Jak sprostać oczekiwaniom współczesnych kierowców? Raport Yanosik Warsztaty 2025

Oczekiwania kierowców wobec warsztatów - raport 2025 Freepik_ASphotofamily

Branża usług motoryzacyjnych stale się rozwija, ale z badania przeprowadzonego przez Yanosik Warsztaty wynika, że to małe firmy stanowią jej trzon. Aż 53,4% warsztatów zatrudnia od 1 do 3 osób, a 29,3% od 4 do 6 pracowników. Mimo niewielkich zespołów, realizują one imponującą liczbę zleceń – 16,7% warsztatów wykonuje ponad 100 napraw miesięcznie, a średnio każdy warsztat obsługuje 40-60 samochodów co miesiąc.

Zakres usług jest szeroki – od mechaniki ogólnej (75,4%) i diagnostyki komputerowej (75,4%), przez serwis klimatyzacji i układu hamulcowego (po 70,5%), aż po naprawy układów zawieszenia (68,9%). Najczęściej wykonywane prace to wymiana oleju, naprawa hamulców i zawieszenia – każda z tych usług wskazana była przez blisko 70% respondentów.

Te dane pokazują, że warsztaty to nie tylko miejsca do „ratowania" auta w nagłej sytuacji, ale kompleksowe punkty serwisowe, do których kierowcy wracają regularnie. Nawet najmniejsze firmy realizują szeroki zakres usług z dużą skutecznością i terminowością. Widać wyraźnie, że zapotrzebowanie na usługi mechaniczne jest wciąż duże, co ma związek z rosnącą liczbą aut na drogach, szczególnie z rynku wtórnego, które wymagają systematycznego doglądania - mówi Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty. – Z drugiej strony, warsztaty muszą być też gotowe na obsługę nowoczesnych samochodów, coraz częściej naszpikowanych elektroniką i zaawansowanymi systemami, których diagnostyka i naprawa wymaga specjalistycznej wiedzy oraz nowego sprzętu. To stawia przed serwisami zupełnie nowe wyzwania – zarówno w zakresie kompetencji, jak i wyposażenia.

Co jest najważniejsze dla klientów?

Według badania, cena to zdecydowanie najważniejszy temat rozmów między klientem a mechanikiem. Kierowcy najczęściej pytają o koszt usługi, czas jej realizacji oraz uzasadnienie konieczności naprawy. Istotne są również gwarancje i jakość usługi. Wielu kierowców przed wyborem warsztatu sprawdza także opinie innych klientów.

Dla większości kierowców samochód to dziś narzędzie pracy i rozwiązanie poprawiające komfort życia codziennego, ale koszty jego utrzymania – szczególnie po ostatnich podwyżkach cen paliw, części i ubezpieczeń – są coraz bardziej odczuwalne. Nic dziwnego, że cena staje się istotnym elementem każdej rozmowy z mechanikiem. Klienci oczekują jasnych, przejrzystych informacji o kosztach, chcą wiedzieć, za co dokładnie płacą i coraz częściej porównują oferty. Z jednej strony szukają oszczędności, z drugiej – nie chcą rezygnować z jakości – tłumaczy Dawid Kaczmarowski.

Cennik usług – co warto wiedzieć

Z raportu wynika, że najwięcej napraw mieści się w przedziale 201-400 zł (27,1%). W przypadku bardziej zaawansowanych prac, jak wymiana rozrządu, średni koszt bez części sięga od 500 do nawet 1000 zł. Naprawa zawieszenia wykazuje największy rozstrzał cenowy - od 151 zł do 500 zł. A niemal co piąta usługa realizowana przez warsztaty kosztuje ponad 1000 zł.

Najpopularniejsze usługi i ich średnie ceny:

  • Wymiana oleju: 101-150 zł (choć można trafić na usługi od 50 do 300 zł) 
  • Wymiana klocków hamulcowych: 151-200 zł (w co piątym przypadku powyżej 250 zł) 
  • Diagnostyka silnika: 151-200 zł 

Nowe oczekiwania klientów

W ciągu ostatnich pięciu lat właściciele warsztatów zauważyli wyraźne zmiany w zachowaniu klientów:

  • 57,7% respondentów deklaruje, że kierowcy oczekują dziś znacznie szybszego tempa napraw, 
  • 48,1% zauważyło wzrost zainteresowania tańszymi zamiennikami części, 
  • 40,4% odnotowało częstsze naprawy aut używanych, 
  • 34,6% wskazuje na większe zainteresowanie diagnostyką komputerową.

Klienci są coraz bardziej świadomi, ale też coraz bardziej niecierpliwi. Zależy im na czasie, prostych komunikatach i jak najniższych kosztach. Często przychodzą już z podstawową wiedzą zdobytą w internecie, mają konkretne oczekiwania i chcą szybko podjąć decyzję. Z perspektywy warsztatu oznacza to konieczność szybkiej reakcji, dobrej organizacji pracy i przejrzystych wycen. Mechanik nie może dziś działać „na oko” – musi jasno tłumaczyć, co trzeba zrobić, ile to potrwa i dlaczego tyle kosztuje. To buduje zaufanie i lojalność klientów, którzy chętniej wracają do serwisów, w których wszystko jest transparentne i nie będzie zaskoczenia – mówi Dawid Kaczmarowski.

Wyzwania dla warsztatów

Właściciele warsztatów muszą mierzyć się z rosnącymi wyzwaniami:

  • 46,4% wskazuje na brak wykwalifikowanej kadry, 
  • 35,7% odczuwa presję utrzymania rentowności mimo rosnących kosztów, 
  • 33,9% ma trudności z nadążaniem za zmianami w przepisach, 
  • 32,1% musi inwestować w nowe technologie i narzędzia, 
  • 20% zmaga się z marketingiem i pozyskiwaniem nowych klientów.

Rynek usług motoryzacyjnych dynamicznie się zmienia, a warsztaty muszą nadążać nie tylko za technologią, ale też za oczekiwaniami klientów. Brakuje rąk do pracy, koszty rosną, a auta są coraz bardziej skomplikowane – zarówno mechanicznie, jak i elektronicznie. Dlatego, właściciele warsztatów muszą dziś inwestować nie tylko w sprzęt, ale także w ludzi i komunikację z klientem. Prowadzenie warsztatu to dziś już nie tylko naprawy i serwis, ale też kompleksowa obsługa, która wymaga czasu, wiedzy i dobrego zarządzania – komentuje Dawid Kaczmarowski.

Raport Yanosik Warsztaty pokazuje, że mimo niewielkich rozmiarów, małe i średnie warsztaty samochodowe pozostają kluczowym elementem polskiego rynku napraw. Realizują szeroki zakres usług – od podstawowej mechaniki, przez elektronikę, aż po zaawansowaną diagnostykę.

Aby sprostać oczekiwaniom współczesnych kierowców, warsztaty powinny stawiać na transparentną komunikację dotyczącą kosztów i czasu naprawy, inwestować w rozwój kompetencji pracowników oraz dbać o dobrą organizację pracy, zapewniającą szybką i sprawną obsługę klienta.

Źródło: Yanosik Warsztaty
 

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę