Opony do samochodów elektrycznych
Dzięki specjalnym mieszankom do produkcji opon samochodów elektrycznych producenci ogumienia uzyskują o kilka procent większy zasięg. Niskie opory toczenia nie są jednak jedyną szczególną cechą tego typu opon.
Opór toczenia opon to 20–30% całkowitego oporu drogowego samochodu – a zatem ma duży wpływ na zużycie paliwa i energii. W przypadku samochodów elektrycznych, w których liczy się każdy kilometr zasięgu, motywacja producentów samochodów, aby wyposażyć swoje pojazdy w opony o jak najmniejszych oporach toczenia, jest zatem szczególnie wysoka.
Ekoopony nie są nowym wynalazkiem, jednak specjalne projekty „elektryków” coraz częściej pojawiają się na rynku, a wraz z nimi – kolejne wymagania dla opon. Są wśród nich wspomniane mniejsze opory toczenia, a także niski hałas toczenia. Ponadto dla ciężkich samochodów elektrycznych potrzebne są opony o dużej nośności, a z uwagi na wysoki, nagły moment obrotowy silnika elektrycznego – także o wysokiej odporności na ścieranie.
Producent opon Hankook wprowadził na rynek wiosną 2022 r. swoją pierwszą rodzinę opon, która ma spełnić wszystkie te wymagania. Produkty iON występują w rozmiarach 18–22 cale, w wersji letniej (Ventus iON S) oraz zimowej (i-cept iON).
Opony zawierają wysoko wytrzymałe włókna aramidowe, które przeciwdziałają siłom odkształcającym spowodowanym wysokim momentem obrotowym. Zintegrowana technologia pochłaniania dźwięku (element z pianki PU na wewnętrznej wkładce) w połączeniu ze specyficznym profilem opony zapewnia niski poziom hałasu. Klaus Krause, szef centrum rozwoju Hankook Tire Europe w Hanowerze, podkreśla: – Jesteśmy dumni z tego, że możemy zaprezentować unijną etykietę nowej opony letniej Hankook iON z oceną A/A/A. Odpowiada to najwyższym wartościom pod względem oporów toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni i hałasu toczenia.
Specjalne e-opony dostępne u innych producentów
Francuzi oferują dla pojazdów elektrycznych oponę Michelin E-Primacy, która może zwiększyć zasięg nawet o 7%. W swojej ofercie mają też oponę Pilot Sport EV, która jest specjalnie dostosowana do wymagań dotyczących prowadzenia i zasięgu samochodów sportowych z napędem elektrycznym.
Także Pirelli opracowało specjalne warianty dla wielu swoich modeli opon, które są przeznaczone do pojazdów elektrycznych. Asortyment ten można rozpoznać po dodatkowym oznaczeniu: „Elect”.
Opony całoroczne z etykietą A
Czy opony o wyjątkowo niskich oporach toczenia nie pomogłyby również zmniejszyć zużycia paliwa przez pojazdy spalinowe? Na logię powinno tak być – dlatego na przykład Continental nie oferuje specjalnej opony e-car, ale podąża inną drogą. – Jesteśmy przekonani, że nie ma jednej opony do pojazdów w pełni elektrycznych. W związku z tym od ponad dekady pracujemy nad dalszym rozwojem naszego portfolio w taki sposób, aby spełniało ono wymagania wszystkich pojazdów elektrycznych, a jednocześnie było w stanie trwale zmniejszyć emisje z pojazdów spalinowych – mówi Andreas Schlenke, projektant opon w Continental. – Jesteśmy dumni z tego, że jesteśmy jednym z pierwszych producentów opon, którym udało się zoptymalizować opory toczenia opon całorocznych bez uszczerbku dla bezpieczeństwa.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Przykładem jest opona Allseason Contact, którą Continental wprowadza obecnie na rynek w wariancie z oznaczeniem A w klasie oporu toczenia. Ponadto cztery z pięciu wymiarów mają identyfikator XL, dlatego są w stanie przenosić większe obciążenia. Ta kombinacja sprawia, że opona jest odpowiednią opcją doposażenia pojazdów elektrycznych. Jest dostępna m.in. dla aut Hyundai Kona Electro, Kia E-Niro, Peugeot E-2008, Opel Mokka-E, VW Passat i Škoda Superb.
Wiele pomysłów na to, jak powinna wyglądać specjalna opona do samochodów elektrycznych, okazało się błędem. Wdrożenie wąskich i wysokich opon poprzedziły przeprowadzone badania na zachowanie odkształceń gumy podczas toczenia i nagrzania. Zaobserwowano, że deformacja w miejscu styku z powierzchnią jest tym mniejsza, im większa jest średnica opony.
Producenci samochodów rozpoczęli montaż tzw. tarcz tnących we wczesnych modelach elektrycznych. Ostatecznie jednak opony te stały się jedynie epizodem w rozwoju ogumienia, z powodu ciężaru i ładowności samochodów elektrycznych.
Ze względu na większą masę własną pojazdów akumulatorowych obserwuje się wzrost średnicy kół. Wytwórcy opon starają się osiągnąć niskie opory toczenia i trwałość opon również za pomocą mocniejszych i trwalszych mieszanek oraz kształtu bieżnika.