Wysokie koszty naprawy przednich reflektorów LED

Jakie są koszty naprawy przednich reflektorów LED HELLA
Bogdan Kruk
11.10.2023

Producenci często ustalają wysokie ceny za części zamienne do głównych reflektorów LED. Im jednak starsze stają się pojazdy, tym większe jest zapotrzebowanie na komponenty, które są dostosowane do ich wartości rynkowej. Choć pojawiają się pierwsze próby rozwiązania tego problemu, branża wciąż niechętnie podchodzi do pełnej regeneracji reflektorów.

  • Do naprawy reflektorów przednich użyć oryginalnych części, czy też szukać wersji budżetowej?
  • Jeśli uszkodzeniu ulegnie przednia część reflektora, wymiana może obejmować cały komponent.
  • Producenci reflektorów LED nie zakładają możliwości ich naprawy w przypadku uszkodzenia części przedniej lub obudowy.

Często zdarza się, że właściciel pojazdu, ze względu na ograniczone możliwości finansowe, musi dokonać wyboru, na jaki zakres prac naprawczych w warsztacie, może się zdecydować. Czy użyć oryginalnych części, czy też szukać wersji budżetowej? Właściciele samochodów używanych nie mają kosztów naprawy objętych gwarancją od producenta. Bywa też, że nie mają wykupionego ubezpieczenia AC, które pokrywa koszty naprawy w przypadku uszkodzeń powstałych podczas użytkowania pojazdu.

Przyjrzyjmy się niewielkiej kolizji czołowej, w której wyniku doszło do uszkodzenia reflektorów. Do niedawna tego rodzaju stłuczka nie stanowiła większego problemu. Tradycyjne reflektory samochodowe składają się z niewielu elementów i dotąd na rynku pierwotnym nie było kłopotu z dostępnością części zamiennych. Obecnie jednak, wraz z rozwojem motoryzacji, nawet mniejsze pojazdy są wyposażone w reflektory LED. A ich naprawa lub wymiana kosztuje znacznie więcej niż regeneracja reflektorów standardowych.

Opcje naprawy

Analizując oferty dostępne w popularnych serwisach aukcyjnych w internecie, można znaleźć części zamienne przeznaczone dla reflektorów pojazdów klasy kompaktowej, których cena netto wynosi ok. 1200 euro. Kompletny reflektor LED do samochodu Mercedes- Benz klasy A można już nabyć za ok. 400 euro. Warto również wspomnieć o fabrycznie nowych reflektorach LED przeznaczonych dla pojazdów wyższego segmentu, których cena za jedną sztukę wynosi ponad 5000 euro. Opisana wcześniej niewielka kolizja często łączy się więc z poważnymi wydatkami – aż do sytuacji, w której naprawa pojazdu staje się nieopłacalna. Dlatego ważne jest, aby w takiej sytuacji istniały różne opcje działania. Przykładowe 3 główne rozwiązania dla przedstawionej kwestii to:

  1. Reflektory modułowe umożliwiają wymianę pojedynczych elementów.
  2. Części zamienne pochodzące z regeneracji –  bardziej ekonomiczne rozwiązanie naprawy.
  3. Części zamienne dostępne na rynku wtórnym –  atrakcyjna opcja dla osób o ograniczonym budżecie.

Reflektor LED w koszu z odpadami

Wiele reflektorów głównych ma budowę modułową. Oprócz obudowy dostępne są również dodatkowe elementy: wsporniki, jednostki sterujące, uszczelki, ozdobne ramki, wentylatory i śruby, które można nabyć osobno. W przypadku uszkodzeń, które nie obejmują głównego modułu świetlnego, często wystarczy wymienić jedynie uszkodzone elementy (np. wspornik czy elementy montażowe).

Jeśli jednak uszkodzeniu ulegnie przednia część reflektora, wymiana może obejmować cały komponent. Nawet jeśli jednostka sterująca pozostała nienaruszona, zakres naprawy może być znaczący. W takich sytuacjach, niestety, uszkodzony moduł LED często kończy w koszu na odpady. To nie tylko generuje koszty dla klienta, ale także oznacza utratę wysokiej jakości materiałów. Producenci reflektorów LED nie zakładają bowiem możliwości ich naprawy w przypadku uszkodzenia części przedniej lub obudowy.

Propozycje producentów 

Przykładowo: naprawa reflektorów LED w samochodach Grupy Volkswagen jest realizowana zależnie od modelu pojazdu. Czasami możliwa jest wymiana indywidualnych elementów, takich jak moduły LED, jednostki sterujące lub silniki regulacyjne. Natomiast w przypadku uszkodzenia klosza, konieczna jest wymiana całego reflektora – naprawa samego szkła jest technicznie niemożliwa ze względu na niemożność zapewnienia szczelności.

Z kolei Grupa Stellantis również tam, gdzie jest to możliwe, oferuje elementy do naprawy swoich reflektorów LED. Regeneracja odgrywa kluczową rolę w strategii 4R (reman, repair, reuse, recycle – regeneracja, naprawa, ponowne wykorzystanie, recykling) Grupy Stellantis.Marka Distrigo, które jest częścią Grupy Stellantis, rozwija ofertę fabrycznie regenerowanych części SUSTAINera dla pojazdów różnych marek.

Coraz częściej dostawcy lub specjalistyczne firmy oferują regenerowane części zamienne bądź zregenerowane podzespoły elektroniczne w cenach przystępniejszych niż oryginalne części. Jednak w przypadku przednich reflektorów LED tacy producenci jak Hella, Automotive Lighting (Magneti Marelli) czy Valeo, wciąż jeszcze nie poszerzają oferty. Firma Hella proponuje komponenty – jednostki sterujące, wentylatory, a nawet moduły oświetleniowe LED. Ta sama firma rozważa też opcję regeneracji głównych reflektorów. 

Dodatkowym wyzwaniem jest mocne przyklejenie się szkła reflektorów do obudowy, co sprawia, że nie można ich usunąć bezinwazyjnie. Przez to naprawa uszkodzonego reflektora staje się nieopłacalna. Podobne stanowisko prezentuje również Magneti Marelli. Firma uważa, że po wypadku i uszkodzeniu reflektora, jedyną aktualnie dostępną opcją jest całkowita jego wymiana, gdyż wszystkie elementy konstrukcji są ze sobą mocno sklejone. Ponadto, reflektor ma homologację przyznaną dla całego modułu. Nie jest więc możliwa naprawa mechaniczna czy wymiana pojedynczych diod LED lub szkła reflektora. Po takiej ingerencji współpraca z jednostkami sterującymi pojazdu wciąż musi działać bez zarzutu.

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę