AutoExpert
Reklama
Reklama

Badanie ciśnienia w układzie wtryskowym

Preview
DeltaTech Electronics
Reklama
Reklama

Badanie ciśnienia w układach Common Rail jest jedną z podstawowych metod ich diagnostyki, stosowaną od momentu wprowadzenia tych układów na rynek jeszcze w ubiegłym stuleciu. Technologia jest więc dojrzała, jednak do niedawna wtrysk bezpośredni kojarzył się głównie z serwisem silników Diesla.

Obecnie znacząco upowszechniły się układy bezpośredniego wtrysku benzyny (GDI), co sprawiło, że pojazdy z wtryskiem bezpośrednim możemy spotkać w każdym warsztacie. Niezależnie od ich powszechności należy mieć świadomość zasady działania – układ zawiera paliwo pod ciśnieniem setek, a nawet tysięcy barów. Dlatego pracując z każdym takim układem, należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpieczeństwa.

Dostępne metody pomiaru

Reklama

Wiele osób wchodzących na rynek serwisowania układów wtrysku zastanawia się nad wyborem wyposażenia, które umożliwia wykonanie niezbędnych pomiarów. Najczęstszym sposobem odczytu wartości ciśnienia z czujnika jest wykorzystanie diagnostyki pokładowej i testera diagnostycznego. Metoda ta – chociaż prosta – ma pewne wady. Po pierwsze, szybkość odświeżania parametru bywa niewielka. Często najbardziej problematyczny jest rozruch, w którego trakcie czasami pojawia się problem z odczytem wartości bieżących. Jednak właśnie przebieg rozruchu ma kluczowe znaczenie w zakresie oceny funkcjonowania układu. Dodatkowo problemy z okablowaniem czy działaniem sterownika mogą zafałszować wskazywane wartości.

Jeśli nie chcemy polegać tylko na działaniu sterownika, możemy skorzystać z innych dostępnych narzędzi. Klasyczny, analogowy manometr zastosowany do pomiarów ciśnienia jest niezawodny, jednak mało poręczny. W ten sposób możemy uzyskać informację jedynie o chwilowej wartości. Dodatkowo fizycznie wpinamy się w obwód wysokiego ciśnienia.

Multimetr pozwala zweryfikować sygnał wyjściowy czujnika ciśnienia oraz sprawdzić jego zasilanie, jednak możliwości oddania dynamiki zmian sygnału są skromne. Oscyloskop daje większe możliwości diagnostyczne i jest najbardziej uniwersalny. Wiąże się jednak z koniecznością zdobycia dodatkowych umiejętności. Dla osób zaczynających swoją przygodę z diagnostyką dobrym wyborem może okazać się dedykowany tester, który ułatwi wykonanie pierwszych pomiarów.

Proste pomiary

Podłączenie testera do obwodu czujnika wysokiego ciśnienia możemy zrealizować na 2 sposoby. Najprościej skorzystać z dedykowanego adaptera (dostępne są adaptery dla różnych rodzajów czujników), który podłączamy między czujnik a złącze prowadzące do sterownika. Drugą opcją jest skorzystanie z kabla zakończonego 3 niezależnymi złączami i wykorzystanie np. sond igłowych do wpięcia się w wybranym punkcie instalacji (najczęściej przy jednym ze złącz). Wybór metody zależy od fizycznego dostępu do czujnika oraz posiadanych adapterów.

Dużym atutem dla początkujących będzie znana z urządzenia QST-5 filozofia zastosowania 3 uniwersalnych wejść pomiarowych. Podłączając urządzenie do czujnika na szynie, nie musimy znać układu wyprowadzeń. Po prostu łączymy pierwsze wyjście z pinem 1, drugie z pinem 2 itd. W momencie włączenia zapłonu i zasilania czujnika tester automatycznie zidentyfikuje sygnały i pokaże wykryty układ na wyświetlaczu wraz z mierzonymi wartościami.

Preview
Tester oprócz parametrów bieżących wyświetla wykryty układ połączeń czujnika. Źródło: DeltaTech Electronic

Powiązane firmy

Reklama

Przez cały czas trwania pomiaru wskazywane jest napięcie zasilające czujnik, co pozwala zweryfikować poprawność obwodów zasilających. Wejścia czujnika są zabezpieczone przed podłączeniem do obwodów o napięciu 12 lub 24 V, więc podłączenie testera do niewłaściwego przewodu jest bezpieczne zarówno dla testera, jak i innych podzespołów. Z tego względu tester jest dobrym rozwiązaniem dla osób mniej doświadczonych, które dopiero rozpoczynają pracę w serwisie.

Oscylogram bez oscyloskopu

Tester oferuje także możliwość rejestrowania przebiegów ciśnienia. Dostępne są 2 tryby pracy: trend ciśnienia oznacza wolną rejestrację (próbkowanie 100 razy na sekundę), która pozwala monitorować przebieg ciśnienia w dłuższym czasie. Drugim trybem jest znacznie szybszy przebieg „pulsacji” ciśnienia. Może przydać się do wykrycia nieregularności związanych z pracą wtryskiwaczy lub pompy, pozwalając zastąpić pomiary wykonywane klasycznym oscyloskopem.

Rejestrowane przebiegi możemy zobaczyć także w większej rozdzielczości na ekranie smartfona przy użyciu dedykowanej aplikacji. W ten sposób można zarejestrować ciągłe przebiegi o długości zależnej od potrzeb (rejestracja może trwać wiele minut, ale pewnym ograniczeniem jest niewygoda przewijania bardzo długich zapisów). Daje nam to możliwość skontrolowania zachowania się układu regulacji ciśnienia np. w trakcie jazdy testowej.

Sama aplikacja dla systemu Android może też służyć jako zdalny ekran do odczytu parametrów z ekranu urządzenia. Pozostawiając tester pod maską, możemy wygodnie śledzić wskazania, pozostając na siedzeniu kierowcy.

Preview
Dołączona aplikacja dla systemu Android pozwala wizualizować rejestrowane przebiegi. Źródło: DeltaTech Electronic

Cyfrowy manometr

A co, jeśli mamy wątpliwości dotyczące wskazań samego czujnika wysokiego ciśnienia? Przecież opierając się na sygnale wyjściowym, zakładamy, że odpowiada on rzeczywiście mierzonemu ciśnieniu. Najczęściej w takich przypadkach wykorzystuje się niezależny analogowy manometr, podłączony równolegle do układu. Tester RPT-5 oferuje ciekawą alternatywę – możliwość wykorzystania dowolnego seryjnego czujnika ciśnienia. W tym celu wystarczy zamówić dedykowany kabel, zakończony wtyczką dla konkretnego systemu. Dopasowując złącze hydrauliczne, możemy niedużym kosztem stworzyć bardzo funkcjonalne rozwiązanie. Tester zasili dodatkowy czujnik stabilizowanym napięciem 5 V i umożliwi przeprowadzenie kompletnych pomiarów, także rejestracji przebiegów. Wykonując pomiary własnym czujnikiem ciśnienia, mamy możliwość równoczesnego wykonania testu czujnikiem w pojeździe. Tester realizuje wówczas pomiar porównawczy, pozwalając porównać wartości, a nawet przebiegi ciśnień.

Sporym atutem takiego rozwiązania jest pewność działania w każdych warunkach, niezależnie od stanu sterownika oraz tego, czy nasz pojazd jest prawidłowo obsługiwany przez konkretny tester diagnostyczny. Ma to szczególne znaczenie w przypadku pojazdów ciężarowych, maszyn budowlanych czy rolniczych, których diagnostyka wymaga użycia bardziej specjalizowanych urządzeń niż w przypadku pojazdów osobowych.

Chociaż urządzenie zostało opracowane do pomiarów ciśnienia w układach wtryskowych, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać je do pomiaru sygnałów z innych czujników generujących sygnał napięciowy. Istnieje możliwość wyświetlania wartości surowej napięcia, którą następnie można samodzielnie interpretować. Dużym atutem w każdym przypadku będzie prostota podłączenia, odporność na błędy i jednoczesna weryfikacja obwodu zasilania.

Reklama

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama