Cyfrowe urządzenia do testowania i regulacji reflektorów

Cyfrowe urządzenia do testowania i regulacji reflektorów AdobeStock_TomaszZajda
Bogdan Kruk
16.4.2025

Prawidłowo ustawione reflektory to nie tylko komfort kierowcy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Rosnąca złożoność systemów oświetlenia w nowoczesnych pojazdach sprawia, że warsztaty samochodowe muszą inwestować w zaawansowane urządzenia diagnostyczne. Cyfrowe testery i regulatory reflektorów to już nie luksus, lecz standard w profesjonalnych warsztatach.

  • Technologie matrycowe lub adaptacyjne w coraz bardziej zaawansowanych systemach oświetlenia aut. Regulacja tych technologii przebiega w dwóch płaszczyznach (pionowej i poziomej), a w przypadku reflektorów adaptacyjnych także pod kątem dynamicznych zmian kierunku świecenia. Jak ułatwić sobie pracę przy regulacji, gdy ludzkie oko może zawodzić? 
  • Od metod analogowych do cyfrowej precyzji. Klasyka ustępuje miejsca reflektorom ksenonowym, LED-owym i laserowym.
  • Nowoczesne urządzenia do prowadzenia pomiarów – poznaj ich wszystkie supermoce! 

Powiązane firmy

HELLA Polska Sp. z o.o.

Jeszcze dekadę temu standardem były analogowe urządzenia – proste ekrany z siatką pomiarową, na podstawie których mechanik ręcznie regulował pozycję reflektorów. Metoda ta, choć niedroga, obarczona była dużym ryzykiem błędu i nie odpowiadała wymaganiom nowoczesnych systemów oświetleniowych.

Pierwszym krokiem w kierunku precyzji stanowiły półautomatyczne urządzenia z wbudowanym luksomierzem, umożliwiające pomiar natężenia światła. Jednak prawdziwą rewolucję przyniosły w pełni cyfrowe urządzenia do regulacji reflektorów, które pojawiły się na rynku w drugiej dekadzie XXI w. i pozwoliły na dokładniejszą oraz bardziej zautomatyzowaną regulację reflektorów.

Budowa i zasada działania dyfrowych urządzeń do regulacji reflektorów

Nowoczesne urządzenia do ustawiania świateł to zaawansowane systemy, które zapewniają precyzyjną diagnostykę reflektorów halogenowych, ksenonowych, LED i systemów z asystentem świateł drogowych. Ich konstrukcja opiera się na kilku kluczowych elementach:

  1. Jednostka pomiarowa – serce systemu, wyposażone w inteligentną soczewkę oraz kamerę cyfrową wysokiej rozdzielczości, umożliwiającą szczegółową analizę parametrów oświetlenia.
  2. Tablet PC zintegrowany z wyświetlaczem – zazwyczaj w formie ekranu dotykowego z intuicyjnym menu, który przetwarza dane fotometryczne zbierane przez jednostkę pomiarową i wyświetla wyniki w czasie rzeczywistym.
  3. Precyzyjny celownik laserowy – umożliwia dokładne ustawienie osi głowicy względem pojazdu. Wyświetlalinie prostopadłe do osi głowicy, które mogą być kierowane od położenia pionowego do poziomego oraz przesuwane w poziomie tak, aby oświetlić 2 symetryczne elementy pojazdu, gdy urządzenie stoi zarówno przy lewym i prawym reflektorze.
  4. Mobilna platforma – umożliwia precyzyjne ustawienie testera względem pojazdu, często wyposażona jest w kółka lub prowadnice dla łatwiejszego przemieszczania urządzenia po terenie warsztatu.
  5. System samopoziomowania – czujnik odchylenia automatycznie dostosowuje pozycję urządzenia, eliminując czasochłonne kompensowanie położenia głowicy po każdorazowym przemieszczeniu urządzenia oraz błędy wynikające z nierówności podłoża.
  6. Akumulator litowo-jonowy – zapewnia mobilność i niezależność urządzenia na wiele godzin pracy, co pozwala na jego stosowanie w różnych warunkach warsztatowych bez konieczności stałego podłączenia do źródła zasilania.

Zasada działania cyfrowego urządzenia do regulacji reflektorów opiera się na precyzyjnym pomiarze i analizie wiązki światła emitowanej przez reflektory pojazdu. Urządzenie bada różnorodne parametry związane z jakością i skutecznością oświetlenia, w tym:

  • kąt nachylenia wiązki światła,
  • granicę światła i cienia,
  • jednorodność wiązki światła,
  • obecność obszarów oślepiających,
  • temperaturę barwową światła,
  • rozkład natężenia oświetlenia,
  • zasięg wiązki światła,
  • działanie systemów adaptacyjnych.

Nowoczesne urządzenia nie tylko przeprowadzają pomiary, ale też generują szczegółowe raporty, porównując uzyskane wyniki z wartościami referencyjnymi dla danego modelu pojazdu. Co więcej, najbardziej zaawansowane systemy potrafią uwzględniać dodatkowe czynniki, np. obciążenie pojazdu czy specyfikę konkretnego rodzaju reflektorów

Dlaczego analogowe testery reflektorów nie wystarczają?

Prawidłowe ustawienie reflektorów LED za pomocą klasycznego, analogowego urządzenia staje się coraz trudniejsze, a w niektórych przypadkach jest niemożliwe. Istnieje kilka ważnych problemów:

  1. Trudności w identyfikacji granicy między strefą jasną i ciemną – w nowoczesnych reflektorach LED linia ta, kluczowa dla prawidłowej regulacji granicy światła i cienia, jest często trudna do wykrycia za pomocą badania wzrokowego.
  2. Subiektywna ocena kolorów i granic światła – każdy mechanik może inaczej interpretować to, co widzi na ekranie analogowego testera.
  3. Brak możliwości regulacji adaptacyjnych systemów oświetlenia – współczesne pojazdy wyposażone w cyfrowych asystentów świateł DLA (ang. Dynamic Light Assist) wymagają nie tylko mechanicznej regulacji, ale również zapisania wartości pomiarowych w jednostce sterującej.
  4. Problem nierównych posadzek – analogowe urządzenia nie kompensują nierówności powierzchni.

Urządzenia starszego typu (analogowe) nie mają możliwości ustawiania nowoczesnych świateł matrycowych LED czy systemów adaptacyjnych. Brakuje im funkcji cyfrowej analizy obrazu, wspomagania regulacji i zgodności z wymaganiami nowoczesnych systemów oświetlenia – co czyni je niewystarczającymi przy pracy z nowymi technologiami w motoryzacji – podkreśla Konrad Goławski, Doradca Techniczno--Handlowy z Działu Wyposażenia Warsztatowego Hella Polska sp. z o.o. 

Poznaj opinię EXPERTa: Konrad Goławski z firmy Helle Polska odpowiada na pytania dotyczące kalibracji i ceny urządzeń do testowania reflektorów. 

Cyfrowe urządzenia do regulacji reflektorów – technologia przyszłości dostępna już dziś

Cyfrowe urządzenia do testowania i regulacji reflektorów oferują szereg zalet, które sprawiają, że są one niezastąpione w nowoczesnym warsztacie:

Precyzyjne pomiary zamiast subiektywnych ocen

Największą zaletą cyfrowych urządzeń jest ich zdolność do matematycznego obliczania i definiowania punktu załamania światła oraz dokładnego wykrywania granic światła. Urządzenie analizuje rozkład światła, redukuje „brutalną” jasność reflektorów LED do znośnego poziomu  i wyświetla obraz świetlny w sposób czytelny dla mechanika.

Cyfrowe urządzenie SEG V – jak zaznacza ekspert z Hella Polska – prowadzi użytkownika krok po kroku do prawidłowego ustawienia reflektora, sygnalizując poprawność w postaci piktogramu na ekranie. To przyspiesza proces regulacji i zmniejsza liczbę błędów.

Kompensacja nierówności posadzki

Wszystkie nowoczesne cyfrowe urządzenia posiadają automatyczną (elektroniczną) korektę kąta nachylenia, co pozwala im kompensować nierówności posadzki w określonych granicach. To kluczowa zaleta w porównaniu z analogowymi testerami, które są bardzo wrażliwe na nawet najmniejsze odchylenia powierzchni.

Regulacja cyfrowych asystentów świateł (DLA)

Współczesne reflektory adaptacyjne wymagają nie tylko mechanicznej regulacji, ale również kalibracji elektronicznej. W przypadku systemów takich jak Matrix LED mechanik musi kontrolować referencyjną diodę LED, której odległość od pionowej linii zerowej jest mierzona przez urządzenie i wyprowadzana jako wartość kąta.

Cyfrowe urządzenia umożliwiają precyzyjne odczytanie tych wartości i (w zależności od modelu) mogą nawet komunikować się bezpośrednio z pojazdem za pośrednictwem interfejsu diagnostycznego, co eliminuje potrzebę korzystania z dodatkowego testera.

Dokumentacja i śledzenie prac

Nowoczesne cyfrowe urządzenia oferują możliwość archiwizacji i dokumentowania wyników pomiarów. To kluczowa funkcja w przypadku ewentualnych reklamacji czy roszczeń ubezpieczeniowych. 

Z urządzenia SEG V możemy wygenerować pełną dokumentację zawierającą wyniki pomiarów i przedstawić ją klientowi w przejrzystej formie. Większość urządzeń ma wewnętrzną bazę danych podobną do testerów diagnostycznych, a wyniki można eksportować na nośnik USB lub przesyłać bezprzewodowo do systemu zarządzania warsztatem – zauważa Konrad Goławski.

Jeden uniwersalny sprzęt czy 2 specjalistyczne urządzenia?

Warsztaty obsługujące zarówno starsze, jak i najnowsze modele pojazdów często zadają pytanie, czy powinny inwestować w oba typy urządzeń do testowania i regulacji reflektorów. 

Odpowiedź eksperta Hella Polska jest jednoznaczna – Warsztaty nie muszą posiadać dwóch urządzeń. W pełni wystarczające jest nowoczesne, cyfrowe urządzenie SEG V, które łączy w sobie uniwersalność, precyzję oraz prostotę obsługi, umożliwiając skuteczną regulację reflektorów we wszystkich typach pojazdów: od starszych modeli po najnowsze z zaawansowanymi systemami LED, LED Matrix, laser. Cyfrowe urządzenie SEG V z powodzeniem zastępuje urządzenia analogowe, zapewniając warsztatom wszechstronne narzędzie pracy – niezależnie od wieku pojazdu.

Jak wybrać odpowiednie urządzenie dla warsztatu?

Przy wyborze cyfrowego urządzenia do regulacji reflektorów warto zwrócić uwagę na 3 kluczowe aspekty:

1. System pozycjonowania

Prawidłowe ustawienie urządzenia względem pojazdu jest fundamentem precyzyjnej regulacji reflektorów. Większość cyfrowych urządzeń wykorzystuje do tego celu laser. Warto zwrócić uwagę na jego kolor (zielony jest zwykle bardziej widoczny niż czerwony) oraz szerokość wiązki i natężenie światła.

Równie ważne jest wyrównanie skrzynki świetlnej z reflektorem, co może być wyzwaniem w przypadku nowoczesnych reflektorów LED z wieloma soczewkami. Najlepsze urządzenia oferują zaawansowane wspomaganie pozycjonowania, np. za pomocą fotodiod precyzyjnie mierzących środek światła, z wizualnym systemem naprowadzania operatora.

2. Wyświetlacz i czas reakcji

Dobry wyświetlacz powinien zapewniać wysoką czytelność z różnych kątów, umożliwiając wygodną pracę zarówno podczas testowania, jak i regulacji reflektorów. Równie istotny jest czas reakcji systemu – najlepsze urządzenia oferują natychmiastowe odświeżanie obrazu. Warto także zwrócić uwagę na czas uruchamiania urządzenia. Szybki start (poniżej 30 s) znacząco zwiększa akceptację urządzenia wśród mechaników i zachęca do jego regularnego. 
używania.

3. System szynowy

Dla zapewnienia najwyższej precyzji warto rozważyć urządzenie umieszczone na szynach. Późniejsza konwersja na system szynowy jest możliwa w przypadku większości urządzeń, ale warto pamiętać, że różni producenci stosują różne rozstawy szyn.

Koszty eksploatacji

Poza ceną zakupu, która w przypadku profesjonalnych cyfrowych urządzeń do regulacji reflektorów zgodnych z najnowszymi wytycznymi waha się zwykle od 14 000 do 25 000 PLN, warto zwrócić uwagę na koszty eksploatacji. Niektórzy producenci pobierają roczne opłaty za aktualizacje oprogramowania, co może znacząco wpłynąć na całkowity koszt posiadania urządzenia. Ponadto urządzenia tego typu wymagają regularnej kalibracji. 

Dlaczego warto zainwestować w cyfrowe urządzenie do regulacji reflektorów?

Inwestycja w cyfrowe urządzenie do testowania i regulacji reflektorów może wydawać się znacząca, ale przynosi wymierne korzyści dla warsztatu – oto 4 najważniejsze:

  1. Poszerzenie oferty usług – możliwość profesjonalnej regulacji nowoczesnych systemów oświetleniowych przyciąga nowych klientów, szczególnie właścicieli nowszych pojazdów.
  2. Oszczędność czasu – cyfrowe urządzenia przyspieszają proces regulacji, co przekłada się na większą przepustowość warsztatu.
  3. Redukcja reklamacji – precyzyjna regulacja i możliwość dokumentacji wykonanych prac zmniejszają liczbę reklamacji i roszczeń gwarancyjnych.
  4. Zwiększenie bezpieczeństwa na drogach – prawidłowo ustawione reflektory to nie tylko komfort kierowcy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Cyfrowe urządzenia do regulacji reflektorów to nie przyszłość – to teraźniejszość warunkująca, które warsztaty mogą skutecznie obsługiwać nowoczesne pojazdy. Inwestycja w takie urządzenie nie jest więc pytaniem „czy?”, ale „kiedy?”. A odpowiedź brzmi: im szybciej poczynione zostaną inwestycje w nowe produkty, tym lepiej dla warsztatów i ich klientów.

źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 06 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę