Tesla w warsztacie blacharsko-lakierniczym

Tesla w warsztacie blacharsko-lakierniczym AdobeStock_Trygve
Bogdan Kruk
30.7.2025

Tesla nie dysponuje siecią autoryzowanych warsztatów do napraw swoich pojazdów, z wyjątkiem napraw powypadkowych. W przypadku awarii właściciele samochodów elektrycznych muszą korzystać z usług specjalistycznych zakładów, które uzyskały certyfikat Tesla Approved Body Shop. Co to oznacza w praktyce?

  • Jak działa jeden z warsztatów blacharsko-lakierniczych zrzeszonych w sieci Tesla Approved Body Shop w Niemczech?
  • Zaproszenie do serwisu blacharsko-lakierniczego w Restemeier: podejrzyj etapy naprawcze, zastosowane technologie, użyte narzędzia. 
  • Wymagania stawiane warsztatom, które przeprowadzają naprawy aut marki Tesla. 

Naprawy powypadkowe Tesli to skomplikowane procesy, które wymagają precyzji i znajomości specyfiki tych pojazdów. Certyfikacja Tesli gwarantuje, że warsztaty są wyposażone w odpowiedni sprzęt i akcesoria do napraw, a także mają przeszkolony personel. Dzięki temu mogą skutecznie radzić sobie z zaawansowaną konstrukcją nadwozia oraz nowoczesnymi technologiami.

Dzięki współpracy z redakcją magazynu „kfz-betrieb” mamy okazję zaprezentować, jak działa jeden z warsztatów blacharsko-lakierniczych zrzeszonych w sieci Tesla Approved Body Shop w Niemczech. Opiszemy, jak przebiega proces naprawy Tesli w takim zakładzie i jakie stosuje się tam technologie, a także czego mogą oczekiwać właściciele warsztatów zrzeszonych w tej sieci i użytkownicy samochodów elektrycznych marki Tesla.

Serwis blacharsko-lakierniczy w Restemeier

Niemiecki warsztat samochodowy Restemeier z powodzeniem konkuruje z fabrycznymi serwisami największych producentów samochodów, oferując wysoki standard usług. Zespół wysoko wykwalifikowanych specjalistów jest doskonale przygotowany do precyzyjnych i profesjonalnych napraw pojazdów elektrycznych wszystkich marek. Ma to szczególne znaczenie w kontekście rosnącej popularności elektromobilności.

Firma, której siedziba znajduje się w Osnabrück, jest częścią sieci Tesla Approved Body Shops – grupy certyfikowanych warsztatów blacharsko-lakierniczych, które spełniają ścisłe normy jakości wyznaczone przez Teslę. Według oficjalnych informacji producenta w Niemczech działa obecnie 47 takich serwisów. Warsztaty zrzeszone w sieci Tesla Approved Body Shop muszą spełniać rygorystyczne wymagania techniczne. Obejmują one zarówno odpowiednie wyposażenie, jak i regularne szkolenia personelu w zakresie napraw zaawansowanych systemów Tesli, takich jak:

Jak wygląda naprawa Tesli w Polsce?

W Polsce ta sieć dopiero się rozwija. Istnieje jednak już kilka warsztatów, które uzyskały prestiżowy certyfikat i mogą zapewnić właścicielom Tesli dostęp do usług najwyższej jakości. Warto zaznaczyć, że jednym z kluczowych aspektów napraw pojazdów Tesli jest nie tylko naprawa mechaniczna, ale także przywrócenie funkcji bezpieczeństwa oraz sprawności systemów autonomicznych. Stawia to wysokie wymagania warsztatom, które muszą być gotowe do pracy z najnowszymi technologiami Tesli.

Współpraca z Teslą

Redakcja „kfz-betrieb” postanowiła sprawdzić, czy naprawy samochodów marki Tesla są dla zorganizowanego warsztatu typową, codzienną pracą, czy też partnerstwo z tym producentem pojazdów elektrycznych wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami. Podczas wizyty w warsztacie Restemeier redaktor „kfz-betrieb” nie miał możliwości rejestrowania wszystkich szczegółów, ale podkreślał, że wymagania Tesli są wysokie, bardzo szczegółowe.

Ale pomimo wyśrubowanych standardów współpraca z tą marką przynosi warsztatowi liczne korzyści, zapewniając rozwój i stabilny napływ zleceń. Nie można jednak zapominać, że przedsiębiorcom „nie opłaca się” ponoszenie dodatkowych kosztów tylko ze względu na prestiż, który wiąże się ze współpracą z Teslą. Naprawy tych pojazdów muszą więc być ekonomicznie opłacalne – tak jak naprawy samochodów innych producentów.

Kwoty za roboczogodzinę

W tym kontekście pewne zaniepokojenie może budzić fakt, iż Tesla w umowie partnerskiej ustala kwoty za roboczogodzinę – ogranicza to elastyczność warsztatów. Ale jednocześnie Tesla nie narzuca wygórowanych cen, jak to czasem robią firmy ubezpieczeniowe. Opiera swoje stawki na regionalnych taryfach Dekry, co jest korzystniejsze dla warsztatów. Dzięki temu współpraca z Teslą może być zarówno prestiżowa, jak i opłacalna.

Naprawy warsztatowe pojazdów Tesli

Samochody tej marki mają specyficzne cechy, które mogą wpływać na wielkość uszkodzeń, jakie mogą im się przydarzyć w codziennym użytkowaniu. Dynamiczne przyspieszenie np. (z którego słyną pojazdy tego producenta), może być przyczyną kolizji na parkingach lub podczas manewrów cofania. Takie drobne uszkodzenia często prowadzą do poważniejszych – rozległych usterek. Dodatkowo niektórzy kierowcy zbyt mocno polegają na funkcji autopilota, traktując ją jako system autonomicznej jazdy. W rzeczywistości ma on jedynie wspomagać bezpieczną jazdę, a nie ją zastępować.

Model 3, Model Y w warsztacie

W warsztacie Restemeier uznano, że naprawy niektórych modeli Tesli, zwłaszcza Modelu 3 oraz Modelu Y, są stosunkowo łatwe. Pojazdy te charakteryzują się dużą przestrzenią ładunkową, logiczną konstrukcją i prostotą napraw. Mechanicy są też zadowoleni z dostępnych informacji na temat serwisowania i napraw – Tesla, jak na stosunkowo młodą markę, jest tu dobrze pozycjonowana. Instrukcje napraw są precyzyjne, jak również łatwo dostępne, a system wsparcia online działa szybko i sprawnie.

Oprogramowanie w Tesli na plus, lakier – na minus

Tesla wyróżnia się także w kwestii oprogramowania. Zaprogramowanie nowych komponentów jest znacznie łatwiejsze niż w przypadku wielu innych marek. Nie wszystko jednak „działa” tak idealnie... Tesla zbiera krytyczne uwagi od niektórych właścicieli pojazdów za kiepską jakość karoserii i lakieru w nowych modelach. Jak zauważył jeden z lakierników – oryginalny lakier często ma nierówności i przypomina szachownicę.

I choć z każdą kolejną partią jakość lakierowania ulega poprawie, dopasowanie lakieru w starszych modelach wciąż stanowi wyzwanie dla lakierników. Problemy pojawiają się także z dostępnością części zamiennych. Jeśli dana część znajduje się w magazynie, zostanie dostarczona w ciągu 5 dni. W przeciwnym razie czas oczekiwania może wydłużyć się do kilku tygodni. A to poważne wyzwanie w porównaniu z konkurencją, która dysponuje bardziej rozbudowanymi sieciami dealerskimi i serwisowymi.

Zamawianie części do Tesli

Warsztaty blacharskie, które zajmują się naprawą nadwozi samochodów Tesli, mogą nabywać części zamienne wyłącznie bezpośrednio od producenta. Nawet zakres prac, do których są upoważnione, jest szczegółowo określony przez Teslę. Warsztaty np. nie mają uprawnień do montażu fabrycznych zaczepów do przyczepki samochodowej – takie czynności mogą wykonywać wyłącznie serwisy Tesli.

Co więcej, każda naprawa jest monitorowana online przez Teslę, a właściciel pojazdu może śledzić proces naprawy za pośrednictwem tzw. trybu strażnika w aplikacji na telefonie. Tryb ten rejestruje całe otoczenie samochodu. Warsztaty blacharsko-lakiernicze nie mają również uprawnień do naprawy akumulatorów wysokiego napięcia. Wytyczne Tesli dokładnie określają dopuszczalny poziom odkształcenia obudowy akumulatora, do którego bateria może pozostać w samochodzie. Jeśli odkształcenie jest zbyt duże, akumulator musi zostać wymontowany i odesłany do Tesli.

Własny katalog części Tesli 

Także czynności administracyjne, które wiążą się z naprawami Tesli, są bardziej skomplikowane niż przy zleceniach napraw pojazdów innych producentów. Tesla ma własny katalog części, ale brakuje interfejsów, które umożliwiają automatyczne wyceny kosztów napraw. Wszystkie informacje muszą być wprowadzane ręcznie, co jest czasochłonne. Co więcej, zamówienia na części zamienne nieraz muszą być składane dwukrotnie, co dodatkowo wydłuża proces naprawy.

Wymagania stawiane warsztatom

Tesla stawia warsztatom bardzo szczegółowe wymagania, które muszą spełnić, by mogły zajmować się naprawą pojazdów tej marki. Mechanicy samochodowi powinni mieć uprawnienia do pracy z wysokim napięciem, a warsztaty muszą zostać wyposażone w specjalne aluminiowe stanowiska robocze i narzędzia dedykowane do pracy z nadwoziem samochodów Tesli.

Dodatkowo wymagane jest stworzenie specjalnego, wydzielonego terenu przeznaczonego do bezpiecznej kwarantanny pojazdów, które mogą stanowić zagrożenie ze względu na uszkodzenia akumulatorów. Niezależny warsztat Restemeier spełnia te obostrzenia, a jego właściciele oraz pracownicy są bardzo zadowoleni z przynależności do grona partnerów Tesli. Dzięki temu mogą współpracować także z innymi markami elektrycznymi, które obecnie wchodzą na rynek i szukają partnerów serwisowych. 

Czy wiesz, że…

...pojazd marki Tesla uszkodzony po kolizji warto zreperować w autoryzowanym serwisie producenta pojazdu, aby uniknąć problemów związanych z procedurą wypłaty odszkodowania czy zwrotu kosztów naprawy.

Jeśli naprawa pojazdu odbywa się poza siecią autoryzowanych warsztatów, Tesla może uznać go za potencjalne zagrożenie. Taka sytuacja rodzi poważne konsekwencje. Samochód przestaje być wspierany przez aplikację Tesla, co oznacza, że użytkownik nie otrzyma aktualizacji oprogramowania – które są kluczowe w optymalizacji działania e-pojazdu i jego funkcji bezpieczeństwa.

Brak autoryzacji może skutkować także utratą dostępu do sieci ładowarek Supercharger, co znacznie utrudnia używanie samochodu elektrycznego. Naprawa w autoryzowanym serwisie gwarantuje bowiem, że wszystkie prace są wykonywane zgodnie z rygorystycznymi standardami producenta, a także zapewnia szczegółową diagnostykę pojazdu przy użyciu specjalistycznego sprzętu.

Autoryzowany serwis przeprowadza szczegółową kontrolę bezpieczeństwa połączeń akumulatora trakcyjnego i wykonuje diagnostykę przy użyciu komputerów dostępnych w serwisie. Choć te szczegóły mogą wydawać się niewielkie w kontekście całej naprawy, mają kluczowe znaczenie dla późniejszego użytkowania pojazdu.  Zwłaszcza z punktu widzenia bezpieczeństwa kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego.

Źródło: Materiały redakcyjne 

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę