Jak zmieniała się branża warsztatowa w 2024 r.
Branża warsztatowa od zawsze jest uzależniona od postępu technologicznego w przemyśle automotive, a także od innych trendów, które wpływają na rozwój globalnej motoryzacji. W mijającym roku kluczowymi trendami były digitalizacja, elektromobilność, ekologia, automatyzacja. Wynikające z nich zmiany mają olbrzymi wpływ na funkcjonowanie warsztatów, w tym także na używane wyposażenie i wykorzystywane w naprawach części i środków chemicznych.
- Mijające 12 miesięcy w ocenie autoEXPERTa i EXPERTów z firm motoryzacyjnych. Poznaj kierunki zmian.
- Digitalizacja rozwija, a ekologia ogranicza branżę? Omawiamy główne trendy 2024 r.
- Elektromobilność oraz automatyzacja gorącymi tematami w mediach i w warsztatach.
- Konkurencja nadciąga ze Wschodu... Jak radzić sobie na rynku, jak przygotować się na Nowy Rok.
Firmy, które będą potrafiły szybko zaadaptować się do nowych warunków rynkowych i konkretnych trendów, będą miały większą szansę, żeby uzyskać przewagę konkurencyjną, a tym samym odnieść sukces rynkowy w najbliższych latach.
Digitalizcja warsztatów
Digitalizacja staje się nieodłącznym elementem funkcjonowania nowoczesnych warsztatów. Wdrażanie nowoczesnych technologii pozwala na:
- poprawę efektywności pracy,
- zarządzanie stanem technicznym pojazdów
- i na lepszą obsługę klientów.
Wiele warsztatów inwestuje w systemy zarządzania warsztatem i oprogramowanie do diagnostyki komputerowej, które umożliwiają zdalne diagnozowanie usterek, monitorowanie stanu technicznego pojazdów i szybsze wystawianie faktur. Co więcej, coraz częściej efektywna praca warsztatu będzie uzależniona od posiadania tego typu narzędzi.
Rozwój cyfryzacji, automatyzacji i elektryfikacji w nowoczesnych pojazdach będzie wymuszał inwestycję w obszar IT. Zaawansowane oprogramowanie umożliwia również:
- lepsze planowanie spotkań,
- zarządzanie zapasami
- i komunikację z klientami, czyli na wyższą jakość obsługi.
Popularność zyskują m.in. platformy do komunikacji z klientami, które pozwalają na bieżąco informować ich o postępach prac serwisowych, kosztach i rekomendowanych naprawach. Technologie cyfrowe obejmują również szkolenia dla pracowników, tj. podnoszenie ich kompetencji w zakresie nowoczesnych narzędzi diagnostycznych i naprawczych.
Ekologia i związane z nią ograniczenia
Ekologia i związany z nią zrównoważony rozwój stają się coraz ważniejszym aspektem funkcjonowania wielu warsztatów samochodowych. Z jednej strony określone zmiany na warsztatach wymuszają restrykcyjne przepisy, z drugiej – również sami klienci. Coraz więcej kierowców świadomie wybiera te warsztaty, które wykazują zaangażowanie w działania proekologiczne, co może stanowić przewagę konkurencyjną na rynku.
Ograniczenia związane z emisjami spalin i rosnące wymogi środowiskowe zmuszają warsztaty do inwestowania w rozwiązania ekologiczne. Coraz większy nacisk kładzie się na:
- recykling części samochodowych,
- minimalizację zużycia energii,
- a także stosowanie materiałów przyjaznych dla środowiska.
Warsztaty muszą także dostosować się do przepisów dotyczących gospodarki odpadami. Nowe przepisy wymagają np. stosowania specjalistycznych pojemników do składowania odpadów, które muszą być odpowiednio segregowane i usuwane zgodnie z normami. Na wzrost znaczenia kwestii związanych z szeroko pojętą ekologią uwagę zwraca też Paweł Żyliński, Marketing Menedżer w firmie Kaliński – Układy Wydechowe:
– Można powiedzieć, że główny trend jest niezmienny od lat, czyli systematyczne wprowadzanie coraz bardziej restrykcyjnych zasad związanych z ekologią. Praktycznie co roku wprowadzana jest nowa zmiana prawna, która ma skłonić koncerny do zaprzestania produkcji, a nas do rezygnacji z użytkowania pojazdów spalinowych. W 2024 r. wprowadzono kolejną normę emisji spalin – Euro 7, a trend wprowadzania nowych regulacji prawdopodobnie się nie zmieni. Nowe regulacje zmieniają całą branżę automotive. Poszukuje się nowych napędów, dostosowuje się do zmian, a z drugiej strony coraz bardziej dba się o starsze pojazdy, rośnie także sektor regeneracji części.
Poznaj opinię EXPERTa z firmy Kaliński – Układy Wydechowe.
Również w branży lakierniczej widoczny jest zwrot w kierunku oszczędzania energii i obniżania emisji CO2, co uzyskuje się m.in. dzięki stosowaniu rozwiązań, które pozwalają skrócić czas napraw lakierniczych. Jak mówi Łukasz Kelar, Zastępca Dyrektor ds. Rozwoju Portfolio Produktów NOVOL, klienci z wysoko rozwiniętych krajów poszukują właśnie takich produktów:
– Oferujemy tam nasze najnowocześniejsze produkty, jak lakier Spectral Klar 565-00 (schnący w zaledwie 5 min w kabinie lakierniczej) czy lakiery typu AIR DRY (w ogóle nie wymagające grzania w kabinie lakierniczej), czego znakomitym przykładem jest NOVOL 8600 MEGA CLEAR, gotowy do polerowania po zaledwie 60 min schnięcia przy 200C. Na tych rynkach wdrożyliśmy też produkty utwardzane promieniowaniem UV – szpachlówkę i podkład, których czas utwardzania wynosi poniżej 1 minuty.
Poznaj opinię EXPERTa z firmy Novol.
Elektromobilność
Wprawdzie do miliona samochodów elektrycznych na polskich drogach wciąż daleko, to jednak nie da się nie zauważyć rosnącego znaczenia aut z napędem elektrycznym lub hybrydowym na funkcjonowanie branży warsztatowej. Warsztaty muszą inwestować w nowe urządzenia diagnostyczne i szkolenia dla mechaników, żeby móc obsługiwać takie pojazdy. Ten powolny wzrost ma oczywiście dobre strony. Nie trzeba z dnia na dzień dostosowywać się do nowych realiów. Można powoli, w drodze ewolucji rozwijać swoją działalność o obsługę serwisową aut z nowymi rodzajami napędów.
W związku z rosnącą liczbą aut elektrycznych zapotrzebowanie na części do nich staje się coraz większe. Dodatkowo, warsztaty muszą dostosować się do specyficznych procedur bezpieczeństwa związanych z:
- obsługą elektrycznych układów napędowych,
- baterii
- i układów zasilania.
Automatyzacja pracy w warsztatach
Automatyzacja w warsztatach samochodowych jest odpowiedzią na rosnące wymagania dotyczące jakości i efektywności usług, a w przyszłości może być także receptą na brak wykwalifikowanych mechaników. Wprawdzie o w pełni zautomatyzowanym warsztacie samochodowym nie ma jeszcze mowy, jednak powoli to w tym kierunku będą się one rozwijać. Automatyzacja będzie wspierać mechaników w pierwszej kolejności w wykonywaniu powtarzalnych i czasochłonnych czynności.
Automatyzacja procesów diagnostycznych i naprawczych pozwoli na szybsze i precyzyjniejsze rozwiązywanie problemów. Wprowadzenie sztucznej inteligencji do analizy danych z pojazdów umożliwi prognozowanie usterek, co z kolei pozwala na szybsze podejmowanie decyzji o naprawach i optymalizowanie pracy warsztatu.
Wschodnia konkurencja
Na wielu rynkach, w tym i w Polsce, branża warsztatowa ma do czynienia z tanimi produktami ze Wschodu, głównie z Chin, ale także np. z Turcji. Łukasz Kelar podkreśla, że np. w wyrobach z Chin bardzo często jedynym elementem powtarzalnym jest puszka, a zawartość przy każdej partii jest inna, raz lepsza, raz gorsza, a nawet jeśli nie gorsza – to zupełnie inna niż poprzednio. A lakierników chyba nic nie denerwuje bardziej, niż niestabilna jakość produktów, która wymaga ciągłej uwagi i korekty metod aplikacji, zamiast standardowej pracy z dobrze znanymi podkładami czy lakierami.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Trzeba też zwrócić uwagę, że do Europy trafia coraz więcej chińskich marek samochodów, które za chwilę będą coraz częściej przedmiotem napraw w rodzimych warsztatach samochodowych. Problemem może być z jednej strony dostępność części zamiennych do tych aut (zwłaszcza tych mniej popularnych), a z drugiej brak dostępnych procedur napraw i serwisowania.
Według Łukasza Kelara może być sporo problemów np. z odpowiednim doborem koloru.
– Każdy lakiernik i kolorysta wie, jak wygląda Ford Panther Black, ale czy ktokolwiek wie, co to BYD Shadow Green albo OMODA Khaki White Pearl? Oczywiście, spektrofotometry w swojej bazie danych z dziesiątkami tysięcy kolorów potrafią znaleźć coś podobnego, ale czy wystarczająco dobrego do polakierowania BYD? Pamiętajmy, że chińscy producenci korzystają głównie z lokalnych dostawców lakierów, a to może oznaczać też inne pigmenty aluminiowe czy perłowe niż te popularne w Europie czy USA – wyjaśnia Kelar. – Dlatego też bardzo intensywnie pracujemy nad identyfikacją nowych kolorów i uzupełnianiem receptur aut chińskich producentów. Pozwala to nie tylko na wyszukanie w bazie danych konkretnego koloru i jego receptury, ale też uzupełnia bazę danych spektrofotometru i poprawia jego działanie.
Do zmiany: wyposażenie, części i akcesoria
Wraz z postępem technologicznym i zmieniającymi się samochodami warsztaty muszą również inwestować w nowoczesne wyposażenie. Obecnie coraz częściej spotykamy warsztaty, które mają już zaawansowane stanowiska diagnostyczne i inne specjalistyczne urządzenia.
Zaawansowane systemy diagnostyczne umożliwiają szybkie i precyzyjne identyfikowanie problemów w pojazdach. Mechanicy korzystają z wyspecjalizowanych skanerów i oprogramowania, które pozwalają na analizę danych z komputerów pokładowych, co znacznie przyspiesza proces diagnozowania różnorodnych usterek.
Wraz z rosnącą liczbą aut hybrydowych i elektrycznych warsztaty muszą inwestować w odpowiednie narzędzia i szkolenia dotyczące obsługi układów wysokonapięciowych. Specjalistyczna wiedza na temat diagnostyki i naprawy tych pojazdów staje się niezbędna, żeby móc w ogóle przystąpić do serwisowania tego typu napędów.
Do głosu coraz bardziej dochodzić będą także zaawansowane technologie, które wykorzystywane są już m.in. przez branżę przemysłową. Rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję są w stanie:
- analizować dane diagnostyczne,
- prognozować potencjalne problemy
- i sugerować optymalne strategie naprawcze.
Wirtualna rzeczywistość znajduje natomiast zastosowanie m.in. w szkoleniach technicznych dla mechaników, a technologie internetu rzeczy będą pozwalać na zdalne monitorowanie stanu pojazdów i zarządzanie infrastrukturą warsztatową.
Stopniowe przechodzenie z tradycyjnych aut z napędem spalinowym na pojazdy elektryczne i hybrydowe zmienia również zapotrzebowanie na określone grupy części zamiennych. Uogólniając nieco, można przyjąć, że samochody elektryczne mają prostszą konstrukcję, co przekłada się na mniejsze zapotrzebowanie na tradycyjne części eksploatacyjne (nawet o 30%), takie jak filtry czy oleje silnikowe.
Według raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych CLEPA do 2040 r. popyt na tradycyjne części zamienne może spaść nawet o 13–17%.
– Zmiany, które zachodzą w branży motoryzacyjnej, w ogromnym stopniu oddziałują na naszą firmę. Coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin powodują, że według planów wraz ze zniknięciem pojazdów spalinowych na rzecz elektrycznych znikną układy wydechowe – mówi Paweł Żyliński. – Przepisy powodują również, że coraz więcej klientów dociera do nas z chęcią zakupu lub regeneracji swojego filtra cząstek stałych czy katalizatora, które są coraz bardziej obecne w pojazdach. Regeneracja staje się coraz popularniejsza, a my zdobywamy coraz więcej klientów zainteresowanych tą usługą.
W odpowiedzi na rosnące wymagania ekologiczne w warsztatach samochodowych coraz częściej stosuje się środki chemiczne przyjazne dla środowiska. W szczególności widać wzrost popytu na oleje silnikowe i smary biodegradowalne, które minimalizują negatywny wpływ na środowisko.
Również środki czyszczące, takie jak:
- preparaty do czyszczenia układów wydechowych,
- specyfiki do czyszczenia klimatyzacji,
- kosmetyki do czyszczenia wnętrz pojazdów,
coraz częściej oparte są na naturalnych składnikach. Zmiany, jakie obserwujemy w całym przemyśle motoryzacyjnym, będą stopniowo wpływać również na sytuację poszczególnych warsztatów samochodowych. Dlatego bardzo ważne jest śledzenie globalnych trendów i przygotowywanie się na nadchodzące zmiany. Można dzięki temu wyprzedzić konkurencję i poprawić swoją pozycję rynkową.
Źródło: Materiały redakcyjne