Jak naprawiać zawieszenia pneumatyczne

Jak naprawiać zawieszenia pneumatyczne ZF
15.2.2023

Naprawy układów zawieszenia pneumatycznego stanowią nowe wyzwanie dla warsztatów samochodowych. W przypadku nieprzestrzegania instrukcji montażu można łatwo uszkodzić nową część zamienną.

W przeszłości zawieszenie pneumatyczne było ekskluzywnym wyposażeniem aut klasy luksusowej – dziś jednak można je znaleźć w coraz większej liczbie pojazdów klasy średniej i SUV-ów. Według ZF Aftermarket po drogach Europy jeździ już 6 mln samochodów wyposażonych w resory pneumatyczne przynajmniej na tylnej osi, ale w wielu przypadkach zastosowano je na obu osiach.

Ważną zaletą tego typu konstrukcji jest zawsze dostępna regulacja poziomu wysokości, dlatego też jest ona często stosowana na tylnej osi samochodów kombi, SUV lub w samochodach dostawczych o dużej ładowności. Ponadto taka konstrukcja zapewnia większy komfort jazdy, a także jest lżejsza od tradycyjnej sprężyny stalowej.

Kiedy w warsztacie samochodowym pojawi się pojazd z zawieszeniem pneumatycznym, należy wziąć pod szczególną uwagę kilka istotnych elementów. 

Obsługa serwisów musi być odpowiednio przygotowana i zdobyć wiedzę w zakresie rozwiązywania problemów i napraw zawieszeń pneumatycznych. Wynika to z tego, że liczba modeli pojazdów z tą technologią będzie w przyszłości dynamicznie wzrastać. Jest ona bowiem częściej niż przeciętnie stosowana w segmentach aut cieszących się dużym uznaniem, takich jak SUV-y czy pojazdy elektryczne. Jednak przed wymianą resora pneumatycznego warsztat musi najpierw określić zakres przeprowadzenia naprawy. 

Najczęstszą usterką jest utrata powietrza. Można to częściej rozpoznać wzrokowo niż na słuch, ponieważ pojazd przy dłuższym postoju znacznie opada lub w ogóle nie osiąga pozycji do jazdy. W przypadku awarii układu zawieszenia w wielu samochodach zapali się lampka ostrzegawcza, która poinformuje kierowcę o usterce. Jeśli kierowca zlekceważy sygnał o niesprawności lub nawet go nie zauważy, kompresor w celu skompensowania utraty ciśnienia powietrza przejdzie w tryb pracy ciągłej. Powoduje to większe zużycie sprężarki i jej ewentualną wcześniejszą awarię.

Usterka czujnika wysokości może również sugerować uszkodzoną sprężynę gazową (miecha). Dlatego podczas prac przy zawieszeniu pneumatycznym obowiązkowe jest stosowanie urządzenia diagnostycznego. Nie tylko do rozwiązywania problemów, ale również dlatego, że niektóre modele wymagają, aby pojazd był wprowadzony w tryb serwisowy lub tryb podnośnika. Producenci samochodów podczas prac przy zawieszeniu pneumatycznym zalecają także wyłączenie bezpiecznika w obwodzie zasilania kompresora. Przed rozpoczęciem naprawy pracownicy muszą koniecznie zapoznać się z instrukcją techniczną wydaną przez producenta zawieszenia.

Po usunięciu usterek spowodowanych przez elementy elektroniczne, np. czujniki, należy dokonać wzrokowej kontroli układu i zwrócić uwagę, czy miechy nie mają pęknięć lub innych uszkodzeń. Należy zweryfikować, czy przewód zasilania powietrzem i czujnik poziomu nie są uszkodzone i czy są prawidłowo podłączone. Trzeba przyjrzeć się, jak wygląda kompresor.

Jeśli mechanik samochodowy dokładnie wykona zalecane czynności, wymiana amortyzatora pneumatycznego nie będzie trudnym zadaniem. Sam demontaż i montaż miecha jest jeszcze łatwiejszy i wymaga mniejszej siły niż w przypadku sprężyny stalowej. Należy jedynie pamiętać o różnych rozwiązaniach konstrukcyjnych i specyfikacjach producentów samochodów oraz dysponować zalecanym urządzeniem diagnostycznym.

Dużą rolę odgrywa również jakość części zamiennych. Tanie części, dostępne m.in. w internecie, nie powinny być wykorzystywane do napraw. O ile pęknięcie sprężyny stalowej nie spowoduje od razu awarii pojazdu, bo fragmenty mogą jeszcze podtrzymywać pojazd (czasem kierowca nawet nie zauważy pękniętej sprężyny), o tyle pęknięta sprężyna pneumatyczna natychmiast zatrzymuje pojazd.

Podczas normalnej eksploatacji ciśnienie w miechach pneumatycznych wynosi około 6 barów, a w ekstremalnych sytuacjach podczas jazdy może wzrosnąć na krótko do 20 barów. Jeśli część zamienna nie ma wystarczających rezerw na takie nadciśnienie, może ulec gwałtownemu uszkodzeniu i dalsza jazda będzie niemożliwa.

Po raz pierwszy własne sprężyny powietrzne Sachs

Firma ZF Aftermarket zaprezentowała po raz pierwszy na targach Automechanika 2022 własną serię pneumatycznych amortyzatorów o jakości wyposażenia oryginalnego. Według producenta sprężyny powietrzne Sachs wykonane są z wysokiej jakości materiału odpornego na korozję oraz podobno charakteryzują się długą żywotnością i wysoką odpornością na działanie czynników zewnętrznych. Ponadto można je łatwo zdemontować i zamontować dzięki indywidualnie dopasowanej i precyzyjnie wykonanej geometrii.

Nowy produkt marki Sachs jest dostępny dla pojazdów z oddzielnie montowanymi sprężynami i amortyzatorami. Wśród nich jest wiele modeli Audi (A6), BMW (Seria 5, X5) i Mercedes-Benz (Klasa E, CLS, GL, ML, GLE, GLS, Klasa V), ale także na przykład Citroën (Picasso, Grand Picasso).

Instrukcje i filmy dotyczące instalacji można szybko uzyskać za pomocą smartfona. Kod QR na opakowaniu produktu prowadzi do strony internetowej ZF z odpowiednimi informacjami dotyczącymi naprawy danego modelu. Ponadto firma ZF Aftermarket opracowuje obecnie szkolenia, które mają zapewnić warsztatom wiedzę niezbędną do demontażu i montażu sprężyn powietrznych oraz przygotować je do rozwiązywania problemów z zawieszeniem pneumatycznym. 

O Autorze

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę