Zanieczyszczony filtr powietrza

Zanieczyszczony filtr powietrza Adobe Stock – AlexZlat
Bogdan Kruk
6.4.2023

Filtr powietrza to niezbędny element pojazdu, który pełni funkcję warstwy ochronnej służącej do ochrony silnika przed zanieczyszczeniami. Gdyby nie te swoiste płuca samochodu, do komory spalania silnika wpływałoby bardzo mocno zanieczyszczone powietrze.

  • Czy zabrudzenie filtra powietrza ma negatywny wpływ na pracę silnika? 
  • Dlaczego należy wymienić filtr powietrza?
  • Filtry sportowe o wysokim przepływie. 

Filtr powietrza jest częścią samochodu, która często jest zaniedbywana. Jeśli użytkownik samochodu nie otrzyma od pojazdu stosownej informacji, może być nieświadomy zabrudzenia filtra powietrza silnika. Nawet 10-procentowa niedrożność filtra może negatywnie wpływać na pracę jednostki.

Przypadek sprzed lat

Kiedy zacząłem moją pierwszą pracę, dojeżdżaliśmy do niej wspólnie z kolegą na zmianę naszymi samochodami – jeden tydzień moim autem, drugi – jego. Podczas jednej z podróży zauważyliśmy, że auto na chwilę jakby straciło moc. Kiedy ruszaliśmy spod świateł, bardzo powoli nabierało prędkości. Ta sytuacja powtarzała się podczas naszych dojazdów. Znajomy zwrócił uwagę, że wraz ze spadkiem mocy silnika wzrosło zużycie paliwa. Zapytał mnie, co o tym myślę. Bez większego zastanowienia spytałem, czy sprawdzał filtr powietrza. 

Muszę przyznać, że w tamtym okresie mimo smykałki do naprawiania samochodów jednak niewiele o nich wiedziałem. Moja sugestia na temat filtra była więc po prostu jedynym pomysłem, jaki przyszedł mi do głowy. Podjechaliśmy więc pod sklep z częściami samochodowymi. Zabraliśmy się za sprawdzanie stanu i typu filtra powietrza. Kiedy udało się zdjąć pokrywę, naszym oczom ukazał się bardzo zanieczyszczony filtr powietrza

Ze zdemontowanym filtrem udaliśmy się do sklepu, gdzie sprzedawca dobrał nowy wkład filtra. Porównanie stanu obu filtrów zrobiło na nas wrażenie. Nie pamiętam, abym kiedykolwiek później widział tak zanieczyszczony filtr powietrza.

Niezdecydowani klienci

Jestem pewien, że taki sposób prezentacji i porównania filtrów powinien wpłynąć na wyobraźnię każdego kierowcy. Podczas rozmowy ze sprzedawcą dowiedzieliśmy się, że niewielu kierowców rozumie, jak ważna jest kontrola i wymiana na czas zużytego filtra. Sprzedający powiedział, że kupno filtrów dość często wiąże się z kupnem oleju silnikowego na wymianę. Bywają jednak klienci niezdecydowani, którzy potrzebują więcej czasu, aby się zdecydować na wymianę filtra. W takich przypadkach sprzedawca używał argumentów producentów samochodów.

Regularna wymiana filtra jest bardzo ważna i zapobiega uszkodzeniu silnika. Obecnie dzięki zastosowaniu wysokiej jakości filtrów możliwe jest zatrzymywanie do 99,9% pyłów, które mogłyby przedostać się do silnika.

Oczywiście w aucie kolegi nowy wkład rozwiązał problem. Byłem bardzo zadowolony, że trafiłem z diagnozą, ale nikomu (aż do dzisiaj) się nie przyznałem, że był to szczęśliwy traf.

Zanieczyszczenia filtrów

Bywa, że kierowcy nie pamiętają, kiedy ostatnio wymieniali filtr powietrza. Jego stan zależy od wielu czynników, a duży wpływ na jego przepustowość mają warunki, w jakich eksploatowany jest pojazd. Nie bez znaczenia jest pora roku i stan nawierzchni dróg.

W początkowej fazie zanieczyszczenia zbierają się u podstawy fałd lub zauważalne jest odbarwienia wkładu. Nawet 10-procentowa niedrożność filtra powietrza może skutkować spadkiem mocy silnika. Mocno zanieczyszczony filtr powoduje zwiększenie zużycia paliwa lub nawet przyczynia się powstania poważnej i kosztownej awarii silnika. Obniżone właściwości filtracyjne mogą spowodować uszkodzenie pierścieni tłokowych, panewek lub cylindrów.

Skutki zanieczyszczonego filtra powietrza były bardziej widoczne w przypadku aut starszej konstrukcji. W nowoczesnych pojazdach systemy sterowania zasilaniem paliwem mogą kompensować zmniejszony przepływ powietrza. Ma to na celu utrzymanie prawidłowych parametrów jazdy oraz emisji spalin, jednak nie jest to najlepsze rozwiązanie dla utrzymania sprawności silnika. Bez otrzymania odpowiednich sygnałów ostrzegawczych użytkownik może w swoim samochodzie łatwo przeoczyć brudny lub nawet zatkany filtr powietrza.

Wkłady filtrów

Tradycyjne wkłady filtrów powietrza produkuje się z papieru z włókniną lub materiałów filtracyjnych na bazie włókien celulozy z domieszką włókien syntetycznych. Najczęściej mają kolor biały. Syntetyczne media filtracyjne są grubsze, mają wyższą zdolność pochłaniania zanieczyszczeń na jednostkę powierzchni i tzw. krytyczną prędkość przepływu. Pozwala to na znaczne wydłużenie żywotności filtra i zmniejszenie jego gabarytów.

Filtr powietrza Adobe Stock – kittisak

Wymiana i czyszczenie filtra powietrza

Producenci pojazdów zalecają wymianę filtra powietrza po przejechaniu przez pojazd 20 000–30 000 km lub raz na rok. Jednak zawsze trzeba mieć na uwadze wyjątki, z uwagi na różne warunki środowiskowe, w jakich eksploatowane są pojazdy. Duże zanieczyszczenie i zapylenie powietrza wpływa na skrócenie okresu między wymianami.

Mechanicy odradzają czyszczenie papierowego lub celulozowego wkładu filtracyjnego np. sprężonym powietrzem. W trakcie przedmuchiwania strumień powietrza uszkadza bowiem strukturę wkładu filtracyjnego, a obniżone właściwości filtracyjne spowodują w pierwszej kolejności utratę mocy silnika.

Filtry o wysokim przepływie

Filtry powietrzne o wysokim przepływie nazywane są sportowymi filtrami powietrza. Tego rodzaju filtry mają zastosowanie w autach sportowych i motocyklach. Są też popularne wśród kierowców ze sportowym zacięciem. Filtry wykonane są z włókniny nasączonej olejem, co umożliwia osiągnięcie znacznie mniejszych oporów przepływu powietrza w porównaniu z tradycyjnymi filtrami. Również dzięki zastosowaniu oleju zdolności filtracyjne powyższych filtrów to 1000 g/m3 (zdolność filtracyjna plisy papierowej to ok. 200 g/m3).

Zastosowana w filtrach włóknina zazwyczaj jest splotem bawełnianym, utrzymywanym w miejscu przez drucianą siatkę. Splot jest luźniejszy niż w przypadku standardowego filtra, co umożliwia przepływ większej ilości powietrza. Daje się to odczuć w charakterystyce pracy silnika. Ponieważ luźny splot nie jest w stanie odfiltrować mniejszych cząstek, wkład nasączony jest olejem. Dzięki temu zanieczyszczenia przyklejają się do wilgotnej włókniny. Zabarwienie oleju pozwala zapewnić kontrolę nad nasyceniem całego wkładu filtra. Najczęściej spotyka się filtry nasączone czerwonym olejem, dostępne są także wkłady w innych kolorach. Aby utrzymać jednakowy poziom wydajności filtracji, wkłady należy regularnie czyścić, a po wyczyszczeniu ponownie naoliwić.

Rodzaje sportowych filtrów powietrza

Filtry sportowe produkowane są w dwóch wersjach. Pierwszą grupę stanowią wkłady pierścieniowe lub panelowe, które montowane są w miejsce standardowego wkładu filtracyjnego. Do drugiej grupy należą elementy w kształcie ściętego stożka lub cylindra, zamontowane na elastycznej rurze, która doprowadza powietrze do kanału dolotowego do silnika. Montaż filtra wymaga zastosowania specjalnego uchwytu oraz osłony przed zasysaniem gorącego powietrza wydzielanego przez pracujący silnik. Niekiedy dodatkowo konieczne jest zastosowanie adaptera. 

Czyszczenie filtrów nasączonych olejem

Filtry sportowe są znacznie trwalsze od tradycyjnych filtrów. Jeśli będą właściwie konserwowane, przez  długi czas zachowają pierwotne właściwości filtracyjne i nie będzie potrzebna ich wymiana. Najłatwiejsze w konserwacji są filtry stożkowe. Podczas ich oczyszczania warto skorzystać z dedykowanego zestawu do czyszczenia filtrów powietrza. Po osuszeniu filtrów należy naoliwić włókninę.

Podczas wszystkich czynności serwisowych należy  przestrzegać instrukcji czyszczenia naolejowanych filtrów. Nie wolno przesadzać z ilością oleju. W przeszłości pojawiały się sygnały, że tego typu filtry uszkadzają masowe przepływomierze powietrza, jednak te informacje są w dużej mierze bezpodstawne. Jedynie nadmierne naoliwienie filtrów może przyczynić się do uszkodzenia czujnika.

Niejeden kierowca chciałby nadać silnikowi swojego auta sportowe brzmienie i podnieść jego wydajność. Warto jednak pamiętać, że montaż sportowego filtra tylko w niektórych przypadkach umożliwi osiągnięcie minimalnego wzrostu mocy silnika. 

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę