Zapobieganie hałasom z układu hamulcowego
Obsługa i naprawy układu hamulcowego należą do najczęściej wykonywanych prac w warsztacie samochodowym. Ze względu na skomplikowanie prac oraz presję czasu może dojść do wielu nieprawidłowości. Pomimo pozornie rutynowej naprawy wiele reklamacji dotyczy właśnie tego obszaru. Zastrzeżenia są zgłaszane częściej do głośnej pracy układu hamulcowego niż do braku skuteczności jego działania.
TMD Friction to wiodący producent materiałów ciernych, który dostarcza klocki i okładziny hamulcowe do producentów samochodów osobowych i ciężarowych na całym świecie. Firma również oferuje warsztatom obsługującym i naprawiającym hamulce szeroki asortyment elementów układu hamulcowego. TMD Friction jest właścicielem marek: Textar, Nisshinbo, Mintex, Don, Pagid oraz Cobreq. Volker Birkholz, Techniczny Manager Sprzedaży & Trener TMD Friction Services GmbH z Leverkusen, udziela warsztatom cennych wskazówek, jak unikać powstawania hałasu z układu hamulcowego w samochodach osobowych i ciężarowych.
Podczas wymiany klocków i tarcz hamulcowych kluczowe znaczenie ma zachowanie odpowiedniego poziomu czystości. Zanieczyszczenia i rdza nie tylko ograniczają ruchy zacisku hamulcowego, ale również mogą negatywnie wpłynąć na odpowiednie podtrzymywanie oraz pozycję klocka hamulcowego w zacisku. Jeżeli klocek hamulcowy nie spoczywa na przewidzianych do tego powierzchniach podpierających w zacisku hamulcowym, może dojść do spadku skuteczności hamowania oraz przyspieszonego zużycia elementów układu hamulcowego. Ponadto podczas hamowania klocek hamulcowy może wpadać w wibracje, czego objawem jest piszczący dźwięk. Szczotki druciane są doskonałym narzędziem do czyszczenia zacisku hamulcowego. Do zacisków aluminiowych należy stosować szczotki mosiężne, co pozwala uniknąć uszkodzeń, natomiast zaciski żeliwne można czyścić szczotkami stalowymi. Wiele warsztatów do czyszczenia układu nadal używa sprężonego powietrza, co nie jest zalecane ze względów zdrowotnych, ponieważ do powietrza uwalania się w sposób niekontrolowany duża ilość drobnego pyłu.
Ponadto należy zwrócić szczególną uwagę na preparaty stosowane w układzie hamulcowym. Przede wszystkim na powierzchnię roboczą klocka i tarczy hamulcowej nie może się dostać nawet najmniejsza ilość smaru. Stosując preparaty przeznaczone do układu hamulcowego mechanik wykonujący montaż powinien pamiętać o tym, że temperatury robocze tarczy hamulcowej są tak wysokie, iż niewłaściwy smar może zmienić swoją postać na ciekłą, a następnie spłynąć lub przedostać się na inne elementy, takie jak tarcza hamulcowa. Poza tym smar musi być neutralny względem materiałów, z których wykonane są elementy układu hamulcowego. Jeżeli smar zawiera olej mineralny, elementy uszczelniające wykonane z gumy naturalnej lub syntetycznej pęcznieją, co może prowadzić do ich uszkodzenia. Textar oferuje gamę produktów serwisowych do konserwacji hamulców.
Ze względów bezpieczeństwa, po zastosowaniu smaru w układzie hamulcowym zawsze zaleca się staranne oczyszczenie tarczy hamulcowej przy pomocy preparatu do czyszczenia układu hamulcowego.
Dobór odpowiednich klocków hamulcowych ma kluczowe znaczenie pod kątem bezpiecznego i cichego działania układu hamulcowego. Jeżeli standardowy klocek hamulcowy wyposażony jest w nakładkę tłumiącą (cienka płytka na tylnej stronie) w celu odizolowania hałasu, również zakładana część powinna ją posiadać - tanie klocki hamulcowe często posiadają wyłącznie powłokę gumową. Takie rozwiązanie nie zastąpi nakładki tłumiącej i będzie powstawał hałas.
– Stosowanie niewłaściwego smaru na klocki hamulcowe również nie jest dobrym rozwiązaniem. Za wszelką cenę należy tego unikać, ponieważ powstają mostki przenoszące dźwięki powstające podczas hamowania na zacisk hamulcowy – ostrzega Birkholz. Warsztaty powinny również zwracać uwagę na to, czy klocki hamulcowe są kierunkowe lub są przeznaczone na stronę wewnętrzną lub zewnętrzną - zazwyczaj takie oznaczenie znajduje się na tylnej płytce klocka, a w opakowaniu dołączone są odpowiednie instrukcje montażu.
Warsztat znajdzie również wszystkie niezbędne informacje w aplikacji TMD Friction Brakebook - katalogu online, który umożliwia łatwy i niezawodny dobór klocków hamulcowych oraz akcesoriów montażowych. Usprawnia i przyspiesza proces obsługi oraz naprawy, przy zachowaniu wysokiej jakości wykonanych prac.
Materiał cierny klocka hamulcowego produkowanego przez TMD Friction nie tylko zapewnia odpowiedni współczynnik tarcia podczas hamowania. Jest również precyzyjnie dobrany do konkretnego modelu pojazdu - pod kątem mieszanki, materiału, struktury. W składzie materiału ciernego mogą zawierać się również metale, które dzięki swoim właściwościom smarnym pozwalają unikać powstawania hałasu podczas hamowania. Dobór właściwej mieszanki ciernej do danego pojazdu to bardzo skomplikowane zadanie - Textar prowadzi testy nie tylko na własnych stanowiskach badawczych, ale również w trakcie intensywnych testów na drogach i torach badawczych, które pozwalają sprawdzić o wiele więcej parametrów w porównaniu do minimum wymaganego przez standard ECR90.
Również podczas wymiany tarcz hamulcowych kluczowe znaczenie ma zachowanie czystości. „Nawet najmniejsze zanieczyszczenie piasty bardzo negatywnie wpływa na pracę tarczy hamulcowej. Dlatego tak ważne jest dokładne oczyszczenie piasty." - wyjaśnia Volker Birkholz. Głównym skutkiem jest wibrowanie hamulców podczas hamowania z większych prędkości. Dlatego zawsze podczas wymiany tarcz hamulcowych warsztat powinien sprawdzić piasty pod kątem zanieczyszczeń. Piasta powinna być metalicznie czysta, co najlepiej można osiągnąć przy pomocy szczotki do czyszczenia piasty koła. Po oczyszczeniu należy ponownie sprawdzić osiowość piasty koła. Nie należy również pomijać powierzchni styku felgi. Również ona musi być czysta, by felga, tarcza hamulcowa oraz piasta koła były ze sobą odpowiednio połączone.
Błędy często popełniane podczas montażu elementów układu hamulcowego:
- niewłaściwa pozycja montażu klocków hamulcowych,
- niewłaściwy dobór części zamiennych,
- niewłaściwe oczyszczenie lub brak oczyszczenia piasty koła,
- niewłaściwe oczyszczenie lub brak oczyszczenia zacisku hamulca i prowadnic,
- niewłaściwe ustawienie klocków hamulcowych lub elementów montażowych,
- nierównomierny moment dokręcenia śrub kół lub innych elementów układu hamulcowego,
- nieoczyszczona powierzchnia styku felgi i tarczy koła,
- użycie niewłaściwych, niedopuszczalnych środków czyszczących lub smarów.
Źródło: TMD Friction