (pierwszy dotyczy części nowej, a drugi regenerowanej). Źródło: Valeo.

Powiązane firmy

Reklama

Nowe zestawy sprzęgła są w TecDoc opisane zawsze jako NEW. Różnicę można zauważyć także, studiując etykiety obu produktów. W przypadku regenerowanego na etykiecie znajduje się logo wymiany serwisowej. Zestaw nowy nie ma żadnego oznaczenia w tym miejscu.

Określenie, czy dane sprzęgło jest produktem nowym, czy poddanym fabrycznej regeneracji, jest możliwe także wtedy, gdy nie dysponujemy opakowaniem ani nie mamy możliwości sprawdzenia numeru referencyjnego. Wystarczy przyjrzeć się dokładnie tarczy sprzęgłowej lub tarczy dociskowej sprzęgła. Na obu tych elementach w przypadku produktu regenerowanego znajduje się widoczne logo VES. To skrót od Valeo Exchange System, czyli systemu zbiórki rdzeni, który funkcjonuje obecnie w niektórych krajach europejskich. Produkt nowy nie ma w tym miejscu żadnego oznaczenia. Logo VES daje nam więc jasną informację.

Różnice między produktem regenerowanym fabrycznie  a produkowanym na pierwszy montaż wynikają z technologii produkcji

Różnice między produktem regenerowanym fabrycznie a produkowanym na pierwszy montaż wynikają z technologii produkcji. Przykładem może być sprzęgło Valeo, gdzie podparcie sprężyny talerzowej jest przesunięte ze względu na splanowanie powierzchni płyty dociskowej. Na obudowie widoczne są też podwójne ślady po wyważaniu sprzęgła. Źródło: Valeo

Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy na tarczy sprzęgłowej lub dociskowej znajduje się logo VES, nadal możemy zweryfikować, czy mamy do czynienia z produktem nowym, czy regenerowanym. Różnicę zaobserwujemy w konstrukcji regenerowanej tarczy dociskowej. Znajdziemy tam pierścień dystansujący, którego nie ma  w przypadku produktu nowego. Zastosowanie pierścienia wynika z konieczności przeprowadzenia obróbki mechanicznej płyty dociskowej podczas regeneracji, co zmienia jej grubość.

W przypadku tarczy sprzęgłowej powinniśmy skupić się na poszukiwaniu logo VES. Próby rozpoznania po jego konstrukcji, czy jest to produkt nowy, czy regenerowany mogą nie dawać 100% pewności. Regenerowana tarcza sprzęgłowa ma wiele cech wspólnych z nową. Ma tę samą, nową, oryginalną okładzinę cierną i ten sam oryginalny sposób mocowania okładziny do płyty nośnej. Mogą być w niej stosowane tłumiki drgań regenerowane fabrycznie (jeśli przeszły kontrolę w fabryce i zostały do regeneracji zakwalifikowane). Nie jest to jednak warunek pewny, ponieważ stosowane są również tłumiki drgań fabrycznie nowe. Pomijając ten fakt, odróżnienie tłumików regenerowanych od nowych i tak jest bardzo trudne, a czasami niemożliwe.

Warto zwrócić uwagę, że łożyska wyciskowe w żadnym wypadku nie podlegają regeneracji. Zarówno zestaw nowy, jak i regenerowany zawiera fabrycznie nowe łożysko wyciskowe. Na tym elemencie nie znajdziemy więc żadnej informacji, która da nam wiedzę, czy cały zestaw sprzęgła jest nowy, czy regenerowany.

Regeneracja układów hamulcowych

Zapieczony tłoczek, skorodowany zacisk czy zużyte uszczelki kwalifikują zacisk do wymiany. Oczywiście na rynku są dostępne zestawy do samodzielnej regeneracji, ale nie zawsze jest to opłacalne. Niesie ze sobą także spore ryzyko, że klient powróci z reklamacją. W takim wypadku najlepiej zdecydować się na wymianę zacisku. Dobrym rozwiązaniem ze względu na jakość, koszty i ochronę środowiska są zaciski regenerowane. Szeroką ofertą w tej kategorii części zamiennych może się poszczycić należąca do firmy ZF Aftermarket marka TRW – jeden z największych na świecie producentów zacisków hamulcowych, który zajmuje się także ich regeneracją na masową skalę.

Regenerowane przez TRW zaciski hamulcowe mają wszystkie parametry zacisków fabrycznie nowych. Wynika to z tego, że w ramach procesu ich obróbki całkowicie  się je rozbiera, a wszystkie zużyte elementy zastępuje się fabrycznie nowymi. Najczęściej powtórnie użyty pozostaje jedynie rdzeń, czyli oczyszczony i zabezpieczony szkielet zacisku. Nadaje się on z powodzeniem do ponownego wykorzystania, ponieważ jego żywotność zwykle wielokrotnie przewyższa żywotność elementów ruchomych. Procedura regeneracji pozwala obniżyć cenę zacisku hamulcowego, a ponadto jest przyjazna dla środowiska naturalnego. Proces regeneracji w porównaniu z produkcją nowej części przyczynia się do redukcji emisji CO2 nawet o 1500 t rocznie. Regeneracja jest także procesem znacznie mniej energochłonnym. Zgodnie z surowymi standardami, jakie obowiązują w produkcji masowej, części te podlegają tym samym restrykcyjnym procedurom, pomiarom i kontrolom jak komponenty na pierwszy montaż. Proces jest zgodny z najnowszymi normami jakości i ochrony środowiska, jak ISO 9001 i ISO 14001 oraz wymaganiami klientów, takimi jak na przykład ISO/TS 16949. Proces regeneracji kończy się kontrolą działania części na stanowisku testowym. Pozytywnie oceniony produkt zostaje następnie wprowadzony na rynek w jakości porównywalnej do oryginalnego wyposażenia. Zarówno nowe, jak i regenerowane zaciski hamulcowe TRW są objęte identyczną gwarancją – 3 lata lub 100 tys. km.

Nie tylko ciężarowe

MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE

Regeneracja części zamiennych nie tylko w segmencie ciężarowym ma swoje zalety. W przypadku części tańszych i przeznaczonych do samochodów osobowych ten rynek także ma niebagatelne znaczenie. Michał Czarzasty, dyrektor produkcji w AS-PL podkreśla, że firma uważnie obserwuje rynek oraz reaguje na zmiany i nowości. Na tej podstawie produkowane są alternatory i rozruszniki, dostosowane do wymogów technologicznych i ekologicznych w oparciu o nowe jednostki napędowe w pojazdach.

Michał Czarzasty Dyrektor Produkcji w AS-PLKlienci coraz częściej wybierają sprawdzone firmy, dlatego te, które idą na „łatwiznę”, są szybko weryfikowane. Obecnie nasza oferta to ponad 20 000 pozycji asortymentowych, odpowiadających blisko 450 000 numerom referencyjnym. Produkty regenerowane stanowią 2000 rozruszników i alternatorów i ilość ta zwiększa się z miesiąca na miesiąc.

Michał Czarzasty
Dyrektor produkcji w AS-PL

Bardzo ważny jest aspekt ekologiczny regeneracji, który wpływa na rozwój tej dziedziny. Obecnie zwraca się dużą uwagę na oszczędność surowców, wody i prądu oraz brak emisji szkodliwych gazów. Dlatego właśnie regeneracja powinna być rozwijana, ponieważ do minimum ogranicza koszt, jaki ponosi środowisko podczas produkcji fabrycznie nowej części. Dopóki części do pojazdów spalinowych będą regenerowane w sposób profesjonalny, zapewniający jakość OEM i będą konkurencyjną cenowo alternatywą dla części nowych, popyt na nie będzie istniał, póki po drogach będą się poruszały takie pojazdy.

W Polsce istnieje wiele warsztatów, które zajmują się naprawą alternatorów i rozruszników. Zakładów, w których produkty podlegają całkowitej regeneracji, wciąż jest jednak niewiele. Klienci coraz częściej wybierają sprawdzone firmy, dlatego te, które nie są wiarygodne, są szybko weryfikowane. Obecnie oferta AS-PL liczy ponad 20 000 pozycji asortymentowych, odpowiadających blisko 450 000 numerów referencyjnych. Produkty regenerowane stanowią 2000 rozruszników i alternatorów, a liczba ta zwiększa się z miesiąca na miesiąc.

Przykładem może być rdzeń turbosprężarki, który – regenerowany z użyciem niskiej jakości części – może uszkodzić się niedługo po montażu. Tutaj dotykamy zagadnienia jakości części używanych w procesie regeneracji.

W przypadku turbosprężarki mało kto jest w stanie pozwolić sobie na analizę chemiczną i pomiar jakości poszczególnych elementów, takich jak wałek wirnika czy materiał koła turbiny. A to od nich często zależy, czy regenerowana część będzie działać prawidłowo, czy nie. Tutaj lepiej wybrać komponenty dużych firm dających gwarancje na oferowane przez siebie części regenerowane.

Regeneracja a samochody elektryczne

Elektromobilność, jeśli nie zmieni przemysłu motoryzacyjnego, może znacznie wpłynąć na branżę regeneracji części zamiennych. Na obecnym etapie trudno jednak jednoznacznie ocenić, czy możliwa będzie (a jeśli tak, to w jakim zakresie) regeneracja części do samochodów elektrycznych. Duża liczba części zamiennych poddawanych regeneracji jest wspólna dla samochodów elektrycznych i spalinowych. Elektryki jednak wnoszą do branży regeneracji pewne nowości.
Przede wszystkim należy oczekiwać rozwoju branży związanej z naprawą lub regeneracją baterii trakcyjnych. Silniki elektryczne co prawda mają mniej elementów niż spalinowe, ale też się zużywają. Podobnie jest z przekładniami, silnikami napędzającymi kompresory klimatyzacji, samymi kompresorami klimatyzacji czy zaciskami hamulcowymi. Zmiany w motoryzacji na pewno zaznaczą swoją obecność na rynku regeneracji tak, jak powoli zaczyna się to dziać na rynku części zamiennych. 

Reklama

O Autorze

Maciej Blum

Redaktor naczelny miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama