Filtry 2023 – trendy, kierunki rozwoju w drugim półroczu

Filtry 2023 – trendy, kierunki rozwoju w drugim półroczu Pixabay_JarkkoManty
18.8.2023

W 2023 r. zwiększyło się zapotrzebowanie na rozwój systemów filtracyjnych. Wynika to, m.in., ze wzrostu zainteresowania tzw. samochodami luksusowymi. To im dedykowany jest indywidualnie projektowany asortyment.

  • Downsizing silnika to nie tylko modyfikowanie jego parametrów, ale też zwiększanie wydajności i dopasowanie się do aktualnych obostrzeń ekologicznych.
  • Pył hamulcowy składa się z ponad 90% mikroskopijnych cząstek – dlatego tak istotne jest stosowanie w samochodach odpowiednich filtrów, redukujących emisję tych elementów. 
  • Filtry z aktywnym węglem dysponują specjalnie przygotowaną warstwą pochłaniającą zanieczyszczenia gazowe (głównie związki siarki i azotu, węglowodory, ozon). 

Raport sporządzony przez agencję Research and Markets zestawia prognozy dotyczące rynku motoryzacyjnego, aż do 2027 r. Kalkulacje podzielono według typów filtrów, rodzajów pojazdów oraz ze względu na ich rynek i region pochodzenia.

Wraz ze wzrostem produkcji samochodów, rośnie potrzeba doskonalenia takiego asortymentu jak oleje, paliwa czy filtry kabinowe. Coraz popularniejsze stają się automatyczne skrzynie CVT i DC, a co za tym idzie – rośnie popyt na filtry przekładniowe. Z biegiem czasu i w miarę przejechanych kilometrów, zużyciu ulegają też filtry oleju, powietrza, filtry kabinowe oraz filtry paliwa. Pokonując coraz dłuższe odcinki drogi, eksploatujemy nasze samochody, szukając dla nich nowych, lepszych rozwiązań technologicznych. Wszystko po to, żeby jazda, a także użytkowanie pojazdów były przyjemnością, a nie żmudnym obowiązkiem dokonywania częstych wymian czy napraw poszczególnych elementów.

Trend ekologiczny

Producenci części muszą spełniać liczne normy dotyczące kontroli emisji spalin. Powstają więc filtry mocznika, filtry DPF i GPF ograniczające ilość cząstek stałych (PN) w powietrzu. W samochodach osobowych, z silnikami benzynowymi, zaczęto stosować turbosprężarki, które wtłaczają dodatkowe powietrze do komory spalania. W ten sposób silnik staje się silniejszy i oszczędniejszy.

Filtrowane powietrze najpierw trafia do układu dolotowego, następnie do turbosprężarki i komory spalania. Tak odcedzane są zanieczyszczenia, które mogłyby z czasem zakłócić pracę silnika. Downsizing silnika to nie tylko modyfikowanie jego parametrów, ale też zwiększanie wydajności i dopasowanie się do aktualnych obostrzeń ekologicznych.

Osobówki potrzebują filtrów

Sześć krajów produkuje najwięcej samochodów osobowych – są to: Chiny, Japonia, Niemcy, Indie, Korea Południowa i USA. To aż 88% światowej produkcji tego rodzaju pojazdów. Poprawa warunków życia w wielu regionach, przekłada się na wzrost liczby kierowców oraz właścicieli aut. Filtry (każdego rodzaju) montowane są we wszystkich osobówkach.

W Europie i w Ameryce Północnej rozwój technologiczny nieustannie oddziałuje na branżę motoryzacyjną. Chętnie kupowane są samochody luksusowe, wymagające więcej komponentów technologicznych. Trwają prace nad konstrukcją filtrów pyłu hamulcowego, oleju przekładniowego i filtru płynu chłodzącego w segmencie samochodów aut osobowych.

Jeśli chodzi o filtry pyłu hamulcowego, warto odwołać się do rynku niemieckiego, na którym takie rozwiązania są ostatnio testowane. Jak udowodniono, na obszarach miejskich, w powietrzu więcej jest cząstek emitowanych przez pojazdy podczas hamowania, niż tych powstałych w wyniku emisji spalin. Te pierwsze są też bardziej niebezpieczne dla zdrowia, błyskawicznie przenikają do środowiska. Pył hamulcowy składa się z ponad 90% mikroskopijnych cząstek – dlatego tak istotne jest stosowanie w samochodach odpowiednich filtrów, redukujących emisję tych elementów.

Niemiecka technologia zapewne stanie się niebawem konieczna do wdrożenia w krajach wysoko rozwiniętych, gdzie już istnieje problem skażenia środowiska i głośno mówi się o potrzebie wprowadzenia proekologicznych zmian w budowie części samochodowych. By chroniły pojazdy i – przede wszystkim – ich właścicieli.

Perspektywy na 2027

Jak będzie się rozwijać rynek filtrów? Szacuje się, że użyte w produkcji technologie mają dotyczyć filtrów dedykowanych każdemu rodzaju pojazdów. Mowa o samochodach z silnikiem spalinowym, po auta elektryczne i tzw. „hybrydy”. Przypuszczalnie, do roku 2027, Europa stanie się drugim co do wielkości rynkiem filtrów samochodowych. Co się najchętniej kupuje w tym sektorze, pod tą szerokością geograficzną? Pojazdy dla klasy średniej, rodzinne minivany, a także marki premium, targetowane nie tylko jako samochody „dla biznesu”.

Konsumenci, siłą rzeczy, sięgają też po coraz nowsze rozwiązania technologiczne, w tym po filtry odpowiadające ich standardom. W zakresie zmian dotyczących technologii filtracji, powstają coraz nowsze separatory oleju, filtry wentylacji itp. elementy. Rozwija się też błyskawicznie rynek filtrów kabinowych, wkładów do akumulatorów, jak również filtrów EMI/EMS służących do bezpiecznego zasilania elektrycznego.

Wykres_sprzedazy_filtrow_prognoza

Rynek filtrów samochodowych – perspektywa od 2020 do 2030 (USD). Źródło: https://www.precedenceresearch.com/automotive-filter-market

Plusy z filtrowania

Filtry stały się tematem nr 1, od kiedy na sektor motoryzacyjny nałożono nowe przepisy dotyczące ochrony środowiska. Klienci szukają rozwiązań oszczędnościowych: dla natury i dla portfela, stąd zwiększenie zainteresowania systemami pozwalającymi na oszczędność paliwa. Mniej wydanych pieniędzy podczas tankowania i mniejsza emisja spalin oznaczają selekcję filtrów. Wybierane są te, które służą samochodom i ich właścicielom. Do silników wysokoprężnych oferowane są odpowiednie filtry, gwarantujące płynną pracę silnika oraz zmniejszające jego zużycie.

W 2023 r. coraz większą popularnością cieszą się prace nad ulepszeniem produkcji filtrów kabinowych z aktywnym węglem. Co daje ten element? Filtr przeciwpyłkowy ma za zadanie oczyszczać powietrze przedostające się do kabiny samochodu. Modele z aktywnym węglem dysponują specjalnie przygotowaną warstwą pochłaniającą zanieczyszczenia gazowe (głównie związki siarki i azotu, węglowodory, ozon). Pomagają też w walce z nieprzyjemnymi zapachami.

Filtry węglowe są droższe niż te zwykłe, pozbawione dodatku aktywnego węgla, ale za to skuteczniej oczyszczają powietrze trafiające do wnętrza pojazdu. Są więc szczególnie rekomendowane alergikom, kierowcom przewożącym dzieci oraz osobom, które często stoją w korkach, w których ekspozycja na spaliny jest wysoka.

Nad czym jeszcze aktualnie pracują producenci filtrów? Badania pokazują, że kabina pojazdu pozbawiona procesu filtracji, działa jak worek na zanieczyszczenia, zamontowany w odkurzaczu. Zbiera wszystkie zassane brudy, dlatego powietrze w kabinie samochodu często bywa gorsze niż to, którym oddychamy na zewnątrz. Filtr musi zatem zatrzymać pyłki, kurz i wszystko to, co unosi się i osiada wokół nas podczas jazdy przez zatłoczone miasta, w smogu. Nowoczesne filtry wyposaża się w systemy jonizacji, które za sprawą zjawiska elektrostatycznego podnoszą skuteczność poprawy jakości powietrza. To dodatkowe „wsparcie” dla aktywnego węgla stosowanego w tradycyjnych filtrach kabinowych.

Filtracja ma na celu ochronę żywych organizmów przed wdychaniem zanieczyszczeń z powietrza. A także zatrzymanie jak największej ilości pyłków roślin w okresach newralgicznych dla osób chorujących na alergię. Filtry kabinowe pochłaniają pyły zawieszone, czyli mieszaninę drobinek organicznych oraz nieorganicznych substancji stałych i ciekłych, unoszących się w powietrzu. Im większą skuteczność będą miały stosowane przez nas filtry, tym mniejsze ryzyko, że jako pasażerowie i kierowcy samochodów, zaczniemy skarżyć się na problemy układu oddechowego czy zaburzenia krążenia wywołane toksynami z powietrza.

W nadchodzącym sezonie tematyka ochrony zdrowia i troski o ekologię będzie miała silne przełożenie na branżę motoryzacyjną. Warto wziąć przykład ze światowych liderów na rynkach sprzedaży filtrów samochodowych i podpatrzeć na jakie marki oraz sprawdzone rozwiązania postawiono dotychczas. I jacy producenci wpisują się swoją ofertą w najnowsze trendy filtracyjne.

Liderzy na rynku sprzedaży filtrów samochodowych.

Mann+Hummel (Niemcy),

Donaldson Company, Inc. (USA),

Mahle GmbH (Niemcy),
Robert Bosch GmbH (Niemcy),

AHLSTROM-MUNKSJÖ (Finlandia).

Szacuje się, że do 2027 r. globalny rynek filtrów samochodowych będzie wart 13,1 mld dol.

 

Źródło: Precedence Research i materiały redakcyjne

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę