Euro NCAP rewolucjonizuje ocenę bezpieczeństwa samochodów dostawczych

Wraz ze wzrostem sprzedaży nowych samochodów dostawczych w całej Europie i pojawieniem się nowych marek, rośnie zapotrzebowanie na bezpieczniejsze i bardziej zrównoważone pojazdy. Dla firm i przedsiębiorców podejmowanie świadomych decyzji przy wyborze kolejnego samochodu dostawczego nigdy nie było tak ważne.
Euro NCAP wprowadza istotną zmianę w ocenie lekkich pojazdów użytkowych (LCV), zastępując dotychczasowy system oceny łatwiejszymi do rozpoznania gwiazdkami. Ten sam 5-gwiazdkowy system, który od 1997 roku przyczynił się do radykalnej poprawy standardów bezpieczeństwa samochodów osobowych, będzie teraz stosowany również do samochodów dostawczych.
Niezależnie od charakteru pracy – czy jest to dostarczanie kwiatów, paczek, serwisowanie systemów grzewczych czy transport na plac budowy – wyposażenie pojazdu w zaawansowany system wspomagania kierowcy (ADAS) działa jak dodatkowy pilot, nieustannie monitorujący drogę i warunki jazdy. W przypadku zagrożenia, którego kierowca nie zauważy, technologie ADAS mogą zapobiec wypadkowi lub złagodzić jego skutki.
Potrzeba niezależnej oceny
Po europejskich drogach jeździ ponad 30 milionów samochodów dostawczych, a ich sprzedaż wzrosła w ubiegłym roku do prawie 1,59 miliona sztuk (wzrost o 8,3%, w porównaniu ze wzrostem o 14,6% w 2023 roku, według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów). W obliczu tak dużej liczby pojazdów, niezależna ocena bezpieczeństwa jest kluczowa dla firm, które chcą priorytetowo traktować bezpieczeństwo swojej floty.
Choć samochody dostawcze niekoniecznie mają wyższy wskaźnik wypadków niż inne pojazdy silnikowe, kolizje z ich udziałem są zwykle poważniejsze dla pojazdów przeciwnych. Według Komisji Europejskiej, ofiary śmiertelne lub poważnie ranne stanowią około 4% wszystkich śmiertelnych lub poważnie rannych pasażerów pojazdów, przy czym znaczna część tych wypadków wynika z utraty kontroli w zderzeniach czołowych i tylnych.
Gwiazdki
Na rok 2025 Euro NCAP przyznało gwiazdki każdemu ocenianemu w 2024 roku samochodowi dostawczemu. W testach znalazły się najpopularniejsze w Europie modele Citroëna, FIATA, Forda, Iveco, LEVC, Mercedes-Benz, Nissana, Opla/Vauxhalla, Peugeota, Renault i Volkswagena, a także chińskie marki, jak Farizon i Maxus.
Pięciogwiazdkową ocenę za osiągi w zakresie bezpieczeństwa otrzymały:
- Citroën Jumper (Relay),
- Farizon SV,
- FIAT Ducato,
- Ford Transit, Transit Connect, Transit Courier i Transit Custom,
- Maxus eDELIVER 5,
- Mercedes-Benz Citan, Sprinter i Vito,
- Nissan Interstar,
- Opel/Vauxhall Movano,
- Peugeot Boxer,
- Renault Kangoo Van i Master,
- Volkswagen Caddy Cargo, ID.Buzz Cargo i Transporter.
Bezpieczeństwo
Testy technologii ADAS w samochodach dostawczych rozpoczęły się w 2021 roku. Organizacja uruchomiła te oceny, dostrzegając zmieniający się krajobraz dróg i rosnącą liczbę samochodów dostawczych, jako część strategii Vision 2030. Ta strategia zobowiązuje do rozwoju i testowania bezpieczeństwa pojazdów w sposób, który odzwierciedla różnorodność populacji i kierowców na europejskich drogach.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Wyniki są imponujące: w 2021 roku, podczas testów ADAS na 18 samochodach dostawczych, tylko cztery uzyskały wynik powyżej 40%. W 2024 roku aż 17 z 18 ocenianych pojazdów otrzymało ocenę powyżej 60%. Postęp ten nastąpił w kontekście bardziej rygorystycznych przepisów, takich jak rozporządzenie GSR2 (ang. (General Safety Regulation), obowiązujących od lipca ubiegłego roku, oraz bardziej wymagającego protokołu testowego Euro NCAP wprowadzonego w 2023 roku.
– Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę samochodów dostawczych na europejskich drogach i nieproporcjonalnie duże przebiegi, jakie pokonują w porównaniu z samochodami osobowymi, ważne jest, aby Euro NCAP pomagało przedsiębiorstwom w wyborze najbezpieczniejszych pojazdów do ich floty. Wprowadzając znane i sprawdzone, łatwe do zrozumienia oceny gwiazdkowe dla lekkich pojazdów użytkowych, ułatwiamy operatorom flot i właścicielom małych firm podejmowanie świadomych decyzji zakupowych w czasach, gdy na rynku jest coraz większy wybór – podkreśla Dr Aled Williams, Dyrektor Programowy Euro NCAP.
Źródło: Euro NCAP