Czy HVO toruje drogę e-paliwom?

Czy HVO toruje drogę e-paliwom? Pixabay – Kitt_KS
15.1.2025

Jesienią 2023 r. do oferty sieci Eurowag trafiło czyste i odnawialne biopaliwo HVO100. Pod koniec listopada rząd federalny Niemiec zatwierdził dopuszczenie tzw. diesli parafinowych jako paliw czystych. Dzięki temu kierowcy pojazdów z silnikiem diesla mogą zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 90%. Jednakże produkcja tego rodzaju paliwa nie jest jeszcze rozpędzona, a tempo zmian zachodzących w branży motoryzacyjnej – wciąż przyspiesza.

  • Argumenty przemawiające za stosowanie biopaliw. 
  • Na czym polega atrakcyjność parafinowowego oleju napędowego? 
  • Biodiesle a paliwa HVO. 
  • Omówienie normy DIN EN 15940 oraz cen paliw alternatywnych. 

Firmy zajmujące się badaniem opinii publicznej dotyczącej stanu motoryzacji w krajach europejskich, podają, że wielu ankietowanych zwraca uwagę na to, czym jeździ i jaki ma to wpływ na środowisko naturalne. Respondenci chcą użytkować samochody bardziej przyjazne dla klimatu.

2/3 odpytywanych osób (w badaniu przeprowadzonym w 2022 r. przez niemiecki sektor biopaliw) deklaruje, że gdyby redukcja emisji gazów cieplarnianych zmniejszyłaby się o 60% za sprawą biopaliw – byłby to mocny bodziec do tego, by zrezygnować z pojazdów na benzynę i olej. I przestawić się na bycie EKO, również za kółkiem.

To dlatego wprowadzono do obiegu paliw olej napędowy, którego emisja CO2 ma być nawet o 90% mniejsza, produkt staje się coraz bardziej popularny oraz dostępny, jego produkcję oraz dystrybucję regulują normy dotyczące ochrony środowiska, a także przepisy o ruchu drogowym.

Parafinowy olej napędowy może pochodzić z różnych źródeł – także kopalnych. Jednak szczególnie interesujące z punktu widzenia ochrony klimatu są tzw. paliwa HVO (Hydrotreated Vegetable Oils – hydrowane oleje roślinne).

Jak powstają paliwa HVO

W przeciwieństwie do obecnie znanych biodiesli, surowce te są przetwarzane w procesie hydrolizy pod wysokim ciśnieniem z użyciem wodoru. To zmienia ich strukturę chemiczną tak, że jest podobna do oleju napędowego kopalnego.

Trzymaj się normy DIN EN 15940

Czysty HVO zgodny z normą DIN EN 15940 może być używany bez problemów technicznych we wszystkich istniejących silnikach wysokoprężnych. Tak przynajmniej twierdzą producenci paliw, np. fiński koncern Neste lub niemieckie przedsiębiorstwo Fuelmotion.

Ostateczną opinię na temat przydatności HVO dla swoich pojazdów ma jednak każdy producent samochodów. A wielu z nich już wydało oświadczenia, że ich obecny asortyment pojazdów, a także starsze modele, są odpowiednie do korzystania z HVO.

Łatwiejsza produkcja

Kolejną zaletą jest szersza baza surowców. Podczas gdy biodiesel jest produkowany z oleju roślinnego, który nadaje się również do spożycia przez ludzi, HVO może być produkowane z odpadów olejowych i tłuszczowych oraz innych organicznych odpadów.

Dostawcy twierdzą, że ich produkty redukują emisję CO2 o 90% w porównaniu z olejem napędowym kopalnym. Pojazd zużywający np. 6 l na 100 km emituje więc tylko 16 g na 1 km. Dla porównania: w przypadku obecego niemieckiego miksu energetycznego samochód elektryczny emituje średnio 87 g CO2 na 1 km (na podstawie: 20 kWh/100 km, 434 g/kWh).

Paliwa HVO100 są zwolnione z opłaty za CO2, wydają się więc doskonałym rozwiązaniem problemu ochrony klimatu w sektorze transportu. I teoretycznie tak jest, jednak w praktyce ilości produkcyjne są wciąż zbyt małe, aby znacząco zastąpić olej napędowy kopalny.

Prognozy paliwowe 

Jednym z producentów e-paliw jest niemieckie przedsiębiorstwo Fuelmotion, należące do grupy NEF. Przedstawiciel Fuelmotion, Christian Nikolai, obserwuje rynek e-paliw i HVO od lat. Zauważa on, że światowa produkcja w 2021 r. wyniosła 7 mln ton:

– Do 2025 r. światowa produkcja HVO prawdopodobnie przekroczy 30 mln ton. Dla porównania: same Niemcy zużyły w 2022 r. prawie 35 mln ton oleju napędowego. Ekspert uważa jednak, że substytucja 40% obecnego zużycia oleju napędowego (B7) do 2030 r. jest możliwa, jednak nie wyłącznie z HVO100, ale również z innymi paliwami zgodnymi z normą EN 15940 – takimi jak e-paliwa. Alternatywą dla benzyny i oleju napędowego mają być paliwa neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Czyli e-paliwa. Christian Nikolai komentuje: – Obecny rząd federalny ma w koalicji bardzo silnych przeciwników, ale także zwolenników e-paliw. Na poziomie europejskim głosowania w sprawie e-paliw i silnika spalinowego zawsze są bardzo wyrównane. Jednak ze względu na zmieniające się okoliczności po wyborach nastroje zdają się powoli przechylać na naszą korzyść.

Co z ceną paliw alternatywnych?

Aby móc skutecznie wprowadzić alternatywne paliwa, europejscy i krajowi ustawodawcy musieliby zapewnić równość szans między paliwami chemicznymi a ładowaniem prądem. W tym celu konieczne jest uwzględnienie wszystkich istotnych emisji CO2, a nie tylko lokalnych emisji z silników.

Trudno racjonalnie zrozumieć, dlaczego UE zwalnia pojazdy elektryczne z każdego efektu klimatycznego, podczas gdy paliwa bezemisyjne nie są uznawane za chroniące klimat. Do skutecznego wprowadzenia na rynek potrzebna jest oczywiście także konkurencyjna cena.

Obecnie cena HVO100 według Christiana Nikolai wynosi od 25 do 30 centów więcej niż cena tradycyjnego diesla B7. Ten dodatkowy koszt powinien się zmniejszać, dzięki większym możliwościom produkcyjnym i importowi, do ok. 17 centów. Różnica powinna się dalej niwelować, gdy opłata za CO2 na paliwa kopalne wzrośnie.

Według informacji Niemieckiego Urzędu Handlu Emisjami w Federalnym Urzędzie Środowiska, paliwa HVO100, przedstawiające odpowiedni certyfikat zrównoważonego rozwoju, będą lepiej traktowane niż paliwa kopalne podczas poboru certyfikatów CO2.

Źródło: Materiały redakcyjne

DIN EN 15940

W tej Normie Europejskiej określono wymagania oraz metody badań dla będącego przedmiotem obrotu i dostaw parafinowego oleju napędowego zawierającego do 7,0 % (V/V) estrów metylowych kwasów tłuszczowych (FAME).

Norma ma zastosowanie do paliwa używanego w silnikach o zapłonie samoczynnym i pojazdach przeznaczonych do zasilania parafinowym olejem napędowym.

Zdefiniowano 2 rodzaje parafinowego oleju napędowego:

  • o wysokiej liczbie cetanowej,
  • o zwykłej liczbie cetanowej.

Parafinowy olej napędowy pochodzi z procesów syntezy lub uwodornienia.

Źródło: Polski Komitet Normalizacyjny, pkn.pl

 

O Autorze

Tagi artykułu

autoExpert 1–2 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę