Cyfryzacja standardem w warsztatach blacharsko-lakierniczych

Cyfryzacja standardem w warsztatach blacharsko-lakierniczych Adobe Stock – Ra2 Studio

Mówiąc o dynamicznym rozwoju sektora motoryzacyjnego, najczęściej mamy na myśli nowe samochody i coraz bardziej zaawansowane rozwiązania i systemy, które się w tych nowościach pojawiają. Jednak zmiany, w mniejszym lub większym zakresie, obejmują całą branżę, w tym również rynek napraw samochodowych. Także branża warsztatów blacharsko-lakierniczych stale ewoluuje. Pojawiają się nowe narzędzia, zaawansowane oprogramowania i technologie napraw. Kto nie postawi dziś na szeroko pojętą cyfryzację swoich usług, może niebawem mieć trudności z konkurencją i utrzymaniem się na rynku.

  • Transformacja cyfrowa jako integracja zaawansowanych technologii i narzędzi cyfrowych w każdym możliwym obszarze działalności danego przedsiębiorstwa.
  • Cyfrowe dokumenty i komunikacja online z klientem przykładami praktycznej cyfryzacji w warsztatach naprawczych.  
  • Urządzenia z obszaru tzw. Internetu rzeczy, w tym np. systemy monitorujące stan techniczny maszyn i narzędzi w warsztacie wspierają procesy naprawcze w warsztach.  
  • Co potrafi cyfrowy asystent mechanika? 

Może zabrzmi to dość banalnie, ale digitalizacja jest dziś koniecznością w wielu różnych branżach. Od skutecznie przeprowadzonej transformacji cyfrowej może zależeć również przyszłość warsztatu blacharsko-lakierniczego. Cyfrowe rozwiązania zapewniają szereg korzyści: od najprostszych, czyli skuteczniejszej komunikacji z klientem i lepszego obiegu dokumentów, przez oszczędność czasu i kosztów, aż po lepszą jakość oferowanych usług i zwiększoną wydajność warsztatu. A wszystko to przekłada się na możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej i w efekcie osiągnięcia większego zysku.

Pierwszy krok do cyfryzacji warsztatu 

Choć o cyfryzacji można już mówić w przypadku przejścia z poczty tradycyjnej na mejlową, jednak faktyczna transformacja cyfrowa oznacza integrację zaawansowanych technologii i narzędzi cyfrowych w każdym możliwym obszarze działalności przedsiębiorstwa. Niemniej jednak podstawy cyfryzacji warsztatu nie muszą od razu oznaczać dużych inwestycji w zaawansowany sprzęt. Już tylko samo wykorzystanie komputerów i systemów do zarządzania pracą warsztatu czy kontaktów z klientami może przynieść wymierne korzyści.

Wciąż bowiem wiele warsztatów korzysta z papierowych dokumentów i ciężko znaleźć choć jeden wykorzystywany w codziennej pracy komputer. I nawet jeśli wszystkie procesy funkcjonują bezbłędnie, nie ma możliwości, by były one równie wydajne, jak w przypadku warsztatów, w których działają systemy zinformatyzowane. Przejście na cyfrowe dokumenty znacząco ułatwia ich:

  • przechowywanie,
  • przeglądanie,
  • wyszukiwanie
  • czy sporządzenie raportów.

To ważne, gdyż ilość dokumentów, jaka znajduje się w obiegu, z pewnością nie będzie malała. Przechowywanie ich w formie papierowej oznacza konieczność wygospodarowania odpowiednio dużej przestrzeni w warsztacie. Dokumenty w formie cyfrowej zajmują natomiast tylko niewielką część na dysku komputera, a także można je przechowywać w chmurze.

Powoli standardem w branży warsztatowej staje się także komunikacja online z klientem. Elektroniczne urządzenia pozwalają na szybkie przekazywanie informacji, aktualizowanie ich na bieżąco, dzięki czemu sprzyjają utrzymywaniu odpowiednich relacji z klientami. Klienci doceniają nowoczesne formy komunikacyjne, co może zwiększyć ich lojalność do warsztatu i pozytywne odczucia.

Coraz częściej też do umawiania wizyt w warsztacie wykorzystuje się odpowiednie systemy komputerowe. Klient, bez udziału pracownika warsztatu, może samodzielnie wybrać dzień i godzinę naprawy, może też w dowolnym momencie zmienić swój wybór. System komputerowy ułatwia też wymianę niezbędnych dokumentów, dzięki czemu nie ma obawy, że gdzieś się one zapodzieją.

Jakie korzyści może przynieść cyfrowa era 

Zdecydowanie więcej korzyści, i to takich, które oznaczają wymierne zyski lub oszczędności, może jednak przynieść pełna transformacja cyfrowa. Jej ważnym elementem są zaawansowane technologie cyfrowe, które mogą znacząco odmienić oblicze branży warsztatów blacharsko-lakierniczych. Jak podkreśla Michał Kierczyński, dyrektor Pionu Cyfryzacji i Komunikacji Online w firmie NOVOL, digitalizacja ma duży potencjał, żeby zrewolucjonizować branżę napraw blacharsko-lakierniczych, przynosząc szereg korzyści. Automatyzacja procesów, dzięki digitalizacji, pozwala na efektywniejsze zarządzanie warsztatem, a dzięki systemom zarządzania flotą i harmonogramowaniu napraw, przedsiębiorcy mogą optymalizować czas pracy, co przekłada się na zwiększenie wydajności warsztatu.

Warto jednak pamiętać również o innych nowoczesnych technologiach, w tym przede wszystkim opartych na sztucznej inteligencji (AI), które mogą wydatnie poprawić poziom oferowanych usług, a także zwiększyć komfort i wydajność pracy blacharzy oraz lakierników. Sztuczna inteligencja może np. wspomóc pracownika warsztatu w procesie diagnostyki samochodu, umożliwiając szybsze i precyzyjniejsze określenie zakresu napraw. Ponadto może umożliwić lepsze dopasowanie koloru, zmniejszając ryzyko dobrania złego koloru, co znacząco skraca czas całego procesu naprawy, eliminując konieczność wykonywania kosztownych poprawek – mówi Kierczyński.

I dodaje, że z kolei urządzenia z obszaru tzw. Internetu rzeczy, w tym np. systemy monitorujące stan techniczny maszyn i narzędzi w warsztacie, umożliwiają prognozowanie i zapobieganie wystąpieniu awarii sprzętu warsztatowego. Dzięki nim pracownik warsztatu otrzymuje w odpowiednim czasie informację np. o spadku wydajności kompresora lub przegrzewaniu się podnośnika. Przeprowadzenie w tym momencie odpowiednich czynności serwisowo-naprawczych pozwoli uniknąć najgorszego, czyli awarii sprzętu, z którym wiąże się bardzo często kosztowny dla warsztatu przestój związany z koniecznością naprawy tego sprzętu.

Również na ważną rolę, jaką sztuczna inteligencja może odegrać we współczesnych warsztatach blacharsko-lakierniczych, zwraca uwagę Jakub Tomaszewski, product manager w firmie Multichem: – Planowane wprowadzenie sztucznej inteligencji do systemu recepturowego Profix ma na celu zrewolucjonizowanie pracy warsztatów blacharsko--lakierniczych. AI pozwoli na automatyczne dopasowywanie kolorów i technologii do konkretnego typu naprawy, co znacząco przyspieszy proces wyboru odpowiednich lakierów. Ponadto, nasze programy recepturowe, dostępne w chmurze, umożliwiają łatwy dostęp poprzez zwykłą przeglądarkę internetową, co sprawia, że zaawansowane technologie są dostępne nawet dla mniejszych warsztatów bez potrzeby inwestycji w dodatkowe oprogramowanie czy sprzęt.

Magdalena Salamucha, dyrektor zarządzająca PPG Refnish Poland, Central Europe & BUM, zwraca natomiast uwagę, że nowa cyfrowa technologia PPG pozwala wyeliminować błędy i uniknąć wielu kosztów – tych finansowych, ale i wizerunkowych, związanych z reklamacjami. Co bardzo istotne, wdrożenie PPG LINQ często okazuje się skutecznym sposobem na zwiększenie rynkowej konkurencyjności serwisu i przyciągnięcie wykwalifikowanych lakierników, którzy cenią sobie profesjonalne zarządzanie procesem.

Cyfrowy asystent warsztatu wraz z cyfrową biblioteką kolorów, która zawiera kilkanaście, kilkadziesiąt tysięcy próbek, umożliwiają idealny dobór koloru w każdym przypadku. Następnie innowacyjne, automatyczne systemy mieszania farb zapewniają 100-procentową dokładność mieszania farb i optymalne warunki środowiskowe dla idealnego dopasowania kolorów.

W efekcie lepsza jest jakość uzyskanej farby, kolory są bardziej precyzyjnie dopasowane, większa jest wydajność warsztatu i mniejsze są straty farby podczas mieszania kolorów. Wzrasta efektywność warsztatu, krótszy jest czas naprawy i rośnie zadowolenie klienta. Według różnych szacunków tylko dzięki tym cyfrowym rozwiązaniom można zwiększyć produktywność warsztatu nawet o kilkanaście procent.

Niedobór rąk do pracy

Branża napraw samochodowych od pewnego czasu boryka się z palącym niedoborem wykwalifikowanych pracowników, starzejącą się siłą roboczą i wyzwaniami w przyciąganiu młodych talentów. W efekcie warsztat musi obecnie dokładnie odpowiednio planować swoje prace, uwzględniając powyższe wyzwania. Receptą, przynajmniej w jakiejś części, na te wyzwania mogą być nowoczesne technologie cyfrowe.

Automatyzacja procesów lakierniczych pozwala utrzymać, a nawet zwiększyć wydajność warsztatu mimo niedoboru siły roboczej. Pozwala również zaoszczędzić czas i przyspieszyć naprawę samochodu. Nowoczesne technologie mogą być również magnesem dla młodych pracowników. Nowe pokolenie lakierników nie tylko jest biegłe w posługiwaniu się tymi narzędziami — ono przoduje we wprowadzaniu dalszych innowacji, wzbogacaniu procesów napraw i tworzeniu wartości dodanej dla warsztatów blacharskich i ich klientów.

Nowoczesne technologie na rynku 

Zaawansowane, cyfrowe technologie stopniowo wchodzą do branży warsztatów blacharsko-lakierniczych. Może nie są jeszcze standardowym wyposażeniem większości warsztatów, ale z całą pewnością w tym właśnie kierunku będzie podążać branża. – Nasze cyfrowe rozwiązania, w tym chmurowe programy recepturowe, są dostępne dla klientów bezpośrednio przez przeglądarkę internetową, co ułatwia integrację i użytkowanie nawet w mniej zaawansowanych technologicznie warsztatach – mówi Jakub Tomaszewski.

– Dzięki naszemu nowoczesnemu spektrofotometrowi, który jest jednym z najbardziej zaawansowanych urządzeń do odczytywania kolorów na rynku, nasi klienci mogą szybko i precyzyjnie dobierać kolory, co jest kluczowe dla efektywności i szybkości pracy. Zauważamy rosnące zainteresowanie naszymi rozwiązaniami, gdyż warsztaty coraz częściej doceniają wartość technologii, która pozwala na osiąganie wyższej jakości wyników i lepsze zarządzanie czasem pracy. – Cyfryzacja branży stała się naszą rzeczywistością – przekonuje Marcin Chmielewski, menedżer Centrum Szkoleniowego PPG Refnish Poland, CE & BUM.

I dodaje, że PPG Industries wyznacza w tym obszarze trendy, proponując innowacyjne, cyfrowe rozwiązania, które obejmują m.in. proces doboru pigmentu i przygotowania mieszanki kolorystycznej. Automatyczny mieszalnik MoonWalk, uzupełniony technologią PPG LINQ (spektrofotometrem DigiMatch oraz oprogramowaniem VisualizID) to cyfrowy ekosystem doboru i przygotowania koloru, którego wykorzystanie niesie ze sobą szereg korzyści.

– Na pierwszym miejscu wymieniłbym ograniczenie konieczności wykonania tzn. natrysków próbnych i to jest fakt, który podkreślają nasi klienci. Wybierając nasze cyfrowe rozwiązania, warsztaty mogą nie tylko podnieść swoją wydajność (poprzez redukcję zużycia materiałów lakierniczych i energii), ale także przyczyniać do ograniczenia emisji CO2, o czym dziś nie możemy zapominać. To wszystko przekłada się na rentowność warsztatów – dodaje Chmielewski.

Również w ofercie koncernu BASF Coatings Services i należącej do niego marki Glasurit znajdziemy już cyfrowe rozwiązania. Przykładem jest nowoczesna platforma Refinity, która wspomaga pracę warsztatu blacharsko-lakierniczego. To rozwiązanie chmurowe pozwala każdemu lakiernikowi w prosty i przystępny sposób odnaleźć oraz dopasować odpowiedni kolor do naprawianego pojazdu.

– Rozwiązanie chmurowe umożliwia dostęp do największej bazy kolorystycznej, z której słynie marka Glasurit. Dodatkowo zawiera dostęp do bazy wiedzy, szkoleń online, zapisanych formuł kolorystycznych stosowanych w przeszłości przez użytkownika, a także jest narzędziem powiązanym z mieszalnikiem. Dzięki kompaktowemu rozwiązaniu, jakie daje digitalizacja, nasi klienci otrzymują wielopoziomowe rozwiązanie, które sprzyja pracy każdego warsztatu – wyjaśnia Sara Pijanowska, specjalista ds. komunikacji marketingowej w BASF Coatings Services.

W ofercie BASF Coatings Services znajduje się także takie rozwiązanie jak Body Shop Boost. To rozwiązanie konsultingowe, które pozwala usprawnić działanie biznesu. Program Body Shop BOOST został stworzony po to, aby pokazać, co jest mocną stroną biznesu, a co można w nim ulepszyć. – Za pomocą tego narzędzia dokonuje się kompleksowej oceny: lakierni, działu mechanicznego, recepcji i innych obszarów działalności. Częścią całego procesu jest praca ekspertów BASF Coatings, którzy oceniają funkcjonowanie warsztatu, by następnie przygotować plan rozwoju firmy. Jest to narzędzie w pełni zdigitalizowane, a jego funkcje umożliwiają śledzenie działań diagnostycznych wykonywanych przez zespół BASF w czasie rzeczywistym – dodaje Sara Pijanowska.

– Warto dodać, że w przypadku oferowanego przez nas systemu PPG LINQ przełomowa jest nie tylko sama technologia, ale też sposób jej finansowania. Oferujemy klientom system subskrypcji, który stanowi miesięczny abonament, w ramach którego zapewniamy warsztatom sprzęt, oprogramowanie oraz pięcioletnie wsparcie serwisowe naszych techników. To optymalne rozwiązanie, które pozwala warsztatom korzystać z naszego systemu, bez konieczności ponoszenia początkowej inwestycji w wyposażenie – dodaje Adrian Winkler, dyrektor sprzedaży w PPG Industries.

Cyfryzacja jest trendem, który z całą pewnością będzie miał duży wpływ m.in. na rozwój branży warsztatowej. Właściciele warsztatów muszą mieć świadomość, że nowoczesne technologie są niezbędne dla ich rozwoju i dla możliwości konkurowania na rynku. – Niezbędne jest zrozumienie, że nowe technologie nie zastępują, lecz wspierają tradycyjne umiejętności. Inwestycje w rozwój kompetencji pracowników przekładają się nie tylko na efektywność warsztatu, ale także zwiększenie atrakcyjności oferty usług – dodaje Michał Kierczyński z firmy NOVOL.

Zdaniem EXPERTów

Michał KierczyńskiMichal_Kierczynski
Dyrektor Pionu Cyfryzacji i Komunikacji Online   
NOVOL

Digitalizacja, sztuczna inteligencja i nowoczesne technologie mają ogromny potencjał do poprawy efektywności i jakości napraw blacharsko-lakierniczych. Inwestycje w te dziedziny mogą przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności warsztatów oraz oferowania klientom szybszych, bardziej precyzyjnych i innowacyjnych usług naprawczych.

 

Magdalena Salamucha
dyrektor zarządzająca   Magdalena_Salamucha
PPG Refnish Poland, Central Europe & BUM

Nasza cyfrowa technologia PPG wyznacza nowy standard, budując przy tym atrakcyjny wizerunek zawodu wśród młodego pokolenia, wychowanego w cyfrowym świecie. Dla młodych ludzi nowoczesny warsztat to nie tylko dobre zarobki, ale też czyste, bezpieczne i atrakcyjne środowisko pracy.

 

 

Jakub Tomaszewski
Product manager Jakub_tomaszewski
Multichem

Dzięki naszemu nowoczesnemu spektrofotometrowi, który jest jednym z najbardziej zaawansowanych urządzeń do odczytywania kolorów na rynku, nasi klienci mogą szybko i precyzyjnie dobierać kolory, co jest kluczowe dla efektywności i szybkości pracy.

 

 

Sara PijanowskaSara_Pijanowska
Specjalista ds. komunikacji marketingowej   
BASF Coatings Services

Cyfrowe rozwiązania na pewno wpływają na optymalizację czasu pracy lakiernika, a co za tym idzie ułatwiają i przyspieszają proces renowacji pojazdów. Dzięki temu każdy warsztat może przyjąć więcej klientów. Digitalizacja na pewno wpływa na lepsze funkcjonowanie zakładu pracy. Manager może zaplanować zadania dla zespołu i oszacować, ilu klientów firma jest w stanie obsłużyć i jakie zyski może osiągnąć.

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę