Continental świętuje 120 lat pierwszej opony z bieżnikiem

120 lat temu Continental wprowadził na rynek pierwszą na świecie oponę samochodową ze wzorem bieżnika, osiągając kamień milowy w historii branży motoryzacyjnej. Ta rewolucyjna innowacja znacznie poprawiła przyczepność i skróciła drogę hamowania na mokrych oraz brudnych drogach.
W początkach XX wieku, wraz ze wzrostem liczby pojazdów, ich masy i mocy silników, rosły wymagania dotyczące właściwości jezdnych i bezpieczeństwa. Continental odpowiedział na te potrzeby, zastępując gładkie opony rozwiązaniem z rzeźbionym bieżnikiem.
– Wzór bieżnika opony jest nie tylko ważną cechą opony, ale ma również duży wpływ na ogólne osiągi pojazdu. Wraz z pierwszymi ręcznie rzeźbionymi oponami z bieżnikiem, 120 lat temu, Continental zrewolucjonizował mobilność na całym świecie. Ponieważ opony nie były już gładkie i pozbawione struktury w obszarze styku z drogą, zaczęły oferować znacznie lepszą trakcję, przyczepność i bezpieczeństwo jazdy na mokrych czy zaśnieżonych nawierzchniach. Wynika to z ich specyficznej struktury bloków, rowków i lameli. Aktualnie, wszystkie nasze nowe wzory są tworzone cyfrowo, testowane wirtualnie i stale udoskonalane w celu dalszego rozwoju. Pozwala nam to nieustannie poprawiać bezpieczeństwo i żywotność opon niemal z dnia na dzień – wyjaśnia Felix Hübner, Head of the department Pattern, Contour & Industrial Design w Continental Tires.
Bezpieczeństwo
Rzeźba bieżnika, stanowiąca punkt styku między pojazdem a drogą, ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa. Powierzchnia kontaktu opony z nawierzchnią - wielkości pocztówki - przenosi całkowitą siłę podczas hamowania, przyspieszania i kierowania.
Na mokrych lub zaśnieżonych drogach bieżnik skutecznie odprowadza wodę, błoto pośniegowe i śnieg, zapewniając stały kontakt gumy z nawierzchnią oraz ograniczając aquaplaning. Od wzoru bieżnika zależą także: trakcja, poziom hałasu, skuteczność hamowania oraz żywotność opony.
Trzy typy wzorów bieżnika
Inżynierowie Continental rozróżniają podstawowe rodzaje wzorów:
- Symetryczny - uniwersalny, umożliwia montaż w dowolnej pozycji, idealny dla samochodów dostawczych w ruchu miejskim.
- Kierunkowy - z określonym kierunkiem obrotu, oferuje wysoką ochronę przed aquaplaningiem i doskonałe prowadzenie na śniegu.
- Asymetryczny - zapewnia doskonałe prowadzenie, stabilność w zakrętach i przyczepność na mokrej nawierzchni.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Każdy wzór składa się z czterech kluczowych elementów: bloków zapewniających trakcję, rowków odprowadzających wodę, żeber stabilizujących kierowanie oraz lameli zwiększających przyczepność na śliskich powierzchniach.

Nowoczesne technologie
Podczas gdy 120 lat temu rowki były ręcznie rzeźbione w gumie, dziś Continental projektuje cyfrowe prototypy wirtualnie, wykorzystując najnowocześniejsze symulacje i sztuczną inteligencję. Systemy AI analizują ogromne ilości danych, przewidując i optymalizując właściwości fizyczne wzorów bieżników.
Wirtualne testowanie pozwala zaoszczędzić setki opon rocznie, chroniąc cenne surowce. Continental posiada obecnie ponad 1700 aktywnych patentów na wzory bieżników.
Przyszłość projektowania
Wymagania stawiane oponom ewoluują od 120 lat. Obecnie kluczową rolę odgrywa zrównoważony rozwój - ciągłe udoskonalanie przebiegu, współczynnika zużycia i oporu toczenia bez uszczerbku dla bezpieczeństwa.
Continental dostosowuje projekty wzorów do nowych wyzwań, takich jak zmiany klimatyczne i wymogi prawne. Firma zamierza wykorzystywać swoje 120-letnie doświadczenie, aby w przyszłości równoważyć bezpieczeństwo, wydajność i zrównoważony rozwój.
Źródło: Continental