Jan Rosenow
redaktor
kfz-betrieb
Naprawy układów zawieszenia pneumatycznego stanowią nowe wyzwanie dla warsztatów samochodowych. W przypadku nieprzestrzegania instrukcji montażu można łatwo uszkodzić nową część zamienną.
Pod hasłem układy hamulcowe by-wire przemysł motoryzacyjny pracuje nad wyeliminowaniem pyłu hamulcowego. Trwają również prace nad zastosowaniem bezpyłowych klocków hamulcowych. Co to wszystko oznacza dla warsztatów samochodowych?
Dzięki specjalnym mieszankom do produkcji opon samochodów elektrycznych producenci ogumienia uzyskują o kilka procent większy zasięg. Niskie opory toczenia nie są jednak jedyną szczególną cechą tego typu opon.
Silniki elektryczne są bardzo proste w porównaniu z silnikami spalinowymi. Jednak także wśród nich istnieje wiele różnych typów o różnorodnych zaletach i wadach. Które z nich są powszechne w samochodach osobowych?
Aluminium w konstrukcjach nośnych zostaje zastępowane stalami o wysokiej wytrzymałości, tworzywami sztucznymi oraz materiałami kompozytowymi. W ten sposób otrzymuje się jeszcze lżejszą i bardziej wytrzymałą konstrukcję, która niestety ma znacznie wyższe wymagania podczas napraw.
Choć producenci automatycznych skrzyń biegów podają, że jedno napełnienie olejem przekładniowym wystarczy na cały okres eksploatacji, jest to tylko teoria.
Wiele wskazuje na to, że jesteśmy obecnie świadkami przełomowych zmian na rynku przekładni kierowniczych. Bosch stał się właścicielem firmy ZF Lenksysteme zajmującej się produkcją układów kierowniczych, a w struktury ZF włączone zostało amerykańskie TRW. Zaś postęp technologiczny w zakresie elektrycznie wspomaganych układów kierowniczych wywiera coraz większy wpływ na rynek części zamiennych.
Tam, gdzie wcześniej dominowały regulatory i przyciski, w samochodach przyszłości występują trójwymiarowe, jakby unoszące się w przestrzeni „włączniki”, które mogą komunikować się z użytkownikiem z wykorzystaniem zmysłu dotyku.
Usterki elementów układu recyrkulacji spalin (EGR) są powodem licznych wizyt w warsztacie, i to nie od czasu „optymalizacji” silników wysokoprężnych Volkswagena. Eksperci z firmy Borg-Warner wyjaśniają, gdzie leży przyczyna usterek EGR i na co mechanicy (mechatronicy) muszą zwracać uwagę.
Ośmiobiegowe skrzynie biegów nie należą już do rzadkości. Jednak to, co planuje Land Rover, to zupełna nowość. Koncepcja skrzyni biegów nazwana Transcend ma zawierać oprócz ośmiobiegowego zestawu kół przełożenie redukujące do jazdy w terenie, dając w sumie zakres przełożeń na poziomie 20.