Porządek jak… na złomowisku – z wizytą w LRP Autorecycling Leipzig
Regeneracja części samochodowych stała się jednym z gorących branżowych tematów. Chcąc przyjrzeć się bliżej działaniu przedsiębiorstwa prowadzącego demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji, podążamy tropem naszych redakcyjnych kolegów z „kfz-betrieb”. Pod redakcyjną lupę bierzemy jedną z większych firm tego typu w Niemczech. Utylizacja jest tu przeprowadzana w sterylnych warunkach, a procesy przetwarzania poszczególnych części samochodowych obwarowane różnego rodzaju przepisami. Wszystko w myśl ekologicznych wytycznych, w „białych rękawiczkach” i z uwzględnieniem bezpieczeństwa pracy osób zajmujących się profesjonalnym recyklingiem.
- Złomowisko części motoryzacyjnych może działać jak duża korporacja – poznaj strategię funkcjonowania LRP Autorecycling w Leipzig.
- Sekret regeneracji części: skuteczne odseparowanie ich od całego modułu i efektywna obróbka dająca komponentom „drugie życie”.
- Wróg recyklingu: sprzedaż nielegalnego (pozbawionego certyfikatu) surowca samochodowego.
- Które elementy zużytego pojazdu najczęściej są regenerowane? Lifehacki ze złomowiska.
LRP Autorecycling ma swoje siedziby w:
- Erfurcie,
- Krostitz,
- Chemnitz,
- Magdeburgu
- i w Lipsku.
Poza przyjmowaniem i recyklingiem pojazdów prowadzi także sklep z częściami zamiennymi – rocznie do przedsiębiorstwa trafia 20 tys. aut do demontażu lub całkowitej likwidacji. A firmowe magazyny i fabryki mieszczą się łącznie na 150 tys. m2. Ogrom inwestycji robi wrażenie, jej stan – również.
Alles klar, czyli jak wprowadzić ład na złomowisku
W przedsiębiorstwach tego typu bardzo ważny jest:
- zespół pracowników,
- wyszkolenie personelu,
- wdrożenie procedur zapewniających wysoki standard prowadzenia usługi oraz utrzymania obiektu na wysokim poziomie estetycznym i funkcjonalnym.
Ale najważniejszy element to czynnik ludzki, bo bez dobrych fachowców nie da się prowadzić „czystego biznesu” – w dosłownym oraz metaforycznym znaczeniu tego słowa.
Części samochodowe wydobywane z różnego rodzaju samochodów są segregowane na metal i plastik, a następnie skierowane do ponownego użycia, praktycznie bez utraty swojej jakości. Skuteczność tkwi w metodzie ich odseparowania od pojazdu, w umiejętnej obróbce i właściwemu użyciu – czyli nadaniu im „drugiego życia”. Następnie taka odzyskana część trafia do importu, do serwiów motoryzacyjnych zajmujących się handlem, dalszą dystrybucją.
Co stoi na drodze procesom recyklingu?
Sprzedaż nielegalnego (pozbawionego certyfikatu) surowca samochodowego, tj. wpuszczanie do drugiego obiegu tych elementów, które nie przeszły wstępnej selekcji i z marszu, tuż po rozebraniu danego pojazdu, ruszą w powrotną drogę – by stać się elementem konstrukcji czy wyposażenia pojazdów np. w Europie Wschodniej.
Najpierw weryfikacja części, potem ich przetwarzanie!
W przedsiębiorstwach takich jak LRP Autorecycling to niedopuszczalne zjawisko, bo bez weryfikacji nie ma dalszego przetwarzania. A rozłożenie samochodu na części i niekontrolowany handel nimi, specjaliści z LRP Autorecycling Leipzig nazywają „nielegalnym ubojem”. Brak jednak unormowanych przepisów prawnych, które regulowałby temat recyklingu części z pojazdów wycofanych z użytku.
Sterylny proces przetwórczy zamiast nielegalnego uboju
Po przyjęciu do „przestronnego punktu skupu” samochód trafia dosłownie „na półkę” – jest składowany na świeżym powietrzu, zarejestrowany jako produkt w firmowej bazie danych. W dniu przyjęcia zostaje też dokładnie sfotografowany: w całości i każdy komponent osobno.
Następnie zespół marketingowy LRP publikuje zdjęcia takich części na stronie własnego e-sklepu, jak również w serwisie eBay. Zadaniem pracowników przedsiębiorstwa jest jak najbardziej precyzyjne opisanie elementów auta, z podaniem stanu zachowania, z numerem części OE (ang. Original Equipment) i z listą kompatybilnych marek samochodowych, którym dana część jest dedykowana.
E-sklep z częściami używanymi
Wszystko po to, by uniknąć nieporozumień przy zamówieniach – klient ma kupić konkretny towar, bez potrzeby zwracania go do firmy, bo „rzecz została źle opisana i nie pasuje do całości”. To dlatego w e-sklepie i w serwisie eBay można korzystać z ustawień filtrów w wyszukiwarce i pytanie o potrzebną klientowi część precyzuje się do kilku obszarów m.in.
- rodzaj komponenta,
- jego producent
- oraz numery HSN (niem. Herstellernummer) i TSN (Typschlüsselnummer) szczegółowo określające markę samochodu.
Stałym, zalogowanym klientom serwisu gwarantowane są korzystne warunki korzystania z e-sklepu: darmowe zwroty, zniżki itp. Pojazd demontowany jest cyklicznie: fragment po fragmencie, aż na półce w magazynie – złomowisku zostanie sama karoseria.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Ebay i opcja Vehicle Parts Promise
Dodatkowo w serwisie Ebay od ponad roku działa opcja Vehicle Parts Promise, która – po przejściu pytań weryfikujących i po podaniu przez użytkownika wszystkich wymaganych parametrów na temat swojego pojazdu, daje „akceptację” osobie kupującej daną część.
Komunikaty typu: „ten element pasuje do twojego pojazdu / ta część nie jest zgodna” mają zapewnić najlepszy dobór komponentów. Jeśli mimo wszystko zamówiona w LRP Autorecycling Leipzig część samochodowa nie będzie pasować do pojazdu, eBay pokryje koszty zwrotu, a nabywca otrzyma zwrot całej należności. Usprawnia to proces doboru i samego zakupu.
Na ratunek podzespołom: co najczęściej jest regenerowane w pojazdach na złomowisku?
Jak podaje branża – ok. 65% złomowanego pojazdu zostaje ponownie wykorzystane. Dotyczy to np. płynów eksploatacyjnych:
- czynnik chłodniczy do klimatyzacji jest odsysany, czyszczony i odsprzedawany,
- z kolei zużyty olej trafia do specjalistycznych firm, które go oczyszczają i przekształcają z powrotem w olej bazowy (staje się zatem olejem silnikowym lub innym smarem stosowanym w pojazdach).
Jeśli chodzi o recykling odpadów, które nie nadają się do sprzedaży, materiały tego typu dzielimy na:
- metal,
- gumę,
- szkło
- i tworzywa sztuczne (pianki z foteli, elementy wykończeniowe, zbiorniki na płyny itp.).
Jak podkreślają fachowcy od recyklingu: im czystszy jest pozyskany surowiec, tym jego cena będzie wyższa. Recykling to przecież nie tylko praca na rzecz środowiska naturalnego, ale też biznes z którego przedsiębiorstwo musi się utrzymać.
Przepisy dotyczące recyklatów
Surowce wtórne, które produkuje LRP Autorecycling Leipzig, muszą być konkurencyjne cenowo, aby szybko znalazły nabywców. Na szczęście przepisy w zakresie stosowania recyklatów zmieniają na korzyść właścicieli tego rodzaju złomowisk. Nowe rozporządzenie UE dotyczące pojazdów wycofanych z eksploatacji stanowi, że 25% plastiku używanego w nowym pojeździe musi pochodzić z recyklingu.
Krótsza ścieżka procesowa w zakresie regeneracji – szybszy zarobek dla złomowiska – większa dostępność części samochodowych – sprawniejsza naprawa w warsztatach
To dobry kierunek rozmów o rynku części zamiennych i szansa, by losem używanych komponentów i podzespołów samochodów zajęły się duże firmy motoryzacyjne. I to one wprowadziły te elementy do drugiego obiegu użytkowego. W ten sposób skróci się ścieżka postępowania od momentu pozyskania przez LRP danego pojazdu, po przygotowanie jego komponentów do sprzedaży i po faktyczną wysyłkę zamówionych części.
Korzyści dla właścicieli pojazdów unikatowych
A uproszczenie tych procesów oznacza szybszy dostęp do zamienników – a więc sprawniejszą naprawę pojazdów w warsztatach samochodowych. Korzystanie z tego rodzaju składowisk części ma swoje plusy także w przypadku pojazdów unikatowych, których właściciele szukają jak najwiarygodniejszych replik danych elementów.
Dzięki albumom zdjęć ukazujących magazynowane auta, łatwiej:
- dobrać brakujące lusterko,
- wymienić uszkodzone drzwi,
- zdecydować się zastępczy zderzak.
Regeneracja wspiera renowację klasyków
Idea recyklingu w takich wypadkach wspiera też renowację klasyków oraz wspomaga próbę odtworzenia dawnego wyglądu nieprodukowanych już modeli pojazdów. To kolejny atut nowoczesnych złomowisk, które stanowią coś na kształt ogromnego repozytorium części samochodowym. Starannie przygotowanych do ponownego użytku.
Tekst powstał na podstawie publikacji Jana Rosenowa, zamieszczonej w „kfz-betrieb”.