Szeregowa hybryda bez silnika spalinowego? To naprawdę działa

Szeregowa hybryda odłącza silnik spalinowy od napędu kół Nissan
25.6.2025

Szeregowy napęd hybrydowy nie przestaje fascynować inżynierów. W prosty sposób udostępnia mobilność elektryczną, bez konieczności zmiany przyzwyczajeń kierowców w zakresie tankowania. Jednak do niedawna żaden producent nie był w stanie wdrożyć go w czystej formie.

  • We wszystkich napędach hybrydowych silnik spalinowy może także sam napędzać koła poprzez skrzynię biegów. Sprawia to, że konstrukcja układu napędowego jest stosunkowo skomplikowana.
  • Nawet Honda, której wariant bardzo zbliża się do czystej szeregowej hybrydy, w niektórych zakresach pracy może mieć silnik spalinowy napędzający koła bezpośrednio.
  • Poznaj zalety napędu Nissan e-POWER, który Japończycy oferują w modelach Qashqai i X-Trail.

W przypadku Nissan e-POWER do napędu kół wykorzystywany jest wyłącznie silnik elektryczny. W modelu X-Trail po raz pierwszy Nissan oferuje też elektryczny napęd na wszystkie koła, z jednym silnikiem elektrycznym na przedniej i jednym na tylnej osi. W pozostałych przypadkach podstawowa konstrukcja hybrydy 4WD jest identyczna z hybrydami 2WD.

Prosta hybryda, skomplikowany silnik spalinowy 

Właściwie szeregowy napęd hybrydowy jest najprostszym wariantem tej technologii napędowej, ponieważ nie wymaga żadnej przekładni do połączenia mocy silnika elektrycznego i spalinowego. Jednakże – i to jest być może powód, dla którego ta wersja nie zdołała się do tej pory przyjąć – konwencjonalny silnik spalinowy do produkcji czystej energii elektrycznej nie jest wystarczająco dobry pod względem sprawności dla ekonomicznego przecież napędu.

Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, w której prowadzimy pojazd bardzo dynamicznie i z dużą prędkością. Przy takim profilu użytkowania silnik spalinowy ma kilka zakresów pracy, w których bardziej efektywny jest bezpośredni napęd kół.

Zawsze właściwe sprężanie 

Nissan przeciwdziała tej niedogodności, stosując rozbudowany silnik spalinowy o mechanicznie regulowanym stopniu sprężania. Takie silniki VC-T (variable compression turbocharged) są znane z należącej do Nissana marki premium Infiniti, w której zapewniają napęd od 2018 r. – po raz pierwszy w modelu QX 50. Zaletą tej technologii jest to, że sprawność silnika spalinowego poprawia się wraz ze wzrostem stopnia sprężania. Prowadzi to jednak do spalania stukowego przy dużym obciążeniu.

Technologia VC-T w silnikach spalinowych

Silnik ze zmiennym stopniem sprężania może być lepiej dostosowany do różnych etapów pracy – w tych, w których w konwencjonalnych silnikach o wysokim stopniu sprężania wystąpiłoby spalanie stukowe, układ sterowania silnikiem może odpowiednio obniżyć stopień sprężania. Z kolei we wszystkich etapach, w których nie występuje ryzyko stuku, układ może odpowiednio zwiększyć stopień sprężania. W silniku Nissan VC-T możliwe są stopnie sprężania od 8:1 do 14:1.

Kiedy zapotrzebowanie na moc jest niewielkie, silnik wykorzystuje stopień sprężania w górnym zakresie, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin. Z innej strony, aby naładować akumulator lub zasilić silnik bezpośrednio energią elektryczną, kiedy zapotrzebowanie na moc jest wysokie, system zarządzania silnikiem zmniejsza stopień sprężania. Ponieważ silnik benzynowy służy wyłącznie do wytwarzania energii elektrycznej, może zawsze pracować w optymalnym zakresie prędkości.

System „Linear Tune”

Musi jednak zwiększyć swoją prędkość obrotową, aby wraz ze wzrostem prędkości jazdy móc zaspokoić zapotrzebowanie na energię. Odbywa się to stopniowo. Nissan nazywa ten system „Linear Tune”. Dzięki niemu moc i dźwięk rozwijają się w podobny sposób – nie ma „rozłączania”.

Jazda w trybie z jednym pedałem 

Wstępne jazdy testowe po krętych drogach udowodniły, że koncepcja działa. Zarówno Qashqai, jak i X-Trail mogą być prowadzone z tym napędem podobnie jak samochody elektryczne z akumulatorem – zwłaszcza że w obu modelach Nissan oferuje również tryb „one-pedal” (w którym napęd intensywnie odzyskuje moc, kiedy tylko podniesiemy pedał gazu).

Oznacza to, że w normalnej, codziennej jeździe pedał hamulca jest potrzebny znacznie rzadziej, bo w większości przypadków samochód można doprowadzić do zatrzymania dzięki samej rekuperacji – warunkiem jest przewidywanie.

Jako 2WD układ napędowy wytwarza 140 kW/190 KM w modelu Qashqai i 150 kW/204 KM w X-Trail. Inżynierowie zrezygnowali z całkowitego ukrycia silnika spalinowego akustycznie w napędzie. Trzycylindrowy silnik słychać wyraźnie, kiedy tylko się uruchamia, aby wyprodukować energię elektryczną dla napędu.

Pozostaje jednak w tle nawet przy mocnym przyspieszaniu i zawsze ma przyjemny zakres częstotliwości. To chyba największa szybko zauważalna różnica dla użytkowników tych pojazdów w porównaniu z innymi pełnymi hybrydami, których silniki często stają się nieprzyjemnie głośne podczas przyspieszania.

Nissan logo karoserii auta źródło: Nissan

Zalety w ruchu miejskim 

Jeśli chodzi o zużycie paliwa, podczas pierwszych jazd testowych nie można było poznać żadnych reprezentatywnych wartości. Jeśli jednak porównać wartości WLTP w modelu Qashqai z Toyotą Corollą Cross lub Hondą HRV, wszystkie 3 są w tej samej lidze. Nissan i Honda mają niemal identyczne dane z łącznym zużyciem WLTP odpowiednio: 5,3 i 5,4 l/100 km oraz wartością CO2 równą 122 g/km. Toyota jest tylko nieznacznie lepsza z wynikiem 5,1 l/100 km i 114 g CO2/km.

Napęd e-POWER może pokazać swoją największą zaletę w mieście i na wiejskich drogach. Tam zużycie paliwa z trójką lub czwórką przed przecinkiem powinno być możliwe bez większych problemów. Z kolei na autostradzie zużycie znacznie wzrośnie – tutaj nawet Nissan nie jest w stanie przechytrzyć praw fizyki.

Dostępne modele 

Nissan Germany spodziewa się w nadchodzącym roku dobrej dostępności modelu zarówno Qashqai, jak i X-Trail. W przypadku X-Traila importer zakłada, że 2/3 klientów zdecyduje się na wersję e-POWER z napędem na wszystkie koła. Jeśli chodzi o Qashqaia, spodziewa się udziału e-POWER na poziomie ok. 50%. W przypadku Qashqaia, aby cieszyć się napędem e-POWER, trzeba wybrać co najmniej średni poziom wykończenia „N-Connecta”.

Alternatywnie Nissan oferuje Qashqai z benzynowym silnikiem mild hybrid o pojemności 1,3 l. W przypadku modelu X-Trail Nissan oferuje napęd e-POWER już od najbardziej podstawowego wariantu wyposażenia „Vista” – ale wtedy tylko z napędem na przednie koła. Jeśli ktoś chce mieć samochód z napędem na wszystkie koła, musi wybrać wyposażenie „Acenta”.

100% samochodów elektrycznych do 2030 r. 

W perspektywie średnioterminowej Nissan widzi jednak również napęd akumulatorowo-elektryczny jako przyszłość w produkcji samochodów. Do 2026 r. w taki napęd ma być wyposażonych 75% jego modeli, a do 2030 r. firma chce oferować nowe pojazdy wyłącznie z napędem bateryjno-elektrycznym.

źródło: Nissan

Na podstawie informacji z „kfz-betrieb”.

O Autorze

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę