Czy chińskie auta elektryczne zyskają popularność w Polsce?
W ostatnich latach rynek samochodów elektrycznych w Europie przeżywa dynamiczny rozwój, a coraz większą rolę odgrywają na nim pojazdy chińskich marek. Chińskie samochody elektryczne zdobywają uznanie nie tylko dzięki konkurencyjnym cenom, ale również za sprawą nowoczesnego designu, wysokiej jakości wykonania i coraz większemu zasięgowi.
- Zapotrzebowanie na samochody elektryczne: sztucznie pompowany trend czy faktyczna potrzeba rynku.
- Cła nakładane na e-pojazdy produkowane w Chinach – jakie będą dalsze postanowienia unijne?
- Dostępność chińskich elektryków w Polsce: poznaj najpopularniejsze marki sezonu.
Wzrost zainteresowania polskich kierowców pojazdami elektrycznymi z Państwa Środka podkreśla nie tylko rozwój technologiczny chińskich producentów, ale także zmieniające się preferencje rynku motoryzacyjnego w Polsce. Coraz większa świadomość ekologiczna, a także wsparcie rządowe dla zakupu pojazdów elektrycznych sprzyjają temu trendowi.
Dodatkowo atrakcyjne ceny pojazdów chińskiej produkcji i rosnąca dostępność infrastruktury ładowania stanowią dodatkowe czynniki, które mogą przekonać polskich konsumentów do zakupu elektrycznych samochodów. Jednak na horyzoncie pojawiają się nowe kwestie. Zgodnie z oczekiwaniami, Komisja Europejska nałożyła cła tymczasowe na e-samochody produkowane w Chinach.
Oznacza to, że producenci OEM będą musieli zapłacić do 38,1% cła (średnio 21%) za import do UE – oprócz obecnych 10%. To, na jak długo cła wyrównawcze zostały nałożone, zależy od tego, czy UE będzie w stanie porozumieć się z Chinami. O statecznej decyzji nie spodziewajmy się przed końcem października. Taryfy mogłyby obowiązywać z mocą wsteczną od lipca.
Stowarzyszenie VDA i niemieccy producenci OEM skrytykowali ogłoszone ustalenia. Nie jest to zaskakujące, zważywszy że (w kontekście amerykańskich ceł karnych na chińskie e-samochody) Chińska Izba Handlowa w UE, już kilka tygodni temu, ostrzegała przed cłami ochronnymi w wysokości 25% na importowane pojazdy z dużymi silnikami.
Podobna decyzja w stosunku do europejskich producentów wpłynęłaby niekorzystnie przede wszystkim na niemieckich producentów samochodów premium:
- Audi,
- BMW,
- Mercedes-Benz, Porsche etc.
Czy chińskie elektryki zdominują europejski i polski rynek? Tego nie wiadomo, ale jedno jest pewne – ich obecność staje się coraz bardziej znacząca, a konkurencja musi się z nimi liczyć. Wśród dostępnych w Polsce marek znajdują się m.in.
- Hongqi,
- BYD,
- Maxus,
- NIO,
- Omoda
- oraz Skywell.
Przyjrzyjmy się kilku modelom pojazdów, które zdobywają popularność w Polsce:
Hongqi E-HS9
Hongqi E-HS9 to luksusowy, elektryczny SUV produkowany przez chińskiego producenta samochodów Hongqi, będącego częścią koncernu FAW Group. Jest flagowym modelem marki Hongqi, który łączy elegancję, nowoczesne technologie i wyjątkowy komfort.
Ten sześcio- lub siedmioosobowy samochód jest standardowo wyposażony w:
- 12 czujników parkowania,
- 4 kamery,
- system monitorowania martwego pola,
- automatyczny hamulec awaryjny
- i wiele więcej udogodnień.
Hongqi E-HS9 – najważniejsze parametry:
przyspieszenie 0-100 km/h – 4,9 s,
pojemność akumulatora – do 99 kWh,
zasięg jazdy na jednym ładowaniu – do 465 km (model Executive i President),
czas ładowania akumulatora – wolne ładowanie ok. 8 h 25 min, szybkie ładowanie ok. 50 min.
BYD Dolphin 3
BYD Dolphin 3 to w pełni elektryczny hatchback produkowany przez chińskiego producenta samochodów BYD Auto. Pojazd ten zdobył tytuł Best Buy Car of Europe 2024 w europejskim konkursie AutoBest. Dolphin 3 wyróżnia się nowoczesnym designem, przestronnym wnętrzem oraz jest wyposażony w zupełnie nową e-Platformę BYD 3.0, przeznaczoną wyłącznie dla pojazdów czysto elektrycznych.
BYD Dolphin 3 – najważniejsze parametry:
przyspieszenie 0-100 km/h – 7,0 s,
pojemność akumulatora – 44,9 kWh,
zasięg jazdy na jednym ładowaniu – do 401 km (model Free i Fashion Edition) i do 420 km (model Knight Edition),
czas ładowania akumulatora – ok. 30 min. od 0 do 80%.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Maxus e-Deliver 3
e-Deliver 3 to elektryczny samochód dostawczy produkowany przez chińskiego producenta samochodów SAIC Maxus, który jest częścią grupy SAIC Motor. Jest to kompaktowy pojazd przeznaczony zarówno do jazdy jazdy po mieście, jak i do pokonywania dłuższych tras. Model ten reprezentuje trend elektryfikacji w segmencie dostawczym, odpowiadając rosnącemu zapotrzebowaniu na ekologiczne i ekonomiczne rozwiązania transportowe.
e-Deliver 3 – najważniejsze parametry:
pojemność akumulatora – do 50,2 kWh,
zasięg jazdy na jednym ładowaniu – w cyklu miejskim do 371 km, w cyklu mieszanym do 238 km, ładowność – do 930 kg,
czas ładowania akumulatora – ok. 8 h za pomocą zintegrowanej ładowarki, ok. 45 min z zastosowaniem szybkiej ładowarki DC.
NIO ET5
NIO ET5 to jeden z najnowszych elektrycznych sedanów chińskiego producenta samochodów, który charakteryzuje się innowacyjną możliwością wymiany rozładowanego akumulatora na pełni naładowany.
NIO ET5 – najważniejsze parametry:
przyspieszenie 0-100 km/h – 4,0 s,
pojemność akumulatora – dostępne są dwie wersje baterii 75 kWh lub 100 kWh,
zasięg jazdy na jednym ładowaniu – do 456 km/75 kWh lub do 590 km/100 kWh,
prędkość ładowania akumulatora – ok. 33 min od 0 do 80%, ok. 30 min od 10 do 80%.
OMODA 5
OMODA zadebiutowała jako niezależna marka na 20. Międzynarodowej Wystawie Przemysłu Motoryzacyjnego Auto Shanghai 2023. Na tej imprezie marka zaprezentowała swoje pierwsze modele, w tym elektryczny OMODA E5, wyposażony w akumulator litowo- żelazowo-fosforowy. Ten rodzaj akumulatora, zdaniem producenta, ma zapewniać większe bezpieczeństwo, stabilność oraz dłuższą żywotność. Projekt pojazdu był realizowany przy współpracy europejskich inżynierów w centrum rozwojowym marki, które znajduje się pod Frankfurtem.
OMODA E5 – najważniejsze parametry:
pojemność akumulatora – 61 kWh,
zasięg jazdy na jednym ładowaniu – do 430 km,
prędkość ładowania akumulatora – ok. 28 min. od 30% do 80%.
Skywell ET5
Skywell ET5 to elektryczny SUV produkowany przez chińską markę Skywell New Energy, która jest częścią koncernu Nanjing GoldenDragon Bus. Model ten charakteryzuje się nowoczesnym designem, a także licznymi systemami wspomagania kierowcy. W trosce NIO ET5 Turning Skywell ET5 o wygodę kierowców i pasażerów producent oferuje elektrycznie regulowane, podgrzewane fotele skórzane. Skywell ET5 – najważniejsze parametry:
przyspieszenie 0-100 km/h – 9,6 s,
pojemność akumulatora – 72 kWh,
zasięg jazdy na jednym ładowaniu – do 520 km,
prędkość ładowania akumulatora – ok. 30 min do 80%.
Źródło: Materiały redakcyjne