Diagnostyka układów elektrycznych – 5 narzędzi niezbędnych w warsztacie

Diagnostyka układów elektrycznych – 5 niezbędnych narzędzi Designed by Freepik
Bogdan Kruk
23.12.2024

Współczesne samochody to w dużej mierze zaawansowane komponenty elektryczne i elektroniczne. Każdy aspekt działania silnika czy systemu bezpieczeństwa zależy od sprawności tych systemów oraz od stanu instalacji elektrycznej. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii pojazdów hybrydowych i elektrycznych rosną również wymagania wobec warsztatów samochodowych.

Profesjonalna diagnostyka instalacji i urządzeń elektrycznych stała się nieodzowna. Kluczem do efektywnej pracy warsztatu jest odpowiednie wyposażenie w specjalistyczne urządzenia, które pozwalają szybko i dokładnie zidentyfikować usterki.

Diagnostyka elektryczna ma znaczenie 

Problemy z komponentami elektrycznymi należą dziś do najczęstszych przyczyn awarii pojazdów.

  • Niesprawny akumulator,
  • awaria alternatora
  • czy uszkodzenia przewodów zasilających

mogą unieruchomić samochód, generując wysokie koszty naprawy.

Diagnostyka elektryczna ma znaczenie:

  • pozwala szybko i precyzyjnie identyfikować problemy,
  • minimalizując czas naprawy
  • i ograniczając potencjalne straty.

Oto 5 najważniejszych urządzeń diagnostycznych, które powinny znaleźć się w każdym nowoczesnym warsztacie. Pozwalają bowiem sprostać oczekiwaniom klientów i skutecznie obsługiwać wszystkie rodzaje pojazdów – od tradycyjnych po elektryczne.

mechanik w czapce Mikołaja źrodło: Freepik – KamranAydinov 

1. Tester z kontrolą układu ładowania 

Tester akumulatorów samochodowych to niezastąpione narzędzie w diagnostyce układów elektrycznych pojazdów z napędem tradycyjnym, hybrydowym i elektrycznym. Na rynku dostępne są urządzenia do badania różnych typów akumulatorów:

  • kwasowo-ołowiowych,
  • AGM (zarówno płytowych, jak i spiralnych),
  • EFB i żelowych.

W przypadku pojazdów hybrydowych oraz elektrycznych szczególne znaczenie mają testery dedykowane akumulatorom trakcyjnym. Są one bowiem wyposażone w funkcje, które umożliwiają pomiar wysokich napięć.

Nowoczesne testery oferują szeroki zakres funkcji diagnostycznych, w tym:

  • pomiar pojemności,
  • pomiar prądu rozruchowego,
  • mierzenie rezystancji wewnętrznej
  • oraz mierzeie napięcia pod obciążeniem i bez obciążenia.

Pozwalają szybko i precyzyjnie ocenić stan akumulatora, identyfikując problemy, takie jak spadek wydajności czy zużycie ogniw. Wiele modeli umożliwia kontrolę układu ładowania. Pozwala to diagnozować pracy alternatora i regulatora napięcia w samochodach spalinowych oraz systemów zarządzania energią w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.

2. Tester rozruszników i alternatorów 

Rozrusznik i alternator, a w niektórych pojazdach zintegrowany rozrusznik-alternator, to kluczowe elementy układu elektrycznego samochodów z silnikami spalinowymi. Tester rozruszników pozwala na:

  • analizę mocy,
  • analizę prądu rozruchowego
  • i kontrolę napięcia na zaciskach.

Umożliwia to diagnozowanie typowych problemów:

  • zużycie szczotek,
  • uszkodzenia mechaniczne
  • czy nieprawidłowe działanie elektromagnesu.

W przypadku alternatorów urządzenie pozwala:

  • mierzyć prąd i napięcie ładowania,
  • sprawdzić tętnienia napięcia
  • oraz wykryć ewentualną upływność prądu.

Tego rodzaju diagnostyka pozwala szybko wykrywać usterki, które wpływają na prawidłowe ładowanie akumulatora. Testery rozruszników i alternatorów znajdują zastosowanie też w pojazdach hybrydowych, w których zintegrowany rozrusznik-alternator pełni dodatkowe funkcje.

Obejmują one:

  • odzyskiwanie energii podczas hamowania,
  • realizację działania systemu start/stop
  • i wspomaganie silnika spalinowego przy ruszaniu, zwiększaniu mocy oraz przyspieszaniu.

3. Tester instalacji elektrycznej 

Tester samochodowej instalacji elektrycznej umożliwia szybkie i efektywne przeprowadzanie podstawowych testów układów elektrycznych w pojazdach. Używany do sprawdzania:

  • oświetlenia,
  • przekaźników,
  • podnośników szyb,
  • silników
  • i gniazd napięciowych przyczep,

jest niezastąpionym wyposażeniem każdego warsztatu. Nowoczesne testery instalacji pozwalają na:

  • diagnozowanie napięcia akumulatora,
  • ciągłości obwodów,
  • a także lokalizowanie zwarć oraz przerw.

Miejsce usterki jest sygnalizowane za pomocą wbudowanego sygnalizatora świetlnego lub dźwiękowego, co znacząco ułatwia pracę mechanika. Urządzenia te są zasilane bezpośrednio z akumulatora pojazdu, dzięki czemu można ich używać zarówno w warsztacie, jak i w terenie.

4. Lokalizator zwarć 

Lokalizator zwarć i otwartych obwodów to narzędzie, które znacząco przyspiesza wykrywanie usterek w instalacjach elektrycznych pojazdów. Urządzenie składa się z zasilacza i sondy pomiarowej, która umożliwia precyzyjne wskazanie miejsca zwarcia lub przerwy w obwodzie bez potrzeby demontażu całej wiązki przewodów. To rozwiązanie pozwala mechanikom szybko zidentyfikować uszkodzony przewód, co oszczędza czas i minimalizuje koszty naprawy.

5. Miernik rezystancji izolacji 

Samochodowy miernik rezystancji izolacji to zaawansowane urządzenie diagnostyczne, które odgrywa zasadniczą rolę w ocenie stanu układów elektrycznych pojazdów hybrydowych i elektrycznych. W tych samochodach układy wysokonapięciowe pracują przy napięciu, które sięga kilkuset woltów, a ich sprawność oraz bezpieczeństwo użytkowania zależą od odpowiedniej izolacji przewodów i komponentów.

Z czasem izolacja może ulec starzeniu się lub uszkodzeniom. Prowadzi to do strat energii, awarii systemów, a w skrajnych przypadkach do poważnych zagrożeń (porażenie prądem czy pożar). Regularne badania rezystancji pozwalają na precyzyjne sprawdzenie: wytrzymałości izolacji przewodów wysokiego napięcia i skuteczności działania pokładowych monitorów izolacji.

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę