Pierwsze kroki z testerem Boscha: KTS 560

Pierwsze kroki z testerem Boscha: KTS 560 Mariusz Leśniewski

Dynamiczny rozwój motoryzacyjnych technologii i postępująca cyfryzacja elektronicznych systemów w pojazdach stawia przed warsztatem wielomarkowym szczególne warunki w kwestii obsługi serwisowej pojazdu. Jednym z istotniejszych wyzwań jest praca z urządzeniem diagnostycznym, którego funkcjonalność pozwoli na efektywną lokalizację usterek, ich usuwanie i naprawę nowoczesnego samochodu.

  • Wielkie możliwości niewielkiego urządzenia KTS 560. 
  • Oprogramowanie ESI[tronic] Evolution przydatne w pracy w warsztacie. 
  • Znaczenie Secure Diagnostic Access (SDA) i zalety funkcji ,,Zdalnej diagnozy". 
  • Omówienie funkcji oraz zakresu usług testera firmy BOSCH.

Powiązane firmy

Bosch - Robert Bosch Sp. z o.o.

Dodatkowo tester musi mieć dostęp do zabezpieczonych danych pojazdu, a także możliwość używania funkcji Pass Thru, która pozwala na diagnozowanie i aktualizację oprogramowania za pośrednictwem portalu producenta danego pojazdu.

Znalezienie urządzenia, które spełnia wymienione warunki, nie będzie trudne, jeśli zwrócimy uwagę na produkty firmy Bosch – renomowanego lidera w produkcji części samochodowych, sprzętu do diagnostyki oraz wyposażenia warsztatowego. Spośród szerokiej gamy testerów i modułów omówmy jedno z rozwiązań.

25 lat doświadczenia firmy BOSCH przekłada się na funkcjonalność KTS 560

Bezprzewodowy moduł do diagnostyki typu KTS 560 to kompaktowe urządzenie o niewielkiej masie, która wynosi ok. 500 g, pozwala na realne wsparcie oraz zwiększenie wydajności pracy każdego warsztatu – a to wszystko dzięki zaadoptowaniu wielu innowacyjnych funkcji.

Moduł KTS 560 oferuje nie tylko obsługę aktualnych standardów komunikacji ze sterownikami pojazdu, ale także wybiega w przyszłość dzięki transmisji danych opartej na sieci Ethernet. Samo urządzenie umożliwia bezprzewodowe połączenie z komputerem klasy PC (zasięg do 100 m) wyposażonym w system Windows, na którym należy zainstalować oprogramowanie ESI[tronic] Evolution firmy Bosch, niezbędne do diagnozowania pojazdu.

tester BOSCHa źródło: Mariusz Leśniewski

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że oprogramowanie ESI[tronic], na którym oparte są moduły diagnostyczne serii KTS lub DCU, jest rozwijane przez Boscha od ponad 25 lat. Tak duże doświadczenie przy tworzeniu kolejnych generacji tego programu przekłada się bezpośrednio na skalę jego ogromnych możliwości i na jego intuicyjną obsługę.

Co ważne, warsztat może kupić różne warianty licencji modułowego oprogramowania ESI[tronic] Evolution, dopasowując program do swoich potrzeb. Wracając do konfiguracji połączenia KTS 560 z komputerem PC – istnieje również wariant opcjonalnego połączenia za pomocą kabla i złącza USB 2.0. Sam moduł diagnostyczny jest zamknięty w solidnej obudowie i pozwala na pracę w warunkach warsztatowych przy zachowaniu odporności na kurz, brud i wodę.

Multimetr z cennymi funkcjami

Dzięki funkcji „Easy connect” tester można wygodnie połączyć z dodatkowymi kablami i adapterami Boscha. Moduł KTS 560 wyposażono w wysokiej klasy jednokanałowy multimetr, aby zapewnić wsparcie w trakcie realizacji pomiarów dotyczących napięcia, rezystancji i natężenia prądu.

Dodatkowo oprogramowanie ESI[tronic] Evolution ma wiele funkcji, dzięki którym praca z multimetrem jest efektywniejsza. Mechanik ma wgląd do schematów instalacji elektrycznej, może skorzystać ze wskazówek, jak prawidłowo przeprowadzić pomiar, i dowiedzieć się, w którym miejscu podłączyć sondy multimetru.

Wraz z wynikiem pomiaru dostajemy informację, jaka wartość jest wymagana, co pozwala na szybką weryfikację badanego podzespołu pod kątem oceny właściwości jego działania. Moduł KTS 560 za pośrednictwem funkcji Secure Diagnostic Access (SDA) która jest częścią oprogramowania ESI[tronic] Evolution, umożliwia bezproblemowy i szybki dostęp do zabezpieczonych danych pojazdu.

Odblokowanie dostępu następuje za pomocą identyfikatora Bosch ID, który uzyskuje się w wyniku jednorazowej rejestracji. Proces uzyskania Bosch ID przebiega sprawnie. Pozwala to zaoszczędzić czas, który w innych przypadkach należałoby przeznaczyć na wieloetapowe procedury związane z wymogami dostępu u danego producenta.

Funkcja SDA umożliwia m.in. realizację prac przy nowych modelach samochodów w zakresie diagnostyki elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Przy jej pomocą można np. przeprowadzić kalibrację systemów ADAS lub wymienić klocki hamulcowe osi tylnej pojazdu wyposażonego w elektryczny hamulec postojowy. Warto zaznaczyć, że funkcja Secure Diagnostic Access (SDA) jest dostępna w podstawowym pakiecie oprogramowania ESI[tronic] Evolution.

Moduł KTS 560 dzięki obsłudze protokołu Pass Thru będzie w stanie rozszerzyć portfolio warsztatu o aktualizacje i programowanie sterowników zgodnie z normami Euro 5 i Euro 6. Dodatkowo warsztat może uzyskać dostęp do informacji technicznych z poziomu portalu danego producenta. Możliwość serwisowania pojazdów z uwzględnieniem funkcji Secure Diagnostic Access i Pass Thru gwarantuje profesjonalny poziom obsługi najnowszych modeli samochodów.

tester BOSCHa źródło: Mariusz Leśniewski

W ostatnich tygodniach firma Bosch wprowadziła innowacyjną funkcję „Zdalna diagnoza”. Jest to ciekawa alternatywa dla funkcji Pass Thru. Dzięki niej uzyskuje się możliwość rozwiązania problemu technicznego, poprzez zdalne zaangażowanie specjalisty Boscha – w ten sposób uzyskuje się pomoc przy realizacji bardziej skomplikowanych napraw.

Warsztat może zlecić m.in. zdiagnozowanie jednostki napędowej, przeprogramowanie sterownika silnika, zakodowanie przekładni kierowniczej, jak i wiele innych przydatnych procedur. Warto zauważyć iż „Zdalna diagnoza” nie wymaga od mechanika tak dużego zaangażowania jak zagłębianie się w tajniki funkcji Pass Thru, kiedy to należy poświęcić czas na zapoznanie się z obsługą oprogramowania producenta.

ESI[TRONIC] EVOLUTION – diagnostyczne universum

W połączeniu z oprogramowaniem ESI[tronic] Evolution moduł KTS 560 będzie narzędziem o dużym potencjale, które pozwoli nie tylko na realizowanie zaawansowanej diagnostyki czy obsługę napraw, ale zapewni także dostęp do kompleksowych danych technicznych. ESI[tronic] Evolution w swoich zasobach ma informacje dotyczące ponad 90 tys. pojazdów i 150 marek.

Nowe dane są na bieżąco pobierane dzięki aplikacji Diagnostics Download Manager, która pracuje w tle, nadzorując proces aktualizacji. Przy pierwszym kontakcie zasoby programu mogą wydawać się przytłaczające. Wystarczy jednak kilka minut, aby przekonać się, że układ menu jest zaprojektowany w przemyślany sposób i pozwala na szybki dostęp do danej sekcji tematycznej.

Wygląd menu oprogramowania ESI[tronic] Evolution można konfigurować w taki sposób, aby na ekranie głównym pojawiły się ikony skrótów, z których najczęściej korzystamy. Pozwala to zaoszczędzić cenny czas i skonfigurować wygląd programu pod indywidualny profil warsztatu.

Najważniejsze funkcje, które zawiera ESI[tronic] Evolution, dotyczą zagadnień diagnostycznych i tematów związanych z naprawami i obsługą serwisową pojazdów. Z poziomu menu głównego można przejść do zakładki „Diagnostyka”. Pozwala ona na dostęp do skrótów tematycznych umożliwiających m.in. połączenie ze wszystkimi sterownikami, które występują w pojeździe, lub uzyskanie informacji o zainstalowanych komponentach systemu czy też o procedurach elektronicznych, aktywowanych za pośrednictwem testera (np. odpowietrzaniu układu hamulcowego).

Mechanik może odczytać lub skasować kody usterek w poszczególnych sterownikach, zapoznać się z parametrami pracy danego systemu, przeprowadzić aktywacje danego nastawnika lub przetestować podzespół. W przypadku zarejestrowanych kodów usterek może skorzystać z zasobów informacji technicznych, które znajdują się w poradnikach i pozwolą na realizację diagnostyki kodu usterki „krok po kroku”.

Bardzo przydatnym rozwiązaniem jest też funkcja „Znane błędy”. Umożliwia ona znalezienie gotowego rozwiązania w przypadku usterek, które dotyczą danego pojazdu. Obecnie w bazie jest ponad milion gotowych rozwiązań problemów, które pochodzą bezpośrednio od firmy Bosch, a „lajki” pozostawiane przez mechaników pozwalają zobaczyć, które sugerowane rozwiązania cieszą się największym powodzeniem.

Przy pracach, które wiążą się z instalacją elektryczną pojazdu, nieocenioną pomoc stanowi zawartość modułu „Schematy elektryczne”. Baza schematów swoim zakresem obejmuje obszar związany ze sterownikami – silnika, komfortu i układów bezpieczeństwa – oraz zawiera schematy magistrali danych (CAN, LIN, MOST) wraz z lokalizacją poszczególnych podzespołów w danym systemie.

Z kolei w zakładce „Konserwacja” zamieszczono wyczerpujące informacje na temat obsługi serwisowej danego pojazdu. Mechanik może zapoznać się w tym miejscu z aktualnym planem obsługi serwisowej pojazdu, a także uzyskać dostęp do ilustracji, które dotyczą serwisowania zgodnie z zaleceniami producenta. Prawdziwe kompendium wiedzy technicznej stanowi zakładka „Podręcznik”, gdzie zamieszczono szczegółowe informacje na temat procedur montażu/demontażu oraz lokalizacji podzespołów w pojeździe.

Mechanik, realizując naprawy według wskazówek z tego podręcznika, może być pewien, że wykona je zgodnie z zaleceniami producenta. Dodatkowo warsztat może uzyskać dostęp do oryginalnej dokumentacji serwisowej danego producenta pojjazdu wprost z poziomu oprogramowania ESI[tronic] Evolution, używając skrótu „Oryginalne dokumenty”. Funkcja ta pozwala wykonywać usługi na poziomie zbliżonym do ASO danej marki.

Sprawdzaj w katalogu 

W trakcie poszukiwania części zamiennych warsztat ma możliwość skorzystania z dostępu do katalogu części i wyposażenia firmy Bosch. Katalog zawiera pełne informacje o danej części, które uwzględniają ilustracje, wraz ze specyfikacją techniczną i numerami części po regeneracji.

Przedstawione powyżej możliwości i funkcje modułu diagnostycznego KTS 560 wraz z oprogramowaniem ESI[tronic] Evolution pozwalają na efektywną naprawę i profesjonalną diagnostykę pojazdu. W kolejnych artykułach zostanie zaprezentowane praktyczne wykorzystanie modułu KTS 560 dotyczące diagnostyki, napraw oraz obsługi serwisowej pojazdów.

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Mariusz Leśniewski

Inżynier mechanik, autor materiałów szkoleniowych dla branży motoryzacyjnej, audytor branży motoryzacyjnej

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę