Filtry powietrza kabinowego

Filtry powietrza kabinowego Adobe Stock – wellphoto
Bogdan Kruk
6.4.2023

Wiele argumentów przemawia za tym, żeby zachęcać kierowców do kontroli filtra kabinowego. Czyste powietrze w samochodzie to nie tylko lepszy komfort jazdy kierowcy i pasażerów.

  • Stężenie szkodliwych zanieczyszczeń wewnątrz pojazdu może być nawet 6-krotnie większe niż w powietrzu na zewnątrz pojazdu.
  •  W wielu regionach naszego kraju jakość powietrza wciąż jest dość dużym wyzwaniem.
  • Filtr powietrza kabinowego zapewnia komfort kierowcy i pasażerom.
  • Co zrobić, aby nie pojawił się przykry zapach z parownika klimatyzacji?
  • Dla kogo filtr kabinowy z węglem aktywnym?

Filtr powietrza kabinowego poprawia jakość powietrza wewnątrz pojazdu, zatrzymując brud, kurz, pleśń, pyłki i inne zanieczyszczenia przed dostaniem się do kabiny pasażerskiej przez moduł ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC – heating, ventilation, air conditioning). Zmniejsza też obciążenie wentylatora nawiewu i chroni HVAC przed zanieczyszczeniami, zatrzymując pył, śmieci, owady i liście z dala od parownika i rdzenia nagrzewnicy.

Zanieczyszczony filtr powietrza

Jeśli filtr powietrza kabinowego jest zanieczyszczony lub nie działa prawidłowo, stężenie szkodliwych zanieczyszczeń wewnątrz pojazdu może być nawet 6-krotnie większe niż w powietrzu na zewnątrz pojazdu. Dzieje się tak dlatego, że spaliny wydzielane przez samochody, które jadą przed pojazdem, zostają zassane do wnętrza pojazdu. Wraz ze spalinami do kabiny samochodu docierają zanieczyszczenia przemysłowe, pyłki, cząstki stałe z silników Diesla oraz inne szkodliwe substancje, które zanieczyściły powietrze. 

W obecnych czasach jest wiele powodów, żeby zachęcać kierowców do regularnej kontroli i wymiany filtrów powietrza kabinowego. Pandemia COVID-19 sprawiła, że wszyscy są bardziej świadomi zagrożeń związanych z wirusami przenoszonymi drogą powietrzną. Jednocześnie samochody osobowe stały się azylem dla wielu podróżnych, którzy wcześniej korzystali z transportu publicznego.

Zdaniem EXPERTa

W jaki sposób nowoczesne materiały filtracyjne mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa i jakości powietrza w kabinie samochodowej?

Izabela Stachowiak UFI FiltersOd kilku lat firmy poszerzają ofertę o nowe typy filtrów kabinowych, które są trwalsze i skuteczniejsze, m.in. neutralizując bakterie. Firma UFI Filters wprowadziła na rynek innowacyjny materiał medium ARGENTIUM. Charakteryzuje się on niebieskim kolorem włókien i specjalną strukturą tkaniny, która zawiera cząsteczki srebra o silnym działaniu antybakteryjnym. Testy przeprowadzone przez centrum badawczo-rozwojowe włoskiej firmy wykazały, że materiał neutralizuje drobnoustroje, grzyby i pleśń, zmniejszając zanieczyszczenie o 99% przez cały okres eksploatacji, dzięki zastosowaniu biocydu na bazie srebra Biomaster, testowanego zgodnie z normą ISO 22196:2011. Nowe medium filtracyjne składa się z 3 warstw: antybakteryjnej, adsorbującej i strukturalnej. Pierwsza zatrzymuje pyłki, zanieczyszczenia, pył z opon, grzyby, bakterie, druga ma zdolność adsorpcji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOX). Dzięki kombinacji z węglem aktywnym ten zaawansowany materiał gwarantuje skuteczność filtracji powyżej 98,5% dla cząstek o średnicy 2,5 μm, ma zdolność eliminowania szkodliwych gazów i nieprzyjemnych zapachów oraz jest zgodny z normą ISO 11155-1. Firma UFI Filters zaleca sprawdzenie przed zakupem, czy nowy filtr odpowiada parametrom podanym przez producenta oraz upewnienie się, czy został on prawidłowo zamontowany. 

Izabela Stachowiak
Aftermarket sales manager Eastern Europe
UFI Filters

Jakość powietrza w Polsce

W wielu regionach naszego kraju jakość powietrza wciąż jest dość dużym wyzwaniem. W raporcie opracowanym w 2022 r. przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska zaprezentowano wyniki, które uzyskano w ramach realizacji zadania związanego z badaniem i oceną stanu zanieczyszczenia powietrza w Polsce w latach 2019–2021. Widoczne pogorszenie jakości powietrza z roku na rok jest szczególnie widoczne w przypadku pyłu zawieszonego PM2,5 i PM10. W niemal każdej strefie zaobserwowano istotny wzrost jego stężenia.

Największą średnią wartość stężenia pyłu PM2,5 odnotowano w aglomeracji rybnicko-jastrzębskiej, aglomeracji górnośląskiej i aglomeracji krakowskiej oraz w Bielsku-Białej. Wartość wskaźnika średniego narażenia dla aglomeracji rybnicko-jastrzębskiej wyniosła 24 μg/m3  i była dwukrotnie wyższa niż najniższe stężenia odnotowane w Zielonej Górze, Koszalinie i aglomeracji trójmiejskiej (12 μg/m3). Rok 2021 to kolejny rok, w którym odnotowano spadek wartości wskaźnika PM2,5, i pierwszy rok, kiedy wskaźnik ten nie przekroczył krajowego celu redukcji pyłu PM2,5 (18 μg/m3), który należało osiągnąć do 2020 r.

W 2021 r. największą wartość średnią stężenia pyłu zawieszonego PM10 (33,9 μg/m3) odnotowano w aglomeracji rybnicko-jastrzębskiej, a najmniejszą (18,3 μg/m3) – w Ko­szalinie. Dla niemal wszystkich stref (poza Opolem) i dla całego obszaru Polski średnie roczne stężenie pyłu PM10 było w 2021 r. większe niż rok wcześniej. W dwóch strefach – dolnośląskiej i aglomeracji warszawskiej – stężenie maksymalne pyłu zawieszonego PM10 przekroczyło poziom dopuszczalny dla wartości średniej rocznej (40,0 μg/m3).

Niedrożny filtr

Filtr powietrza kabinowego odgrywa rolę w zapewnieniu komfortu kierowcy i pasażerom. Niedrożny filtr powoduje, że układ klimatyzacji pracuje ciężej i nie schładza efektywnie wnętrza pojazdu. W zimie zanieczyszczony filtr ogranicza przepływ powietrza przez nagrzewnicę, redukując w ten sposób ilość ciepłego powietrza wdmuchiwanego do kabiny. Zatkany filtr powietrza w kabinie może też spowodować uszkodzenie silnika wentylatora klimatyzacji.

Ach, ten zapach

Zanieczyszczony filtr powietrza kabinowego może stać się źródłem nieprzyjemnych zapachów, ponieważ zatrzymuje wilgoć i zanieczyszczenia zewnętrzne. A to sprzyja namnażaniu się bakterii. Przykry zapach z parownika klimatyzacji jest dość powszechnym problemem, który może się pojawić w przypadku występowania dużych zmian temperatury lub wilgotności.

Aby pozbyć się stęchłego zapachu, należy dokonać dezynfekcji. Skuteczne może być spryskanie instalacji klimatyzacji płynnym roztworem biobójczym (biocydem) lub zamontowanie odświeżacza w obudowie HVAC. Jednak trzeba mieć świadomość, że źródłem powstania zanieczyszczeń jest zabrudzony filtr powietrza kabinowego. 

Rodzaje filtrów kabinowych

Przyjrzyjmy się dwóm głównym rodzajom filtrów powietrza kabinowego, które są dostępne na rynku. Standardowe filtry cząstek stałych lub pyłu zatrzymują bardzo małe cząsteczki i zapobiegają ich przedostawaniu się do pojazdu. Najlepsze filtry kabinowe zatrzymują drobiny o średnicy nawet 0,3 μm. Dla porównania średnica ludzkiego włosa wynosi 80–100 μm. Ten typ filtra może wychwycić większość pyłków, zarodników pleśni, sadzy, dymu, bakterii i pyłu ze ścierających się opon.

Drugim popularnym typem filtra kabinowego jest filtr z węglem aktywnym. Filtry węglowe oprócz usuwania zanieczyszczonych cząstek zatrzymują także szkodliwe gazy, ozon i tlenek węgla oraz zapobiegają powstawaniu pleśni.

Niektórzy producenci oferują też filtry z warstwą srebra. Reaktywne jony srebra mogą zmienić strukturę pierwotnych ścian komórkowych, zakłócając w ten sposób normalne funkcjonowanie komórek bakterii i ograniczając ich rozwój. Korzyścią tej technologii jest to, że filtr i powietrze wewnątrz pojazdu pozostają dłużej czyste. Nie wszystkie nieprzyjemne zapachy we wnętrzu pojazdu można jednak wyeliminować przez wymianę filtra powietrza kabinowego. Jeśli nieprzyjemny zapach pochodzi z układu klimatyzacji, może być konieczne wyczyszczenie rdzenia parownika. W takim przypadku wymiana zużytego filtra kabinowego na nowy pozwoli jedynie zredukować niemiłe zapachy. 

Jak często należy wymieniać filtr kabinowy?

Większość producentów aut zaleca wymianę filtra powietrza w kabinie po przejechaniu 15 000–20 000 km lub raz w roku. Częstotliwość wymiany jest jednak decyzją indywidualną każdego kierowcy i zależy od tego, jak często i gdzie pojazd jest używany.

Jeśli samochód jeździ na terenie aglomeracji miejskich o dużym natężeniu ruchu i niskiej jakości powietrza lub porusza się na obszarze wiejskim o wysokim poziomie kurzu i pyłków, wymiana filtra kabinowego może być konieczna dwa razy w roku lub nawet częściej.

W przypadku kierowców lub pasażerów cierpiących na różnego rodzaju alergie wskazane jest dla ich zdrowia zamontowanie filtra węglowego. W takich sytuacjach konieczna będzie częstsza wymiana filtra, niż wynika to z zalecanych okresów konserwacji. 

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę