ZF nagrodzone CLEPA INNOVATION AWARD za innowacyjny silnik elektryczny

ZF zdobywa CLEPA AWARD za nowatorski silnik elektryczny ZF

Stowarzyszenie producentów części motoryzacyjnych CLEPA przyznało firmie ZF tytuł czołowego innowatora – „Innovation Award” w kategorii „Green” CLEPA. Nagrodzona technologia, silnik elektryczny bez wykorzystania pierwiastków ziem rzadkich, wyznacza nowe standardy w dziedzinie elektromobilności dzięki rezygnacji z magnesów i zwiększonej dbałości o zrównoważony rozwój przy zachowaniu tej samej wydajności. 

  • Europejskie stowarzyszenie producentów części motoryzacyjnych CLEPA uhonorowało bezmagnesowy silnik elektryczny ZF w kategorii „Green”.
  • Innowacyjny silnik elektryczny nie wykorzystuje magnesów, co prowadzi do zwiększenia niezawodności łańcucha dostaw oraz zrównoważonego rozwoju i poprawy wydajności.
  • Nagroda CLEPA Innovation Award jest znaczącym wyróżnieniem przyznawanym najbardziej innowacyjnym i zrównoważonym technologiom.

Ta nagroda jest wyrazem uznania dla naszych nieustannych wysiłków na rzecz opracowywania innowacyjnych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań w zakresie elektromobilności – mówi dr Otmar Scharrer, dyrektor ds. technologii elektrycznych układów napędowych w ZF. Dzięki naszemu silnikowi elektrycznemu demonstrujemy bardziej zrównoważoną alternatywę dla konwencjonalnych rozwiązań, która nie wymaga użycia pierwiastków ziem rzadkich, a jednocześnie oferuje maksymalną wydajność.

Metale ziem rzadkich są często trudne do wydobycia, a ich wydobycie ma znaczący wpływ na środowisko. Niemniej jednak są one nadal niezbędnym elementem elektromobilności, ponieważ są wykorzystywane w bateriach i magnesach. I2SM (In-Rotor Inductive-Excited Synchronous Machine) firmy ZF całkowicie rezygnuje z tych metali, wykorzystując indukcyjnie wzbudzany, bezmagnesowy system w wirniku. Zmniejsza to zależność od dostępności krytycznych surowców i znacznie poprawia zrównoważony rozwój i wydajność.

Silnik synchroniczny indukcyjno-wzbudzony indukcyjnie firmy ZF w wirniku, źródło: ZF

Rezygnacja z pierwiastków ziem rzadkich oszczędza cenne zasoby w produkcji i zmniejsza zależność w łańcuchach dostaw. Ponadto, w porównaniu do obecnie stosowanych maszyn synchronicznych z magnesami trwałymi (PSM), nie ma strat oporu spowodowanych magnesami trwałymi, co prowadzi do lepszej wydajności podczas długich podróży autostradą z dużą prędkością.

Firma ZF otrzymała wcześniej nagrodę CLEPA Innovation Award w 2022 r. za autonomiczny wahadłowiec, a w 2020 r. za przyjazną dla środowiska naczepę eTrailer, prototyp naczepy ciężarowej ze zintegrowanym napędem elektrycznym. W 2017 r. WABCO i ZF zdobyły nagrodę za innowacyjność za wspólnie opracowany system Evasive Maneuver Assist dla pojazdów użytkowych.

Każdego roku europejskie stowarzyszenie CLEPA nagradza wybitne innowacyjne osiągnięcia w przemyśle dostawców. W kategoriach Digital i Green międzynarodowe jury złożone z ekspertów przyznaje nagrody za szczególnie postępowe, zrównoważone i cyfrowe projekty.

Tytuł „Top Innovator” jest wybierany przez jury ekspertów spośród około 80 zgłoszeń i wyróżnia przełomowe innowacje w przemyśle. Nagroda została wręczona 4 grudnia w 65. rocznicę CLEPA podczas uroczystej ceremonii w Autoworld w Brukseli. Kategoria „Green” wyróżnia innowacje na rzecz bardziej zrównoważonej i neutralnej dla klimatu mobilności.

Źródło: ZF
 

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę