Gdy tester nie wystarczy – macsRemote Services ratuje trudne sprawy

Gdy tester nie wystarczy – wkracza macsRemote Services Raven Media
5.12.2025

Nowe BMW po delikatnej stłuczce. Wymiana reflektora LED wykonana, ale światło nie działa. Kod błędu wskazuje na brak kodowania. Problem? Twój tester nie ma dostępu do procedury. Co teraz – odesłać klienta do ASO z gotowym autem? Stracić zlecenie? A może jest inne rozwiązanie?

W kolejnej części naszej serii o produktach Hella Gutmann przedstawiamy macsRemote Services system zdalnej diagnostyki, który pozwala niezależnym warsztatom wykonywać zaawansowane procedury bez odsyłania klientów do autoryzowanych serwisów. W poprzednich częściach naszej serii testowaliśmy tester mega macs S 20 w codziennej pracy warsztatu ARDA we Wrocławiu.

Powiązane firmy

HELLA Polska Sp. z o.o.

Przez pół roku obserwowaliśmy, jak mechanicy radzą sobie z diagnostyką, kodowaniem, kalibracją systemów ADAS. Ale zdarzały się sytuacje graniczne: najnowszy model spoza bazy danych czy skomplikowana procedura wymagająca specjalnych uprawnień. Właśnie dla takich przypadków firma Hella Gutmann opracowała macsRemote Services.

Czym jest ta usługa?

macsRemote Services to system zdalnej diagnostyki i obsługi serwisowej, który łączy warsztat bezpośrednio z ekspertami Hella Gutmann. W przeciwieństwie do klasycznego testera diagnostycznego, który mechanik obsługuje samodzielnie, macsRemote działa jak most między warsztatem a zespołem specjalistów, którzy zdalnie – przez internet – przejmują kontrolę nad pojazdem i wykonują niezbędne, zlecone operacje. Warsztat (zleceniodawca) musi wiedzieć jednak, jaką czynność chce przeprowadzić z wykorzystaniem tej usługi.

Jak to działa w praktyce?

Podłączasz niewielkie urządzenie – moduł VCI macsRemote – do gniazda OBD w samochodzie. Logujesz się przez przeglądarkę internetową na tablecie czy laptopie, wybierasz usługę, którą chcesz zlecić, i czekasz, aż specjalista z Hella Gutmann przejmie połączenie.

Od tego momentu ekspert pracuje zdalnie na pojeździe, wykonując procedurę kodowania, aktualizacji czy odblokowywania systemów. Ty jesteś obecny przy pojeździe, obserwujesz proces i przez czat komunikujesz się z ekspertem, który z wykorzystaniem posiadanego aktualnego oprogramowania diagnostycznego (identycznego jak ma ASO) wykonuje określone operacje.

Dla kogo to rozwiązanie?

macsRemote Services jest otwarty dla każdego warsztatu – nie musisz posiadać testera Hella Gutmann, ani być w żaden sposób związany z marką. Jedyne, czego potrzebujesz, to

  • zakup modułu macsRemote VCI,
  • stabilny internet
  • oraz dowolne urządzenie z przeglądarką: tablet, laptop, komputer.

Po bezpłatnej rejestracji na platformie macsremote.obd.help możesz od razu składać zlecenia. System działa w modelu pay-per-usepłacisz tylko za wykorzystane usługi.

Żadnych umów, abonamentów, ukrytych opłat. Cena pojedynczej usługi to zwykle 80–600 zł netto, w zależności od złożoności operacji.

Wszystkie koszty są wyświetlane przed zatwierdzeniem zlecenia – bez niespodzianek. macsRemote można kupić w sieci hurtowni partnerskich firmy Hella Gutmann. Dystrybutorzy rozliczają również wykorzystane przez warsztat usługi zdalne poprzez faktury zbiorcze wystawiane w okresach tygodniowych.

Przykłady problemów, które rozwiązuje

Problem 1: Najnowsze modele poza bazą testera

Przychodzi klient z nowym modelem, który dopiero wszedł na rynek – powiedzmy, odświeżona wersja popularnego auta z 2024 r. Samochód wymaga kodowania po wymianie sterownika.

Podłączasz swój tester i okazuje się, że baza danych jeszcze nie zawiera tego modelu. Co robisz?

Z macsRemote Services problem nie istnieje. W systemie Hella Gutmann dane diagnostyczne nowych modeli są dostępne znacznie szybciej. Logujesz się, wybierasz usługę kodowania, a ekspert – który ma dostęp do najnowszych danych – wykonuje to zdalnie w 20–30 minut.

Problem 2: Kodowanie reflektorów LED po naprawie

Nowoczesne reflektory LED – szczególnie adaptacyjne z funkcją Matrix – to zaawansowane moduły elektroniczne, które muszą zostać zakodowane do konkretnego VIN-u pojazdu. Bez tego nawet oryginalna część z ASO często nie będzie działać.

Problem w tym, że procedura wymaga dostępu do zabezpieczonej bramki i dodatkowo specjalnych uprawnień z serwera producenta. Warsztat lakierniczy, który wymienia lampę po stłuczce, staje przed dylematem: albo odesłać klienta do ASO tylko w celu zakodowania (tracąc całe zlecenie lakiernicze), albo znaleźć rozwiązanie.

macsRemote Services pozwala zakodować reflektor w 15–20 minut, zachowując zlecenie wartości kilku tysięcy złotych. Koszt usługi kodowania: 200–300 zł netto.

Problem 3: Wpis do wirtualnej książki serwisowej BMW

Do warsztatu przyjeżdża BMW na przegląd okresowy połączony z wymianą płynów eksploatacyjnych. Klient prosi, żeby oprócz skasowania kontrolki serwisu w pojeździe wprowadzić wpis do wirtualnej książki serwisowej w systemie BMW.

Jest to wymóg wielu klientów, którzy chcą mieć pełną dokumentację przeglądów zapisaną w systemie multimedialnym pojazdu – to podnosi wartość auta przy odsprzedaży. Warsztat łączy się ze specjalistą z macsRemote Services i zleca wykonanie stosownego wpisu.

Technik zdalnie, wykorzystując oprogramowanie diagnostyczne BMW, wpisuje do systemu informacje o wykonanym przeglądzie:

  • datę,
  • przebieg,
  • rodzaj usługi,
  • wymienione płyny.

Po kilkunastu minutach procedura zakończona – klient ma pełną dokumentację serwisową zapisaną w pamięci pojazdu.

Problem 4: Aktualizacja sterownika rozwiązująca problem DPF

Samochód z zapalającą się kontrolką filtra cząstek stałych trafia na stanowisko diagnostyczne. Klient skarży się, że samochód przeszedł już regenerację w innym warsztacie, ale problem wraca po kilku dniach.

Warsztat łączy się z ekspertem macsRemote Services, który przeprowadza zdalną diagnostykę. Po analizie parametrów sterownika silnika okazuje się, że dostępna jest najnowsza aktualizacja oprogramowania dla modelu z tą wersją silnika.

Technik wgrywa aktualizację zdalnie, a następnie przeprowadza wymuszoną regenerację filtra. Problem rozwiązany – kontrolka gaśnie, parametry wracają do normy.

Zakres przykładowych usług macsRemote Services obejmuje szeroki zakres operacji, np.:

  • Kodowanie: sterowniki silnika, skrzyni, ABS, ESP, poduszek, reflektorów, modułów komfortu, systemów multimedialnych. Również kodowanie akcesoriów doposażenia – hak holowniczy, aktywacja dodatkowych funkcji.
  • Service reset i adaptacje: reset inspekcji, reset licznika oleju, reset DPF, adaptacja akumulatora po wymianie (BMW, VAG), adaptacja przepustnicy, adaptacja sprzęgła DSG.
  • Odblokowanie: immobilizer, inicjalizacja nowych kluczy, odblokowywanie sterowników po transporcie, odblokowywanie po błędnych aktualizacjach.
  • Kalibracje ADAS: kalibracje dynamiczne (podczas jazdy) oraz statyczne z wykorzystaniem CSC-Tool, jeśli warsztat posiada to wyposażenie.
  • Funkcje specjalne: wpisywanie historii serwisowej do systemu BMW, programowanie modułów audio, konfiguracja asystentów parkowania. System obsługuje około 70 marek: grupa VAG (VW, Audi, Seat, Škoda, Porsche), Stellantis (Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Peugeot, Citroën, Opel), premium (BMW, Mercedes-Benz), Volvo, Renault, Dacia oraz marki azjatyckie (Toyota, Honda, Mazda, Nissan, Hyundai, Kia) i amerykańskie (Ford, Chevrolet).

Rozmowa z EXPERTem: Wojciech Paluch z Hella Gutmann odpowiada na pytania redakcji

Aby wyjaśnić wszystkie aspekty działania macsRemote Services, rozmawiamy z Wojciechem Paluchem, przedstawicielem techniczno-handlowym firmy Hella Gutmann, którego czytelnicy autoEXPERT znają z naszej serii o mega macs S 20.

Wojciech Paluch wywiad źródło: Raven Media

autoEXPERT: Widzimy się ponownie! Dotychczas rozmawialiśmy o testerze mega macs S 20. Dziś skupiamy się na macsRemote Services. Jak te 2 produkty się uzupełniają?

Wojciech Paluch: Cieszę się, że wracamy do tego tematu. To świetne pytanie na początek. mega macs S 20 to narzędzie codziennej pracy – mechanik używa go samodzielnie do diagnostyki, odczytu błędów, kodowania, adaptacji. To podstawa warsztatu.

Ale są sytuacje, kiedy nawet najlepszy tester ma ograniczenia: najnowszy model spoza bazy, procedura wymagająca specjalnych dostępów u producenta, skomplikowana kalibracja, kodowanie sterowników i ich aktualizacje do najnowszych wersji. I tu wkracza macsRemote Services.

macsRemote nie zastępuje testera – uzupełnia go. Daje dostęp do ekspertów i zasobów, których nie masz na miejscu. To tak jakby mieć w warsztacie dodatkowego specjalistę, który zna każdy model, ma wszystkie dostępy i zawsze jest pod ręką.

Wojciech Paluch Paweł Kruk wywiad źródło: Raven Media

Wspomniałeś o dostępach do danych diagnostycznych nowych pojazdów. Jak to działa od strony technicznej?

Nasi eksperci świadczący wsparcie w ramach usługi macsRemote Services mają dostęp do oprogramowania diagnostycznego, takiego jakie posiadają ASO – np. w przypadku Volkswagena jest to ODIS, dla BMW jest to ISTA, dla Mercedesa to XENTRY. Nasz technik posiada dostęp i wie, jak ten software obsługiwać.

Warsztat nie musi przechodzić procedury zakładania poszczególnych kont dostępowych, ani też uczyć się specyficznej obsługi dla każdego oprogramowania. Mechanik po stronie warsztatu skupia się na komunikacji z naszym technikiem przez czat.

Jakie są wymagania techniczne po stronie warsztatu?

Minimalne. Potrzebujesz tylko czterech rzeczy: modułu macsRemote VCI, stabilnego internetu z dobrą prędkością – z możliwością podłączenia się za pomocą przewodu Ethernet z wtykiem RJ45 do modułu, ładowarki do akumulatorów o wysokiej częstotliwości, np. BPC120 oraz dowolnego urządzenia z przeglądarką. Może to być tablet Android, iPad, laptop Windows, Mac.

System działa przez przeglądarkę, więc nie ma znaczenia, jakiego sprzętu używasz. Urządzenie macsRemote musi być zarejestrowane na konkretnego użytkownika. Rejestracja na platformie jest jednorazowa, bezpłatna, zajmuje ok. 15 minut. Potrzebujesz wprowadzić dane warsztatu oraz utworzyć dane logowania do systemu.

MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE

Wojciech Paluch wywiad źródło: Raven Media

A co z bezpieczeństwem danych i prywatnością?

Nasi technicy widzą tylko dane techniczne pojazdu – VIN, markę, model, kody błędów, parametry. Nie mają dostępu do danych osobowych właściciela. Po zakończeniu sesji połączenie jest natychmiast rozłączane. Każda kolejna sesja wymaga ponownej autoryzacji.

Jak wygląda komunikacja z technikiem podczas pracy?

Odbywa się przez wbudowany czat tekstowy. Technik informuje, co robi, może prosić o pomoc – „Proszę włączyć światła”, „Proszę przestawić dźwignię w tryb P”. Możesz zadawać pytania, zgłaszać wątpliwości.

Musisz być dostępny podczas całej procedury – to warunek. Ale nie musisz nerwowo wpatrywać się w ekran. Możesz pracować przy innych zadaniach, trzymając tablet w zasięgu wzroku. Gdy technik napisze, usłyszysz dźwięk powiadomienia.

Zaletą czatu jest to, że wszystko jest zapisane. Po zakończeniu masz pełną historię rozmowy w raporcie PDF. Jeśli będziesz musiał wrócić do tematu za tydzień czy miesiąc – masz to czarno na białym.

W przypadku procedury kodowania sterownika, która trwa trochę dłużej, technik będzie na bieżąco informował o postępach, co umożliwi klientowi zaplanowanie równolegle wykonywanej pracy.

Ile czasu zwykle zajmuje wykonanie usługi?

Zależy od złożoności. Prosty service reset: 10–15 minut. Kodowanie reflektora czy sterownika: 15–30 minut. Bardziej skomplikowane procedury, jak np. kodowanie sterowników, mogą zająć godzinę lub dłużej.

Aktualizacja sterownika w zależności od pojazdu to przeważnie 10–15 minut, w przypadku niektórych modeli może być to jednak nawet godzina. Czas oczekiwania na eksperta to zwykle ok. 10 minut, maksymalnie 40 minut, jeśli akurat wszyscy nasi technicy obsługują inne zlecenia.

Nasi technicy są dostępni od poniedziałku do piątku w godz. 8–16:00. System pokazuje licznik czasu i informuje, kiedy technik się połączy.

Wojciech Paluch Paweł Kruk wywiad źródło: Raven Media

A jeśli procedura się nie powiedzie? Kto ponosi koszty?

Jeśli z przyczyn technicznych po naszej stronie nie uda się wykonać usługi – brak połączenia z serwerem producenta, awaria systemu – oczywiście nie płacisz. Zlecenie jest anulowane bez kosztów.

Jeśli w trakcie diagnostyki okaże się, że problem leży gdzie indziej – np. zamówiłeś kodowanie, ale sterownik jest uszkodzony sprzętowo – technik da znać. Możesz zdecydować o dalszych krokach.

Zwykle pobieramy wtedy minimalną opłatę diagnostyczną, ale to ustalamy indywidualnie. Nasi specjaliści mają wieloletnie doświadczenie, więc na początku starają się ocenić, czy procedura ma szansę powodzenia.

W informacji o macsRemote Services jest mowa o 70 markach pojazdów. Czy każda marka ma pełen zakres usług?

Zwykle tak, ponieważ – jak wspominałem – technik ma do dyspozycji oprogramowanie diagnostyczne takie same jak w ASO. Mogą się zdarzyć jednak pewne ograniczenia.

O jakich ograniczeniach warsztaty powinny wiedzieć?

Warto to otwarcie powiedzieć. Po pierwsze: nie wymienimy części fizycznych. To oczywiste, ale warto zaznaczyć. Jeśli problem wymaga demontażu, naprawy mechanicznej – to zadanie dla klienta. My możemy podpowiedzieć, jak przeprowadzić wymianę, a następnie zajmujemy się kodowaniem i elektroniką.

Po drugie: niektóre procedury wymagają aktywnego udziału warsztatu i posiadania wymaganego wyposażenia. Kalibracje ADAS z tablicami statycznymi – musisz mieć CSC-Tool i ustawić tablice wg wskazań technika.

Jazdy próbne – oczywiście musisz zrobić to sam. Testy wymagające fizycznego dostępu do komponentów – wykonujesz według instrukcji technika.

Po trzecie: w rzadkich przypadkach producent może wymagać posiadania certyfikatu SERMI – dotyczy to niektórych krytycznych systemów bezpieczeństwa. Wtedy uczciwie informujemy: „Niestety, w związku z brakiem certyfikatu tej usługi nie możemy wykonać”.

Po czwarte: warto wiedzieć, że chociaż macsRemote daje możliwość kodowania zarówno nowych, jak i używanych komponentów, w niektórych sytuacjach mogą wystąpić problemy. Używane części bywają zablokowane do ponownego użycia z innym numerem VIN – to zabezpieczenie producenta.

Dodatkowo, jeśli dany komponent został zgłoszony jako skradziony, system automatycznie to wykryje i prześle informację do właściwych organów. W takiej sytuacji nie będziemy w stanie dokonać kodowania, a warsztat może być poproszony o wyjaśnienie pochodzenia części.

Dlatego zawsze warto znać historię używanych komponentów. Ale w 90% typowych przypadków warsztatowych macsRemote da radę.

Wojciech Paluch wywiad źródło: Raven Media

Dla jakiego warsztatu macsRemote będzie najlepszym rozwiązaniem?

Widzę 4 główne grupy. Po pierwsze: warsztaty wielomarkowe obsługujące różne marki, które nie chcą inwestować w drogie, dedykowane testery dla każdej. macsRemote daje dostęp do zaawansowanych funkcji dla 70 marek za niską cenę wejścia.

Po drugie: warsztaty lakiernicze i blacharskie. One najczęściej borykają się z kodowaniem reflektorów, czujników, sterowników, kamer i radarów. Bez macsRemote musieliby odsyłać klientów. Z macsRemote robią wszystko na miejscu.

Po trzecie: mniejsze warsztaty, które nie potrzebują pełnego testera na co dzień, ale czasem trafiają na procedurę specjalistyczną. Zamiast inwestować 30 000 zł w sprzęt wykorzystywany raz na miesiąc, kupują moduł za ok. 5500 zł i płacą tylko za faktyczne użycie.

Po czwarte: warsztaty specjalistyczne, zajmujące się np. naprawą skrzyń biegów. Dzięki macsRemote uzyskują dostęp do funkcji adaptacji skrzyń czy kodowania mechatroniki – szczególnie w samochodach premium lub rzadziej spotykanych markach, gdzie standardowe testery mają ograniczenia.

Ale szczerze? macsRemote sprawdzi się w każdym warsztacie, który ma również dobry tester diagnostyczny, ale zauważa, że pewne procedury wymagają oryginalnego oprogramowania producenta. Jeśli chcesz obsługiwać jak najwięcej samochodów i nie być ograniczonym możliwościami swojego testera – to rozwiązanie dla Ciebie.

Na koniec: co byś powiedział warsztatowi, który zastanawia się nad macsRemote, ale jeszcze się waha?

Jeśli Twój warsztat choć raz w miesiącu staje przed sytuacją, w której musisz odmówić klientowi lub odesłać go do ASO – warto rozważyć macsRemote. Inwestycja ok. 5500 zł zwraca się zazwyczaj w ciągu pierwszych kilku miesięcy pracy.

A jeśli planujesz jednocześnie zakup jednego z naszych testerów mega macs, mam dobrą wiadomość: aktualnie prowadzimy promocję, w ramach której moduł macsRemote można nabyć w cenie o połowę niższej.

To świetna okazja, żeby od razu wyposażyć warsztat w kompletne rozwiązanie diagnostyczne. Zachęcam do kontaktu z naszymi przedstawicielami.

Chętnie pokażemy demo, odpowiemy na pytania, pomożemy ocenić, czy to rozwiązanie pasuje do Twojego warsztatu. Informacje są na stronie www.hella.com/techworld/pl/wyposazenie-warsztatow/ lub dostępne poprzez nasze hurtownie partnerskie.

Podsumowanie – okiem redakcji

macsRemote Services zamyka tegoroczną serię artykułów o produktach Hella Gutmann jako naturalne uzupełnienie możliwości diagnostycznych warsztatu. Pokazaliśmy, jak mega macs S 20 radzi sobie w codziennej pracy – teraz widzimy, że w sytuacjach wyjątkowych, gdy standardowy tester nie wystarczy, można sięgnąć po wsparcie ekspertów zdalnie.

To rozwiązanie dla warsztatów, które chcą zachować konkurencyjność wobec ASO przy minimalnej inwestycji. Model pay-per-use eliminuje ryzyko – płacisz tylko za to, z czego korzystasz.

A możliwości są szerokie: od prostego service reset po złożone kodowania sterowników. W dobie rosnącej elektronizacji i zabezpieczeń dostępu narzędzia takie jak macsRemote Services mogą zdecydować, czy niezależny warsztat pozostanie konkurencyjny, czy będzie tracił klientów na rzecz autoryzowanych serwisów. 

Dziękujemy firmie Hella Gutmann za wsparcie merytoryczne oraz Wojciechowi Paluchowi (ekspertowi z firmy Hella Gutmann) za szczegółowe wyjaśnienie, jak działa system macsRemote Services.

HELLA Polska Sp. z o.o.

HELLA Polska Sp. z o.o.

HELLA Polska Sp. z o.o. istnieje od 1993 r. Firma obsługuje rynek polski, litewski, łotewski, estoński, ukraiński, rumuński oraz wiekszą część bałkańskiego, prowadząc dystrybucję towarów na rynku wtórnym w następujących głównych grupach produktowych: oświetlenie (w tym żarówki samochodowe), elektronika, elektrotechnika. Ponadto pod nazwą Hella Gutmann oferuje elementy wyposażenia warsztatowego: urządzenia diagnostyczne mega macs, ścianki kalibracyjne CSC-Tool oraz urządzenia do regulacji świateł SEG. Dostarcza również produkty – głównie oświetleniowe – bezpośrednio do lokalnych producentów autobusów, maszyn rolniczych, pojazdów specjalnych i innych.

Uzupełnieniem oferty produktowej jest rozbudowana oferta w zakresie wspomagania sprzedaży i serwisu technicznego m.in. kompleksowy program szkoleń czy szereg usług dedykowanych warsztatom, w tym infolinia techniczna (Hella Gutmann).

Oferta:

  • oświetlenie
  • elektryka
  • elektronika
  • wyposażenie warsztatowe (urządzenia diagnostyczne i narzędzia)

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami oferty na stronach:

oraz do śledzenia nas na naszym FB: https://pl-pl.facebook.com/hella.polska/ i YT: https://www.youtube.com/user/hellapolska

Profil Firmy

HELLA Polska Sp. z o.o.