Nowoczesne technologie na usługach warsztatu

Nowoczesne technologie na usługach warsztatu Pixabay_RAEng_Publications

Głównym celem systemów i rozwiązań używanych przez mechaników jest wsparcie codziennych obowiązków oraz usprawnienie przebiegu wykonywanych zleceń. Podczas przeprowadzanych napraw, w toku świadczonych usług dobrze mieć wirtualne narzędzie, które przypilnuje terminów, płatności, a także dookreśli statusy realizowanych zadań.

  • Cyfrowe wsparcie dla mechaników powinno przebiegać w dwóch obszarach: modernizacji narzędzi i aktualizacji oprogramowania oraz szkoleń dla pracowników warsztatów. 
  • Najważniejsze cechy systemów informatycznych wyszczególnione przez ekspertów z branży motoryzacyjnej.
  • Oczekiwania klienta dotyczące obsługi aplikacji i posiadnych przez nich funkcji. 
  • Prognozy na dalsze etapy cyfrowej transformacji. 

Jakie są główne obszary informacji, które można systematyzować za pomocą nowych technologii? W warsztacie samochodowym wyróżniamy 4 podstawowe kategorie:

  • kalendarz czyli określenie czasu naprawy, deadline’ów istotnych dla klienta, mocy przerobowych pracowników,
  • dane serwisowe pojazdu przyjętego w zleceniu,
  • dane techniczne pojazdu i części,
  • ustalenie standardów naprawy, regeneracji elementów pojazdu,
  • instrukcje naprawcze,
  • materiały techniczne,
  • wskazania i przeciwwskazania serwisowe.

Wszystkie programy, które uwzględniają te wytyczne i za pomocą intuicyjnego menu, pojemnego repozytorium czy dzięki kompatybilności z innymi urządzeniami bądź aplikacjami, mogą pomóc mechanikom w pracy – są cenione w branży. I często stosowane w warsztatach lub sieciach warsztatów. Wystarczy bowiem jedno kliknięcie, żeby uzyskać dostęp do tysięcy technicznych procedur naprawczych, a także do potrzebnych schematów montażowych, elektrycznych, kodów usterek, kosztorysów etc.

Jak zauważa Jacek Adamus, kierownik działu współpracy z warsztatami INTER-TEAM, główną misją nowych technologii w warsztacie jest porządkowanie danych i nieustanne zarządzanie nimi: – Wcześniej tę rolę pełniły kalendarze, notatniki, wizytówki, papierowe faktury, cała gromadzona korespondencja. Digitalizacja pozwala to wszystko zebrać razem, łączyć, analizować, wyciągać wnioski, które przekładają się na poprawę jakości obsługi klienta, zwiększanie wydajności. A co ważne: na bardziej efektywne wykorzystanie tych zasobów, którymi już dysponujemy. Nowe technologie to także odpowiedź na potrzeby rynku i wszechobecnej cyfryzacji naszego życia. Z jednej strony są to klienci, którzy przywykli do korzystania z usług online umożliwiających szybkie załatwianie spraw, wygodną komunikację, płatności. Z drugiej to procesy biznesowe, gospodarcze i prawne, które przechodzą w formę cyfrową jak choćby nadchodzący system KseF. Technologia ma więc służyć warsztatom, pomóc je rozwijać, lepiej nimi zarządzać i jednocześnie pomagać w realizowaniu codziennych zobowiązań zarówno wobec klientów jak i otoczenia.

Podobnego zdania jest Mateusz Dubak, specjalista ds. wdrożeń i wsparcia IT w firmie ASCO: – Żyjemy w czasach, w których postępująca w zastraszającym tempie informatyzacja realnie wpływa na branżę automotive. Nowoczesne technologie odgrywają kluczowe role również w warsztatach samochodowych. W zasadzie cały proces naprawy: od umówienia wizyty, poprzez wystawienie zlecenia, diagnozę i usunięcie usterek aż do wydania pojazdu klientowi wspierany jest przez nowoczesne, skrojone na miarę potrzeb oprogramowanie takie jak aplikacja F24 Workshop i powiązany z nią system zarządzania przedsiębiorstwem – Firma 2000.

Dlatego bardzo wielu użytkowników poszukuje rozwiązań z jednej strony uniwersalnych, cechujących się szeroką paletą funkcji przydatnych w codziennej pracy mechanika. Z drugiej strony, bardzo ważne jest bezpieczeństwo instalowanych aplikacji: ochrona przechowywanych danych, adresów i poszczególnych wycen są priorytetowe przy doborze nowych technologii. Warsztat nie tyle ulega cyfryzacji, co czerpie ze świata IT pełnymi garściami.

Za co płaci klient? 

Na ogólny koszt nowych technologii wdrażanych przez branżę motoryzacyjną składa się uniwersalność danego systemu. Musi on być w prosty sposób instalowany u klienta, osiągalny na wielu urządzeniach cyfrowych i łatwy w obsłudze. Mechanicy chcą – z poziomu smartfona czy na laptopie u klienta – szybko pobrać interesujące ich dane, jak również udostępnić je dalej, np. do hurtowni części, do towarzystwa ubezpieczeniowego czy do biura rachunkowego, które prowadzi księgowość danego punktu usługowego.

Jacek Adamus powołuje się na wypowiedzi użytkowników systemu, podkreślając zadowolenie mechaników z otrzymanego rozwiązania: – Klienci, którzy korzystają z programu „Mój Warsztat”, chwalą sobie tę technologię. Program porządkuje pracę w warsztacie. Ułatwia kontakt z klientem, akceptację kosztorysu naprawy, zamawianie części. Dodatkowo, mechanik może sięgnąć po historię napraw danego pojazdu lub zobaczyć, jakie części są potrzebne do konkretnej naprawy. Technologia daje duże możliwości, ale trzeba chcieć ją poznać i stosować. Ci, którzy doświadczyli „cyfrowej transformacji” sprawniej organizują pracę warsztatu, lepiej zarządzają kalendarzem, zamawianymi częściami, fakturami. Mają narzędzia, które pozwalają na bieżąco analizować wybrane dane. Ustalają, ile trwają naprawy, które stanowisko jest najbardziej dochodowe, albo jakich narzędzi czy urządzeń brakuje, by sprawniej realizować więcej napraw. Wszystko przekłada się na lepszą rentowność warsztatu. Program „Mój Warsztat” to też sposób na dodatkowy zysk: umożliwia współpracę z INTER-TEAM Fleet Managment oraz rozwój konceptu warsztatowego.

Rozwój branży to też rozwój cyfryzacji, automatyzacji i elektryfikacji w nowoczesnych pojazdach. W ślad za tym podąża sektor IT dedykowany warsztatom samochodowym. Aktualnie dostępne technologie mają zapewnić pełną obsługę nowoczesnych pojazdów, z uwzględnieniem telematyki oraz łączności, a także oprogramowania – indywidualnego dla poszczególnych marek. W związku z tym wiele firm informatycznych organizuje cykliczne szkolenia dla mechaników, odpowiedzialnych np. za obsługę systemów do diagnostyki.

Wraz z zakupioną licencją właściciele warsztatów otrzymają również pakiet cyklicznych aktualizacji, kontakt z supportem i kursy online, które są potrzebne przy wdrożeniu nowego pracownika lub w wypadku zmiany funkcjonalności programu czy też poszerzenia zakresu jego działania. Nowe technologie budują relacyjność na linii warsztat – klient. Jacek Adamus zauważa: – Nasz system to również wsparcie procesu obsługi klienta. Od pierwszego kontaktu z warsztatem, poprzez wszystkie operacje i procesy, które zachodzą, kiedy klient już jest obsługiwany. Na ten proces składają się: wystawienie zlecenia (które może już mieć formę cyfrową, a nie papierową), dokumentacja stanu pojazdu, przygotowanie wyceny naprawy. W tym ostatnim aspekcie program podpowiada mechanikowi, ile czasu zajmie naprawa, jakie części są do niej potrzebne i umożliwia ich zamówienie. W przypadku programu „Mój Warsztat” do dyspozycji jest wygodny czat, możliwość przekazania zdjęć czy materiału wideo, gdy np. konieczne jest dokładne zaprezentowanie uszkodzenia, aby uzyskać zgodę właściciela na rozszerzenie zakresu naprawy. Tworzona dokumentacja stanowi istotne zabezpieczenie dla warsztatu w przypadku ewentualnych sporów o zakres i skuteczność przeprowadzonych prac.

Innym bardzo ważnym obszarem działań „na linii z klientem” jest ustalenie kwestii finansowych: – Program umożliwia pełną integrację z platformą handlową, opcję wystawiania faktur oraz prowadzenia dokumentacji związanej z wykonywaną działalnością – dodaje Adamus. Sieci warsztatowe nierzadko są też wspierane przez aplikacje służące do lepszej, branżowej komunikacji. Za uczestniczenie w różnorodnych programach lojalnościowych naliczane są dodatkowe profity dla firm.

Nowe technologie to nie tylko poszerzenie kompetencji cyfrowych u pracowników warsztatów, ale również stworzenie dla mechaników płaszczyzny do wymiany informacji, budowania kontaktów biznesowych i do pozyskiwania nowych klientów. Jak istotne jest słuchanie potrzeb rynku oraz bezpośredni kontakt z klientami, zapewnia Bartosz Cudok, Workshop Concepts & Technical Trainings Expert, z ZF Aftermarket. W budowaniu relacji handlowo-usługowych pomagają organizowane przez firmę konferencje, szkolenia, spotkania informacyjne. Bardzo istotne jest, żeby pracownicy warsztatów, którzy korzystają z rozwiązań proponowanych przez ZF, dostawali w pracy wsparcie merytoryczne i w każdej chwili mogli zasięgnąć wiedzy „u źródła”.

MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE

Cudok podkreśla znaczenie wsparcia technicznego, które (zwłaszcza przy szybko rozwijającej się technologii) jest bezcenne dla mechaników: – Specjaliści obsługujący nowoczesne pojazdy, zobligowani są do ciągłego kształcenia się w celu prawidłowej obsługi i naprawy nowoczesnych pojazdów. Koncept warsztatowy ZF [pro]Tech stanowi wsparcie dla niezależnych i zrzeszonych warsztatów samochodowych, poprzez zapewnienie dostępu do dokumentacji technicznej z zakresu grup produktowych: ZF, LEMFÖRDER, SACHS, TRW, WABCO. Serwisy wspierane są również poprzez organizowane szkolenia techniczne w których nasi eksperci omawiają najważniejsze nowinki techniczne, przekazują wiedzę dotyczącą obsługi, diagnozy jak i naprawy poszczególnych podzespołów. Szkolenia zajmują 2 dni: pierwszego dnia omawiane są aspekty teoretyczne w celu dokładnego zrozumienia zagadnienia, dnia następnego uczestnicy mają okazję zastosować nabytą wiedzę podczas zajęć praktycznych przy pojeździe lub na stanowiskach szkoleniowych. Wiedza przekazywana na szkoleniach płynie bezpośrednio od twórców technologii, co przekłada się na wysoką kompetencję naszych fachowców w zakresie technologii oferowanej przez firmę ZF. Uczestnicy projektu ZF [pro] Tech mają również możliwość uzyskiwania porad telefonicznych od naszych ekspertów technicznych, którzy pomagają rozwiązywać powstałe problemy. Eksperci odwiedzają też uczestników programu [pro]Tech w celu zacieśnienia relacji biznesowych.

Cyfrowa transformacja trwa 

Specjaliści od nowych technologii stosowanych w warsztacie, pytani o dalszy kierunek zmian tych cyfrowych narzędzi, są zgodni co do nadchodzących trendów i prognozowanego zapotrzebowania rynku. Jacek Adamus tak widzi przyszłość: – Duży udział urządzeń mobilnych i coraz więcej rozwiązań chmurowych będą wytyczać ścieżkę rozwoju systemów dla warsztatów. Zapewnienie aktualnych informacji o przebiegu naprawy, zdalne powiadomienia dotyczące gotowości pojazdu do odbioru i inne udogodnienia projektowane są specjalnie pod kątem oczekiwań klientów. W dłuższej perspektywie należy szukać rozwiązań znanych z ASO. Np. zdalne monitorowanie stanu technicznego pojazdów, realizowane przez niezależne warsztaty. W tym wypadku mówimy o komunikacji pojazd – warsztat, gdzie ewentualne problemy są analizowane i diagnozowane przez warsztat, a gdy pojawi się taka potrzeba, pojazd jest od razu wzywany na naprawę.

Kursem wybranym przez firmy IT jest przede wszystkim mobilność – dotyczy to również rozwiązań dedykowanych warsztatom. Mateusz Dubak stwierdza: – Smartfon nie jest już zbędnym gadżetem, a osobistym asystentem, który w połączeniu z odpowiednią aplikacją realnie zwiększa efektywność pracy. Z tego względu kładziemy bardzo duży nacisk na rozwój rozwiązań mobilnych. Kierunek rozwoju wyznacza również to, co w aplikacji F24 wprowadziliśmy wraz ze schematami elektrycznymi, czyli wspomaganie procesu diagnostyki. Dzięki inteligentnym rozwiązaniom dostarczanym przez naszego partnera – firmę HaynesPro, aplikacja F24 Workshop wspomaga naszych klientów w rozpoznawaniu i usuwaniu usterek poprzez wskazówki diagnostyczne.

Korzystanie z tego medium, w połączeniu z doświadczeniem wielu specjalistów pracujących w warsztatach, pozwala stwarzać cyfrowe narzędzia wysokiej jakości. W zależności od potrzeb mechaników rozwiązania te ewoluują i łączą w sobie obszary z zakresu e-biblioteki, bazy danych, platformy handlowej i aplikacji do zarządzania czasem, finansami, a także komunikacją z klientem. 

Zdaniem EXPERTów

Jacek Adamus
Kierownik działu współpracy z warsztatami, INTER-TEAM

„Mój Warsztat” to system gotowy do pełnego zarządzania warsztatem, np. stanowiskami, godzinami pracy mechaników,Jacek_Adamus narzędziami lub do selektywnego wsparcia konkretnych usług: wystawiania faktur, przyjmowania zleceń, prowadzenia terminarza, obsługi pracowników. Za jego pomocą można przyjąć zgłoszenie, zarządzać terminarzem, prowadzić magazyn opon czy współpracować z INTER-TEAM Fleet Managament, obsługując naprawy pojazdów flotowych. Zakres jest szeroki i tylko od użytkownika programu zależy, z jakich funkcji będzie chciał skorzystać.
W przeprowadzonej przez nas ankiecie najbardziej przydatnych opcji, warsztaty najczęściej wskazują na dokumentację pojazdu. Pomaga ona sprawniej prowadzić serwis pojazdów stałych klientów, wyszukać informacje o autach, które niegdyś były naprawiane czy lepiej diagnozować usterki, mając wgląd w historię napraw samochodu. Na dokumentację składa się również historia korespondencji z klientem, autoryzacje wybranych wycen, części, zmian w zakresie naprawy pojazdu. Istotne jest to, że klient wyraża akceptację kosztu, jak i zakresu prac, co stanowi pewnego rodzaju polisę ubezpieczeniową dla warsztatu w przypadku wystąpienia ewentualnych sporów. To jest też istotny element współpracy z warsztatami współpracującymi z INTER-TEAM w ramach obsługi pojazdów flotowych. Zamiast korespondencji rozsianej na przestrzeni kilku dni w kilkunastu mailach, pracownik warsztatu ma szybki wgląd w całe zgłoszenie, historię komunikacji, zamówionych części i zgód. Wszystko znajduje się w jednym miejscu.

Bartosz Cudok,Bartosz_Cudok
Workshop Concepts & Technical Trainings Expert, ZF Aftermarket 

W świetle ciągle rozwijającej się techniki samochodowej i nowych wymogów prawnych, których celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń oraz poprawa bezpieczeństwa na drogach, producenci pojazdów sięgają po najnowsze rozwiązania technologiczne. Zapewnia je m.in. ZF Aftermarket – lider na rynku automotive. Firma rozwija inteligentne systemy dla pojazdów osobowych i ciężarowych, umożliwia samochodom „widznie, myślenie i działanie” poprzez kamery, radary, zaawansowane komputery pokładowe (wspomagane sztuczną inteligencją), autorskie rozwiązania softwarowe (ADAS), przeniesienie napędu, przekładnie automatyczne, napęd elektryczny, układy kierownicze, układy tłumienia drgań i elementy zawieszenia.

Mateusz Dubak,
Specjalista ds. wdrożeń i wsparcia IT, ASCO Mateusz_Dubak

Nowoczesne oprogramowanie powinno integrować w sobie zarówno opcje niezbędne do efektywnego zarządzania warsztatem, ale także brać pod uwagę aspekty dotyczące prowadzenia działalności jako takiej. Firma 2000 i F24 Workshop oprócz rozwiązań stricte warsztatowych, jak np. dane naprawcze HaynesPro, oferują także rozbudowany moduł magazynowy oraz sprzedażowy. Jako przykład można podać tutaj możliwość obsługi zamówień (zarówno od odbiorców jak i do dostawców), połączenie online z dostawcami, które pozwala na porównanie cen produktu u poszczególnych dostawców oraz wprowadzanie nawet dużych faktur zakupu kilkoma kliknięciami. Dodatkowo F2000 umożliwia prowadzenie przechowalni opon, prowadzenie rozliczeń z kontrahentami czy import wyciągów bankowych.

Źródło: Materiały redakcyjne

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę