Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego czy wymiana na fabrycznie nowe?
W wielu przypadkach możemy spokojnie uznać, że konwertery po regeneracji są wyższej jakości od oryginalnych. Wynika to chociażby z używania podczas regeneracji lepszych, odporniejszych na zużycie i temperaturę materiałów. W regenerowanych sprzęgłach dodatkowo można usunąć wady fabryczne, które powstały na skutek pomyłek konstrukcyjnych.
Jeśli chodzi o elementy cierne, w oryginalnych konwerterach jako materiał stosuje się przeważnie kevlar. Jest on stosunkowo mało odporny na ścieranie i pracę w wysokiej temperaturze.
W trakcie regeneracji kevlarowe elementy cierne zastępuje się produktami „heavy duty”, czyli na przykład materiałami z włóknami węglowymi „hi-carbon”, które są bardziej elastyczne, a jednocześnie odporniejsze podczas pracy sprzęgła hydrokinetycznego.
W Polsce niestety jest mało profesjonalnych firm zajmujących się regeneracją sprzęgieł hydrokinetycznych. Często okazuje się, że w konwerterze podczas regeneracji nie wymieniono okładziny lock’up i nie ustawiono odpowiedniego luzu. Głębsza analiza pozwala stwierdzić, że jedynie wymieniono niekompletne uszczelnienie i pomalowano konwerter z zewnątrz.
Dobrze przeprowadzona regeneracja polega na rozebraniu konwertera, wymianie wszystkich zużytych elementów, sprawdzeniu, czy nie uległa uszkodzeniu turbina lub kierownica, oraz ustawieniu odpowiedniego luzu. Nie da się zregenerować sprzęgła w ASB (automatycznej skrzyni biegów) za 300–400 zł, ponieważ więcej kosztują części potrzebne do prawidłowo przeprowadzonej regeneracji.
W trakcie regeneracji możliwe jest usunięcie wad fabrycznych – mam tutaj na myśli skrzynie 6HP czy 8HP z „rodziny” ZF, występujące w Audi czy BMW. Sprzęgła potrafią wywołać w nich falowanie obrotami silnika czy drgania, które przypominają jazdę po tzw. tarce już po przebiegu 40–50 tys. km. Jeśli zignorujemy te objawy, to po niedługim czasie sprzęgło na pewno spowoduje liczne i kosztowne uszkodzenia w ASB.
Ważna wymiana oleju
Do wydłużenia „życia” sprzęgła i skrzyni automatycznej znacznie przyczynia się systematyczna wymiana oleju. Krąży opinia, że autoryzowane serwisy nie zalecają wymiany oleju, ponieważ najzwyczajniej nie wykonują takiej procedury. Przekonywanie użytkowników pojazdów z ASB, że olej jest dożywotni i nie podlega wymianie dla mnie jest jednak nieporozumieniem.
Jak można nie wymienić oleju w skrzyni biegów, która ma w sobie dziesiątki elementów ciernych? Ich praca powoduje przecież odkładanie się osadu i wytwarzanie temperatury, pod której wpływem olej ulega degradacji.
Oprócz regeneracji sprzęgieł hydrokinetycznych do pojazdów osobowych i dostawczych coraz częściej pojawia się potrzeba naprawy i regeneracji zmienników momentu obrotowego do sprzętu rolniczego i maszyn przemysłowych. Tutaj niezbędne jest jednak posiadanie specjalistycznego sprzętu.
Jako ciekawostkę mogę przytoczyć zlecenie, które trafiło do naszej firmy. Sprzęgło hydrokinetyczne miało 68 cm średnicy i ważyło 140 kg. Przeprowadzenie regeneracji w tym przypadku wymagało wyprodukowania własnej maszyny spawającej, aby możliwe było precyzyjne zespawanie sprzęgła po naprawie.