Volvo Trucks rozwija system Driver Alert Support

Nowa kamera śledząca wzrok kierowcy od Volvo Volvo Trucks

Volvo Trucks zaprezentowało zmodernizowany system Driver Alert Support, którego zadaniem jest jeszcze skuteczniejsze wykrywanie oznak zmęczenia i rozproszenia kierowcy. Dzięki zastosowaniu kamery śledzącej wzrok rozwiązanie ma realnie zwiększać bezpieczeństwo na drogach.

Wielogodzinna jazda ciężarówką wymaga nieustannej koncentracji. Nowa generacja systemu Volvo wykorzystuje dwa rodzaje kamer: kamerę czołową monitorującą tor jazdy i pozycję pojazdu względem pasa ruchu oraz kamerę śledzącą ruch gałek ocznych kierowcy. Jeśli system wykryje senność lub brak uwagi, natychmiast uruchamia komunikat na ekranie oraz sygnał dźwiękowy. W przypadku braku reakcji ostrzeżenia są eskalowane.

– Po wielu godzinach za kierownicą trudno utrzymać pełną koncentrację. Nasz udoskonalony system lepiej wykrywa oznaki zmęczenia, a jego celem jest wsparcie kierowców i ochrona wszystkich uczestników ruchu – podkreśla Anna Wrige Berling, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu i produktów w Volvo Trucks.

Firma konsekwentnie realizuje wizję „zero wypadków”, a bezpieczeństwo pozostaje jednym z jej kluczowych filarów.

Nowa wersja Driver Alert Support spełnia wymogi zaktualizowanych regulacji unijnych (GSR2), które od lipca 2026 r. będą zobowiązywały producentów do wyposażania ciężarówek w systemy Advanced Driver Distraction Warning. Kamera Volvo działa przy prędkościach powyżej 18 km/h.

System stanie się wyposażeniem standardowym w ciężkich modelach Volvo FH i FM oraz w średnich FL i FE na rynku unijnym, a także m.in. w Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Produkcja rozpocznie się w listopadzie 2025 r. Na rynkach poza UE Volvo będzie kontynuować oferowanie dotychczasowej wersji systemu z kamerą przednią.

Bezpieczeństwo to fundament działań Volvo Trucks. Najlepiej sprzedające się modele marki – FH i FM – w 2024 r. zdobyły maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w pierwszym teście bezpieczeństwa ciężarówek przeprowadzonym przez Euro NCAP.

Źródło: Volvo Trucks

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę