Zalety (i wady) bycia w sieci warsztatów

Zalety (i wady) bycia w sieci warsztatów Canva

Na forach motoryzacyjnych zdania są podzielone: od zachwytu nad korzyściami wynikającymi z przynależności do znanego dysponenta, po głosy sceptyczne, pytające czy taka korelacja sprzyja małym, niezależnym warsztatom. Czy prawda o sieciach warsztatowych leży gdzieś pośrodku? Zagadnienie to omawiają specjaliści z branży: przedstawiciele firm zajmujących się współtworzeniem sieci, jak również przedsiębiorcy, którzy współpracowali z większymi firmami, gruntowanie poznając ich ofertę.

Powiązane firmy

Petronas Lubricants Poland sp. z. o. o.
Bosch - Robert Bosch Sp. z o.o.
  • Warsztaty zrzeszone pod wspólnym logo korzystają na obecności w sieci. Ale czy coś ryzykują? Poznaj opinie właścicieli serwisów naprawczych oraz przedstawicieli sieci warsztatowych. 
  • Cyfryzacja warsztatów łatwiejsza dzięki przystąpieniu do sieci. Sieć przenosi do... sieci internetowej i uczy, jak w pełni korzystać z zasobów wirtualnego świata. 
  • Marketing i budowanie corporate identity: współpraca na linii warsztat – sieć, wsparcie contentowe. 
  • Nowoczesność, czyli korzystanie z różnych źródeł wiedzy: jakie możliwości edukacyjne dają sieci warsztatowe? 

Branża automotive zmienia się bardzo szybko. Będąc w sieci warsztatowej w krótkim czasie można przeszkolić cały zespół – przygotować go do kontaktu z nowymi technologiami. Żeby więc profesjonalnie i kompleksowo obsłużyć klienta, trzeba mieć dostęp do wiedzy. To ona, obecnie, jest równie droga jak wysokiej klasy sprzęt do napraw różnego rodzaju pojazdów.

Poza tym osoba korzystająca z usług danego warsztatu w miejscowości X, przyzwyczajona do pewnych standardów, będzie szukać takiej samej jakości w miejscowości Y, gdy przyjdzie jej korzystać z oferty innego punktu naprawczego. Dzięki sieci warsztatowej, X i Y leżą na tej samej osi wartości i funkcji z których korzystają klienci.

Duży może więcej? 

Transparentność działań jest dobrze postrzegana i od strony wykonawcy usługi i od strony usługobiorcy. Możliwość wglądu w historię pojazdu i monitorowanie przebiegu napraw dokonywanych na danym pojeździe, ułatwia namierzenie problemów technicznych, które wymagają szybkiej interwencji ze strony mechanika.

Sieć informacje o swoich klientach przechowuje w chmurze danych – w każdej chwili można więc zweryfikować, co działo się z poszczególnymi częściami samochodu i jakie interwencje już się odbyły. Za sprawą nowych technologii sieci warsztatowe oferują też opcje:

  • rejestracji spotkań online,
  • dostępu do zdalnego supportu,
  • sekcji FAQ w obrębie konkretnego problemu związanego z mechaniką pojazdów.

Wirtualna rzeczywistość to też możliwość korzystania z różnego rodzaju e-poradników, kursów czy tutoriali, których zakres stale się poszerza. Nie ma się też co oszukiwać: śledzenie trendów w motoryzacji oznacza bycie w sieci… internetowej i korzystanie z tego, co na swoich portalach czy stronach reklamowych zamieszczają firmy konkurencyjne.

Adam Bober, Market Manager PETRONAS w Polsce, komentuje aktualną sytuację panującą w branży motoryzacyjnej: – Świadomość kierowców na temat usług serwisowych z roku na rok rośnie. Być może klient warsztatu nie będzie dokładnie rozumiał, jak działa przepustnica czy turbosprężarka, ale bę-dzie wiedział, gdzie sprawdzić opinie na temat pracy warsztatu, który zajmuje się taką usługą. W momencie, gdy świadomość konsumencka zastępuje wiedzę mechaniczną, warsztaty potrzebują dostosować się do zmieniających oczekiwań, poprzez podnoszenie jakości obsługi. Tymczasem, małe i średnie serwisy (najczęściej wybierane przez Polaków), często borykają się z nadmiarem pracy. Zatrudnieni są tam wspaniali fachowcy, mistrzowie mechaniki – jednak zdarza się, że brakuje im przestrzeni na wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w zakresie obsługi klienta. Właśnie w takiej sytuacji pomocne okazuje się dołączenie do sieci warsztatowej. Współpraca ze sprawdzonym partnerem pozwala wesprzeć warsztat praktyczną wiedzą. Właściciele mają dostęp do szkoleń, zarówno stacjonarnych, jak i platform e-learningowych, związanych z aspektami technicznymi, ale także biznesowymi, m.in. z zakresu promocji, sprzedaży czy kompetencji miękkich.

Przed podjęciem decyzji o przystąpieniu do sieci warsztatowej, warto zatem wiedzieć, jakim zapleczem marketingowym dysponują duże korporacje i jak promują swoich klientów w mediach. Będąc częścią takiego systemu, mamy zagwarantowane „nagłośnienie” naszych usług. Z podaniem lokalizacji warsztatu bądź stacji diagnostycznej, z ujednoliconym cennikiem usług i z propozycjami atrakcyjnych pakietów dla stałych klientów.

Po stronie sieci leży więc obsługa sekcji PR-owej warsztatu. Z uwzględnieniem np. materiałów komercyjnych, płatnych kampanii na social mediach itd. Robert Dzierżanowski, kierownik ds. rozwoju koncepcji serwisowych firmy Robert BOSCH, podkreśla tę wartość: – Zrzeszenie w sieci gwarantuje dostęp do rozwiązań, które na co dzień wymagają od serwisu dodatkowego zaangażowania. Sieć Bosch Car Service oferuje szeroki zakres bezpłatnego marketingowego wsparcia sprzedaży, m.in. ogólnopolskie kampanie reklamowe sieci, bezpłatną stronę WWW, adres e-mail w domenie marki, obsługę wizytówki w Google, wpis do wyszukiwarki serwisów na centralnej stronie bosch-service.pl, personalizowane projekty reklam (np. do druku lub do publikacji internetowych), materiały reklamowe promujące akcje sezonowe dla klientów, wsparcie przy lokalnej promocji serwisu – w tym możliwość wypożyczenia materiałów eventowych (wystawienniczych), a także wszelkie działania promocyjne w social mediach.

Ponieważ dla klientów istotne jest czerpanie z tych samych wzorców, kierowanie się identycznymi wartościami u każdego przedstawiciela sieci, nawet szyld reklamowy może mieć znaczenie w budowaniu pozytywnego wizerunku warsztatu: – Dla zarządzających siecią bardzo ważne jest lokalne zaufanie u klientów. Dlatego też na każdej wizualizacji serwisu Bosch Car Service, równorzędnie do logo sieci, pojawia się także nazwa warsztatu lub nazwisko jego właściciela. Warsztaty samochodowe, które przyłączają się do sieci, wyróżniają się spójnym i jednolitym oznakowaniem serwisów (zewnętrznym jak i wewnętrznym). Z powodzeniem konkurują o klientów z kilkuletnimi autami, będącymi jeszcze na gwarancji – dodaje Dzierżanowski.

Andrzej Guzek, Network Manager, w EuroWarsztat tak rekomenduje sieć „z tradycją”, od lat pozytywnie kojarzoną w kraju: – Przynależność do sieci oznacza dla warsztatu bardzo wiele korzyści. To przede wszystkim – dzięki wiarygodności i renomie – zyskanie przewagi, jaką niesie za sobą uczestnictwo w międzynarodowych strukturach zrzeszających serwisy samochodowe na całym świecie. Zaufanie do uznanej i ugruntowanej na rynku marki stanowi priorytet dla wielu potencjalnych klientów, Euro-Warsztat jest taką właśnie marką – w Polsce działamy już blisko 25 lat.

Co jednak może zrazić warsztatowców przed przystąpieniem do takiej wielowymiarowej współpracy? Jak wskazują właściciele serwisów: możliwa jest utrata indywidualności, poprzez opakowanie swojego „tradycyjnego warsztatu” w korporacyjne koszulki.

Kojarzony w okolicy punkt naprawy samochodów staje się wówczas trybikiem w wielkim biznesie motoryzacyjnym... Czy przysporzy mu to nowych klientów czy raczej sprawi, że ci wieloletni nie rozpoznają pod nowym logo swojego sprawdzonego serwisu. I wówczas przeniosą się do innego, mniej komercyjnego zakładu.

Właściciele warsztatów wyliczają jeszcze inne minusy takiej współpracy: sieci wymagają od przedsiębiorców spełnienia różnych, dość enigmatycznych procedur. O zakresie nowych obowiązków mechanicy dowiadują się nieraz ad hoc, gdy okazuje się, że dołączenie do sieci warsztatowej to nie tylko czerpanie różnego rodzaju profitów, ale też gotowość na obsługę nowych technologii czy przygotowanie miejsca pracy wedle odgórnych wytycznych.

Artur Dzierża, właściciel wrocławskiego warsztatu P.H.U. Arda, zaznacza, że nie zawsze, w ferworze codziennych obowiązków zawodowych, jest czas na staranne dokumentowanie przebiegu naprawy. Bez zachowania tego procesu, może być problem z uzyskaniem odszkodowania od towarzystwa ubezpieczeniowego, a sieć uwikłana w spory sądowe traci na wiarygodności. Dla warsztatów oznacza to wydłużenie ścieżki postępowania podczas wykonywanych prac. Co, oczywiście, nie cieszy klientów – właścicieli samochodów.

Z kolei Lech Tomkowiak, prowadzący warsztat Autoport w Poznaniu, zgłasza problem dotyczący konieczności podnoszenia kosztów usług, który generuje włączenie do sieci. W ten sposób zmniejsza się konkurencyjność na rynku – małe serwisy tracą na swojej atrakcyjności cenowej. Stratny jest też klient, który za naprawę samochodu płaci więcej, bo warsztat, który go dotąd obsługiwał, zaczął prosperować pod nowym logo… Zdaniem Lecha Tomkowiaka utrudniona jest również komunikacja na linii sieć – warsztaty, a brak dyskusji nad wspólnym kierunkiem przeprowadzanych zmian nie sprzyja dalszej współpracy.

Nowoczesny, czyli jaki? 

Od warsztatu wymaga się, by posiadał sprzęt do pełnej diagnostyki i kalibracji pojazdów. By sprawnie i skutecznie przeprowadzał różnego rodzaju usługi, zarazem traktując swoich klientów indywidualnie, dostosowując oferty cenowe do faktycznych napraw, a nie naliczając sobie marży od samej konsultacji czy ogólnej porady technicznej.

Niestety, będąc w sieci warsztat często ma „związane ręce” i nie zawsze może potraktować „łagodniej” klienta, który przyjeżdża kolejny raz z tą samą usterką pojazdu. Wizyta to wizyta, więc to co widnieje na fakturze – istnieje również w karcie pojazdu wygenerowanej przez firmowy program. Nic w sieci nie ginie, a wszystko jest wpisane w kosztorys.

Mechanicy, którzy zrezygnowali z funkcjonowania „sieciowego”, twierdzą, że wycofali się z umowy, bo z korporacją się nie dyskutuje. A brak elastyczności w przygotowaniu oferty dla klienta nie ułatwia warsztatom zadania: nie buduje wizerunku „przyjaznego przedsiębiorstwa”.

Prawdą jednak jest, że sieć – matka roztacza nad mniejszą jednostkę pakiet ochronny, oferując m.in.:

  • najnowocześniejsze dostępne wyposażenie warsztatu,
  • w tym klimatyzowane poczekalnie dla klientów: z otwartą siecią Wi-Fi, coffe pointem
  • czy nawet z kącikiem zabaw dla dzieci, jeśli któryś z klientów przyjechał do warsztatu razem z rodziną i musi jakoś przeczekać czas realizowanej naprawy…

Sieć sprawia więc, że wygląd warsztatu staje się jego wizytówką. Rozpoznawalne logo plus komfortowe warunki pracy mechaników, a także „godne” otoczenie dla ludzi i pojazdów współtworzą pozytywny wizerunek tego miejsca. Do którego klienci chcą wracać, zwłaszcza gdy będą zadowoleni z wysokiej jakości świadczonych usług. Zapamiętają też całą „otoczkę”, jaka towarzyszyła wydarzeniu.

A budowanie pozytywnego wizerunku warsztatu to często proces długotrwały – poprzez wstąpienie do sieci, możemy skrócić to działanie do absolutnego minimum. I w ten sposób wyróżnić się wśród konkurencji. O tych sposobach na wyróżnienie się opowiada Szymon Latos, specjalista ds. rozwoju sieci Magneti Marelli Checkstar: – Aby warsztat mógł być zawsze rozpoznawalny, oferujemy uzyskanie prestiżowego image. Magneti Marelli Checkstar oferuje instrumenty kreowania image firmy w postaci plafonów świetlnych, flag, banerów, elementów wyposażenia wnętrza, ubrań warsztatowych oraz gadżetów. Nie zapominając przy tym o nazwie serwisu, który można umieścić na zewnętrznej części wizualizacji – obok logo Magneti Marelli Checkstar. Aby serwis czuł się wyróżniony, oprócz wizualizacji otrzymuje atrakcyjny rabat na wyposażenie warsztatowe oraz szkolenia techniczne. Nasze serwisy – w specjalnych cenach – dostają dostęp do platform wsparcia warsztatowego typu Autodata czy Retis oraz bezpłatną opcję korzystania ze strefy internetowej, zawierającej wsparcie techniczne oraz marketingowe. Autoryzowany serwis bierze udział w programie lojalnościowym, posiada reklamę na stronie MM wraz z lokalizatorem, ma również możliwość używania loga oraz marki Magneti Marelli.

Warto podkreślić, że nie każdy warsztat w Polsce może pretendować do miana nowoczesnego – ważne jest bowiem, by spełnił kryteria audytu przeprowadzanego przez osoby decyzyjne, reprezentujące sieć warsztatową. Liczy się bezpieczeństwo użytkowników takiego miejsca i spełnienie norm związanych np. z obsługą pojazdów pojazdów starszego typu czy – przeciwnie – z diagnozowaniem – samochodów elektrycznych, technologicznie zaawansowanych. Nowocześnie wyposażony warsztat posiada również narzędzia do naprawy klimatyzacji bądź kalibracji kamer.

Zamień punkty na podnośnik 

Warsztaty zrzeszone w sieci zbierają punkty za spełnienie warunków współpracy z większą marką. Za zrealizowanie poszczególnych kryteriów dostają zniżki na zakup nowych narzędzi albo – w zależności od podpisanej umowy – w pełni wyposażone stanowisko naprawcze, a w tym dostęp do platformy szkoleniowej.

Za zgromadzone pule punktów pracownicy mogą szkolić się w wybranych obszarach: od elektromobilności, po usługi lakiernicze czy korzystanie z nowych narzędzi:

  • multimetrów cyfrowych,
  • skanerów,
  • specjalistycznych aplikacji.

W zamian za realizację poszczególnych punktów umowy sieciowej, do warsztatu „wjeżdża” nowy podnośnik. A pracownicy zapraszani są na cenne dla nich szkolenia. Zdobytą w ten sposób wiedzę wykorzystają w swoich dalszych działaniach zawodowych.

Punkty zbierają też klienci sieci, co ma zachęcać do bycia lojalnym wobec jednej sieciowej marki. I za np. wykonanie cyklicznych przeglądów technicznych u tego samego diagnosty, dostaje się określone bonusy: zniżki lub samochodowe gadżety.

Taka forma „zacieśniania więzi” z klientami to element współczesnego marketingu, opartego na budowaniu tzw. corporate identity. O którym jest coraz głośniej w nowoczesnej komunikacji medialnej. Oprócz punktów członkowskich sieć „rozdaje” także dodatkowe benefity.

Jacek Adamus, kierownik Działu Współpracy z Warsztatami w firmie INTER-TEAM Sp. z o.o. opowiada: – Członkowie sieci O.K. Serwis ELF czerpią korzyści ze wsparcia ekspertów z INTER-TEAM, którzy służą pomocą w zakresie: prowadzenia biznesu, strategii marketingowej, kwestii prawnych oraz technicznego wsparcia. Jednocześnie zachowują niezależność prawną, a swoją tożsamość wizualną mogą wyrażać na wszelkich materiałach promocyjnych. Warunki przystąpienia do sieci są jasno określone w ramach umowy partnerskiej, a dodatkowe warunki ustalane są indywidualnie, zgodnie z potrzebami warsztatu. Członkowie mają dostęp do zaawansowanego programu Mój Warsztat, który ułatwia zarządzanie firmą oraz obsługę klientów. Dodatkowo, dzięki usłudze Online Booking, mogą pozyskiwać klientów indywidualnych, wspierani w komunikacji z klientami. Warsztaty mogą być wyróżniane w mapach Google i w najważniejszych wyszukiwarkach internetowych – co przyczynia się do zwiększenia widoczności i prestiżu firmy. Oprócz tego członkowie otrzymują bogaty pakiet startowy, coroczne wsparcie, a także elastyczne programy bonusowe.

Rola edukacyjna 

Szybko zmieniająca się branża motoryzacyjna wymaga od właścicieli warsztatów nadążania za panującymi trendami, modyfikowanymi przepisami i coraz to nowymi potrzebami klientów. Co jeszcze czeka branżę w przyszłości i jak na te zmiany reagują polskie sieci zrzeszające warsztaty niezależne?

Za członkostwo w programie sieciowym i występowanie pod wspólnym logotypem proponowane są spore benefity. To dostęp do sztucznej inteligencji, która za sprawą odpowiednich algorytmów pomoże oszacować właścicielom warsztatów, w którą stronę kierować biznes, w co inwestować. AI będzie wspierać też warsztatowców w szybszym diagnozowaniu usterek, przekazywanych użytkownikom aut pod postacią kodów błędów.

Sieć gromadzi bowiem metody rozwiązywania podobnych problemów/usterek i dzieli się nimi ze swoimi partnerami. Bardzo cenna jest też edukacyjna rola sieci: wsparcie merytoryczne dla tych warsztatów, które chcą się rozwijać, poszerzać paletę proponowanych przez siebie usług. Michał Głażewski, Head of Technical Support & Workshop Networks z firmy ZF Aftermarket tak opisuje możliwości, jakie dostają warsztaty, który decydują się na podpisanie umowy z „większym graczem na rynku motoryzacyjnym”: – Program szkoleniowy konceptu ZF [pro]Tech jest dostosowany do różnych poziomów zaawansowania i obejmuje szeroką gamę tematyczną, umożliwiając profesjonalistom z różnych obszarów branży motoryzacyjnej rozwój bazujący na wiedzy eksperckiej. W 2024 r. program szkoleń obejmuje m.in. budowę i funkcjonowanie skrzyń biegów serii 8 HP, 9HP/DSG, obsługę i serwis samochodów hybrydowych i elektrycznych (poziom II) oraz podstawy elektrotechniki samochodowej. Warsztaty w ramach dwudniowych szkoleń technicznych konceptu ZF [pro]Tech zdobywają zarówno wiedzę teoretyczną, jak i pracują na konkretnych przypadkach serwisowych. W codziennej pracy partnerzy mogą też liczyć na wsparcie specjalisty z zakresu serwisowania i naprawy automatycznych skrzyń biegów oraz na osobisty kontakt dedykowanych opiekunów, w celu zapewnienia indywidualnego wsparcia technicznego i biznesowego.

Tematyka poruszana na szkoleniach dla warsztatowców wpisuje się w aktualne branżowe trendy, dzięki współpracy z siecią, fachowcy w branży i pracownicy serwisów naprawczych, mogą być na bieżąco z wymaganiami rynku: – Najważniejsze korzyści z członkostwa w ZF [pro]Service obejmują działania z zakresu szkolenia i rozwoju kompetencji pracowników warsztatów. Członkowie konceptu mają możliwość wyboru rodzaju partnerstwa oraz specjalizacji poprzez poszczególne moduły, które można ze sobą łączyć: Partner ZF Driveline lub Partner WABCO oraz 3 typy pojazdów – pojazdy ciężarowe, autobusy i naczepy. Pozwala to na precyzyjne ustalenie zakresu właściwego wsparcia technicznego dla danego warsztatu. Najnowszy program szkoleń obejmuje obsługę i serwis pojazdów ciężarowych, przyczep, naczep i autobusów oraz specyficzne zakresy tematyczne, np. skrzynie biegów ZF TraXon, ZF AsTronic 2 i AMT czy rozwiązania telematyczne (np. OptiTire). Oprócz bogatego programu szkoleniowego, partnerzy otrzymują również wsparcie biznesowe i marketingowe – poprzez wizyty opiekunów firmy, zapewnienie dostępu do profesjonalnej wiedzy technicznej za pomocą portalu, infolinii i service desk, a także umieszczenie w dedykowanej wyszukiwarce Partnerów, branding warsztatów oraz regionalne konferencje dla członków konceptu. Warsztaty będące partnerami konceptów ZF Aftermarket: ZF [pro]Tech i ZF [pro]Service mają także do dyspozycji szereg przydatnych narzędzi dostępnych poprzez portal online, m.in. dostęp do instrukcji montażowych, akcji serwisowych producentów pojazdów, informacji technicznych, katalogu produktów i praktycznych wskazówek ułatwiających codzienną pracę w warsztacie – wylicza Michał Głażewski.

Zdaniem EXPERTów

Szymon LatosSzymon_Latos
Specjalista ds. rozwoju sieci Checkstar 
Magneti Marelli Checkstar

Wejście do sieci to skok jakościowy

Magneti Marelli Checkstar Service Network to ogólnoświatowa sieć autoryzowanych warsztatów samochodowych, stworzona z myślą o najlepszych. Przystępując do sieci Magneti Marelli Checkstar, serwis dostaje się pod merytoryczną opiekę doświadczonej firmy, dokonuje skoku jakościowego potrzebnego, by właściciele samochodów utożsamiali warsztat z rzetelną i fachową obsługą, za którą stoi wykwalifikowany personel.
Magneti Marelli umożliwia zapoznawanie się z nowościami motoryzacyjnymi, aby warsztat mógł właściwie wykorzystywać nowoczesne wyposażenie warsztatowe, w dowolnym momencie zasięgając opinii najbardziej wykwalifikowanych doradców z zakresu:

  • szkoleń,
  • informacji technicznej,
  • wsparcia diagnostyki,
  • obsługi gwarancyjnej i pogwarancyjnej.

Serwisom, które chcą rozszerzać swoje usługi, oferujemy kompleksowe rozwiązania przydatne do obsługi pojazdów hybrydowych i elektrycznych, od sprzętu, narzędzi, szkoleń, po materiały wymagane do utworzenia specjalnego obszaru przeznaczonego do pracy przy pojazdach hybrydowych i elektrycznych, zgodnie z odpowiednimi przepisami.

Adam BoberAdam_Bober
Market Manager    
PETRONAS w Polsce

Innowacyjne rozwiązania

Dołączenie do sieci to lepsza widoczność i profesjonalny wygląd warsztatu, który przyciąga nowych klientów. PETRONAS bardzo dba o widoczność swoich klientów na rynku. Wspieramy ich możliwością realizacji testymoniali – materiałów video, w których właściciele warsztatów mogą opowiedzieć o swoim przedsiębiorstwie, o jego historii. Filmy naszych partnerów są następnie promowane, co przekłada się na ich większą rozpoznawalność i poszerzającą się bazę klientów.
Warto również wspomnieć, że dołączenie do sieci u możliwia korzystanie z wysokiej jakości, innowacyjnych produktów w dedykowanych cenach. W przypadku PETRONAS są to np. opakowania kartonowe Bag In Box, które pozwalają warsztatom na oszczędności związane z wywozem odpadów plastikowych. Do tego, BIB umożliwia elegancką ekspozycję na dedykowanych stojakach i zajmuje mniej miejsca niż butelki o nieregularnym kształcie. Dzięki nowatorskiej ekspozycji, regały z olejem zajmują o 9% mniej miejsca niż tradycyjne beczki czy butelki.

Michał GłażewskiMichal_Glazewski
Head of Technical Support & Workshop Networks        
ZF Aftermarket

Co zyskuje warsztat, który włączy się w sieć?

Firma ZF Aftermarket, z uwagi na zróżnicowane potrzeby biznesowe i rozwojowe warsztatów, obecnie prowadzi 2 koncepty: ZF [pro]Tech – dedykowany warsztatom pojazdów osobowych i dostawczych oraz ZF [pro]Service – wspierający warsztaty serwisujące ciężarówki, przyczepy, naczepy i autobusy. Najważniejszym elementem działalności konceptów jest wsparcie warsztatów w obszarze nowych technologii i prezentacja najbardziej aktualnych programów szkoleniowych, zgodnych z trendami rynkowymi oraz zapotrzebowaniem Partnerów konceptu.
ZF w ramach swoich sieci szkoli mechaników z pracy z produktami z portfolio marek LEMFÖRDER, SACHS, TRW, WABCO i ZF, tym samym obejmując obsługę niemal wszystkich układów pojazdu osobowego i ciężarowego. W ramach oferty warsztaty mają do dyspozycji szkolenia doskonalące umiejętności pracy z pojazdami z tradycyjnymi układami napędowymi oraz nowe programy, skupiające się na serwisowaniu i naprawie pojazdów elektrycznych i hybrydowych.

Rafał Kędziorek
Manager ds. Rozwoju sieci N!Auto   Rafal_Kedziorek

Dlaczego warto przystąpić do sieci warsztatów?

To jedno z kluczowych pytań, które dotyczyć może każdego mechanika w Polsce. W mojej ocenie dużo lepiej jest być zrzeszonym w dowolnej sieci funkcjonującej w kraju, niż nie korzystać z takiej usługi. Do decyzji mechanika pozostaje określenie jego oczekiwań, potrzeb związanych z rozwojem warsztatu. Zakres wsparcia oferowany przez sieć jest bardzo szeroki. Różnice między poszczególnymi ofertami mogą dotyczyć wymogów odnośnie do samego warsztatu, formy stowarzyszenia, czy – w późniejszym okresie – zachowania autonomii. To właśnie ona jest jednym z priorytetów w sieci NexusAuto. Pokazujemy trendy rynkowe i zagrożenia, ale to szef warsztatu zawsze decyduje, czy chce skorzystać z naszych diagnoz oraz recept.
Na poparcie słuszności tej koncepcji można przytaczać i omawiać przykłady profitów czerpanych ze wstąpienia do sieci, np.:

  • otrzymanie wsparcia prawnego i podatkowego,
  • konsultacje techniczne,
  • porady marketingowe, ekologiczne,
  • szkolenia,
  • dostęp do ubezpieczeń,
  • pomoc informatyczna itd.

Szczegółowe oferty znajdują się na stronach internetowych każdej z sieci i to od nich mechanik powinien rozpocząć poszukiwania, jeśli tylko sam temat jest dla niego interesujący – dobrze rokujący na przyszłość.

Robert DzierżanowskiRobert_Dzierzanowski
kierownik ds. rozwoju koncepcji serwisowych
Robert BOSCH    

Partnerstwo i zrozumienie

Do sieci BOSCH Car Service należy ponad 15 tys. warsztatów prowadzonych w ponad 150 krajach. W Polsce sieć działa od 1991 r. i zrzesza ponad 400 warsztatów. BOSCH Car Service kojarzony jest z poczuciem bezpieczeństwa mobilności. Klientom daje możliwość odwołania się w przypadku zastrzeżeń lub reklamacji do administratora sieci jakim jest Robert BOSCH Sp. z o.o., a serwisom zapewnia właściwe dostosowanie się do wymagań ich klientów. Do sieci BOSCH Car Service należą warsztaty właścicielskie naprawiające wszystkie marki samochodów. Serwisy te są samodzielne pod względem prawnym i finansowym, zachowują swoją tożsamość, a z firmą BOSCH łączy je umowa autoryzacyjna.
Bardzo w ażne jest przy t ym partnerstwo i zrozumienie potrzeb obu stron. Serwisy samochodowe należące do sieci BOSCH Car Service otrzymują wsparcie w postaci dostępu do najnowocześniejszego sprzętu diagnostycznego, a także do licznych szkoleń dotyczących wszystkich marek samochodów.
W ramach autoryzacji, BOSCH Car Service oferuje kompleksową obsługę samochodów, analogicznie jak w przypadku serwisów autoryzowanych producentów samochodów:

  • przeglądy okresowe i naprawy eksploatacyjne,
  • diagnostyka i naprawy systemów zasilania silników, układów hamulcowych,
  • elementów elektrotechniki i elektroniki,
  • serwis klimatyzacji (również na nowy czynnik),
  • stacja kontroli pojazdów,
  • kalibracja czujników, kamer i radarów związanych z asystentami jazdy,
  • obsługa i naprawa samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Zakres działania sieci to kompleksowa obsługa pojazdów, ale także pomoc w zarządzaniu serwisem, z uwzględnieniem systemów informatycznych oraz wskaźników, które pozwalają na monitorowanie wydajności mechaników, zyskowności poszczególnych usług, grup klientów, pojazdów itp. Przynależność do Sieci BOSCH Car Service umożliwia dostęp do wiedzy, jak i do wytycznych dotyczących zmian procesów obsługi klienta, serwisowych i zakupowych. Ścisła współpraca przekłada się na poprawę kondycji finansowej lokalnego wizerunku serwisu.

Marta CiesielskaMarta_Ciesielska
Z-ca Dyrektora Działu Sieci Serwisowych 
Inter Cars SA

250 filii w Polsce

Inter Cars, lider w dystrybucji części zamiennych, zapewnia warsztatom uczestniczącym w projekcie Q Service Castrol dostęp do szerokiej gamy produktów i nowoczesnych technologii. Sieć z aopatrywana jest z 250 filii w całym kraju, co gwarantuje szybkie i niezawodne dostawy niezbędnych części, nawet kilka razy dziennie. Takie wsparcie logistyczne pozwala warsztatom na sprawną i terminową realizację napraw, co bezpośrednio przekłada się na zadowolenie klientów.

Jacek AdamusJacek_Adamus
Kierownik Działu Współpracy z Warsztatami  
INTER-TEAM Sp. z o.o.

Wartości sieci

Sieć warsztatów O.K. Serwis ELF zapewnia nie tylko kompleksową obsługę samochodów, ale także nieocenione wsparcie dla właścicieli warsztatów, którzy pragną rozwijać swój biznes w dynamicznym otoczeniu rynkowym. Co zyskuje się dzięki takiemu partnerstwu? Koncepcja sieci odpowiada na współczesne wyzwania stojące przed niezależnymi warsztatami samochodowymi, koncentrując się na kompleksowym podejściu do obsługi mechanicznej pojazdów.
Sieć liczy ponad 300 członków, oferuje szeroki zakres usług, obejmujący:

  • diagnostykę,
  • przeglądy,
  • różnorodne naprawy mechaniczne, elektryczne i eksploatacyjne dla samochodów wszystkich marek.

Profesjonalna identyfikacja wizualna warsztatu oraz wsparcie biura sieci przy organizowaniu lokalnych akcji promocyjnych i dostęp do materiałów reklamowych to kolejne atuty członkostwa w sieci. Wsparcie marketingowe oznacza wewnętrzną komunikację poprzez:

  • kampanie SMS-owe,
  • cykliczne newslettery,
  • newslettery specjalne,
  • platformę klienta INTER-TEAM,
  • media społecznościowe,
  • spotkania online.

Organizujemy szkolenia, umożliwiając członkom zespołu z różnych l okalizacji spotkanie się osobiście, wymianę doświadczeń i dyskusję nad bieżącymi tematami. Jest to doskonała okazja do budowania relacji między członkami sieci, które mogą być kluczowe dla efektywnej współpracy. Jeśli chodzi o dostawy części do warsztatu, to odbywają się one nawet do sześciu razy dziennie, a stałe trasy dojazdu i przypisanie kierowców do konkretnych warsztatów sprawiają, że logistyka funkcjonuje sprawnie. Najbliższe plany rozwoju sieci O.K. Serwis ELF dotyczą:

  • pozyskiwania nowych klientów,
  • wsparcia właścicieli warsztatów w dostosowaniu się do zmieniających się przepisów,
  • poszerzanie oferty usług zgodnie z oczekiwaniami klientów.

Kluczowym elementem jest także ciągłe podnoszenie kompetencji technicznych i biznesowych personelu warsztatów, aby zwiększyć konkurencyjność i wzmocnić wizerunek marki O.K. Serwis ELF jako miejsca świadczącego usługi wysokiej jakości.

Andrzej GuzekAndrzej_Guzek
Network Manager                                   
EuroWarsztat / Groupauto CEE

Optymalizacja działań

Warsztaty zrzeszone w sieci mają dostęp do najnowszych technologii i szkoleń. Szeroki wybór specjalistycznych szkoleń podnoszących kwalifikacje mechaników, doradców serwisowych oraz właścicieli serwisów, praktyczne warsztaty z ekspertami dopasowane do aktualnych wymagań rynkowych oraz potrzeb serwisów – wszystko to sprawia, że EuroWarsztat zyskuje realną przewagę konkurencyjną na lokalnym rynku. Wspólna strategia marketingowa pozwala na bezpośrednie dotarcie do szerokiej grupy klientów docelowych, a wsparcie techniczne i operacyjne sprawia, że EuroWarsztaty mogą liczyć na pomoc w rozwiązywaniu nawet najbardziej skomplikowanych problemów technicznych i napraw.
Dzięki narzędziom udostępnianym przez sieć jak m.in. oprogramowanie do zarządzania serwisem, programy z danymi technicznymi czy dostęp do platform producentów pojazdów, warsztaty mają możliwość usprawnienia i optymalizacji pracy w warsztacie oraz otwarcia się na nowe grupy klientów z młodszymi pojazdami. Przynależność do sieci EuroWarsztat to decyzja, która przyniesie warsztatowi wiele korzyści w zakresie zwiększenia jakości usług, optymalizacji kosztów, poprawy wizerunku oraz wsparcia technicznego i marketingowego. Warsztat dołączający do sieci zyskuje solidne wsparcie oraz możliwość dynamicznego rozwoju na konkurencyjnym rynku motoryzacyjnym.

Patrycja Rzoska
Administrator sieci             Patrycja_Rzoska
Ravenol Professionals

Sieciowe know-how

Integracja warsztatu samochodowego z siecią franczyzową lub partnerską przynosi szereg korzyści, które znacząco podnoszą jego konkurencyjność i efektywność operacyjną. Warsztaty działające w ramach sieci korzystają z ustalonych procedur i wysokich standardów jakości. Sieć Ravenol Professionals np. oferuje warsztatom szeroki zakres szkoleń, które obejmują zarówno aspekty techniczne, jak i zarządzanie biznesem. To pozwala mechanikom na ciągłe podnoszenie kwalifikacji oraz wprowadzanie nowych usług do oferty.
Przynależność do sieci warsztatowej c zęsto wiąże się także z dodatkowymi bonusami za zakupy oraz z preferencyjnymi cenami. Nie można pominąć dostępu do know-how i standardów jakości, które zapewniają sprawdzone procedury operacyjne. Warsztaty działające w ramach sieci zyskują przewagę dzięki efektywnym procesom, lepszemu zarządzaniu oraz możliwościom rozwoju, które nie byłyby dostępne dla samodzielnie działających warsztatów.

Warsztaty oceniają

PLUSY bycia W SIECI: 

  • możliwość pozyskania nowych klientów
  • dostęp do fachowych szkoleń oraz doradztwa technicznego
  • tańsze części zamienne plus akcesoria samochodowe
  • wsparcie w trudnych czasach – podsyłanie zleceń przez sieć zyskanie pewnej renomy, lepsza komunikacja w mediach, rozpoznawalność na rynku

MINUSY bycia W SIECI:

  • konieczność udokumentowania usterki, całego przebiegu naprawy – bez fotografii czy szczegółowego opisu sieć nie uwzględnia takich „zdarzeń”, powstają problemy z rozliczeniem usługi
  • wpisanie działań warsztatowych w odpowiednie (nieraz enigmatyczne) procedury
  • podważanie kompetencji mechaników, specjalistów od napraw – przedstawiciele sieci wypowiadają się w tematach ściśle technicznych, nie mając żadnej praktyki z tego zakresu

Ocenę wystawił: Artur Dzierża, właściciel warsztatu P.H.U. Arda we Wrocławiu

PLUSY bycia W SIECI: 

  • zapewnione działania z zakresu public relations
  • systematyzacja działań warsztatu, poprzez pilnowanie przebiegu i kolejności wykonywanych zadań – przeszkolenie w kierunku zapewniania określonych standardów napraw i użytkowania konkretnych narzędzi
  • wgląd w historię pojazdów, w treść dostarczonych protokołów

MINUSY bycia W SIECI:

  • brak rozmowy z przedstawicielami sieci: „gdy warsztat nie godzi się na odgórne warunki, dostaje informację, że przymusu nie ma – może zrezygnować z umowy”; uwagi zgłaszane przez pracowników warsztatów nie są nigdzie respektowane, a spotkania, które mają być ewaluacją współpracy „warsztat – sieć” nie są oparte na dwustronnej komunikacji
  • gdy trzeba zamówić na szybko części do naprawy pojazdów, często okazuje się, że są one niedostępne u dystrybutorów rekomendowanych przez sieć – prace naprawcze wydłużają się, a klient czeka…
  • zawyżone ceny za usługi i materiały reklamowe (niejednokrotnie organizowane własnym sumptem)
  • śrubowanie standardów, odrealnione kryteria (również w temacie obrandowania obiektu, wpisania go w sieciowe corporate identity – nie każdy punkt naprawczy jest w stanie spełnić te wymogi i z dnia na dzień zmienić cały wizerunek warsztatu)
  • odpłatne szkolenia dla pracowników warsztatu, brak zniżek na zakup części i narzędzi
  • „trudniej pokonać konkurencję, bo będąc w sieci, trzeba znacznie podnieść ceny za usługi, tym samym stając się mniej atrakcyjnym dla klientów”

Ocenę wystawił: Lech Tomkowiak, właściciel warsztatu „Autoport” w Poznaniu

SIEĆ JEST EKO!
  • Stacje ładowania pojazdów,
  • trawniki i roślinność dookoła warsztatu,
  • gromadzenie deszczówki na potrzeby gospodarcze,
  • promowanie elektromobilności,
  • panele fotowoltaiczne na dachu stacji diagnostycznej,
  • pompy ciepła i turbiny wiatrowe

– wszystko to ma sprawić, że sieć będzie się kojarzyć z podejściem proekologicznym do środowiska naturalnego. Edukacja jest najważniejsza, a ochrona planety to też zadanie dla mechaników – przekonują wielkie koncerny, które stają się coraz bardziej... zielone. W pozytywnym znaczeniu tego słowa.

Źródło: Materiały redakcyjne

 

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę